پیدا کردن دست نیافتنی ترین ماده دنیا به در عمق 2 کیلومتری زمین

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ایرنا نوشت: بزرگترین و عمیق ترین آزمایشگاه زیرزمینی دنیا در عمق 2370 متری زمین، به منظور کوشش برای کشف اسرار ماده تاریک در چین راه اندازی شده است.

پیدا کردن دست نیافتنی ترین ماده دنیا به در عمق 2 کیلومتری زمین

آزمایشگاه زیرزمینی جینپینگ-2 چین (CGPL-II) در استان سیچوان در جنوب غربی چین در دسامبر 2023 گشایش یافت که در واقع طرح توسعه و توسعه آزمایشگاه اولیه CGPL است که در سال 2010 گشایش یافته بود.

بنا به گزارش نیچر نیوز، آزمایشگاه CJPL-II در عمق 7 هزار و 874 فوتی (2 هزار و 377 متری متری) زیر زمین واقع شده و فضایی بیش از 11.6 میلیون فوت مکعب (328 هزار متر معکب) دارد که موجب می گردد این آزمایشگاه بزرگتر از آزمایشگاه ملی گران ساسو ایتالیا باشد که پیش از این در این زمینه رکورددار بود.

این تاسیسات آزمایشگاهی زیرزمینی به لطف پوشش گسترده کوهستانی میخواهد شرایط مناسبی برای مطالعه ماده تاریک فراهم سازد. ماده تاریک ماده ای گریزپا و دست نیافتنی است که مطابق برآوردها 95 درصد از فضای کیهانی را تشکیل می دهد. نیچر نیوز در این خصوص شرح داد که جاذبه ماده مریی تا آن حد ضعیف است که نمی تواند شرح دهد چرا کهکشان های با سرعت در حال حرکت از هم جدا نمی شوند. این موجب مطرح شدن یک نظریه کلی می گردد و آن اینکه یک نوع دیگر از ماده وجود دارد که روی کیهان تاثیر دارد که به آن ماده تاریک گفته می گردد.

اما دانشمندان گمان می نمایند ماده تاریک به دلیل ماهیت آن نمی خواهد با ماده ای که می بینیم و حس می کنیم یا حتی با نور، واکنش انجام دهد. همین امر موجب می گردد که ردگیری ماده تاریک با حسگرها و ردیاب های فیزیکی بسیار سخت باشد و حتی تشعشعات بسیار ضعیف هم می تواند موجب خراب شدن کار کاوش برای ماده تاریک گردد. تشعشعات کیهانی بسیار ضعیف هستند؛ اما می توانند نویز پس زمینه ایجاد نمایند و نتیجه آزمایش ها را خراب نمایند.

به همین دلیل دانشمندان در حال رفتن به اعماق زمین هستند تا از ردیاب های خود محافظت نمایند. توده بزرگ کوهستانی در استان سیچوان چین قرار است به خنثی کردن تا حد 0.000001 از تشعشاتی که از فضا به زمین برخورد می نماید کمک برساند. تاسیسات آزمایشگاهی نیز با ترکیبی از سیمان و لاستیک پوشانده شده اند تا از آنها در برابر تشعشعات کوهستان محافظت کند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پیدا کردن دست نیافتنی ترین ماده دنیا به در عمق 2 کیلومتری زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا کردن دست نیافتنی ترین ماده دنیا به در عمق 2 کیلومتری زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید