بحران های جدید غرب آسیا

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، طی روزهای گذشته دو حادثه بسیار مهم در منطقه و در خاورمیانه رخ داد و آن ورود ناگهانی ارتش ترکیه به عمق خاک سوریه و حمله موشکی به کشتی نفتکش ایرانی در نزدیکی جده و در دریای سرخ بود.

بحران های جدید غرب آسیا

تجاوز ترکیه به خاک سوریه درواقع قواعد بازی موجود در بحران سوریه را به شدت تغییر داد و بار دیگر بحران سوریه که می رفت به نقطه خاتمهی برسد، دستخوش یک بحران جدیدی شد.

دولت ترکیه به نظر می رسد که در یک توافق سرّی با آمریکا در صدد برآمده تا ساختار جمعیتی در شمال شرق این کشور تغییر دهد و یک کمربند امنیتی پایدار در مرزهای مشترک خود با سوریه ایجاد کند. با توجه به اینکه کردهای سوریه طی بحران هشت ساله این کشور توانستند به مقابله با گروهک های تروریستی داعش و جبهه النصره بپردازند، به یک نیروی بومی قدرتمندی در شمال شرق سوریه تبدیل شدند.

دولت بشار اسد نیز به نیروهای حزب دموکراتیک سوریه وعده داد که در خاتمه بحران این کشور کلیه حقوق کردهای سوریه را از جمله موضوع خودگردانی کردها را به رسمیت خواهد شناخت. این امر نگرانی هایی برای دولت رجب طیب اردوغان به وجود آورد فلذا آمریکا که طی چهار سال اخیر نیازهای تسلیحاتی کردهای سوریه را تامین می کرد، در یک دادو ستد پشت پرده با دولت ترکیه به صورت ناگهانی نیروهای خود را از شرق فرات خارج کرد. لذا دولت رجب طیب اردوغان به بهانه اسکان آوارگان و پناهندگان سوری ولی در حقیقت برای تغییر ساختار جمعیتی سوریه، به عمق خاک این کشور پیشروی کرد.

به همین دلیل به نظر می رسد که تجاوز ترکیه به عمق خاک سوریه نوعی تقابل سیاسی بین ترکیه و جامعه دنیای به وجود خواهد آورد زیرا اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه نقض کامل قوانین بین المللی تلقی می گردد. اگر ترکیه سریعا از خاک سوریه خارج نگردد، قطعا نیروهای دموکراتیک خلق سوریه با سازماندهی خود یک جنگ فرسایشی را بر ارتش ترکیه تحمیل خواهد نمود که سال ها ادامه خواهد یافت. این امر به تضعیف امکانات نظامی ارتش ترکیه منجر خواهد شد و این کشور را در منطقه و دنیا دچار انزوای سیاسی خواهد ساخت.

از سوی دیگر بحران دیگری که شرایط منطقه را دگرگون کرد، حمله موشکی به کشتی نفتکش ایرانی در دریای سرخ بود. اگرچه هنوز معین نیست چه کسی عامل این حمله موشکی به کشتی ایرانی است، اما به نظر می رسد که طرف سومی میخواهد تا در آستانه سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تهران برای میانجیگری بین تهران و ریاض این سفر را تحت الشعاع قرار دهد. طبیعی است ایران با هوشمندی و تأنی سعی خواهد نمود که عوامل پشت پرده این حمله موشکی را شناسایی کند.

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل/ منتشر شده در روزنامه آرمان 20 مهر98

منبع: خبرآنلاین

به "بحران های جدید غرب آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران های جدید غرب آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید