مهاجرت اپل به تراشه های اختصاصی احتمالا با عرضه مک پرو در انتهای 2022 کامل می گردد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، سال گذشته اپل نسل نو مک پرو را با گزینه های نو برای پردازنده گرافیکی عرضه کرد اما روی هم رفته از سال 2019 تغییر چندانی روی این محصول عملی نشده است. در حقیقت، بین تمام سری کامپیوترهای اپل حداقل یک مدل چیپست اختصاصی را دریافت نموده ولی اپل سیلیکون هنوز به مک پرو راه پیدا ننموده است. حالا یکی از افشاگران اعلام نموده که اواخر سال 2022 شاهد رونمایی از مدل نو این کامپیوتر با چیپست اختصاصی اپل خواهیم بود.

مهاجرت اپل به تراشه های اختصاصی احتمالا با عرضه مک پرو در انتهای 2022 کامل می گردد

گفته می شود این چیپست نسبت به M1 مکس که در بخشی از مدل های مک پرو 14 و 16 اینچی تعبیه شده، قدرت بیشتری ارائه می دهد. در رابطه با این تراشه خبرهای زیادی منتشر شده و مثلا در یکی از گزارش ها آماده که باید انتظار ارائه پردازنده 40 هسته ای و پردازنده گرافیکی 128 هسته ای را داشته باشیم. این در حالی است که پردازنده M1 مکس از پردازنده مبتنی بر 10 هسته و پردازنده گرافیکی با 32 هسته استفاده می نماید. از همه مهم تر، این تراشه زیرمجموعه خانواده M2 نخواهد بود که گویا برای آن معماری نوی استفاده می شود.

اگرچه در حال حاضر کاربران می توانند مک مینی و آی مک دارای پردازنده های اینتل را هم بخرند، ولی به نظر می رسد اپل به زودی فراوری این مدل ها را متوقف خواهد نمود. در کنار این محصول، باید انتظار معرفی چند کامپیوتر مجهز به چیپست M2 در نیمه دوم امسال میلادی را داشته باشیم. گفته می شود مک بوک پرو 13 اینچی که سال گذشته با چیپست M1 از راه رسید، جای خود را به مک پرو 14 اینچی مجهز به تراشه M2 می دهد. به علت همین ارتقا، باید انتظار افزایش قیمت این لپ تاپ را داشته باشیم. ضمناً نباید عرضه نسل نو مک بوک ایر مجهز به چیپست M2 را از قلم بیندازیم که بار دیگر از نمایشگر 13 اینچی استفاده می نماید.

علت استفاده نشدن از M2 برای مک پرو به تفاوت فناوری ساخت تراشه های اپل برمی شود. برای یادآوری باید بگوییم که در حال حاضر تراشه های سری M1 مبتنی بر فناوری 5 نانومتری شرکت TSMC هستند ولی برای سری M2 باید انتظار استفاده از فناوری ساخت 4 نانومتری را داشته باشیم. همین کوچک تر شدن تعداد ترانزیستورها، ساخت تراشه های مبتنی بر تعداد زیادی هسته را بسیار سخت تر می نماید. اما از آنجایی که در زمینه فناوری 5 نانومتری پیشرفت های زیادی به دست آمده، اپل با استفاده از آن می تواند پردازنده های مبتنی بر تعداد زیادی هسته پردازشی هم فراوری کند.

منبع: GSM Arena

منبع: دیجیکالا مگ

به "مهاجرت اپل به تراشه های اختصاصی احتمالا با عرضه مک پرو در انتهای 2022 کامل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت اپل به تراشه های اختصاصی احتمالا با عرضه مک پرو در انتهای 2022 کامل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید