آموزش راه اندازی شبکه در ویندوز 11

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، اگر از بیش از یک کامپیوتر در خانه یا محل کار خود استفاده می کنید، می توانید از با دستکاری تنظیمات شبکه ویندوز 11 همه این کامپیوترها را به یکدیگر وصل کنید.

آموزش راه اندازی شبکه در ویندوز 11

این قابلیت، اشتراک گذاری فایل را ساده می نماید و به کار مشترک روی اسناد یاری می نماید. برای این کار کافی است یک WORKGROUP خصوصی برای خودتان راه اندازی کنید که در ادامه بیشتر شرح می دهیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • تنظیمات شبکه ویندوز 11
    • افزودن ویندوز 11 به شبکه
    • پروفایل شبکه را آنالیز کنید
    • فعال کردن توابع شبکه
    • نام کامپیوتر را سفارشی کنید
    • گروه کاری را تنظیم کنید
    • شناسایی شبکه را روشن کنید
    • با حساب مایکروسافت وارد شوید
    • نمایش شبکه

تنظیمات شبکه ویندوز 11

راه های مختلفی برای کار با سیستم های دیگر در یک شبکه مبتنی بر ویندوز 11 وجود دارد. ساده ترین راه، را ه اندازی یک گروه کاری مشترک، از رایانه ها با حقوق برابر است.

گروه کاری (WORKGROUP) در ویندوز 11 دستگاه های شرکت نماینده را به هم متصل می نماید تا رایانه های داخل شبکه بتوانند یکدیگر را ببینند.

این قابلیت مبتنی بر اشتراک گذاری فایل و پرینتر است که به رایانه های شخصی در گروه کاری امکان می دهد اسناد آفیس، تصاویر، موسیقی، ویدیو ها و غیره را در سطح فایل باهم مبادله نمایند. برای انجام تنظیمات شبکه ویندوز 11، در ادامه چند دستورالعمل پیشنهادی را آورد ه ایم که می توانید از آن بهره ببرید.

پس از را ه اندازی شبکه گروه کاری، از اشتراک گذاری های شبکه برای شیر کردن اسناد جداگانه یا کل پوشه ها روی هارددیسک با رایانه های دیگر در شبکه بهره ببرید و از قابلیت های بی نظیر آن لذت ببرید.

افزودن ویندوز 11 به شبکه

یک شبکه ویندوز 11 مبتنی بر یک گروه کاری (WORKGROUP) مستلزم این است که همه رایانه های شخصی رومیزی و نوت بوک ها به یکدیگر متصل باشند. برای انجام این کار کافی است کامپیوتر ها را به یک مودم روتر WLAN به وسیله کابل اترنت یا به صورت بی سیم به وسیله WLAN متصل کنید.

روتر کامپیوتر ها و پرینتر های متصل به خود را به صورت فیزیکی به هم متصل می نماید تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

برای انجام این کار، سرور DHCP در مودم، که به طور پیش فرض فعال است، یک آدرس IP منحصر به فرد را به هر دستگاه اختصاص می دهد. سپس داده ها بدون نگرانی در خصوص آدرس دهی و مسیریابی بین رایانه ها منتقل می شوند.

مودم روترهای WLAN مدرن به طور اتوماتیک و به صورت پیش فرض از همه موارد ضروری مراقبت می نمایند. بنابراین مطمئن شوید که رایانه شما و هر رایانه دیگری که قرار است به وسیله تنظیمات شبکه ویندوز 11 به شبکه اتصال پیدا کند، به مودم روترمتصل است. سپس مراحل زیر را در ویندوز 11 انجام دهید.

پروفایل شبکه را آنالیز کنید

برای یک شبکه WORKGROUP خصوصی، باید در ویندوز 11 نوع پروفایل شبکه Private انتخاب گردد.

این کار تضمین می نماید که رایانه شما به وسیله رایانه های دیگر قابل مشاهده است. برای آنالیز و در صورت لزوم تغییر پروفایل، روی Network & Internet و اتصال شبکه خود کلیک کنید.

مطمئن شوید که گزینه Private در قسمت Network profile type انتخاب شده باشد و پنجره را ببندید.

فعال کردن توابع شبکه

برای اتصال شبکه خود، File and printer sharing for Microsoft networks را در صفحه Properties انتخاب کنید.

مرحله بعدی این است که File and printer sharing for Microsoft networks را در رایانه شخصی یا نوت بوک خود فعال کنید.

برای انجام این کار، برنامه Settings را باز کنید و روی Network and Internet در سمت چپ کلیک کنید.

روی Advanced network settings و سپس Change adapter options کلیک کنید.

ویندوز 11 یک پنجره تازه با نمادی برای اتصال شبکه شما باز می نماید. برچسب Ethernet یا مشابه آن برای اتصال شبکه سیمی یا Wi-Fi برای اتصال شبکه بی سیم است.

روی نماد کلیک راست نموده و در منوی زمینه روی Properties کلیک کنید.

ویندوز 11 اکنون پنجره ای با تنظیمات متعدد نمایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که گزینه File and printer sharing for Microsoft networks تیک خورده است.

با OK تأیید کنید و پنجره اتصال را ببندید. این راه حل را می توانید به عنوان یکی از تنظیمات شبکه ویندوز 11 به کار بگیرید.

راه جایگزین برای روشن کردن File and printer sharing for Microsoft networks به وسیله عملگر جستجو است.

به این منظور روی دکمه Windows کلیک کنید و control panel را تایپ کنید.

روی برنامه کنترل پنل کلیک کنید.

روی Network and Internet > View network status and tasks > Change adapter settings کلیک کنید.

اکنون ویندوز 11 نماد اتصال شبکه شما را نمایش می دهد.

سپس می توانید روی آن کلیک راست نموده و از دستور Properties بهره ببرید تا مطمئن شوید که File and printer sharing for Microsoft networks علامت زده شده است.

نام کامپیوتر را سفارشی کنید

ویندوز 11 از نام رایانه برای شناسایی منحصر به فرد آن در شبکه استفاده می نماید. توصیه می کنیم از نام رایانه هایی بهره ببرید که تا حد امکان معنی دار باشد تا ویندوز به راحتی سیستم مورد نظر را تشخیص داده و شناسایی کند.

برنامه تنظیمات شبکه ویندوز 11 نام رایانه فعلی را در بالای صفحه آغاز نمایش می دهد. اگر می خواهید نام را تغییر دهید، روی Rename کلیک کنید.

سپس ویندوز 11 یک پنجره تازه باز می نماید. در قسمت خالی ورودی نام مورد نظر خود را وارد کنید. ممکن است نام انتخابی شما فقط شامل حروف، اعداد و خط فاصله باشد. با Next تایید کنید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

گروه کاری را تنظیم کنید

به طور پیش فرض گروه کاری شما WORKGROUP نامیده می گردد، اما می توانید آن را تغییر دهید. آنالیز و تغییر نام گروه کاری در ویندوز 11 به راحتی تغییر نام رایانه نیست.

Workgroup را در قسمت جستجو در سمت چپ بالای برنامه Settings تایپ کنید و سپس روی Change workgroup name کلیک کنید.

ویندوز 11 پنجره تازهی را باز می نماید که در آن نام گروه کاری شما بعد از Workgroup ظاهر می گردد که به طور پیش فرض WORKGROUP است.

اگر می خواهید نام خود را معین کنید، روی دکمه Change کلیک کنید.

در قسمت Member of، گزینه Workgroup را انتخاب کنید و نام مورد نظر خود را برای گروه کاری وارد کنید. ویندوز به طور اتوماتیک نام را بزرگ می نماید. روی OK کلیک کنید و تنظیمات شبکه ویندوز 11 را تغییر دهید.

نکته: لازم نیست گروه کاری پیش فرض WORKGROUP را سفارشی کنید. شبکه در ویندوز 11 به همان خوبی با نام پیش فرض کار می نماید.

شناسایی شبکه را روشن کنید

ویندوز 11 از کشف شبکه برای دسترسی به رایانه شما از رایانه های شخصی دیگر در شبکه خانگی استفاده می نماید. این تابع اطلاعاتی را در خصوص رایانه شما ارائه می دهد که سایر سیستم ها می توانند آن را بازیابی نمایند. در شبکه های عمومی، کشف شبکه همواره باید به دلایل امنیتی غیرفعال باشد، اما در یک شبکه گروه کاری خصوصی ضروری است و با تنظیمات شبکه ویندوز 11 می توان آن را انجام داد.

ویندوز 11 معمولاً هنگامی که به نمایه شبکه Private بروید، کشف شبکه را به طور اتوماتیک فعال می نماید. بنابراین به طور کلی توصیه می گردد که نمایه شبکه خصوصی را به جای نمایه عمومی در تمام رایانه های ویندوزی در شبکه خانگی تنظیم کنید.

در کنترل پنل ویندوز 11 می توانید متوجه شوید که آیا عملکرد تشخیص شبکه روشن است یا خیر.

به این منظور بر روی دکمه Windows کلیک کنید، Control panel را وارد کنید و روی برنامه کنترل پنل کلیک کنید.

روی Network and internet > View network status and tasks > Change advanced sharing settings کلیک کنید.

ویندوز 11 اکنون تنظیمات پروفایل های شبکه Private و Guest or Public را نمایش می دهد.

مطمئن شوید که گزینه Switch on network discovery در قسمت Private انتخاب شده باشد. در صورت لزوم، روی Save change کلیک کنید و کنترل پنل را ببندید.

بعداً تنظیمات شبکه ویندوز 11 را برای سایر رایانه های شخصی ویندوز در شبکه خانگی خود آنالیز کنید و در صورت لزوم نمایه شبکه آن ها را به Private تغییر دهید. سپس آنالیز کنید که آیا عملکرد کشف شبکه نیز فعال است یا خیر.

با حساب مایکروسافت وارد شوید

علاوه بر File and printer sharing for Microsoft networks، نمایه شبکه و شناسایی شبکه مناسب، حقوق کاربر نیز باید برای اشتراک گذاری فایل ها و پوشه ها در ویندوز 11 مناسب باشد.

برای تنظیمات شبکه ویندوز 11، ضروری است با نام کاربری و رمز عبور مربوطه وارد رایانه مربوطه شوید.

دو روش برای این کار وجود دارد: یا حساب کاربری سایر رایانه های شخصی را در هر رایانه شخصی تنظیم کنید یا می توانید از یک حساب کاربری مرکزی برای تمام دسترسی های شبکه بهره ببرید.

برای اینکه بتوانید از هر رایانه ای در شبکه تا حد امکان به داده های رایانه های شخصی دیگر دسترسی داشته باشید، با حساب مایکروسافت خود در ویندوز 11 در همه جا وارد شوید.

اگر قبلاً با یک حساب مایکروسافت وارد ویندوز 11 شده اید، هیچ تغییری لازم نیست.

اگر از یک حساب کاربری محلی استفاده می کنید، را در مرورگر خود باز کنید و یک حساب کاربری تازه ایجاد کنید.

سپس نوع حساب را در برنامه تنظیمات شبکه ویندوز 11 در بخش Accounts > Your info تغییر دهید. بر روی Sign in with a Microsoft Account کلیک کنید و جزئیات حساب تازه خود را وارد کنید.

نمایش شبکه

پس از اینکه حداقل دو کامپیوتر را همانطور که شرح داده شد؛ به گروه کاری اضافه کردید، ویندوز 11 دو سیستم را در محیط شبکه نمایش می دهد.

Explorer را با کلیک کردن روی نماد فایل در نوار وظیفه یا با استفاده از میانتر صفحه کلید Win-E باز کنید.

روی Network در ستون سمت چپ کلیک کنید. یک لحظه صبر کنید تا ویندوز سیستم های موجود در شبکه را شناسایی کند، سپس رایانه های متصل ظاهر می شوند.

جالب است بدانید که در تنظیمات شبکه ویندوز 11 پس از کلیک روی ورودی Network در سمت راست، اکسپلور در ویندوز 11 سایر دستگاه هایی را که در حال حاضر در شبکه فعال هستند علاوه بر رایانه های شخصی شما نشان می دهد.

بسته به روتر Wi-Fi و تنظیمات دستگاه، روتر ها، اجزای خانه هوشمند، هارد دیسک های شبکه و سرور های رسانه نیز در اینجا ظاهر می شوند.

به عنوان یک نکته مهم در تنظیمات شبکه ویندوز 11 توجه داشته باشید که ویندوز 11 همواره کامپیوتر ها را در اکسپلورر با نماد مانیتور معین می نماید.

اما مراقب باشید سایر دستگاه های موجود در شبکه نیز می توانند وانمود نمایند که رایانه هستند و سپس به وسیله ویندوز 11 با نماد مانیتور نمایش داده می شوند. اگر رایانه شخصی نیست، ممکن است با کلیک بر روی نماد، پیغام خطا دریافت کنید.

آموزش های بیشتر درباره ویندوز 11:

منبع: شبکه چی

به "آموزش راه اندازی شبکه در ویندوز 11" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش راه اندازی شبکه در ویندوز 11"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید