اولین واکنش دولت به توقیف نفتکش کره ای، ما گروگانگیر نیستیم، واکسن ایرانی کرونا تا بهار آینده وارد بازار می گردد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خبرنگاران : سخنگوی دولت با بیان اینکه اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی هدفی جز پراکندن ناامیدی بین مردم ندارد، گفت: تهیه و تامین واکسن خارجی و واکسن فراوری داخلی همزمان به موازات هم پیش رفته و هیچ کدام مانع فعالیت دیگری نشده است.

اولین واکنش دولت به توقیف نفتکش کره ای، ما گروگانگیر نیستیم، واکسن ایرانی کرونا تا بهار آینده وارد بازار می گردد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار گردید، گفت: در سال نو میلادی و در آستانه ورود به سال 1400، ملت ایران وارد دوران نوینی از حیات سیاسی و اجتماعی خود می گردد مروری بر راستا دستاوردهای ملت ایران در این شرایط سخت و همچنین راستاهایی که در این ایام تاریخی داشته ایم برای امروز و فردای ما قابل توجه و حاوی درس های آموزنده است.

وی با اشاره به فشارهای وصف ناشدنی حاصل از اقدامات خصمانه ترامپ گفت: امروز شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که آخرین مصداق آن شکست دولت آمریکا در کوشش برای احیای پیگیری کمیته تحریم در سازمان ملل بود.

اهم ظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* همزمان سال سختی را با همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم و تحریم و کرونا درهم آمیخت و سال سختی برای جهان و ملت ما رقم زد.

* سال سختی که بر اثر فریبکاری و پنهان کاری جهان، ایران را ابتدا در رتبه نخست همه گیری کرونا قرار داد و امروز نه تنها با همت کادر درمانی پیروز به مهار این ویروس شده ایم بلکه جزو معدود کشورهای پیشتاز در فراوری واکسن هستیم.

* در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، کوشش های عظیمتری در جهت ناامید کردن مردم در برابر تحریم ها شروع شده است.

* یکی از این کوشش ها را دو قطبی سازی واکسن خارجی و واکسن فراوری داخلی است. اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی هدفی جز پراکندن ناامیدی بین مردم ندارد. در حالی که واکسن خارجی و فراوری داخلی همزمان به موازات هم پیش رفته و هیچ کدام مانع فعالیت آن دیگری نشده است.

* در کنار این بی اعتماد سازی، خودتحقیری و یاس پراکنی در سوی بعضی جریان ها به شدت درحال انجام شدن است و نباید این افتخار ملی را از یاد ببریم که به رغم محدودیت های تحریم، گام هایی برای واکسن و درمان کرونا برداشته ایم که کشورهای انگشت شماری چنین نموده اند.

* شواهد حاکی است کوشش های اجرا شده قطعا مثمرثمر می باشد تا همین جا نباید کوشش دانشمندان خود را نادیده بگیریم و قطعا این کوشش ها را پاس خواهیم داشت.

*{ با اشاره به اینکه این فضاسازی ها برای عظیم نمایی نقاط منفی و کوچک نشان دادن نقاط مثبت جدید نیست}: روزهای نخست کرونا را به یاد بیاورید که چگونه شرایط کرونا را در ایران نقطه ضعف دولت و ملت اعلام می کردند و همگان دیدید در مقایسه با سایر کشورها عملکرد بهتری داشتیم و به ویژه اینکه کادر درمان فداکار برخلاف بعضی کشورها نه تنها از ورود بیماران به بیمارستان ها ممانعت نکردند بلکه به جان فشانی شهره شدند.

* هیچ فروشگاهی در ایران غارت نشد و با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم توانستیم از شوک اول خارج شویم.

* یاد و خاطره جانباختگان فاجعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی گرامی می داریم. در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیمای اوکراینی بار دیگر به خانواده ها و افراد متاثر از این حادثه، نزدیکان این عزیزان، مردم و شهفرایندانی که در این سانحه عزیزی از دست داده اند، تسلیت می گویم. این فاجعه تلخ را فراموش ننموده ایم و هنوز تلخی آن روی ما سنگینی می نماید. دولت پیگیر روشن شدن ابعاد این حادثه است.

* بیشترین قربانیان این فاجعه شهفرایندان ایرانی بوده اند لذا هیچ کشوری به اندازه ما پیگیر روشن شدن این موضع نیست و به همین منظور کمیته ای در دولت تشکیل شد و این کمیته فعالیت های خود را در بعضی جنبه ها سرانجام رساند. در جنبه مدنی گزارش نهایی آماده شده و جنبه کیفری هم در دولت پیگیری می گردد.

* یکی از موضوعات نشست اخیر هیات دولت را محیط زیست و آلودگی هوا بود و در نشست علل مختلف آلودگی ها و میزان تاثیر هر کدام از عوامل مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

* یکی از مهمترین مسائل دولت تدبیر و امید را مسائل محیط زیستی است و دولت از دغدغه سلامت شهفرایندان استقبال می نماید و محیط زیست بهتر، مساله مهم دولت و مردم است که نیازمند کوشش همگانی است.

* دسترسی به هوای پاک و سالم صرفا با سیاستگذاری و بدون رفتار سلامت مدارانه از سوی شهفرایندان ممکن نخواهد بود، پیگیری قوانین گذشته و بعضی ضوابط سخت گیرانه آلودگی هوا یکشنبه مورد بحث نهاده شد که بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.

* در این راستا با وجود تحریم واردات تجهیزات بهداشتی، حتی ماسک و دارو و عدم انتقال دستاوردهای علمی به ایران، با اتکا به نیروهای داخلی حتی توانستیم به صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور و مواردی از این قبیل دست یابیم؛ و در نهایت در فراوری واکسن به مرحله تست فاز انسانی رسیدیم.

* متاسفانه اکنون همان جریان خبری اسفند و فروردین ماه، در حال دامن زدن دوگانه فراوری داخلی و خرید خارجی هستند، دولت در زمینه واکسن، خریدهای اطمینان بخشی انجام داده است، و برنامه اولیه ما از ابتدا این بوده است که پیش از اطمینان از واکسن های فراوری شده خارجی خرید نکنیم.

* فرایند کنونی کشور در شیوع و مرگ کماکان نزولی شده، فشار روی کادر درمان تا حدودی کاهش یافته و خوشبختانه تخت های بستری و بیمارستانی خالی شده است. علاوه بر این میزان مرگ و میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است. به طوری که بروز بیماری در هر 100 هزار، 6.5 نیم نفر، و مرگ و میر در هر یک میلیون نفر به 12.4 نفر در هفته رسیده است.

*{ با اشاره به اینکه فراوری واکسن با سه روش در داخل کشور، و نیز فراوری مشترک واکسن در جریان است}: موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم ها در متوقف کردن پیشرفت های ملی ماست.

* در روزهای اخیر و در ادامه جنگ روانی شکست خوردگانی که آخرین روزهای صدارت خود را می گذارنند، می کوشند تا همچنان سایه جنگ را بر سر مردم زنده نگه دارند و شاید خبیثانه در پی توطئه هایی برای پیچیده تر کردن اوضاع باشند.

* فارغ از این جنجال ها که البته شرارت هایی را هم گوشزد می نماید، این واقعیت تغییر نخواهد نمود که اولاً زبان تهدید، تحریم و باج گیری از ایران ناکام مانده و شانسی برای پیروزیت ندارد؛ ثانیاً ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیغام های روشن اطمینان پیدا نموده ایم که همه طرف های آتش افروز، اراده و قابلیت های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه ای آگاهند.

* این کوشش های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می نماید و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می رساند.

* ما بجای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه بجا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی برطرف تحریم ها تمرکز داریم. اگر اصرار ما بر برطرف تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید.

* رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعا است و ما برطرف تحریم را حق مردم ایران می دانیم، چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. برطرف تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین المللی به عنوان حق مسلم پذیرفته شده است.

* دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم ها ادامه می دهد، از پیگیری حق ملت ذره ای کوتاه نخواهد آمد، مطالبه برطرف تحریم از حقوق شهفرایندی است و از مطالبات بجایی است که مردم از دولت دارند.

* ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی سازی کند. راستا ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گام های 5 گانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، راستا بازگشت نیز به همان تاخر و تقدم باید انجام بگیرد.

* صلح و امنیت منطقه، و زندگی خوب برای مردم منطقه را همچنان اولویت شماره یک ایران در سیاست های خارجی است و این امر در سایه گفت و گوها و ائتلاف منطقه ای محقق می گردد.

* تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت از مصوبات روز یکشنبه هیات دولت بود، این لایحه با بازتعریف خشونت، و گستره مصادیق خشونت علیه زنان، بر اقداماتی همچون ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره های آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان، حمایت های اقتصادی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، به ویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاه هایی همچون دادگستری و سازمان زندان ها، و در نهایت کوشش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید می نماید.

* در جلسه دولت همچنین 20 میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به زیرساخت ها و معابر استان قزوین بر اثر سیل، و نیز 100 میلیارد تومان به صورت هزینه ای و 99میلیارد تومان به صورت تملک دارایی برای مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق استان گیلان اختصاص یافت.

* درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اقدام ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم انحراف قابل ملاحظه ای از توافق هسته ای است، گفت: این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته است و مطابق با بند 36 برجام است.

* تا وقتی همه طرف ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال بارها گفتیم و تکرار می کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت پذیر است.

* اروپا و بعضی کشورهای اروپایی به جای مطرح کردن تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به تصمیمات ما که همیشه گفتیم برگشت پذیر است، قضاوت و موضع گیری می نمایند، اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.

*{در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واکسن کرونا با تاکید بر اینکه در خصوص واکسن باید صدای واحد شنیده گردد}: از وزارت بهداشت در خواست کردیم جزییات خرید واکسن را در اختیار رسانه ها قرار دهد، نزدیک به 17میلیون دوز خرید داشتیم و واکسن ایرانی هم مراحل اولیه فراوری مشترک را طی شده و شرایط خوبی دارد و تا بهار شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

* ما در این زمینه عقب ماندگی نداریم و با ورود رازی و پاستور در فراوری واکسن می توانیم به بقیه کشورها هم یاری کنیم.

*ویروس انگلیسی به کشورهای همسایه ما شیوع پیدا نموده است، در کوشش هستیم مبادی خروجی و ورودی کشور را کنترل کنیم، چون ما تنوع قومی و منطقه ای زیادی در کشور داریم امکان جهش ویروس انگلیسی وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشیم.

* درشرایطی که تخت های بیمارستان خالی شده و کادر درمان به مرخصی رفتند نباید خوشبین باشیم و باید این مراقبت حفظ گردد.

* وزارت بهداشت برنامه ای خواهد داشت از زمان ورود واکسن به کشور تا تزریق به نفر به طور شفاف قابل مشاهده باشد و نوعی حکمرانی قابل قبول از قبیل خرید، فراوری و توزیع در کشور به همت وزارت بهداشت را شاهد خواهیم بود و این اطمینان را به جامعه می دهیم که هیچ تبعیضی در این زمینه نخواهد بود و هر مقدار واکسن وارد گردد بدون تبعیض و شفاف توزیع خواهد شد.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص کشتی توقیف شده کره ای در خلیج فارس}: اگر واقعاً بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می گردد و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه های واهی بیش از 7 میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در خصوص کالاهایی که ادعا می شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و سخت که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه های واهی امتناع کردند.

* ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی نماید. آنها هیچ کوشش برای اینکه این پول بتواند در راستا خدمت به مردمق رار بگیرد انجام ندادند.

*: در خصوص این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی گفتند، بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج فارس توقیف شده است قبلا هم به آن هشدار داده شده است. قطعاً درخواست هم درخواست فنی بوده یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست اجرا شده و در جهان هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده ای نیست.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 98 اعلام نموده است که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی به 45 میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این درحالی است که چطور در دورانی که حقوق کارگران به سختی به سه میلیون می رسد دولت به بعضی کارکنان خود حقوق 45 میلیون تومانی می دهد؟}: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق 45 میلیون تومانی در دولت می گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد.

*در گزارش دیوان گفته شده است با لحاظ 30 درصد مناطق جغرافیایی بدی آب و هوا اگر اضافه گردد به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش سرانجام سال هم اینقدر بگیرد به این رقم خواهد رسید. این احتمال را داده که یک نفر بتواند از آن استفاده کند. دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق هایی داده نمی گردد. خود من از دانشگاه، حقوق هیات علمی می گیرم. دیوان وظیفه خود دانسته و گفته احتمال وجود دارد که چنین حقوق هایی گرفته گردد بنابراین بر اساس آن احتمال پیش فرض بگیریم که عده ای گرفتند و بخواهیم مقایسه کنیم امر درستی نمی دانم و برای افکار عمومی مفید باشد چیزی که وجود ندارد گفته گردد.

* براساس مقررات و سقف هایی که در سازمان مدیریت گذاشته شده مانع چنین پرداخت هایی است. ماده 29 برنامه ششم درباره در دسترس بودن حقوق کارکنان دستگاه های مختلف گفته است. قبلا هم یک بار در جلسه سخنگوی شرح دادم که سامانه حقوق و دستمزد با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است مستقر شده است. بخش عمده ای از دولت حقوق و دستمزد خود را در این سامانه بارگذاری کردند و در دسترس هست. البته هنوز دستگاه های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری نمایند هیچ اقدامی صورت نگرفته است. شنیده های من حاکیست که حتی سازمان تهیه نماینده گزارش هم در این سامانه بارگذاری ننموده است.

* امیدواریم همه قوا، دستگاه ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه حقوق و دستمزد خود را بارگذاری نمایند. وقتی همه دستگاه های مشمول قانون اطلاعات دریافتی های مدیران و کارکنان خود را در سامانه قرار بدهند و به تکلیف قانونی خود عمل نمایند، ایجاد دسترسی برای عموم به وسیله سامانه های اطلاع رسانی دستگاهها امکان پذیر هست. گام اول این است که این بار گذاری همگانی صورت بگیرد و خوشبختانه تنها قوه ای که همگان به آن نظارت می نمایند قوه مجریه است و سازمان های نظارتی متعدد نظارت می نمایند.

*{ در پاسخ به سوالی درباره دوگانگی ها و دوقطبی های ایجاد شده درباره نه به خرید واکسن خارجی و داخلی}: متاسفانه این دوگانه واکسن خارجی- واکسن داخلی کم نبود که عده ای یک موضوع کاذب دیگر هم به راه انداخته اند که البته بیشتر به جای تاثیر بر افکار عمومی، تأثر افکار عمومی را در پی داشته است و آنهم نه به واکسن کروناست.

* این جریان اخیر نه به واکسن داخلی و خارجی به اعتقاد من حتی وهن آموزه های دینی ما است که بعضی از این افراد به آن اتکا نمایند. من نمی خواهم اتهام زنی کنم که به چه منظور این کار را انجام می دهند ولی به هر حال اگر بعضی از آنها هم صادقانه این بحث را انجام می دهند، وهن مبانی دینی است و حتما هم در میان این جریان افرادی که به دنبال دوگانه سازی هایی که روح و روان جامعه را اذیت نمایند، قرار دارند و من نمی خواهم همه اینها را به یک چوب برانم.

* ماهیت جریان دوگانه واکسن داخلی- خارجی تعیین بود، عده ای که نه به واکسن را مطرح می نمایند معدود هستند که دیدگاه نادرست و غلطی دارند و بخشی از این افراد هم می توانند در زمره افراد بخش اول قرار بگیرند به هر حال هر دو جریان آرامش روانی جامعه را هدف قرار داده اند.

* اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؟ اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؟ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود واعضای خانواده شان از کودکی تا به امروز هیچ واکسنی تا حالا استفاده ننموده اند؟

* وزارت بهداشت با دقت کامل اقدامات خود را در این زمینه به جلو می برد، ما داده ها و یافته های فراوری واکسن را از روزهای اول در اختیار مجامع بین المللی قرار دادیم حتی با کشورهایی که پیشرفته هستند در امور پزشکی مبادلاتی اجرا شده و ما با آنها به فراوری مشترک رسیدیم که وزارت بهداشت جزییات بیشتر را حتما اعلام خواهد نمود.

* اطمینان می دهیم حتما به امید خدا در موعد مقرر واکسنی که خریداری نموده ایم وارد کشور شده و توزیع می گردد و حتما به فراوریات خودمان هم خواهیم رسید.

*{ در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم دولت برای پرداخت غرامت به بازماندگان هواپیمای اوکراینی و زمان انتشار گزارش فنی و محاکمه عاملان}: پیگیری این حادثه تاسف انگیز در دستور کار کمیته منتخب دولت نهاده شد و کوشش شد با دقت ابعاد مختلف این حادثه ناگوار مورد آنالیز قرار بگیرد. هر چند هیچ اقدامی جایگزین فقدان این جانباختگان و جبران از دست رفتن آنها را نمی نماید.

* یکی از اقداماتی که باید صورت می گرفت تهیه گزارش دقیق از سانحه بود. در این خصوص کارگروه دولت با موضوع وزارت راه و مسکن شهرسازی و با مشارکت نمایندگان نیروهای مسلح، وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی و معاونت حقوقی تشکیل شد. بعد از آن گزارش های دستگاههایی که می توانستند اطلاعاتی داشته باشند گرفته شد. حتی با افراد مختلفی که شاهد منطقه ای بودند مصاحبه شد و شواهد فردی جمع آوری شد.

* گزارش سازمان های فنی معتبری که جعبه سیاه را باز کردند و کشورهای ذینفع به همراه مستندات داخلی دریافت شد و در نهایت این گزارش توسط رییس کارگروه به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشتند ارسال شد.

*{ با اعلام خبر از کمیته بین المللی بنابر قواعد بین المللی و پروتکل ها و کنوانسیون های بین المللی در این خصوص}: کشورهای مشارکت نماینده مطابق استاندارد زمینی شیکاگو 60 روز فرصت دارند اگر نظری در خصوص گزارش ارائه شده به آنها دارند، آن را ارسال نمایند. دلیل فرصت هم این است که خود این کشورها بخشی از اطلاعات را داده اند که باید آن را مرور نمایند که این اطلاعات در گزارش به درستی درج شده باشد بنابراین بعد از گزارش قطعی کشورها انتشار عمومی هم خواهد شد.

*{ در خصوص غرامت به بازماندگان}: ما براساس کنوانسیون ورشو که عضو آن هستیم عمل می کنیم. مبلغ خسارت بر اساس کنوانسیون 2 هزار و 300 دلار بود. با توجه به اینکه این رقم مناسب نبود، معاونت حقوقی که در کمیته داخلی مسوولیت داشت، نرم های دیگر بین المللی را آنالیز کردند و کنوانسیون های دیگری را دیدند و براساس این کنوانسیون ها آنچه که معاونت حقوقی گفت، عدد 150 هزار دلار بود.

* بیشتر برای ما بحث معنوی مهم بود، برای جانباختگان ایرانی بنیاد شهید موظف شد که با خانواده آنها همراهی کند. بعضی خانواده ها در ایران نیستند . به هر حال یک غم ملی برای ما است مایل هستیم که مثل تمام خانواده های شهدا که بنیاد شهید با آنها همراهی و همدلی دارد، در کنار آنها هم باشد.

*{ در خصوص رسیدگی کیفری به این پفراینده}: از آن جا که مسوولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسوولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است. اطلاعاتی که دریافت شده نشان می دهد که رسیدگی کیفری به پفراینده ها در ایجاد این سانحه قصور داشتند در بعضی مواد سرانجام یافته و در بعضی موارد هم رو به سرانجام است و این بستگی به جمعی آنها دارد.

منبع: اقتصادنیوز

به "اولین واکنش دولت به توقیف نفتکش کره ای، ما گروگانگیر نیستیم، واکسن ایرانی کرونا تا بهار آینده وارد بازار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین واکنش دولت به توقیف نفتکش کره ای، ما گروگانگیر نیستیم، واکسن ایرانی کرونا تا بهار آینده وارد بازار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید