کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کهن دژ ایران در دوران هخامنشی در شوش واقع شده است، شهری که داریوش آن را شوش یعنی خوب نامید، مسئولان این کهن دژ چند ماهی است که به شدت در حال پژوهش و فعالیت برای ثبت جهانی آن هستند.

کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن

شهر تاریخی شوش از دیرباز به عنوان شهری تاریخی و با اصالت معرفی شده است و در حال حاضر نیز این شهر قدیمی برای حفاظت بیشتر در حال پژوهش و آنالیز برای تکمیل پرونده ثبت دنیای است.

این شهر تاریخی در روزگاران قدیم دو تمدن بزرگ میانرودان و ایلامی را در خود جای داده است و هنوز آثاری از این دو تمدن بزرگ را در خود باقی گذاشته است.

در دوران هخامنشی که دوران فر و شکوه این شهر تاریخی به شمار می آید این شهر به مرکزیتی مثال زدنی رسید به نحوی که در چهارراه شرقی و غربی مرکزیت پیدا کرد و اصلی ترین شهر قرار گرفته برسر راه شاهی نام گرفت.

شکوه و جلال این شهر تاریخی تا قبل از حمله اعراب به ایران بود به نحوی که در فتح ایران از طریق مسلمانان در دروازه شوش جنگ سختی در گرفت و بیش از 30 هزار نفر کشته شد و بیش از 20 هزار زن و بچه اسیر شد که این اقدام باعث از بین رفتن قسمت هایی از این شهر تاریخی در سال های متمادی شد.

*محوطه شوش در اولویت نخست

رسیدگی به آثار تاریخی در سراسر استان از اولیت بندی خاصی برخوردار است ولی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان معتقد است که اولویت نخست بازسازی در سراسر استان خوزستان به شهر شوش اختصاص یافته است زیرا این شهر کاندیدای ثبت دنیای در یونسکو است.

سیدحکمت موسوی اظهار کرد: از همه توان موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در حال استفاده هستیم و حتی از پایگاه های دنیای چغازنبیل و سازه های آبی تاریخی شوشتر نیز در این کار یاری گرفته ایم.

موسوی با اشاره به اینکه توان موجود را با حداکثر ظرفیت به کار گرفته ایم، اضافه نمود: برای از دست ندادن فرصت به وجود آمده در کوشش مضاعف هستیم.

*اعتبار در نظر گرفته برای این کار بسیار ناچیز است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: برای بازسازی و سامان دهی این محوطه بزرگ تنها 1.5 میلیارد ریال احتیاج است و این اعتبار در مقایسه با حجم وسیع فعالیتی که باید انجام گردد بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش در این محوطه در حال اجرا است، اضافه نمود: در این منطقه و سایت تاریخی در حال پژوهش برای تدوین پرونده ثبت دنیای هستیم و در این باره از همه پژوهشگران و نویسندگان پرونده ثبت دنیای سازه های آبی تاریخی شوشتر استفاده می کنیم.

موسوی ادامه داد: برای تشکیل و تدوین این پرونده طبق برنامه در حال فعالیت هستیم و از برنامه ها عقب نیستیم و می کوشیم تا در موعد مقرر پرونده مذکور آماده ارائه گردد.

*گرفتن عکس های هوایی از سایت شوش

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: برای ثبت و مستندنگاری بازسازی و پژوهش در سایت شهر شوش روزانه از ارتفاع بسیار بالا و با استفاده از بالن های هلیوم از سایت تاریخی این شهر کهن عکسبرداری هوایی می گردد.

وی اضافه نمود: برای نخستین بار این نوع مستندنگاری را در دستور کار قرار داده ایم تا پرونده تدوین شده پربارتر و مستندتر باشد و برای ارائه آن در یونسکو مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

*کهن شهر شوش مربوط به دوران عیلامی

شهر تاریخی شوش از کهن ترین شهرهای خاورمیانه است که تا به امروز قدمت این شهر را بیش از 5 هزار سال معین نموده اند و هنوز نیز اظهار نظر دقیقی در این باره انجام نشده است.

به علت دارا بودن بافت تاریخی و تپه های باستانی ثبت عرصه این شهر در دستور کار سازمان دنیای یونسکو قرار گرفته است و قرار است پرونده این کهن شهر تاریخی به یوسنکو برای ثبت دنیای معرفی گردد.

این شهر تاریخی با داشتن کاخ بزرگ و باشکوه آپادانا و داشتن معماری با ارزش در ردیف شهرهای باسابقه و کهن دنیا قرار می گیرد و به این علت ارزش ثبت دنیای دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: دالاهو

به "کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید