خبرنگاران وعده حمایت اقتصادی 5.3 میلیارد یورویی کنفرانس بروکسل برای سوریه

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، لندن - خبرنگاران - کشورهای شرکت کننده در انتها اجلاس دو روزه آینده سوریه و منطقه که به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار گردید، 5.3 میلیارد یورو برای ارائه یاری های بشردوستانه به آوارگان سوری و کشورهای میزبان تعهد کردند.

خبرنگاران وعده حمایت اقتصادی 5.3 میلیارد یورویی کنفرانس بروکسل برای سوریه

به گزارش بامداد چهارشنبه وبلاگ سطح دیتا به نقل از تارنمای اتحادیه اروپا، از این مبلغ 3.7 میلیارد یورو توسط اتحادیه اروپا، شامل 1.2 از سوی کمیسیون اروپا و 2.6 میلیارد یورو توسط کشورهای عضو تعهد شد.

پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از آوارگان سوریه در بروکسل و در روزهای 29 و 30 مارس، 9 و 10 فروردین 1400 و با موضوع حمایت از آینده سوریه و منطقه برگزار گردید. در روز اول این کنفرانس افراد حقیقی و شخصیت های وابسته به سازمانهای مردم نهاد در موارد مختلف گفتگو کردند.

هدف از این سمینار ادامه حمایت از مردم سوریه و جستن راه های سیاسی معتبر برای خاتمه درگیری ها در سوریه و در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده است.

در این کنفرانس مانند سالهای قبل در خصوص شرایط آوارگان سوریه بحث شده و کوشش شد تا یاریهای بشرمحبت آمیز برای حمایت از آوارگان و کشورهای میزبان در این زمینه جمع آوری گردد.

در میزگرد اول این کنفرانس درباره راه های مختلف حمایت مالی و یاری به روی پای خود ایستادن افراد آسیب پذیر گفت وگو و عنوان شد موضوع بیکاری و اکنون همه گیری کرونا، مسائلی هستند که علاوه بر سوریه و مردمان داخل آن، کشورهای میزبان آوارگان را تحت تاثیر قرار داده اند.

در میزگرد دوم، درباره جاری کردن عدالت، آزادسازی زندانیان و مشخص تکلیف افراد مفقود الاثر گفت وگو شد. در مدت این درگیری ها بنا به گفته برگزار نمایندگان کنفرانس، افزون بر صد هزار نفر مفقود شده و اکنون آوارگان سوری با توجه به معضل مضاعف کرونا، با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می نمایند.

بر اساس این گزارش، کشورهای همسایه که 80 درصد از آوارگان را تا به امروز پذیرفته اند، در این زمینه نیاز به حمایت بین المللی دارند. کشورهای منطقه به 24 میلیارد دلار یاری بشر محبت آمیز نیاز دارند که چهار میلیارد دلار از سال 2020 بیشتر است.

این گزارش حاکیست که در سال 2021 بیش از 10 میلیارد دلار یاری برای کشورهای میزبان آوارگان سوری مورد نیاز است که از این رقم 4.2 میلیارد برای آوارگان داخل سوریه و 5.8 میلیارد برای آوارگان مستقر در خارج از سوریه ضروری است. گرچه اکنون درگیری های کمتری در جریان است، اما نبود یک صلح پایدار مانع بازگشت به زندگی عادی در این مناطق است. بدین ترتیب کنفرانس سال جاری تمرکز بیشتری روی شرایط معیشتی و مالی آوارگان داشت.

در کنفرانس سال گذشته، جامعه جهانی 5.5 میلیارد دلار یاری به آوارگان سوری را متعهد شد. یاریی که با توجه به شرایط و نیازهای آوارگان، چندان قابل توجه نبود.

اتحادیه اروپا از سال 2014 تا 2021 فقط 2.3 میلیارد یورو به کشورهای میزبان یاری نموده است که از این مبلغ یک میلیارد آن به لبنان که بیشترین صدمه را محتمل شده، اختصاص داده شده است. اکنون تنها 3.6 میلیون آواره سوری فقط در ترکیه بسر می برند.

روز دوم این کنفرانس با میزبانی جوسپ بورل، هماهنگ نماینده روابط خارجی اتحادیه اروپا شروع شد.

به تعهداتمان نسبت به سوریه پایبندیم

بورل در سخنان خود روی راه چاره سیاسی برای بحران سوریه تاکید نمود و خواستار اولویت دادن به مسائل و مسائل بشرمحبت آمیز شد. وی بیان داشت کشورهای شرکت نماینده در کنفرانس اهمیت یاری به کشورهای میزبان آوارگان سوری را درک می نمایند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: همانطور که دبیرکل سازمان ملل می گوید، هزینه های انسانی این درگیری غیرقابل باور است به طوری که اکنون 13 میلیون نفر به یاریهای بشرمحبت آمیز وابسته اند و نیمی از جمعیت سوریه فقط جنگ را در مدت زندگی شان تجربه نموده اند.

وی شرح داد که اگرچه سال گذشته از نظر نظامی اوضاع آرام بوده است اما این به معنی پیشرفت نیست. وی در این رابطه از توقف گفت وگوهای صلح در ژنو انتقاد وتاکید نمود که اتحادیه اروپا برای رسیدن به راه چاره صلح آمیز در سوریه از کوششهای فرستاده ویژه سازمان ملل در جهت اجرای قطعنامه شورای امنیت، حمایت می نماید.

بورل ادامه دادکه ضمن حمایت از همکاری های بین المللی برای توجه به شرایط سوریه، نسبت به ایده های جدید با فکر باز برخورد می نماید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سوریه و متحدان آن باید به پیشنهادهای قطعنامه شورای امنیت توجه نمایند و اتحادیه اروپا تا وقتی خشونت ها ادامه دارد روابط را عادی نمی نماید.

وی اضافه نمود: سوریه برای آنکه شریکی برای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی باشد باید رفتار خود را تغییر دهد. بورل مدعی شد که ما اینجا نشسته ایم تا به مردم سوریه اطمینان دهیم که به حمایت های خود و تعهدمان به حل مشکل آوارگان صد در صد پایبندیم.

مارک لوکاک نماینده سازمان ملل در امور بشرمحبت آمیز نیز به عنوان میزبان دوم این نشست که از نیویورک و به طور مجازی شرکت داشت بر حمایت از آوارگان سوری و کشورهای میزبان تاکید نمود. وی شرح داد: ما برای حمایت از مردم سوریه در حالی گرد آمده ایم که از ده سال نبرد و آوارگی ناراحت هستیم. اکنون نیمی از مردم سوریه از محل اصلی زندگی خود رانده شده و نیمی از بچه ها در خلال جنگ متولد شده اند.

به گفته وی، این بچه ها در مدت زندگی خود چیزی جز جنگ ندیده و مسائل روانی آنها در تمام مدت عمر ادامه خواهد داشت. لوکاک گفت: اکنون 10.5 میلیون آواره سوری و مردمان کشورهای میزبان آنها نیازمند یاری هستند. به گفته وی تقریباً همه مردم سوریه منبع درآمدشان را از دست داده، نیازمند یاری های خارجی بوده و 90 درصد آنها زیر خطر فقر زندگی می نمایند.

اکثریت مردم سوریه اعتماد خود را به نهادهای بین المللی از دست داده اند

نماینده سازمان ملل در امور بشرمحبت آمیز اضافه نمود: پس از یک دهه نبرد، اکثریت مردم سوریه اعتماد خود را به نهادهای بین المللی از دست داده اند. وی با تاکید بر اهمیت اجرای قطعنامه 2245 شورای امنیت در خصوص سوریه مطرح کرد که جنگ سوریه فقط جنگ سوریه نیست و همه وظیفه دارند به بهبود شرایط یاری نمایند.

در ادامه این نشست نمایندگان کشورهای یاری نماینده در سطح وزیر یا معاون وزیر خارجه سخنانی در حمایت از کنفرانس ایراد نموده و مبلغی به عنوان یاری خاطرنشان کردند. پیش از آن سه تن از نمایندگان کشورهای میزبان آوارگان یعنی لبنان، اردن و ترکیه مطالبی بیان کردند.

از لبنان حسن دیاب رییس دولت پیشبرد امور این کشور گفت؛ منابع خدمات عمومی کشورهای میزبان دیگر تخلیه شده است. وی همچنین ادامه داد که برای واکسیناسیون 1.6 میلیون نفر از جمله آوارگان سوری این کشور نیاز به تامین واکسن دارد. دیاب با تاکید بر اهمیت یاری های خارجی مطرح کرد؛ اکنون 25 درصد از مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می نمایند.

دیاب به تنش های میان مردم بومی و آوارگان اشاره نمود و اضافه نمود: دولت لبنان به یاری های خود به آوارگان ادامه خواهد داد اما حضور آنها در لبنان دائمی نخواهد بود. این در حالی است که به گفته زینا عکار قائم مقام نخست وزیر لبنان در همین کنفرانس نظام بهداشتی لبنان با وجود اضافه شدن بار بیماری کووید، توان خود را از دست داده و رقابت مردم محلی با آوارگان بر سر فرصت های شغلی موجب نگرانی است.

نماینده لبنان گفت: اکنون پس از گذشت ده سال، چشم انداز رسیدن به صلح از همواره تاریک تر است. وی مدعی شد کشورش در فاصله 2010 تا 2016 مبلغ 46.5 میلیارد دلار در این زمینه متحمل هزینه شده است.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن نیز یادآورشد که در نبردهای سوریه بیش از 500 هزار نفر کشته شده و اکنون 13 میلیون نفر نیازمند یاریهای بین المللی هستند. به گفته وی 80 درصد از مردم سوریه اکنون زیر خط فقر زندگی نموده ، 2.5 میلیون کودک از مدرسه محروم بوده و یک میلیون کودک به عنوان آواره به جهان آمده اند.

وی بر اجرای قطعنامه شورای امنیت تاکید نمود و گفت که در نهایت هرگونه راه چارهی باید مورد تایید مردم سوریه باشد. صفدی بیان داشت؛ تا رسیدن به آن مرحله، مردم آواره و کشورهای میزبان نباید فراموش شوند. وزیر امور خارجه اردن از کاهش جریان یاریهای بین المللی انتقاد کرد و گفت کشورش میزبان 1.3 میلیون سوری است و اولین کشوری در جهان بوده است که واکسن کووید19 را به آوارگان نیز ارائه نموده است.

وی شرح داد: اکنون آوارگان سوری بیش از یاریهای اضطراری مانند غذا و سرپناه، به آموزش و شغل نیاز دارند.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه هم در این کنفرانس اضافه نمود :در دهه گذشته ما شاهد یکی از بدترین تراژدی های انسانی بودیم. وی هشدار داد که وظیفه جامعه جهانی در یاری به مردم سوریه نباید محدود گردد و باید توجه به ریشه های بحران را شامل گردد. این دیپلمات ترک، اجرای قطعنامه شورای امنیت را تنها راه خروج از بحران نامید و گفت این راه چاره باید به وسیله همکاری شرکا و بازیگران داخل و خارج سوریه تامین گردد.

وی ادامه داد: اکنون ضروری است توان بیشتری به گفت وگوهای صلح در ژنو تزریق کنیم.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه همچنین به تروریسم به عنوان یکی از چالش های موجود در سوریه اشاره نمود و شرح داد که ارتش ترکیه پیروز شده است منطقه بزرگی را از دست داعش، پ.ک.ک خارج و زمینه بازگشت هزاران آواره سوری به محل زندگی خود را فراهم کند.

وی گفت که برای جامعه بین المللی بسیار مهم است که بداند ترکیه میزبان 3.7 میلیون آواره سوری است و در داخل سوریه نیز به 9 میلیون نفر یاری می رساند. این دیپلمات ترک تاکید نمود که انکارا در زمینه این کوششها روی یاریهای بین المللی حساب می نماید.

گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در خصوص شرایط سوریه نیز بر لزوم ادامه گفت وگوها و بازگشت داوطلبانه آوارگان تاکید نمود. وی همچنین خواستار حضور زنان در همه عرصه های این فرایند شد و اهمیت همبستگی جهانی برای مقابله با بحران سوریه را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت که از تفاوت دیدگاه ها مطلع است و تاکید نمود طرف های گفت وگو همه می دانند که راه چاره نظامی برای بحران سوریه وجود نداشته و از طرفی هم نمی توان شرایط نه جنگ نه صلح را برای همواره ادامه داد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم با بیان اینکه نباید شرایط جاری را قبول کرد، گفت؛ 90 درصد آوارگان سوری در زیر خط فقر بوده و 2.4 میلیون کودک ترک تحصل نموده اند. وی با بیان این ادعا که اجرای عدالت می تواند امید ایجاد کند، به زندانی شدن یکی از افراد متهم سوری در آلمان اشاره نمود.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اشاره به نیم میلیون کشته در درگیری های سوریه بر اهمیت حمایت های بشرمحبت آمیز تاکید نمود. وی ادامه دادکه کشورش از ابتدای درگیری ها 3.5 میلیارد پوند یاری نموده و سال جاری نیز مبلغ 2.5 میلیون پوند ارائه خواهد نمود. وزیر خارجه انگلیس مطرح کرد؛ کشورش اکنون تحریم هایی علیه 6 نفر در سوریه برقرار نموده اما به حمایت از کشورهای میزبان آوارگان ادامه خواهد داد.

نماینده ایتالیا و کویت هم در نوبت های بعدی سخن گفتند و وزیرخارجه سوئد نیز با تاکید روی راه چاره سیاسی، حمایت خود از آقای پدرسون در زمینه دخالت دادن زنان در فرایند صلح را خاطرنشان کرد. وی بیان داشت؛ کشورش سال جاری مبلغ 97 میلیون دلار به یاری های بشرمحبت آمیز به آوارگان سوری اختصاص خواهد داد.

تحریم های ضد سوری باید متوقف گردد

معاون وزیر امور خارجه روسیه سرگئی ورشینین نیز اضافه نمود که در تمام تصمیم گیری ها باید نقش دولت سوریه که یک عضو رسمی سازمان ملل است ، بدون تحمیل پیش شرط به رسمیت شناخته گردد. این در تضاد با موضع اتحادیه اروپا و سایر دولتهای غربی است که همکاری خود را گاه مشروط به تغییر رژیم یا تغییر رفتار رژیم می نمایند. وی بیان داشت که سال گذشته ما شاهد خشونت های داعش و حملات تروریستی در مناطقی بودیم که تحت کنترل دولت سوریه نیست و تاکید نمود که باید از کوششهای مبارزه با تروریسم حمایت کرد.

ورشینین در خصوص همه گیری کرونا هم گفت: به دلیل تحریم های شما، مردم این کشور از دسترسی به واکسن محروم بوده و شاهد افزایش فقر هستند. معاون وزیر خارجه روسیه توضیح داد: ما باید تحریم کردن دولت سوریه را متوقف کنیم.

وی به دولت های غربی هشدار داد که آنها با دو موج آوارگان (از سوریه و لیبی) روبرو هستند و این به دلیل ایجاد خلاء قدرت در این کشورهاست که زمینه نفوذ تروریسم را آماده می نماید. دیپلمات ارشد روسیه مطرح کرد؛ کشورش مخالف تحمیل پیش شرط و ضرب الاجل از سمت خارج از سوریه است.

ورشینین شرح دادکه روسیه به یاری های خود در زمینه ارسال غذا و سایر ملزومات ادامه خواهد داد و به مراکز اسکان آوارگان تحت پوشش آن کشور و حمایت های پزشکی و یاری به بازسازی زیرساختها اشاره نمود.

نماینده روسیه گفت: ارتش این کشور مناطق وسیعی از سوریه را مین زدایی نموده و به انجام وظیفه نهادهای بشرمحبت آمیز سازمان ملل یاری نموده است. به گفته وی عدم وجود اراده سیاسی مانع بازگشت آوارگان به سوریه می گردد.

باید در نظر داشت که قدرت های غربی با سماجت بر روی شرط تغییر رژیم در سوریه و تحریم این کشور مانع بازسازی زیرساختهای آن شده و عملاً ادامه حضور آوارگان در کشورهای همسایه را طولانی تر می نمایند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، لیندا توماس گرینفیلد هم گفت: یک کودک ده ساله سوری چیزی جز جنگ در تمام عمر خود ندیده است. وی با این مقدمه شرح داد که باید به یاری های بشرمحبت آمیز ادامه داد. وی از 596 میلیون دلار یاری به آوارگان و در کل 13 میلیارد دلار یاری آمریکا در دهه گذشته اطلاع داد.

همچنین دیوید مک آلستر رییس کمیته روابط خارجی مجلس اروپا ضمن انتقاد از آنچه کم کاری دولت سوریه در فرایند صلح نامید مدعی شد که دولت دمشق باید به میز مذاکره بازگردد و هیچ راه دیگری ندارد. وی بیان داشت ما باید اطمینان حاصل کنیم یاری های بشرمحبت آمیز صرف به سازی زیرساخت های سوریه نخواهد شد.

در این کنفرانس فیلیپو گراندی کمیسر ارشد سازمان ملل در موضوع آوارگان نیز با برشمردن تاثیر مخرب کووید19 بر شرایط آوارگان گفت که طبق برآورد سازمان ملل اکنون 587 هزار نفر سوری نیازمند به جایابی هستند و خواستار یاری کشوهای میزبان شد. وی با بیان اینکه بیشتر آوارگان می خواهند به سوریه بازگردند ولی نگران امنیت، سرپناه و شغل هستند، اضافه نمود، اکنون زمان قطع کردن حمایتها نیست.

سوریه در 10 سال گذشته شاهد حضور گروه های تروریستی حمایت شده ازسوی کشورهای غربی- عربی بود و تا به امروز صدها هزار کشته و میلیون ها آواره در داخل و خارج این کشور بر جای گذاشته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وعده حمایت اقتصادی 5.3 میلیارد یورویی کنفرانس بروکسل برای سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وعده حمایت اقتصادی 5.3 میلیارد یورویی کنفرانس بروکسل برای سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید