کوهپیمایی همراه با بچه ها

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کوهپیمائی بچه ها یکی از راه های موثر در تقویت روح و جسم کودک است. باید دقت داشته باشیم که امنیت در کوهپیمائی بچه ها بسیار مهم است. کودک برای لذت بردن از کوهپیمائی باید با قوانین ایمنی آن آشنا شود.

کوهپیمایی همراه با بچه ها

همیشه قبل از شروع کوهپیمائی باید به اصل گرم کردن بدن و پس از آن خنک کردن توجه داشته باشیم چراکه این امر در جلوگیری و کاهش کوفتگی و درد عضلانی بسیار مفید است. یادمان باشد هرگز کودک را به انجام کاری که از آن وحشت دارد و یا قادر به انجام آن نیست مجبور نکنیم.

بچه ها تفاوت های فیزیولوژیکی خاصی در مقایسه با بزرگسالان دارند، باید توجه داشت که کودک توان کمتری در ورزش هوازی دارد و تعداد ضربان قلب و تنفس بیشتری دارد. یعنی او، در مقایسه با یک فرد بزرگسال برای به دست آوردن یک میزان تعیین اکسیژن باید تعداد بیشتری نفس بکشد و این اتلاف انرژی و آب در ضمنً سوخت عضلات بچه ها بیشتر چربی است تا گلیکوژن. گلوکز و سوخت چربی نیاز به 10 درصد اکسیژن بیشتر داشته و بازده کمتری هم دارد. از طرفی دست و پاهای بچه ها بالانس حرکتی لازم را با عضلاتشان ندارند و نسبتاً حجم عضلانی کمتری دارند و از آنجائیکه بچه ها آستانه بی هوازی بالایی دارند، مانند دونده های مجرب دو استقامت بزرگسالان، این شراط توجیه نماینده این شرایط است که چطور آنها هیجانات کوتاه، ناگهانی و هیجان پذیری دارند. وقوع چنین حالتی برای بیشتر بالغین غیرممکن است، در عین حال این شرایط مانند شمشیر دو لبه است، چراکه کودک سطح پائین تری از اسید لاکتیک را دارد، بنابراین فرایند ایجاد خستگی در آنها کندتر است. تا زمانی که گرمازده، دهیدراته و یا مضطرب نشده اند می توانند به جهت ادامه می دهند.

بدن بچه ها به ازاء هر کیلوگرم از وزن خود گرمای بیشتری نسبت به بزرگسالان تولید می نمایند اما چون سیستم تنظیم دمای بدن آنها ضعیف بوده و از طرفی سطح پوستی وسیع تری دارند، سریعاً دچار افزایش یا کاهش دما می شوند، به همین دلیل نسبت به شوک های گرمایی و هم به کاهش دما (هیپوترمی) حساس تر هستند.

به کودک آموزش دهیم تا از موسیقی طبیعت لذت ببرد و یادآور شویم که موسیقی طبیعت شامل پرندگان، قورباغه ها، حشرات، صدای رودخانه و... است. همیشه در برنامه های کوهپیمائی یک سوت بر گردن کودکمان آویزان کنیم و به او آموزش دهیم تا در بعضی موارد خاص با سوت ما را از شرایط خویش مطلع سازد. مثلاً 3 سوت متوالی می تواند به این معنی باشد که من گم شده ام. زمانی که کودکمان بزرگ شد باید حتماً جعبه نجات (بقاء) و کیف کمک های اولیه به لوازم او اضافه گردد.

بهتر است مهارت های آسان را به کودک آموزش دهید. به خصوص مهارت های حرکتی برای عضلات بزرگ نه عضلات کوچک و همچنین فعالیت هایی که باعث تقویت سیستم های هوازی می شوند و انعطاف پذیری بدنشان را افزایش می دهند. همیشه به این نکته توجه کنیم که باید کودکمان را تشویق کنیم و سعی در افزایش مطلعی و دانش او نسبت به محیط زیست داشته باشیم. از کوهپیمائی به عنوان فرصتی جهت افزایش تجربه های مختلف علمی و... در کودکمان بهره ببریم و در حین انجام کوهپیمائی حس مسئولیت پذیری و احترام گذاشتن به دیگران و طبیعت را در کودکمان تقویت کنیم.

سعی کنیم تا روابط کودکمان با بچه ها دیگر تقویت گردد و به تقویت اعتماد به نفس او بپردازیم. به بچه ها آموزش دهیم تا به اصل باقی نگذاشتن نشانه ای در طبیعت بعد از کوهپیمائی مقید باشند. زباله های خود را جمع کرده، در جای مناسبی قرار داده، با خود به شهر و مکان مناسبی انتقال دهند و در یک برنامه کوهپیمائی حدالمقدور یک جا آتش روشن نمایند. همچنین از جهتهای تعیین شده و قابل عبور تردد نمایند.

منبع: komalia.ir

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ سطح دیتا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "کوهپیمایی همراه با بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهپیمایی همراه با بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید