5 ایده ای که اپل از دیگران کپی برداری نموده است

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، اپل به عنوان شرکتی که محصولات و سرویس های عالی ارائه می نماید، معروفیت پیدا نموده ولی معمولا علاقه خیلی زیادی به نوآوری ندارد. به طور تعیین، اپل ترجیح می دهد ایده هایی که دیگران برای توسعه آن سال ها وقت صرف نموده اند را بردارد و برای کاربران خود ارائه دهد. با توجه به شرایط زیست بوم اپل، زمانی که این شرکت ایده های نرم افزاری را کپی برداری می نماید، کاربران هم دیگر ترجیح می دهند از سرویس ارائه شده از طرف اپل استفاده نمایند و سرویس اصلی کنار گذاشته می گردد. در این مورد می توانیم به ده ها مورد اشاره کنیم ولی در ادامه به 5 کپی برداری کمتر شناخته شده می پردازیم.

5 ایده ای که اپل از دیگران کپی برداری نموده است

Night Shift

معمولا توصیه می گردد قبل از خواب و حین استفاده از گوشی هوشمند، فیلتر نور آبی نمایشگر را فعال کنید تا فشار کمتری به چشم ها وارد گردد و بتوانید راحت تر بخوابید. به همین دلیل اپل قابلیت Night Shift را ارائه می نماید تا با گرم کردن دمای رنگی نمایشگر، بتواند این مشکل را رفع کند.

اما سال ها قبل از اینکه اپل Night Shift را در سال 2017 معرفی کند، کاربران به وسیله اپ F.Lux که سال 2009 از راه رسید، قادر به انجام چنین کاری بودند. در دنیای تکنولوژی یکی از ریسک های بزرگی که برای ایده های این چنینی وجود دارد، همین است که شرکت های بزرگ می توانند در بیشتر موارد این ایده ها را بدون هیچ مسئله ای استفاده نمایند و با این کار اپ اصلی دیگر نابود می گردد.

استفاده از آیفون به عنوان وب کم کامپیوتر مک

این قابلیت اپل Continuity Camera نام دارد و بدون شک یک ویژگی کاربردی محسوب می گردد. حتی در سال 2024 هم بسیاری از لپ تاپ های نو از وب کم های خیلی خوبی استفاده نمی نمایند و در نتیجه دوربین گوشی می تواند به خوبی بر این محدودت غلبه کند. در نتیجه این قابلیت اپل بین افرادی که مرتبا باید از وب کم استفاده نمایند، هواداران زیادی دارد.

اما قبل از اینکه اپل چنین مشخصه ای را در macOS قرار دهد، اپ Camo به خوبی این ویژگی را ارائه می داد. البته برخلاف دیگر اپ های این فهرست، این مورد به طور کامل از بین نرفته و امکانات پیشرفته ای در این زمینه ارائه می دهد. اما بعد از معرفی Continuity Camera، تعداد کاربران این اپ به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ایرتگ

قبل از اینکه اپل به ساخت ردیاب ایرتگ روی بیاورد، ردیاب Tile سروصدای زیادی ایجاد نموده بود. در این مورد نمی توانیم اپل را بابت کپی برداری چنین ایده ای و ساخت ایرتگ سرزنش کنیم ولی مشکل اصلی اینجاست که اپل مثل همیشه، برای سرویس ها و محصولات خود امتیازات انحصاری ارائه می دهد و سایر محصولات و سرویس ها را از این امتیازات محروم می نماید.

با وجود اینکه اپل استفاده از شبکه Find My را برای محصولات شرکت های دیگر مانند ردیاب Tile ممکن نموده، اما در این زمینه امکانات یکسانی ارائه نمی گردد. به عنوان مثال، ایرتگ ها می توانند از تکنولوژی ultra-wideband موجود در دستگاه های اپل استفاده نمایند ولی ردیاب های Tile نمی توانند چنین کاری انجام دهند. از سوی دیگر، باید بگوییم که ایرتگ ها می توانند برای دستگاه های سازگار، به طور همزمان جهت درست را نشان دهند که به علت همین دو مشخصه، ردیاب های Tile مجذوب کنندهیت بسیار کمتری پیدا نموده اند.

Sidecar

از دیگر کپی برداری نرم افزاری اپل، باید به قابلیت Sidecar کامپیوترهای مک اشاره کنیم که برای این کار از اپ های Duet Display و Luna Display کپی برداری نموده است. این دو اپ به آیپد اجازه می دادند که به عنوان نمایشگر ثانویه برای کامپیوتر مک مورد استفاده قرار بگیرند.

اما بعد از اینکه اپل از مشخصه Sidecar رونمایی کرد، طبیعتا بسیاری از کاربران اپ های موردنظر را کنار گذاشتند زیرا حالا ساده تر از گذشته می توانستند چنین کاری انجام دهند.

Sherlock

بسیاری از کاربران تازه کار مک احتمالا برنامه Sherlock را به یاد ندارند که با Mac OS 8 معرفی گردید و در نهایت به قابلیت Spotlight فعلی تبدیل شد. این ابزار نسبت به Finder برای جستجوی فایل های موجود در کامپیوتر سرعت و امکانات زیادی ارائه می داد. البته این برنامه صرفا برای جستجوی فایل های درون کامپیوتر استفاده می شد، ولی بعضی پلاگین ها به آن اجازه می دادند که در اینترنت هم جستجو کند و این مشخصه در آن موقع بسیار مجذوب کننده بود. اما در سال 2001، شرکت IBM از برنامه Watson رونمایی کرد.

با وجود اینکه برنامه Sherlock قبل از Watson معرفی گردیده، ولی از امکان جستجو در اینترنت بهره نمی برد. در نهایت اپل یک سال بعد از معرفی Watson، تصمیم گرفت چنین مشخصه ای را برای Sherlock 3 عملی کند. در آن موقع توسعه دهندگان Watson اعلام نمودند که اپل ایده آن ها را به سرقت برده ولی اپل اعلام نمود که این گام بعدی طبیعی برای آن ها بوده است. در هر صورت Watson به طور کامل کنار گذاشته شد ولی این اپ بدون شک نقش مهمی در پایه ریزی سیستم عامل مدرن macOS ایفا کرد.

سخن پایانی

کپی برداری اپل از ایده های دیگران یک کار غیر قانونی نیست و یک شرکت بسیار قدرتمند در حد اپل تقریبا هر کاری دوست دارد می تواند انجام دهد. البته در این میان در زمینه سخت افزار بعضی کپی برداری ها بسیار سخت تر است که مثلا می توانیم به مشکل فروش اپل واچ های نو در بازار آمریکا به علت کپی برداری از پتنت های مربوط به سنسور اکسیژن خون اشاره کنیم. اما در زمینه نرم افزار عملا محدودیت های خاصی وجود ندارد و در نتیجه توسعه دهندگان باید همیشه این احتمال را در نظر بگیرند که اپل ممکن است ایده آن ها را برای کاربران ارائه دهد و با این کار دیگر کمتر کسی از اپ آن ها استفاده خواهد نمود.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ایده ای که اپل از دیگران کپی برداری نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ایده ای که اپل از دیگران کپی برداری نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید