فریدون شهر، عروس طبیعت اصفهان

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، در دل رشته کوه زاگرس یکی از زیباترین شهرهای استان اصفهان به نام فریدون شهر قرار گرفته است. این شهر که به آن عروس طبیعت اصفهان گفته می گردد جاذبه های طبیعی بی نظیری دارد و دارای رودخانه های جاری، طبیعت سرسبز، آبشارهای زیبا و کوه های سر به فلک کشیده است. فریدون شهر از برترین مقاصد برای طبیعت گردی به شمار می رود و مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با شهر زیبای فریدون شهر با ما همراه شوید.

فریدون شهر، عروس طبیعت اصفهان

معرفی فریدون شهر

فریدون شهر یکی از شهرستان های استان اصفهان به شمار می رود که در غربی ترین ناحیه استان واقع شده است و با شهر اصفهان 187 کیلومتر فاصله دارد. این شهر دارای 2235 کیلومتر مربع مساحت بوده و طبق آخرین سرشماری جمعیت آن به 35654 هزار نفر می رسد. قومیت های مختلفی از فارس، بختیاری، ترک، قشقایی، ارمنی و گرجی در این شهر زندگی می نمایند و هر کس به زبان محلی خود صحبت می نماید. فریدون شهر حدود 400 سال قدمت دارد و به وسیله مهاجران گرجستانی بنا شده است. این مهاجران هنگام حمله شاه عباس اول به گرجستان به دستور او به ایران تبعید شدند و اغلب ساکنین این شهر گرجی زبان هستند.

شهر دیدنی و تاریخی فریدون شهر به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری استان تبدیل شده و گردشگران برای سرگرمی به آن مراجعه می نمایند. این شهر دارای پیست اسکی بوده و برای همین در صنعت گردشگری جایگاه بسیار ویژه ای دارد. مردم شهر به کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغول هستند و از مهمترین محصولات آن می توان به سیب زمینی، سیب، خیار، بادام، گردو، زردآلو، انگور، کرفس کوهی، عسل، زعفران، گوشت و شیر اشاره نمود. این شهر دارای معادن سنگ آهن بوده که بسیاری از مردم با فعالیت در این معادن امرار معاش می نمایند. فریدون شهر مراکز خرید، پاساژها و بازارهای متنوعی دارد که شما می توانید علاوه بر تهیه سوغاتی اجناس مورداحتیاج خود را از آنها تهیه کنید.

آب و هوای فریدون شهر

فریدون شهر در کوه های زاگرس واقع شده و 2530 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این شهر از آب و هوای معتدل و کوهستانی برخوردار بوده و در فصل پاییز و زمستان هوای بسیار سردی دارد. اندازه بارندگی باران و برف در این شهر بسیار زیاد بوده و برای همین یک پیست اسکی در آن احداث شده است. بعلاوه بارش های بالای باران و برف باعث به وجود آمدن رودخانه ها، چشمه ها و آبشارها در این منطقه شده اند و طبیعت سرسبز و بکری به وجود آورده است.

این شهر در فصل بهار نیز سرد بوده و از اردیبهشت هوا رو به گرم شدن می رود. فریدون شهر در تابستان هوای معتدل و خنکی را تجربه می نماید و زمان مناسبی برای گردشگران است تا در آن نفسی تازه نمایند. البته هوای فریدون شهر بسیار متغیر بوده و حداکثر دمای آن 38 درجه سانتیگراد و حداقل دمای آن منفی 38 درجه سانتیگراد ثبت شده است.

جاهای دیدنی فریدون شهر

شهر خوش آب و هوای فریدون شهر جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی منحصربه فردی دارد که عبارتنداز:

دشت لاله های واژگون

از دیدنی ترین جاهای فریدون شهر دشت لاله های واژگون است که در دامنه کوه های زاگرس، دامنه های شاهان کوه، دره شادی و اطراف چشمه لنگان واقع شده است. این دشت زیبا 30 هزار هکتار مساحت دارد و پوشیده از گل های لاله در رنگ های قرمز و زرد است. در فصل بهار و قبل از گرم شدن هوا باید به دشت لاله های واژگون فریدون شهر بروید تا بتوانید گل های زیبا را مشاهده کنید.

آبشار پونه بازار

از دیگر جاذبه های طبیعی فریدون شهر آبشار پونه بازار است که گرجی زبانان به آن آبشار بیدبانی نیز می گویند. این آبشار مجذوب کننده در بین صخره ها و دره ها قرار گرفته و ارتفاع آن به 30 متر می رسد. اطراف آبشار درخت های زرشک وحشی به چشم می خورند و پوشش بسیار زیبایی به وجود آورده اند. این آبشار در 25 کیلومتری شهرستان فریدون شهر واقع شده است.

پیست اسکی فریدون شهر

محبوب ترین جاذبه طبیعی فریدون شهر پیست اسکی است که در مرتفع ترین بخش شهرستان واقع شده است. این پیست با ارتفاع 2630 متر بالاتر از سطح دریا و در ارتفاعات کوه تسیخه واقع در روستای چغیورت واقع شده است. انواع امکانات سرگرمیی مانند سورتمه سواری، تله اسکی، تله سیژ، زیپ لاین و بالابرهای بشقابی در این پیست فراهم شده اند. بعلاوه در این محل به آموزش علاقه مندان به ورزش اسکی به وسیله برترین مربیان پرداخته می گردد. پیست اسکی فریدون شهر به عنوان تنها پیست اسکی استاندارد اصفهان شناخته می گردد و از اواخر آذر ماه تا خاتمه زمستان می توانید در آن به سرگرمی اسکی بپردازید.

چشمه دره سپستان

در دهستان پشت کوه شهرستان فریدون شهر یکی دیگر از جاذبه های طبیعی به نام چشمه دره سپستان واقع شده است. این چشمه آب زلال و گوارایی دارد و اطراف آن فضای سبز بی نظیری به وجود آمده است.

غار کلبیس کب

از آثار طبیعی و تاریخی استان اصفهان در یک کیلومتری شهرستان فریدون شهر غار کلبیس کب است. کلبیس کب از واژگان گرجی است و به معنی غار زن ها ترجمه می گردد. هنگامی که افغان ها در دوره صفویان به ایران حمله کردند زن ها به این غار پناه می آوردند که برای همین آن را چنین نامگذاری نموده اند. این غار زیبا 2 تا 6 متر ارتفاع دارد و کف آن کاملا مسطح است.

امامزاده سید محمد مکه دین

روستای مکه دین واقع در شهرستان فریدون شهر دربردارنده یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی به نام آستان مقدس امامزاده سید محمد است. سید محمد از نوادگان امام کاظم علیه السلام به شمار می رود و بسیار مورد احترام اهالی روستا و شهرستان واقع شده است. این بنای مذهبی در ارتفاعات و منطقه ای خوش آب و هوا واقع شده است و زائران از شهرهای مختلف به پابوس آن می روند.

شهرها و روستاهای فریدون شهر

شهرستان فریدون شهر از دو بخش مرکزی و موگوئی تشکیل شده و مرکز این شهرستان است. علاوه بر آن یک شهر دیگر به نام برف انبار دارد و این شهرستان از 5 دهستان به نام های برف انبار، عشایر، چشمه لنگان، پشتکوه موگوئی و پیشکوه موگوئی تشکیل شده و 82 روستا دارد. بزمه، پشندگان، تبر، اسلام آباد، بابا خسرو، چال چرانه و چقا تعدادی از روستاهای این شهرستان هستند.

سوغات و صنایع دستی فریدون شهر

شهرستان فریدون شهر صنایع دستی و محصولات متنوعی برای عرضه به گردشگران و مسافران دارد. قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی، دستکش و جوراب پشمی، شال بافت و میناکاری از جمله صنایع دستی ارزشمند این شهر هستند که به دست برترین هنرمندان فراوری می شوند. بخش دیگری از سوغات این شهر به محصولات کشاورزی و لبنی تعلق دارد که به آن اشاره شد. فریدون شهر به خاطر قرار گرفتن در دامنه کوه های زاگرس انواع گیاهان دارویی نظیر کتیرا، کاسنی، کرفس کوهی، گل گاوزبان، زرشک وحشی، کنگر و… را به عنوان سوغات عرضه می نماید. دیگر سوغاتی های فریدون شهر شامل ماهی سردابی، نان های محلی، شیرینی های لذیذ محلی، عسل طبیعی و اگدکی هستند.

رستوران های فریدون شهر

فریدون شهر غذاهای محلی متنوعی دارد که شامل آش بلغور، کشک کدو، آش شله، کله جوش، پته پلو و… هستند. برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای سنتی فریدون شهر به رستوران های آن بروید:

رستوران بام ایران

از رستوران های کوچک با فضای دلنشین در فریدون شهر، رستوران بام ایران است که در خیابان 22 بهمن واقع شده است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و محلی با برترین کیفیت و قیمت عرضه می شوند.

رستوران بابا حیدر سپیانی

از دیگر رستوران های باکیفیت در فریدون شهر می توان به رستوران بابا حیدر سپیانی اشاره نمود. این رستوران فضای بسیار زیبایی دارد و با انواع غذاهای ایرانی و سنتی خوشمزه و مرغوب از گردشگران پذیرایی می نماید. بعلاوه این رستوران در خیابان شریعتی واقع شده است.

رستوران بهار

از برترین رستوران های فریدون شهر در خیابان مطهری شمالی رستوران بهار است که به سرو انواع غذاهای محلی و ایرانی با برترین کیفیت می پردازد.

اقامت در فریدون شهر

پیدا کردن اقامتگاه یکی از مهمترین مسائل هنگام سفر است و فریدون شهر از قطب های گردشگری استان اصفهان شناخته می گردد، برای همین اقامتگاه های متنوعی دارد. هتل، اقامتگاه بوم گردی، سوئیت، ویلا و خانه های اجاره از گزینه های اقامتی در فریدون شهر هستند. با توجه به احتیاج و سلیقه شخصی می توانید یکی از این اقامتگاه ها را انتخاب کنید و در آرامش به سرگرمی و استراحت در این شهر پرجاذبه بپردازید. محبوب ترین اقامتگاه های فریدون شهر عبارتند از:

اقامتگاه سنتی بام ایران

اقامتگاه سنتی موحدی

اقامتگاه پیست اسکی فریدون شهر

اقامتگاه پرتیکان

اقامتگاه بوم گردی آقا خسرو

اقامتگاه بوم گردی کلبه روستایی

اقامتگاه بوم گردی شاهان کوه

در این اقامتگاه ها انواع خدمات و غذاهای محلی ارائه می شوند. اگر اقامتگاه مقرون به صرفه قیمت مد نظرتان است پیشنهاد می گردد به سراغ سوئیت و خانه های اجاره ای بروید.

مسیر دسترسی به فریدون شهر

فریدون شهر در 187 کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است. این شهر از شرق و شمال شرق با شهرستان های فریدن و بوئین میان دشت و از غرب و شمال غرب با استان لرستان، از جنوب و جنوب غربی با استان چهارمحال وبختیاری و از جنوب شرقی با شهرستان چادگان همسایه است؛ بنابراین راه های مختلفی برای ورود به این شهرستان وجود دارد و بستگی دارد که شما در کجا قرار دارید. البته برای رفتن به فریدون شهر باید در نهایت وارد جاده اصفهان به الیگودرز شوید. ابتدا هر جا که هستید خود را به اصفهان برسانید و پس از 187 کیلومتر با گذشتن از شهرهای داران، تیران و نجف آباد خود را به فریدون شهر برسانید که در نهایت حدود دو ساعت و 30 دقیقه طول می کشد تا به شهر زیبای فریدون شهر برسید.

سخن خاتمهی

با توجه به این مقاله، فریدون شهر یکی از شهرهای گردشگری و چشم نوازی در مرکز کشور شناخته می گردد و گردشگران زیادی را در خود جای می دهد. این شهر دارای انواع امکانات رفاهی و سرگرمیی بوده و اقامت به یاد ماندنی برایتان به ارمغان خواهد آورد. حتماً در فصل زمستان به فریدون شهر بروید و از سرگرمی اسکی در پیست آن لذت ببرید.

منبع: گردشبان

به "فریدون شهر، عروس طبیعت اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریدون شهر، عروس طبیعت اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید