طرز تهیه شیرینی زعفرانی؛ شیرینی خوشرنگ و خوشبوی نوروزی

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خبرنگارانـ با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی های رنگارنگ و خوشمزه خانگی رونق می گیرد. شیرینی های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی زعفرانی یکی از انواع شیرینی های خشک است که به علت داشتن زعفران و هل دارای عطر بسیار زیادی است و اگر این شیرینی را در منزل تهیه کنید، عطر و بوی آن تمام خانه را پر می نماید.

طرز تهیه شیرینی زعفرانی؛ شیرینی خوشرنگ و خوشبوی نوروزی

این شیرینی خوشمزه و خوشبو برای پذیرایی در ایام نوروز نیز بسیار مناسب است. درا دامه این مطلب طرز تهیه شیرینی زعفرانی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این شیرینی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زعفرانی

آرد سفید قنادی: 225 گرم

پودر قند: 60 گرم

نشاسته ذرت: 50 گرم

کره: 225 گرم

پودر هل: نصف قاشق چای خوری

زعفران دم نموده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری

وانیل: نصف قاشق چای خوری

شکلات تخته ای برای تزیین: به اندازه لازم

پودر پسته برای تزیین: به اندازه لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می گردد و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری بهره ببرید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی گردد. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

2 ـ نکات مربوط به آرد

نکته مهمی که باید در خصوص آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین علت متناسب با کیفیت آرد ممکن است اندازه آن کم تر یا زیاد تر از اندازهی گردد که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز اندازهی از آرد به جای مانده است؛ یعنی آردی که اضافه نموده اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همواره اندازه آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این اندازه با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد گردد.

3 ـ نکات مربوط به نشاسته ذرت

نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت بعلاوه بافت نرمی دارد، به طوری که اگر اندازهی از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر ها و غذا ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می توانید در بسته بندی های بهداشتی از فروشگاه های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده است، همراه با پودر قند، پودر هل، وانیل و زعفران دم نموده داخل یک کاسه مناسب بریزید و حدود سه دقیقه با دور تند همزن برقی هم بزنید تا مواد یکدست و سبک گردد.

2 ـ در مرحله بعد نشاسته ذرت و آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و با دور کند همزن برقی بزنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید. خمیر باید حالت چسبندگی داشته باشد تا بتوانید با قیف آن را ماسوره کنید.

3 ـ کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و مواد شیرینی را داخل قیف بریزید و ماسوره دلخواه تان را قرار بدهید. می توانید از ماسوره m1 و یا ماسوره 2d بهره ببرید. حالا با فاصله شیرینی را روی کاغذ سینی فر ماسوره بزنید و بعد سینی فر را داخل فر 165 درجه سانتیگراد که از قبل گرم نموده اید، به مدت 20 دقیقه بگذارید تا بپزد. وقتی زیر و دور شیرینی کمی طلایی شد؛ یعنی آماده و پخته است. بعد از اینکه شیرینی ها خنک شدند، می توانید روی شیرینی را با شکلات آب شده و پودر پسته تزیین کنید، نوش جان.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه شیرینی زعفرانی؛ شیرینی خوشرنگ و خوشبوی نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی زعفرانی؛ شیرینی خوشرنگ و خوشبوی نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید