اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، برای داشتن رنگ مویی مجذوب کننده و دلخواه و البته بدون آسیب رسیدن به موها، انتخاب درست رنگ مو و اکسیدان یکی از مهمترین مسائلی است که باید در نظر داشته باشید؛ به ویژه اگر می خواهید موهایتان را در منزل رنگ کنید انتخاب اکسیدان درست از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله ابتدا ماهیت و کاربرد اکسیدان را برایتان شرح داده ایم و سپس به سراغ انواع اکسیدان های موجود در بازار رفته ایم؛ با ما همراه باشید.

اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسیدان با نام علمی هیدروژن پراکساید یک نوع activator یا فعال نماینده به شمار میرود. این ماده درواقع کاتالیزوری مناسب برای فعل و انفعالی است که باعث می گردد رنگ موی شما تغییر کند. مواد تشکیل دهنده اکسیدان شامل هیدروژن پراکسی، ستیل الکل، آب و ستثاریل الکل است. محلول اکسیدان کوتیکول موها را باز نموده و با نفوذ به عمق آن ها، ملانین های مو را اکسید می نماید. با اکسید شدن ملانین های رنگ مو به داخل کورتکس نفوذ می نماید و رنگ موها تغییر می نماید.

کاربرد اکسیدان برای رنگ مو چیست؟

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره شد محلول اکسیدان یک نوع فعال نماینده رنگ است که باعث نفوذ رنگ به کورتکس مو می گردد؛ این خاصیت اکسیدان سبب می گردد که این ماده یکی از عناصر اصلی و لازم برای ترکیب با رنگ مو باشد. برای رنگ کردن مو با حنا یا قهوه و رنگ موهای گیاهی احتیاجی به افزودن اکسیدان نیست اما برای رنگ موهای شیمیایی از تیره تا روشن اکسیدان یک ماده لازم و لازم است. به طور کلی کاربرد انواع اکسیدان برای رنگ مو و تاثیر اکسیدان در رنگ مو شامل موارد ذیل می گردد:

  • اکسیدان باعث فعال سازی رنگ مو یا پودر دکلره می گردد.
  • اکسیدان باعث قوام رنگ مو شده و باعث می گردد رنگ مو به محلولی یک دست تبدیل گردد تا بتواند به طور یکنواخت سطح موها را بپوشاند.
  • پاک کردن ملانین های موجود در مو یکی از دیگر کاربرد های اکسیدان است. اکسیدان با باز کردن کوتیکول ملانین یا رنگدانه طبیعی موها را پاک می نماید تا رنگ دانه های موجود در رنگ مو بتوانند رنگ موها را تغییر دهند.
  • دیگر کاربرد اکسیدان باز کردن کوتیکول مو برای رنگ دهی بهتر است. با باز شدن کوتیکول مو رنگ دانه ها اثر بخشی بهتری دارند و می توانند رنگ موها را تغییر دهند.

تاثیر اکسیدان خالی روی مو چیست؟

احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده باشد که تاثیر اکسیدان خالی روی موها چیست؟ همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم اکسیدان رنگدانه های طبیعی موها را از بین می برد و در نتیجه این امر باعث کم رنگ شدن و روشن شدن موها می گردد. اگر اکسیدان را بدون رنگ روی موهایتان بگذارید رنگ موهایتان روشن تر می گردد. اما این روشن شدن رنگ موها به شکل یکنواخت نیست و ممکن است بعضی از قسمت های مو به رنگ نارنجی، زرد یا قرمز تغییر کند. به طور کلی هر چقدر حجم و درصد اکسیدان بالاتر باشد رنگ موهایتان روشن تر خواهد شد. برای این که رنگ مو یکنواخت باشد و بعلاوه رنگ مطلوبی روی موهایتان ایجاد گردد باید اکسیدان را با رنگ مو ترکیب کنید.

انواع اکسیدان و کاربرد آنها

اگر به سراغ خرید اکسیدان رفته باشید، حتما متوجه شده اید که این محصولات با اعداد و درجه بندی های مختلفی در بازار موجود هستند. در واقع تفاوت درصد اکسیدان ها، مساله ای است که انواع مختلف این محصولات را از یکدیگر متمایز می نماید. اگر موهایتان را در منزل رنگ می کنید حتما باید با انواع اکسیدان ها آشنایی داشته باشید؛ به عنوان مثال باید بدانید اکسیدان نیم یعنی چند درصد، تفاوت اکسیدان 6 و 9 در چیست و اکسیدان شماره 2 چند درصد است؟ در این بخش از مطلب انواع اکسیدان و اصطلاحات مربوط به اکسیدان ها را برایتان شرح داده ایم.

اکسیدان 3 درصد چیست؟

اکسیدان 3 درصد با نام های اکسیدان ولوم 10 یا اکسیدان شماره 0.5 شناخته می گردد. اگر اکسیدان سه درصد را بدون رنگ روی موهایتان بهره ببرید موها در حدود یک درجه روشن تر خواهند شد. این اکسیدان برای رنگ تیره مانند قهوه ای و مشکی کاربرد دارد و ضعیف ترین نوع اکسیدان موجود در بازار است. از این اکسیدان برای ترکیب با رنگ های موقت هم استفاده می گردد و علاوه بر آن در رنگساژ مو هم کاربرد دارد چرا که باعث تقویت رنگ و افزایش ماندگاری رنگ در رنگساژ می گردد.

اکسیدان 6 درصد چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع اکسیدان که با نام ولوم 20 یا شماره 1 هم شناخته می گردد برای رنگ های دائمی و نیمه دائمی استفاده می گردد و پرکاربرد ترین نوع اکسیدان است. اگر اکسیدان 6 درصد را بدون رنگ روی موهایتان بهره ببرید موها در حدود یک تا دو درجه روشن تر خواهند شد. اگر علاقه ای به رنگ های خیلی روشن ندارید و می خواهید موهایتان رنگ میانه یا تیره داشته باشد این اکسیدان را برای ترکیب با رنگ مورد نظرتان انتخاب کنید. این نوع اکسیدان برای رنگ ریشه، پوشش تارهای سفید مو ،رنگ ابرو و کاهش خطر سوختن مو در مش فویلی و تکنیک های آمبره و سامبره نیز انتخاب مناسبی است. برای دکلره های ضعیف هم بهتر است از اکسیدان شماره یک یا اکسیدان 6 درصد بهره ببرید.

به چه اکسیدانی اکسیدان 9 درصد می گویند؟

اکسیدان 9% که با نام های ولوم 30 و شماره 2 نیز شناخته می گردد، قابلیت روشن نمایندگی دارد و برای در ترکیب با انواع رنگ مو های روشن (رنگ های شماره 8 و 9) برای روشن تر کردن رنگ موها استفاده می گردد. اگر اکسیدان 9 درصد را بدون رنگ روی موهایتان بهره ببرید موها در حدود سه درجه روشن تر خواهند شد. این اکسیدان در دکلره هم کاربرد زیادی دارد و اگر می خواهید در مش و هایلایت موهایتان آسیب کمتری ببینند بهتر است از همین نوع اکسیدان بهره ببرید.

اکسیدان 12 درصد چیست؟

این اکسیدان که اکسیدان ولوم 40 یا شماره 3 هم نامیده می گردد برای دکلره های بسیار قوی در آرایشگاه ها به وسیله ارایشگران حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و برای کسانی که موی خود را در منزل رنگ می نمایند کاربردی ندارد. اگر اکسیدان 12 درصد را بدون رنگ روی موهایتان بهره ببرید موها در حدود هشت درجه روشن تر خواهند شد. برای رنگ های خیلی روشن مانند پلاتینه و استخوانی این اکسیدان همراه با پودر دکلره مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع اکسیدان به علت آسیب زیادی که به مو می زند، زیاد پرکاربرد نیست و پس از مصرف آن نیز باید از تکنیک هایی برای جلوگیری از سوختن موها استفاده گردد.

اندازه اکسیدان در رنگ مو

اکسیدان را باید حتما به اندازه مناسب بهره ببرید؛ اگر اندازه اکسیدان به اندازه نباشد ممکن است مو آسیب ببیند یا تناژ بد رنگی برای مو به وجود آید. هر رنگی را که مصرف می کنید در دستورالعملش تعیین شده است که اندازه اکسیدان برای آن رنگ چقدر است اما به طور کلی اندازه اکسیدان در رنگ مو معمولا برای بیشتر رنگ ها یک و نیم به یک است؛ این نسبت به صورت 1:1.5 نمایش داده می گردد؛ یعنی به ازای 100 میلی لیتر رنگ، احتیاج به 150 میلی لیتر اکسیدان خواهد بود.

البته نسبت و اندازه اکسیدان در رنگ مو در تمام تکنیک های رنگ کردن مو یکسان نیست؛ مثلا برای رنگساژ به نسبت سه برابر اکسیدان احتیاج خواهید داشت. مصرف کمتر این محصول باعث تیره شدن مو خواهد شد و اگر بیش از حد احتیاج ترکیب کنید مو کمی روشن تر از پایه اصلی درخواهد آمد. بهتر است برای جلوگیری از آسیب تماشا موها همواره اندازه استاندارد را رعایت کنید و برای تیره تر یا روشن تر کردن از رنگ هایی با پایه مناسب تر بهره ببرید.

معرفی پرفروش ترین برندها برای خرید اکسیدان

اکسیدان یکی از مهمترین مواد برای رنگ کردن موهاست و برای رنگ کردن موهایتان در خانه حتما باید به سراغ برندهای معتبر بروید. برندهای معتبر زیادی در بازار انواع اکسیدان را فراوری نموده اند و در این بخش از مطلب قصد داریم به سراغ پرفروش ترین اکسیدان ها در بازار برویم و آن ها را به طور مختصر برای شما معرفی کنیم.

اکسیدان مارال

در حال حاضر مارال محبوب ترین و پرفروش ترین برند فراوری نماینده رنگ مو در ایران به شمار می رود و اکسیدان های مارال هم پرفروش ترین اکسیدان ها در فروشگاه اینترنتی وبلاگ سطح دیتا هستند. اکسیدان های مارال دارای مواد نرم نماینده قوی هستند و باعث حالت پذیری بهتر مو می شوند.

اکسیدان دوماسی

برند دوماسی یک برند برتر ایرانیست که مواد اولیه محصولاتش را از کشور فرانسه وارد می نماید و کیت رنگ موهایش در بازار محبوبیت زیادی دارند. اکسیدان های دوماسی هم جزو پرفروش ترین اکسیدان های موجود در بازار هستند. اکسیدان دوماسی با وجود کراتین نرم نماینده و عصاره بابونه باعث تقویت و نرمی موها شده و از خشکی، شنمایندگی و حساسیت جلوگیری می نماید.

اکسیدان والانسی

برند امریکایی والانسی یکی ازبرندهای امریکایی محبوب در زمینه فراوری محصولات آرایشی است که کیت های رنگ موی بسیار محبوب و پرفروشی را روانه بازار نموده است. اکسیدان های والانسی هم از محبوبیت بالایی برخوردارند و جزو پرفروش ترین اکسیدان ها در بازار محسوب می شوند. درصد آمونیاک موجود در این اکسیدان ها کم است و حاوی ماده ضد سوزش هم هستند.

اکسیدان اسکالیم

برند اسکالیم یک برند زیبایی و مراقبت مو ایتالیایی است که با بهره گیری از دانش متخصصان زیبایی و سلامت مو به فراوری محصولاتی همانند رنگ مو و اکسیدان می پردازد. اکسیدان اسکالیم دارای پروتئین برنج و نرم نماینده بوده و از حساسیت و خشکی و شنمایندگی مو جلوگیری می نماید و باعث تقویت نرمی و لطافت موها می گردد.

اکسیدان روت

روت برندی آرایشی از شرکت ماهرآرا است که محصولات متنوعی مانند انواع رنگ مو، اکسیدان، پودر دکلره، ماسک مو و… را روانه بازار نموده است. اکسیدان های برند روت در انواع و حجم های مختلف در بازار وجود دارند و جزو پرفروش ترین محصولات رنگ مو محسوب می شوند. این اکسیدان ها دارای درصد قابل توجهی از کرم و با کمترین درصد آمونیاک فراوری می شوند و می توانند از خشکی و شنمایندگی موها جلوگیری نمایند.

و در آخر؛ چند نکته برای استفاده بهتر از اکسیدان

در این مقاله برایتان شرح دادیم که اکسیدان مو چیست و چه انواعی دارد. حال که با ماهیت اکسیدان، تاثیر اکسیدان در رنگ مو و انواع آن آشنا شدید سعی کنید در زمان استفاده از اکسیدان نکات ذیل را رعایت کنید تا بتوانید در هنگام رنگ کردن موهایتان نتیجه بهتری بگیرید.

  • برای نتیجه بهتر در زمان رنگ کردن موها، سعی کنید اکسیدان و رنگ مویی که استفاده می کنید از یک برند باشند.
  • بعضی از اکسیدان های موجود در بازار حاوی مواد تقویت نماینده و ضد حساسیت هستند؛ این اکسیدان ها کارایی بیشتری برای شما دارند.
  • اگر موهایتان را نموده اید بهتر است از رنگ مو و اکسیدان بدون آمونیاک بهره ببرید.
  • استفاده از اکسیدان خالی روی موها سبب آسیب به مو می گردد؛ اکسیدان را فقط همراه با رنگ مو بهره ببرید.
  • زمان باقی ماندن رنگ روی موها و بعلاوه نسبت ترکیب اکسیدان با رنگ به نوع رنگی بستگی دارد که استفاده می کنید؛ حتما بروشور راهنمای موجود در رنگ مو را با دقت بخوانید.
  • از اکسیدان 12 درصد به هیچ عنوان در منزل استفاده نکنید؛ این اکسیدان تنها باید به وسیله آرایشگران حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: glamot

منبع: دیجیکالا مگ

به "اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید