شرایط نابسامان و کم رونق اقامتگاه های بومگردی خراسان

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، هرچند در چند سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی کوشش های زیادی در راستای انعطاف گردشگری به خارج از مشهد انجام داده اما باز هم آن طور که باید کوشش درستی صورت نگرفته است.

شرایط نابسامان و کم رونق اقامتگاه های بومگردی خراسان

مدیر یک اقامتگاه بوم گردی در درگز گفت: هرچند در چند سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی کوشش های زیادی در راستای انعطاف توریستی به خارج از مشهد انجام داده اما باز هم آن طور که باید کوشش درستی صورت نگرفته است.

میثم رودکی در گفت و گو با دنیای سفر در مورد مسائل اقامتگاه های بوم گردی اظهار کرد: توریستی و تاسیس اقامتگاه بوم گردی در شهرستان های کوچک همانند شهرستان درگز پیش از کرونا هم مسائل خود را داشت. عدم معرفی کامل و شناخت توریستان از منطقه ها بکر توریستی یکی از مسائل عمده اقامتگاه های بوم گردی است. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و یا صداوسیما نتوانستند به شکلی درست و موثر به معرفی اقامتگاه ها بپردازند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی و جاذبه های توریستی بی نظیر ایران به درستی به مردم معرفی نشده اند و این موضوع یکی از مسائل عمده صنعت اقامتگاه های بوم گردی است که برای برطرف آن اقدام به خصوصی انجام نشده است. توریستان اغلب به وسیله صفحات مجازی نظیر اینستاگرام با فعالیت اقامتگاه های بوم گردی آشنا شده اند اما فقط تعداد اندکی از مسافران به وسیله بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر، مترو و یا به وسیله برنامه های صداوسیما با این اماکن آشنا شده اند.

مدیر اقامتگاه بوم گردی کماس توضیح داد: یکی از مسائل ما در خراسان این است که مسافران تنها برای زیارت مضجع شریف امام رضا (ع) به مشهد سفر می نمایند و توجه زیادی به باقی شهرستان ها ندارند.

رودکی گفت: از سال 95 فعالیت اقامتگاه ها به طور جدی شروع شد و در هر شهرستان یک یا دو اقامتگاه بوم گردی فعالیت داشت اما متاسفانه مسئولان مربوطه به جای فراهم کردن بسترها برای توسعه صحیح این روش، بر افزایش بی رویه تعداد اقامتگاه ها تمرکز داشتند. در حال حاضر در بعضی منطقه ها که گنجایش جذب توریست بالایی ندارد، تعداد زیادی اقامتگاه بوم گردی در حال فعالیت است.

وی اضافه نمود: بسیاری از افراد برای تاسیس اقامتگاه وام های مختلفی دریافت نموده بودند، با شیوع ویروس کرونا و به علت نبود شغل جانبی از پس بازپرداخت اقساط سنگین وام ها برنیامده و مجبور به فروش اقامتگاه بوم گردی خود شده اند.

رودکی گفت: البته در مقطعی خبرهایی مبنی بر پرداخت وامی تحت اسم تسهیلات کرونا وجود داشت که بیشتر همکاران از دریافت آن عاجز مانده و عده ای هم حتی پیروز به ثبت نام برای دریافت آن نشدند. وجود شرایط نامتعارف بانک ها همانند داشتن سه ضامن معتبر، مانع از ثبت نام بعضی از همکاران برای دریافت وام کرونایی شد. پرداخت اقساط بانک هم قرار بود با سه ماه استراحت شروع گردد که به این وعده هم عمل نشد.

وی در مورد اندازه فعالیت اقامتگاه بوم گردی خود در شرایط کرونایی یادآور شد: با وجود اینکه در زمان هایی به غیر از شرایط قرمز کرونا هم فعالیت داشته ایم اما متاسفانه مسافر و توریستی نبوده که پذیرای آنان باشیم. در سال 99 کمابیش فعالیت داشتیم اما در امسال تقریبا هیچ گونه درآمدزایی نداشته ایم و به جز کوهنوردان اغلب مردم تمایلی به توریستی و سیر و سیاحت در منطقه ما ندارند.

منبع: دنیای سفر

به "شرایط نابسامان و کم رونق اقامتگاه های بومگردی خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نابسامان و کم رونق اقامتگاه های بومگردی خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید