7 نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی: به توصیه رانندگان کامیون

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تابستان، فصل سفرهای جاده ای طولانی است. چه کار کنیم تا در طول سفر و حین رانندگی، هوشیار بمانیم؟

7 نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی: به توصیه رانندگان کامیون

کم کم به فصل سفرهای جاده ای نزدیک می شویم. تعطیلات تابستانی خانوادگی، ماجراجویی در ارتفاعات در آب و هوای گرم تابستانی و سفر با ماشین شخصی در جاده های سراسر کشور در تابستان به اوج خود می رسد. این سفرهای جاده ای، رانندگی های طولانی مدت را در پی دارد بسیار طولانی تر از آنچه که در زندگی عادی و در سایر ایام سال تجربه می کنیم. بسیاری از رانندگان، به این راستاهای طولانی عادت ندارند.

ولی بسیاری از افراد هستند که شغل اصلی آن ها، رانندگی های طولانی مدت در جاده ها است. راننده های کامیون به خاطر تجربه زیادی که در رانندگی های طولانی مدت دارند، می توانند توصیه های مفیدی برای حفظ هوشیاری در حین رانندگی داشته باشند؛ البته توصیه هایی که همه آن ها قانونی است!

اگر قصد دارید برای سفر جاده ای طولانی به دور ایران برنامه ریزی کنید، بد نیست که قبل از سفر، خودتان را برای مسائلی که ممکن است در طول سفر با آن روبرو شوید، آماده کنید. اگر می خواهید در حین رانندگی هوشیار باشید، خواب آلوده نشوید و از تصادفات و حوادث ناگوار پیشگیری کنید، این 7 توصیه را از رانندگان کامیون، در فکر داشته باشید.

1. تا جایی که ممکن است، فضای ماشین را خنک نگه دارید

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که همواره احساس سرما می نمایند و برای رفتن به محل کار، سه تا گرمکن روی هم می پوشند؟ در این صورت، ممکن است از رانندگی های طولانی خوشتان نیاید چون در رانندگی های طولانی باید تا جایی که می توانید محیط را خنک نگه دارید تا خوابتان نبرد.

اگر در مناطقی رانندگی می کنید که هوای خنکی دارد، شیشه های ماشین را پایین بیاورید و اجازه دهید تا نسیم خنک داخل ماشین بپیچد. اکر در جایی سفر می کنید که شب هایی گرم و آرام دارد، کولر ماشین را روشن کنید تا هوا خنک گردد.

اگر هوا خنک باشد، برای خوابیدن احساس راحتی نمی کنید و خواب به سراغتان نمی آید. گرچه ممکن است خنک بودن فضا برای بسیاری از شما ناخوشایند باشد؛ ولی در هر صورت شما را حین رانندگی بیدار نگه می دارد.

2. همراه با آهنگ ها، آواز بخوانید

اگر دوست دارید همراه با خواننده ای آواز بخوانید، برترین جا پشت فرمان است. آواز خواندن همراه با آهنگ هایی که متن ترانه آن ها را از حفظ هستید، یاری می نماید که مغز شما بیدار و هوشیار باقی بماند. این روش، نه تنها شما را بیدار نگه می دارد بلکه مجذوب کننده و سرگرم نماینده است و از آن لذت می برید.

3. با کسی حرف بزنید

پشت فرمان برترین فرصت برای این است که با کسانی که مدت ها تماس و گفت وگو نداشته اید، مفصل صحبت کنید. البته مطمئن شوید که این فرد، مشاور املاک یا نماینده بیمه نیست! چون این مکالمات حتی ممکن است شما را زودتر از حالت عادی، به خوابی عمیق ببرد!

البته از قلم نیاندازید که برای صحبت کردن با دیگران باید از بلوتوث یا سایر دیوایس های هندزفری بهره ببرید. بعلاوه نباید در لاین سرعت رانندگی کنید. چون صحبت کردن سرعت رانندگی را کند می نماید حتی اگر با دست تان گوشی را نگه نداشته باشید.

البته می توانید با یکی از همسفران خود گفت وگو کنید. البته کسی که خودش در تمام طول راستا خواب نباشد.

4. میزانی یخ در دست خود نگه دارید

یکی دیگر از توصیه های رانندگان کامیون این است که برای بیدار ماندن می توانید کیسه های یخ یا حتی بطری آب یخ در جایگاه یا در دست خود داشته باشید. در واقع این توصیه در ادامه نکته اول است. هر آنچه که باعث گردد محیط اطراف شما خنک باشد، باعث می گردد که بیدار و هوشیار بمانید. علاوه بر این آب خنک و مصرف آن باعث می گردد که آب مورد احتیاج بدن تان در طول راستا تامین گردد و دچار مسائل ناشی از کمبود آب بدن نشوید.

در موقع رانندگی در برابر وسوسه خوردن نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا مقاومت کنید. این نوشیدنی ها قند خون را به طور ناگهانی بالا می برند. بعلاوه میزان زیادی کالری وارد بدن تان می گردد که برای ساعت های طولانی یک جا نشستن، مفید نیست. کافئین و سایر مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا نیز می توانند باعث بر هم خوردن تعادل در حین رانندگی شوند و تصادفاتی به مراتب شدیدتر در پی داشته باشند.

پس در پی انرژی های کوتاه مدت و مصنوعی نباشید و آب را به عنوان برترین نوشیدنی همراه ببرید.

5. از یک حوله خنک بهره ببرید

یک حوله خنک همواره در دسترس داشته باشید. این سومین بار است که به شکل های مختلف به شما توصیه می کنیم که محیط اطراف را خنک نگه دارید. چون این نکته تاثیر زیادی در حفظ هوشیاری و بیدار نگه داشتن شما دارد.

6. استراحت کنید

در حین رانندگی برای مدت کوتاهی دست از رانندگی بکشید و استراحت کنید. گهگاهی برای استفاده از سرویس های بهداشتی و کمی قدم زدن، توقف کنید و به خودتان استراحت دهید. بعلاوه می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و در حین استراحت به گفت وگو هم بپردازید. داشتن فعالیت های مغزی مثل مکالمه، باعث افزایش انرژی می گردد و شما را از خستگی و خواب آلودگی دور می نماید و حتی می تواند خاطرات جالبی در سفرهای جاده ای برایتان رقم بزند.

7. بخوابید

اگر بیشتر از یک بار احساس خواب آلودگی کردید، وقت آن است که حتما استراحت کنید و بخوابید. اگر برایتان امکان پذیر است تا خودتان را به یک مهمان خانه برسانید و شب را در یک مکان آرام و راحت استراحت کنید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت می توانید در ماشین استراحت کنید.

در هر صورت اگر احتیاج به خواب دارید حتما باید بخوابید و به هیچ طریقی نمی توانید این خواب آلودگی را از خود دور کنید.

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "7 نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی: به توصیه رانندگان کامیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی: به توصیه رانندگان کامیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید