طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با نکات مهم پخت

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی یا زولبیا فانوسی مراکشی چگونه است؟ شیرینی شباکیه یکی از با ریشه عربی است و طعم و مزه آن مثل تقریبا زولبیا یا گوش فیل ایرانی است. شیرینی شباکیه ظاهر زیبا و اشتها برانگیزی دارد و می توانید آن را در خانه تهیه کنید. در این مقاله از در طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با نکات مهم پخت

طرز تهیه شیرینی شباکیه یا زولبیا فانوسی

زمان آماده سازی مواد: 90 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت شیرینی شباکیه: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه شیرینی شباکیه

آرد سفید: 3 لیوان دسته دار فرانسوی (300 گرم)

شکر: 1 قاشق چای خوری

مایه خمیر ترش: 1/2 قاشق چای خوری

آب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: 1/4 قاشق چای خوری

تخم مرغ: 1 عدد

کنجد بو نداده: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی (50 گرم)

کره: 25 گرم

بیکینگ پودر: 1/2 قاشق چای خوری

زعفران: 1/2 قاشق چای خوری

دارچین: 1/2 قاشق چای خوری

روغن مایع: 2 قاشق سوپ خوری

  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت زولبیا فانوسی

آب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

گلاب: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو: 1 قاشق مرباخوری

گلوکز: 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم نموده غلیظ: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

برای تهیه شیرینی شباکیه مراکشی باید ابتدا شربت آن را درست کنید. سپس خمیر مایه را آماده نموده و با بقیه مواد، خمیر را تهیه کنید. شیرینی را فرم دهید و در روغن سرخ کنید تا طلایی گردد. در آخر شیرینی ها را در شربت قرار دهید تا شکر به خورد آنها برود. در ادامه مراحل تهیه این شیرینی مجذوب کننده را بخوانید.

مرحله اول: شربت شیرینی شباکیه را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه مراکشی، مواد شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس شربت بار شیرینی را درست کنید. برای این کار یک قابلمه مناسب را روی حرارت میانه قرار دهید و 2 لیوان شکر و 1 لیوان آب را در آن بریزید و هم بزنید. اجازه دهید دانه های شکر در اثر حرارت ذوب شده و آب آغاز به جوشیدن کند.

برای خرید با قیمت مناسب می توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه های آن را تهیه کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد شربت را اضافه کنید

بعد از اینکه شکر حل شد، گلاب، زعفران دم نموده و آبلیمو را اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا آغاز به غلیظ شدن کند و غلظت آن به مقدار عسل (کمی رقیق تر از عسل) برسد. حدود 20 دقیقه شربت را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را هم نبندید. در 5 دقیقه پایانی، گلوکز را هم اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید و شربت را کنار بگذارید تا سرد گردد و از دما بیفتد. این شربت بار شبیه شربت بار ، و خودمان است.

شما می توانید، و را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

مرحله سوم: خمیر مایه را آماده کنید

برای آماده کردن خمیرمایه شیرینی شباکیه باید آن را به عمل بیاورید. 3 قاشق سوپ خوری آب ولرم را در یک لیوان یا کاسه بریزید و خمیر مایه و 1 قاشق چای خوری شکر را اضافه کنید. مواد را با یک قاشق هم بزنید و روی ظرف را بپوشانید. به مدت حدود 15 دقیقه آن را در دمای محیط قرار دهید تا خمیر مایه به عمل بیاید.

مرحله سوم: مواد خشک شیرینی را الک کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی، آرد، و بیکینگ پودر را در الک بریزید و آن ها را 3 تا 4 بار الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته گردد و یکدست گردد. مواد خشک را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: کنجد را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه کنجدها را تمیز کنید و آنها را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. روی شعله ملایم، آنها را تفت دهید تا طلایی شوند و از خامی بیفتند. حرارت را بالا نبرید چون کنجد ها ممکن است بسوزند و تلخ شوند. بعد از بو دادن کنجد ها آنها را کنار بگذارید.

مرحله پنجم: کنجدها را پودر کنید

بعد از اینکه کنجدها سرد شدند، آنها را در آسیاب کن بریزید و بزنید تا پودر شوند. سپس آنها را به آرد که الک نموده بودید، اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد. برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

مرحله ششم: مواد خمیر را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه یا زولبیا عربی، در یک ظرف بزرگ، تخم مرغ را بشکنید. سپس خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کنید. در ادامه روغن 3 قاشق روغن مایع، کره ذوب شده، دارچین و زعفران را هم اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد.

برای خرید ، ، و می توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله هفتم: خمیر شیرینی را درست کنید

آرد و کنجد را طی چند مرحله به کاسه اضافه کنید و هر بار آن را به هم بزنید. در آخر باید یک خمیر کمی خشک داشته باشید که تکه تکه است. بعد آب را به مرور به خمیر بیفزایید. مواد خمیر را حدود 10 دقیقه ورز دهید تا یکدست گردد و یک خمیر نرم و لطیف به دست بیاید.

خمیر را به صورت چونه در وسط ظرف جمع کنید و روی آن را با یک پارچه مرطوب بپوشانید. ظرف را در دمای محیط به مدت 15 دقیقه بگذارید تا خمیر ور بیاید و پف کند. را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی بخرید.

مرحله هشتم: خمیر را با وردنه باز کنید

بعد از اینکه خمیر پف کرد و آماده شد، دوباره آن را کمی ورز دهید. سپس به مقدار یک نارنگی از خمیر بردارید. روی یک سطح تمیز را کمی آرد بپاشید. خمیر را روی سطح بگذارید و با وردنه آن را باز کنید. خمیر باید به شکل مستطیلی نازک باز گردد. سپس اطراف آن را با چاقو برش بزنید و جدا کنید.

مرحله نهم: خمیر را فرم دهید

با چاقو روی خمیر را شیارهایی ایجاد کنید و آن را تا کنید. دو طرف خمیر را بلند کنید و داخل دستتان نگه دارید. قسمت بالای خمیر را از وسط آن رد کنید و خمیر را به پشت برگردانید. قسمت های اضافه را برش بزنید. خمیر آماده شده را کنار بگذارید. با همه خمیرها همین کار را تکرار کنید و در یک سینی بگذارید. روی سینی را بپوشانید تا خشک نشوند.

مرحله دهم: شیرینی ها را سرخ کنید

در این مرحله از دستور تهیه شیرینی شباکیه عربی، در یک تابه یا قابلمه، به مقدار کافی روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. سپس شیرینی های آماده شده را یکی یکی داخل روغن داغ سرخ کنید.

هر دو طرف شیرینی را سرخ کنید تا طلایی گردد. شیرینی های آماده شده را روی یک دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته گردد. برای تهیه از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

مرحله یازدهم: شیرینی شباکیه را در شهد بگذارید

بعد از اینکه شیرینی ها سرد شدند، آنها را در شربتی که آماده نموده بودید، به مدت 1 تا 2 دقیقه قرار دهید تا شیرینی شهد به خورد آنها برود. سپس آنها را از شهد بیرون بیاورید و آن را سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

*شربت شیرینی را زیاد نجوشانید چون هم رنگ آن قهوه ای و تیره می گردد و هم طعم آن به تلخی می زند.

*غلظت شربت شیرینی باید کمی رقیق تر از عسل باشد.

* گلوکز را در آخرین مرحله برای شفاف شدن رنگ شربت اضافه کنید. اگر گلوکز در دسترس ندارید، می توانید آن را از دستور تهیه شربت شیرینی شباکیه، حذف کنید.

* بعد از اینکه شیرینی را از شهد بیرون آوردید، می توانید روی آنها را پودر پسته یا کنجد بپاشید و آن را سرو کنید.

*شیرینی شباکیه را می توانید به عنوان میان وعده یا افطاری همراه با چای میل کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که رنگ شربت شیرینی شباکیه شفاف گردد؟

برای شفاف شدن رنگ شربت شیرینی شباکیه عربی، در 5 دقیقه پایانی تهیه شربت، گلوکز اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی شباکیه با شیر چگونه است؟

در طرز تهیه شیرینی شباکیه با شیر، به جای آب، به خمیر شیر اضافه می گردد. انتخاب بین استفاده از شیر یا آب، اختیاری است.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با نکات مهم پخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با نکات مهم پخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید