یکی از ظرفیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود روستاهایی با قابلیت های اکوسیستم محیطی و طبیعی است

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، یکی از ظرفیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود روستاهایی با قابلیت های اکوسیستم محیطی و طبیعی است.

یکی از ظرفیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود روستاهایی با قابلیت های اکوسیستم محیطی و طبیعی است

پاییز که به نیمه می رسد باغ های انار منطقه مشایخ شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری از ظرفیت های گردشگری طبیعتی در منطقه زاگرس برخوردار می گردد و این آمد و رفتن های پاییز رنگارنگ می تواند با یک برنامه ریزی بلند مدت در تقویت اقتصاد گردشگری نقش آفرین باشد.

پیش از دوران شیوع ویروس کرونا، برنامه های مختلفی در حوزه ها و بخش های گوناگون برگزار میشد و در این میان برگزاری جشنواره انار دورک همیشه به عنوان یکی از پررونق ترین برنامه های سالانه در منطقه مشایخ شهرستان کیار بشمار می رفت.

اما شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های ناشی از آن باعث تعطیلی بسیاری برنامه ها از جمله جشنواره انار دورک در 2 سال گذشته شد.

جشنواره انار دورک تنها به معرفی یک میوه محدود نمیشد و در کنار آن فرهنگ، آداب و رسوم، کشاورزی، اقتصاد، تجارت و نوع زندگی مردم این منطقه مورد آنالیز و معرفی قرار می گرفت.

اکنون فصل برداشت انار از باغ های منطقه مشایخ شهرستان کیار شروع شده است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های ناشی از آن ورود گردشگران و برگزاری جشنواره انار همچنان انجام نخواهد شد.

جشنواره انار دورک برای دومین سال برگزار نمی گردد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: جشنواره انار دورک سال جاری برای دومین سالی متوالی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی گردد.

ابراهیم شیرانی تاکید نمود: هم اکنون 164 هکتار باغ انار با رقم های محلی، ترش و رباب در منطقه مشایخ شهرستان کیار وجود دارد که از این سطح 160 هکتار بارور است.

وی با اشاره به اشتغال و بهره برداری 170 نفر در باغ های انار منطقه مشایخ اضافه کرد: سالانه یک هزار و 100 تا یک هزار و 200 تن انار از این باغ ها برداشت می گردد.

شیرانی توضیح داد: 85 درصد باغ های انار چهارمحال و بختیاری در منطقه مشایخ شهرستان کیار واقع شده و میزان دیگری در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ و لردگان وجود دارد.

وی یادآور شد: با همکاری یکی از متقاضیان محلی در منطقه مشایخ شهرستان کیار قرار شده تا طرح اصلاح نژاد رقم های انار سازگار با محیط به منظور افزایش کمی و کیفی فراوری و بازارپسندی این محصول اجرا گردد.

شیرانی گفت: در این راستا یک هکتار باغ انار به صورت پایلوت به کشت رقم های مختلف انار اختصاص خواهد یافت و پس از نتیجه گیری، توسعه باغ های این منطقه در دستور کار قرار می گیرد.

انار دورک ظرفیت گردشگری مطلوبی را در ذخیره گاه سبزکوه ایجاد کرد

یکی از فعالان گردشگری منطقه مشایخ شهرستان کیار گفت: وجود باغ های انار دورک از مهم ترین ظرفیت های گردشگری در ذخیره گاه زیست کره سبزکوه بشمار می رود.

عقیل جابری دورکی تاکید نمود: منطقه مشایخ بدلیل قرار گرفتن در ذخیره گاه زیست کره سبزکوه، حاشیه رودخانه کارون، مجاورت با جنگل های حفاظت شده هِلِن و برخورداری از آب های خروشان برای ورزش های ماجراجویانه دارای ظرفیت های طبیعی فراوانی بود که گردشگری این منطقه را منحصربه فرد نموده است.

وی اضافه کرد: بعضی روستاهای منطقه مشایخ شهرستان کیار در مورد گردشگری طبیعتگردی از زیرساخت های مطلوب تری نسبت به بقیه روستاها برخوردارند که این زیرساخت های با حمایت های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است.

جابری توضیح داد: روستای دورک در فصل پاییز و هنگام برداشت محصول انار از انارستان های طبیعی و خودرو از شور و حال خاصی در حوزه گردشگری و حضور گردشگران برخوردار می گردد.

وی یادآور شد: در سالهای اخیر با برگزاری و همایش هایی مانند جشنواره انار دورک توجه بیشتری به این موضوع با هدف شکرگذاری از نعمت های خداوندی در منطقه مشایخ و بهره گیری از ظرفیت های گردشگری طبیعی و کشاورزی این منطقه شده است.

این فعال گردشگری گفت: البته در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا جشنواره انار برگزار نشده و امید است برگزاری آن در دوران پساکرونا بصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به محدودیت در سطح زمین های کشاورزی منطقه مشایخ اما شرایط گردشگری طبیعی در این منطقه خاص و منحصر بفرد است.

جابری تاکید نمود: توسعه گردشگری طبیعی به ویژه در زمان فصل برداشت انار منطقه مشایخ به حمایت دستگاه های اجرایی مرتبط و فرهنگسازی مردم محلی با هدف بهره برداری های مناسب از این ظرفیت خدادادی احتیاج دارد.

باغ های انار مشایخ از مستعدترین منطقه ها گردشگری کشور هستند

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: باغ های انار منطقه مشایخ شهرستان کیار از مستعدترین منطقه ها گردشگری استان است.

مرتضی محمدیان تاکید نمود: تنوع محصولات و منابع گردشگری از مهم ترین عوامل توسعه بازارهای گردشگری بشمار می رود که البته همیشه مورد توجه فعالان این عرصه بوده است.

وی اضافه کرد: در این میان اصل تفاوت و تضاد موضوع با بافت پیرامونی جاذبه ها، یکی از اصلی ترین فاکتورها و عوامل تنوع پذیری جاذبه ها در مقصدهای گردشگری محسوب می گردد.

محمدیان توضیح داد: منطقه مشایخ شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری بواسطه وجود منابع و جاذبه های گوناگون طبیعی مانند باغ های انار یکی از مستعدترین نقاط گردشگری است که تفاوت معناداری با سایر نقاط گردشگری دارد.

وی یادآور شد: همین ویژگی های گردشگری طبیعی در منطقه مشایخ می تواند برای گردشگران و مسافران در شرایط کنونی به نسبت راکد گردشگری چهارمحال و بختیاری مجذوب کننده باشد.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در کنار وجود باغ های انار، وجود آداب و رسوم، فرهنگ غنی و فراوری محصولات متکی بر انار بر جاذبه های گردشگری مننطقه مشایخ اضافه نموده است.

وی گفت: این مهم در کنار برخورداری منطقه مشایخ از منابع آبی و توسعه ورزش های ماجراجویانه توانست این منطقه را به یکی از مهمترین و اصلی ترین مقصدهای گردشگری به ویژه در فصل بهار و پائیز تبدیل کند.

محمدیان تاکید نمود: البته نبود امکانات اقامتی استاندارد در شهرستان کیار و منطقه مشایخ از نقاط ضعف در حوزه گردشگری این منطقه بشمار می رود که این نقیصه با استقبال جامعه روستایی برای راه اندازی اقامتگاه های بومگردی تا حدودی جبران شده است.

35 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت های مشایخ هزینه شد

کارشناس دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تا به امروز 35 میلیارد ریال اعتبار استانی برای تکمیل زیرساخت های مشایخ هزینه شده است.

علی مولوی تاکید نمود: این میزان اعتبار برای حفر چاه آب آشامیدنی، لوله گذاری انتقال آب درون مجموعه، ساخت هشت واحد سوئیت اقامتی، زیرسازی و تامین برق، محوطه سازی و تسطیح محوطه به منظور ساخت پیاده روها، پارکینگ و جهت دوچرخه سواری هزینه شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرای زیرساخت های مشایخ شهرستان کیار طرح زیپ لاین با 2 ایستگاه فرود ساخته شده است.

مولوی پیشرفت فیزیکی طرح زیرساخت های مشایخ را 45 درصد اعلام و توضیح داد: تکمیل و بهره برداری از این طرح حداقل 100 میلیارد ریال اعتبار دیگر احتیاج دارد.

وی یادآور شد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، زیرساخت های مشایخ تا ابتدای سال 1402 تکمیل و بهره برداری می گردد.

منبع: همگردی

به "یکی از ظرفیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود روستاهایی با قابلیت های اکوسیستم محیطی و طبیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از ظرفیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود روستاهایی با قابلیت های اکوسیستم محیطی و طبیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید