راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی ، این بازی ساده حافظه بزرگسالان و افراد مسن را تقویت می نماید

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، برای افراد در سنین بالاتر و در سال های پیری غیرمعمول نیست که مسائل حافظه به ویژه حافظه فعال را تجربه نمایند. تحقیقات محققان نشان می دهد، حافظه افراد مسنی که بازی های پازل دیجیتالی بازی می کردند و بزرگسالان جوان تر که بازی های استراتژی انجام می دادند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی ، این بازی ساده حافظه بزرگسالان و افراد مسن را تقویت می نماید

وبلاگ سطح دیتا - آرش نهاوندی: بر اساس منبع معتبر کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، حافظه فعال به اندازه کمی از اطلاعاتی که می توان در فکر نگه داشت و در اجرای وظایف شناختی از آن استفاده کرد، گفته می گردد. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی برای تکمیل یک کار دستورالعمل می دهد، فرد مسئول اجرا برای حفظ دستورالعمل ها در طول مدت کار به حافظه کاری خود تکیه می نماید.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان اغلب به روش های بهبود قابلیت های حافظه نگاه می نمایند و یکی از حوزه های اغلب مورد توجه محققان، بازی های ویدیویی است. دانشمندان دانشگاه یورک انگلیس بر این باورند که نوع بازی ویدیویی که افراد انجام می دهند می تواند بر حافظه کاری و توانایی آن ها برای نادیده گرفتن حواس پرتی تأثیر بگذارد. آن ها عملکرد بهتری را در افراد مسن تر که بازی های پازل دیجیتالی بازی می کردند و بزرگسالان جوان تر که بازی های استراتژی انجام می دادند، مشاهده کردند. محققان یافته های خود در این باره را در مجله هلیون منتشر کردند.

داده های تحقیق

محققان داده های 482 شرکت نماینده را برای این مطالعه تجزیه و تحلیل کردند. اکثریت شرکت نمایندگان (297 نفر) زن بودند. سن شرکت نمایندگان از 18 تا 81 سال متغیر بود و محققان آن ها را در گروه بزرگسالان جوان تر (18 تا 30 سال) یا گروه بزرگسالان مسن تر (60 تا 81 سال) قرار دادند.

شرکت نمایندگان عادات بازی خود را گزارش کردند و جزئیاتی مانند تعداد دفعات بازی های دیجیتال، نوع بازی هایی که انجام دادند و مدت زمانی را که صرف بازی کردند در پرسشنامه های مربوط به این تحقیق درج کردند. محققان تمام بازی های دیجیتال از جمله بازی های آرکید، رایانه شخصی، کنسول و بازی های اپلیکیشن موبایل را این پرسشنامه شمارش کردند.

شرکت نمایندگان بعلاوه زمانی را که آغاز به بازی های ویدیویی نموده بودند با به کار بردن عباراتی نظیر سال گذشته، دهه قبل و غیره گزارش کردند. کار بعدی که شرکت نمایندگان باید انجام می دادند، تکمیل ارزیابی آنلاین حافظه کاری بود. ارزیابی برای شرایط زیر آنالیز شد:

  • بدون حواس پرتی
  • رمزگذاری حواس پرتی
  • به تاخیر انداختن حواس پرتی

بخش بدون حواس پرتی ارزیابی نشان می دهد که شرکت نمایندگان چقدر می توانند مکان دایره های قرمز رنگی را که برای مدت کوتاهی که روی یک جدول شبکه مانند نمایش داده می شوند، به خاطر بسپارند. پس از نمایش کوتاه مدت دایره های قرمز، شبکه خالی شد و شرکت نمایندگان باید به خاطر می سپردند که دایره های قرمز کجا ظاهر می شدند.

در کدگذاری حواس پرتی، شرکت نمایندگان باید فقط روی محل دایره های قرمز تمرکز می کردند و مکان روی شبکه خالی را به خاطر می آوردند. این آزمایش بعلاوه دارای یک جزء اضافی برای آنالیز شرایط تاخیر حواس پرتی بود.

بازی های دیجیتالی برتر برای بهبود حافظه

از آنجا که افزایش سن تأثیر منفی بر حافظه فعال دارد، محققان می خواستند آنالیز نمایند که آیا انواع خاصی از بازی ها با بهبود حافظه در میان بزرگسالان جوان و مسن تر مرتبط هستند یا خیر.

بنابراین، محققان گروه های جوان تر و مسن تر را به دسته های غیربازیکن یا دسته هایی از بازیگران که بر اساس نوع بازی ای که گزارش نموده بودند، تقسیم شدند:

  • بازی هیچان انگیز(اکشن)
  • بازی استراتژی
  • پازل دیجیتالی

بر اساس نتایج این تحقیق معین شد که بزرگسالان جوان تری که بازی های استراتژیک انجام می دهند، در مقایسه با بزرگسالان جوانی که بازی های اکشن انجام می دهند، ظرفیت حافظه کاری بیشتری داشتند. این پژوهشگران را شگفت زده کرد زیرا تحقیقات قبلی نشان داده بود که بازی های اکشن با عملکرد برتر در معیارهای مختلف توجه، ادراک و عملکرد اجرایی مرتبط است.

تجزیه عناصر موجود در بازی ها برای فهمیدن اینکه آیا آن ها صرفا دارای عناصر اکشن یا استراتژی هستند، نشان داد که بازی های استراتژی در خصوص حافظه فعال در بزرگسالان جوان تر دست بالا را داشتند. دکتر جو کاتینگ، نویسنده اصلی این تحقیق، که در بخش علوم کامپیوتر دانشگاه یورک کار می نماید، گفت: بازی های دیجیتالی پازل نیروی شگفت انگیزی را برای پشتیبانی از توانایی های فکری افراد مسن تر ایجاد نموده بود.

چگونگی تاثیر پازل بر حافظه سالمندان

نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که افراد مسن تری که گرایش به بازی های پازل دیجیتالی را گزارش نموده اند، ظرفیت حافظه کاری بالاتری نسبت به افراد مسن تری دارند که انواع دیگری از بازی ها را انجام می دهند یا اصلا بازی نمی نمایند. این تحقیق بعلاوه نشان داد که افراد مسن تری که بازی های پازل دیجیتالی انجام می دهند بهتر از سایر افراد مسن می توانند حواس پرتی ها را نادیده بگیرند.

دکتر فیونا مک ناب، یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق، از دانشکده روانشناسی دانشگاه یورک، می گوید: به نظر می رسد که جوانان به عناصر استراتژی بازی ها، برای مثال برنامه ریزی و حل مسئله، توجه بهتری دارند و حافظه آن ها با عناصر استراتژی بازی ها بیشتر تحریک می گردد. او اضافه کرد: اما ما این اثر مشابه را در افراد مسن نمی بینیم، و تحقیقات بیشتری برای درک علت این امر مورد احتیاج است.

برترین راهکارها برای تقویت حافظه

دکتر ریحان عزیز، روانپزشک سالمندان در مرکز پزشکی دانشگاه جرسی شور در نپتون، نیوجرسی، در خصوص این تحقیق گفت: این یک مطالعه بسیار جالب است، زیرا به آنالیز تأثیر انواع بازی های ویدیویی، از جمله پازل، استراتژی، و اکشن بر حافظه فعال می پردازد.

دکتر عزیز درباره حافظه کاری گفت: حافظه کاری یکی از پیچیده ترین سیستم های حافظه ما است. ما زمانی از این حافظه استفاده می کنیم که از خاطرات یا تجربیاتی که در سرمان نگه می داریم برای کارهای روزمره مانند ریاضیات فکری، پیروی از دستورالعمل ها، حل مسئله، یادگیری و موارد دیگر استفاده می کنیم.

دکتر عزیز از اینکه در نتیجه این تحقیق نشان داده شد که بازی های استراتژیک و اکشن هیچ فایده ای برای افراد مسن ندارد شگفت زده شده است. او گفت: جنبه قابل توجه این مطالعه، یافته های آن بود که در میان افراد مسن، افرادی که بازی پازل انجام می دادند ظرفیت حافظه کاری بیشتری نسبت به افراد مسنی که بازی های استراتژیک یا اکشن انجام می دادند، وجود داشت.

دکتر عزیز، ورزش های هوازی، حفظ ارتباطات اجتماعی و انجام فعالیت هایی که مغز را تحریک می نمایند مانند حل سودوکو، جدول کلمات متقاطع و خواندن را برای سالمندانی که نگران از دست دادن حافظه هستند، توصیه نموده است.

بیشتر بخوانید:

  • دانشمندان رابطه میان مسواک زدن و زوال عقل را آشکار می نمایند
منبع: همشهری آنلاین

به "راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی ، این بازی ساده حافظه بزرگسالان و افراد مسن را تقویت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی ، این بازی ساده حافظه بزرگسالان و افراد مسن را تقویت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید