شب های شیرین برای بچه ها ایران زمین

به گزارش وبلاگ سطح دیتا (ایبنا)، آی قصه، قصه، قصه!؛ چه خاطره هایی در پسِ این کلمه هاست. هر کسی نام قصه را بشنود به یاد تصویر و تصوری خواهد افتاد؛ یعنی واقعا امکان ندارد کسی کلمه قصه را بشنود و حال وهوایش تغییر نکند.

شب های شیرین برای بچه ها ایران زمین

هر نقطه از این کره خاکی و در هر فرهنگی و برای هر سنی، قصه معنا و مفهوم، ساختار و شکل و جایگاه و ارزشی دارد. چه زیباست که قصه خلق شد و آن را داریم و می توانیم با قصه از سطح زندگی خود فراتر برویم و با لایه های دیگر این جهان آشنا شویم.

قصه و قصه گویی در ایران زمین وسعتی دارد بزرگ، عمقی دارد ژرف و قصه گویانی دارد ماهر. هر قصه ای از گذشته تا به امروز، نسل هایی را با خود همراه نموده است و مشتاقان و طرفدارانی دارد: از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تا بچه ها و خردسالان. اما مسئله ای که امروزه قصه و قصه گویی و قصه نویسی را مهم تر می نماید وجود ابزار و تکنولوژی های تازه است که شکل وشمایل داستان ها را تغییر داده و ممکن است تا مدتی بعد، قصه هایی به سبک قدیمی، کمرنگ و کمرنگ تر شوند.

سرویس کودک و نوجوان ایبنا بر آن است به مناسبت 18 تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از 13 تا 19 تیرماه در هر روز به یک موضوع خاص بپردازد. اولین روز هفته ملی ادبیات کودک و نوجوان را با عنوان کودک و قصه گویی نام گذاری نموده ایم. در این مطلب با توجه به ضرورت توجه مستمر به قصه و قصه گویی و آموزش قصه گویان و قصه نویسان تازه، کتابی را پیشنهاد می کنیم که حال وهوای قصه و قصه خوانی را در ما ایجاد یا حفظ می نماید.

کتاب شب های شیرین به قلم محمدمیرکیانی، 111 قصه دارد برای زمان پیش از خواب بچه ها و خردسالان. سیمین شهروان این قصه ها را تصویرگری نموده و انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر نموده است.

در این کتاب ابتدا نویسنده با قصه گویان خوش بیان، پدران، مادران و آموزگاران مهربان سخنی دارد. او در این بخش می گوید: شنیدن قصه یکی از احتیاجهای همیشگی خردسالان و بچه ها است. کمتر کودکی را می توان یافت که دوست نداشته باشد شب های شیرین زندگی را با شنیدن قصه ای از زبان پدر، مادر و بزرگ تر دیگری سپری کند..

او در بخش دیگری این طور به صحبت خود ادامه می دهد: یکی از کمبودهای سال های اخیر برای قصه گویی، نوشته هایی مناسب برای آموزگاران، پدران، مادران و قصه گویان است؛ نوشته ای که با شنیدن آن، خردسالان و بچه ها احساس نمایند یک نفر برای آن ها قصه می گوید نه آن که قصه می خواند. روشن تر آن که زبان و فضای این قصه ها به زبان قصه گویان قدیم، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بسیار نزدیک باشد. به همین علت نوشتن قصه ای مناسب قصه گویی، یک فن است که احتیاجمند تجربه و دانش اندوزی است.

میرکیانی درباره پشتوانه نگارش این کتاب نیز می گوید: بنده، پس از پشت سر گذاشتن ده سال نویسندگی و سردبیری برنامه قصه گویی (قصه ظهر آدینه) رادیو در سال های 61 تا 72، که در روزگار خود پرشنونده ترین برنامه در این زمینه بود، بعلاوه انتشار کتاب پرخواننده قصه ما همین بود و تدریس در دوره های آموزش مربیان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و آموزش ضمن خدمت کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش؛ با احتیاجهای قصه گویان و آموزگاران در این زمینه آشنا شدم. کتاب شب های شیرین برای پاسخ گویی به این احتیاج نوشته شده است.

بعد از صحبت صمیمانه نویسنده با مخاطبانش، 111 قصه شیرین پیش از خواب، در کتاب گنجانده شده است که پدران و مادران می توانند برای بچه ها شان بخوانند. این قصه ها چند ویژگی مشترک دارند که به توضیح زیر است:

- همه قصه های این کتاب ساختاری نقالی و افسانه گون دارند؛ یعنی همان ساختمان قصه های پدربزرگ ها و مادربزرگ ها.

- در قصه های این کتاب به مفاهیم آموزشی خاص گروه سنی خردسالان و بچه ها توجه شده است.

- شروع کتاب با قصه های ساده تر است تا خردسالان و بچه ها پیغام قصه ها را به تدریج و آرام آرام درک نمایند.

- فضای قصه ها تنوع بسیار دارد تا بچه ها از شنیدن قصه ها خسته و دلزده نشوند.

- فضای همه قصه ها طنزگونه و شادی آور است. خشونت و کشمکش سخت در هیچ قصه ای وجود ندارد.

بعضی از عناوین قصه ها هم عبارت اند از: سلام بزغاله، پسرکوچولو و خرگوش سفید، گنجشک و انگور، توپ کوچولو در اتاق، گرگ و بزغاله بازیگوش، روباه باادب، چرخ خیاطی مادر، خر و گورخر، عروسک و قوطی کبریت، سوزن و نخ کوچولو، عروسک و آینه، الاغ تنبل، مگس ها و مربای هویج، پیراهن سفید و آفتاب، گل قالی و گل خالی و ... .

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شب های شیرین برای بچه ها ایران زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب های شیرین برای بچه ها ایران زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید