کشف کهن ترین منظومه خورشیدی به وسیله اخترشناسان

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، اخترشناسان در اوایل ماه جاری پیروز شدند قدیمی ترین منظومه خورشیدی که تا به امروز به وسیله بشر مشاهده شده را کشف نمایند.

کشف کهن ترین منظومه خورشیدی به وسیله اخترشناسان

کیهان مملو از ساختار های بزرگ محلی است که از کهکشان ها تشکیل شده اند که هرکدام از این کهکشان ها تعداد بی شماری منظومه های خورشیدی در اشکال مختلف را در خود جای داده اند. ساده ترین شکل این منظومه ها این طور است که یک ستاره در مرکز خود دارند که تعدادی سیاره گرد آن می چرخند.این منظومه در کهکشان راه شیری در فاصله نود سال نوری از زمین قرار گرفته است.

ستاره مرکز این منظومه یک کوتوله سفید است که بیش از ده میلیارد سال عمر دارد. این ستاره مرده زمانی که هنوز زنده بود، مثل خورشید بود و سیاراتی گرد آن می چرخیدند. اکنون تکه هایی از سیارات مرده معروف به خُرده سیاره آن را احاطه نموده اند.

علاوه بر کهن بودن این منظومه خورشیدی، نکته ای که شگفتی دانشمندان را درباره آن برانگیخته، ترکیباتی است که خُرده سیارات این منظومه را تشکیل داده است. دو عنصر اصلی تشکیل دهنده اجرام این منظومه لیتیوم و پتاسیم هستند، که در هیچ یک از سیارات منظومه شمسی ما مشابهی ندارند.

نکته ای که این امر را پیچیده تر می نماید این است که دانشمندان اخیرا یک منظومه خورشیدی دیگر در همان نزدیکی با یک کوتوله سفید مشابه در مرکز آن یافته اند، که علی رغم بسیار کهن بودن، عناصر تشکیل دهنده اجرام آن به عناصر منظومه خود ما بسیار شبیه تر است، که نشان می دهد علت تفاوت صرفا قدمت نیست.

دانشمندان می گویند این تفاوت ها نشان می دهد که حتی در آن فاصله دور از زمین هم می تواند منظومه ها و دنیا هایی مشابه دنیا ما وجود داشته باشد. آنالیز این تفاوت ها به ما یاری می نماید تا چگونگی تشکیل سیستم های ستاره ای را بهتر درک کنیم، و حتی از آن مهمتر، می تواند ما را در مسیر دقیق تری برای پیدا کردن حیات بیگانه قرار دهد.

وبلاگ سطح دیتا علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشف کهن ترین منظومه خورشیدی به وسیله اخترشناسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کهن ترین منظومه خورشیدی به وسیله اخترشناسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید