گزارش، نگاهی به عملیات ارتش سوریه و نقدها ترکیه

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، یکی از دلایل اولیه ارتش سوریه برای عملیات در ادلب و حومه حلب، ناتوانی یا نداشتن اراده لازم در ترکیه برای مهار تروریست ها در تامین امنیت گذرگاه های اصلی سوریه و نیز حملات گاه و بیگاه تروریست ها به نیروهای سوری بوده است.

گزارش، نگاهی به عملیات ارتش سوریه و نقدها ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سطح دیتا، از ماه گذشته عملیات ارتش سوریه برای آزاد سازی استان ادلب و ریف حلب شدت بیشتری به خود گرفت به طوریکه طی 10 روز اخیر شهرهای مهمی از جمله خان شیخون و معره النومان در ادلب آزاد شده و همینطور بخش هایی از شرق ادلب نیز به تصرف ارتش سوریه در آمده است.

این عملیات با پشتیبانی هوایی ارتش سوریه و بخشی از نیروهای مقاومت و با حضور نیروهای ویژه ارتش سوریه در حال انجام است که همین امر باعث پیش روی سریع نیروهای سوری در این منطقه شد.

در خصوص این عملیات واکنش های زیادی در سطح منطقه شکل گرفته بطوریکه ترکیه از آن رضایت نداشته و بدنبال توقف عملیات است. آنکارا برای این نارضایتی دلایلی ذکر کرده که به آن خواهیم پرداخت.

الف) به خطر افتادن توافق آستانه و سوچی:

بر اساس توافقنامه آستانه و سوچی که بر مناطق کاهش تنش تاکید دارد، مقرر شده که در نقاطی که تنش وجود دارد نیروهایی از کشورهای روسیه، ایران و ترکیه نقاط دیده بانی ایجاد کرده و مانع از اقدامات خشونت آمیز یا حمله از سوی طرفهای تحت حمایت خود شوند.

در این راستا ترکیه 13 نقطه دیده بانی در اطراف ادلب ایجاد و نیروهایی در آن مستقر کرده که با پیش روی نیروهای ارتش سوریه حدود 6 نقطه در محاصره قراردارد.

طی چند هفته گذشته مقامات ترکیه بارها نسبت به عملیات ارتش سوریه هشدار داده و خواستار سرانجام یافتن آن شده بودند بطوریکه یکبار برای چند روز در این منطقه آتش بس اعلام شد.

اما با آغاز درگیریها و عملیات مجدد ارتش سوریه، اردوغان گفت که از توافق آستانه چیزی باقی نمانده است و روسیه و ایران باید نسبت به این امر توجه داشته باشند.

در مقابل، نیز برای عملیات خود دلایل متعددی دارد که از جمله آنها عمل نکردن ترکیه و مخالفان به تعهداتشان بوده است. در راستای فرایند آستانه و سوچی، آنکارا و مخالفان متعهد شده بودند که امنیت بزرگراه های ام 4 و ام 5 را تامین کنند.

بزرگراه ام 4 شرق رود فرات را به مرز عراق متصل می کند و شریان اقتصادی سوریه محسوب می شود و امتداد آن بزرگراه ام 5 است که شمال سوریه را به دمشق و جنوب آن متصل می کند. بر اساس توافقی که در سوچی امضاء شد، طرفین تعهد دادند در راستای باز کردن شریان های اصلی مواصلاتی در سوریه همکاری کنند.

بزرگراه ام 4 از شهر لاذقیه و مشرف به دریای مدیترانه آغاز می شود و با ورود به غرب ادلب راستا خود را تا شرق ادامه داده و در شهر سراقب به بزرگراه ام 5 متصل می شود. این بزرگراه سپس با عبور از استان های حلب و رقه تا مرز عراق در شمال شرق سوریه امتداد می یابد.

دمشق طی ماههای گذشته بارها نسبت به ناامنی در این منطقه و عدم تامین امنیت این بزرگراهها هشدار داده بود زیرا فرایند بازسازی و توسعه حلب مختل شده بود اما توجهی از سوی آنکارا به آن نشده یا آنکارا توانایی عمل به تعهدات خود را در این خصوص نداشت.

ب) سیل جدید آوارگان به سمت ترکیه

از آغاز عملیات ارتش سوریه در مناطق حلب و ادلب آنطور که مقامات ترک عنوان می کنند بیش از 150 هزار نفر آواره سوری به سمت مرزهای جنوبی ترکیه سرازیر شده اند و اگر این عملیات ادامه یابد ممکن است این رقم به یک میلیون نفر نیز برسد.

اردوغان در نشست خبری با زلینسکی همتای اوکراینی خود عنوان نمود: ترکیه در حال حاضر حدود 4 میلیون آواره سوری را پناه داده، زلزله الازیغ باعث ویرانی بیش از هزار خانه شده که برای زلزله زدگان بسرعت در حال ساخت سکونتگاه هستیم زیرا در فصل سرد سال به سر می بریم که نیاز به سرعت کار بالا است. در این شرایط رسیدگی به آوارگان جدید سوری بسیار سخت بوده و از توانایی ما خارج است.

مقامات ترکیه بارها عنوان کرده اند که طی 9 سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار برای آوارگان هزینه کرده اند در حالیکه اتحادیه اروپا حدود یک دهم این رقم را پرداخت کرده است. در شرایط فعلی اقتصادی ترکیه نیز توانایی پذیرش یک میلیون آواره سوری را ندارد.

اقدام دمشق برای بازپس گیری ادلب غیرقانونیست؟

علاوه بر دلیل اولیه دمشق برای حمله به مراکز تروریست ها در استان ادلب و اطراف حلب که عبارت بود از عدم توانایی ترکیه در مهار تروریستها برای تامین امنیت بزرگراه های حیاتی سوریه، دلیل اصلی این عملیات بزرگ را باید در اراده نظام سوریه برای بازپس بگیری تمام مناطق اشغال شده از سوی تروریستها و بسط حاکمیت خود بر کل سوریه دانست که نه تنها حقی قانونی بلکه وظیفه اصلی حاکمیت مرکزی است که باید انجام گیرد.

طی 9 سال گذشته نظام سوریه و ارتش آن در جنگی تمام عیار با تروریست های داخلی و بین المللی قرار داشتند که بتدریج توانستند حاکمیت خود را بر شهرهای مختلف سوریه تثبیت کنند و حالا نوبت به مهمترین مرکز تجمع تروریست ها یعنی ادلب رسیده است.

اگرچه اظهارات مقامات ترکیه درباره لزوم توجه به توافق آستانه و همچنین لزوم حفظ همپیمانی سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در ماجرای سوریه امری ضروریست اما باید به این نکته توجه کرد که در این دوره، آنکارا باید به تعهدات خود عمل می کرد و نیز باید بپذیرد که حکومت دمشق حق قانونی و مآغاز خود در تسلط بر تمام سرزمین سوریه را دنبال می کند و نمی توان و نباید بدلیل عملیات علیه تروریست های داخلی و خارجی انتقادی را متوجه دمشق کرد.

اقدامی که مقامات آنکارا در مناطق جنوبی ترکیه و حتی مناطق شاقتصادی سوریه در مقابله به گروه تروریستی پ ک ک دنبال می کنند و آن را حق مسلم خود می دانند.

گزارش از علی حیدری

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، نگاهی به عملیات ارتش سوریه و نقدها ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نگاهی به عملیات ارتش سوریه و نقدها ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید