عکس ، کوسه های شگفت انگیزی که بدون پا راه می فرایند!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تیمی از محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک و دانشگاه جیمز کوک استرالیا، در حال تحقیق و آنالیز بر روی گونه خاصی از کوسه هستند که کوسه های سردوش (epaulette sharks) نامیده می شوند.

عکس ، کوسه های شگفت انگیزی که بدون پا راه می فرایند!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سطح دیتا، نکته جالب توجه در خصوص این کوسه ها این است که کوسه های سردوش جوان، یاد گرفته اند که با استفاده از باله های پارویی شکلشان، روی سطح زمین راه بفرایند. آنها به علاوه می توانند حدود دو ساعت بدون اکسیژن زندگی نمایند و در منطقه ها صخره ای به جستجوی غذا بگردند. این درحالی است که تقریبا هیچ یک از انواع کوسه ها این کار را انجام نمی دهند.

بیشتر بخوانید:

شکار لحظه ها از یوفوهایی که در آسمان دیده شدند/ عکس

گروه خونی شما از چه بیماری هایی در امان است؟

کوسه های سردوش عموما از حیوانات دریایی مثل ماهی های کوچک تغذیه می نمایند و به سراغ حیوانات ساکن خشکی نمی فرایند؛ ولی اخیرا کوسه های سردوش جوانی در حال راه رفتن در اطراف صخره ها مشاهده شده اند. در جریان این آنالیز، توجه محققان به این نکته جلب شد که گاهی اوقات، این کوسه های جوان حدود 30 متر روی سطح خشکی راه می فرایند و در پی غذا می گردند.

این توانایی عجیب کوسه های سردوش، در حقیقت یک گام تکاملی برای زنده ماندن در بحران شرایط اقلیمی جاری به شمار میرود.

محققان این پروژه در این رابطه می گویند: این ویژگی های حرکتی ممکن است نه تنها کلیدی برای بقا باشد، بلکه با عملکرد فیزیولوژیکی پایدار این کوسه ها، تحت شرایط زیست محیطی چالش برانگیز از جمله تغییرات آب و هوایی مرتبط است.

آیا نوع دیگری از کوسه که بتواند راه برود وجود دارد؟

نام علمی کوسه سردوش که این روزها دانشمندان در حال تحقیق برروی آن هستند، Hemiscyllium ocellatumاست. نکته جالب توجه اینجاست که این گونه، تنها گونه ای از کوسه ها که قادر به راه رفتنند، نیستنند. در سال 2020 تحقیقی منتشر شد که در آن به این نکته اشاره شده که 9 گونه از کوسه ها توانایی راه رفتن برروی سطح زمین با باله هایشان را پیدا نموده اند.

تمامی این گونه ها، به دسته کوسه های Hemiscyllium تعلق دارند و اکثرا جزو دسته ای از کوسه ها هستند که در صخره های منطقه مجمع الجزایر مالایی (در نزدیکی اندونزی و فیلیپین) زندگی می نمایند.

البته کوسه سردوش (Hemiscyllium ocellatum) اولین گونه از کوسه های سردوش منطقه ها ساحلی گینه نو(پاپوآ) است که توانایی راه رفتن را به دست آورده است.

توانایی راه رفتن در این کوسه ها، نقشی کلیدی را در تضمین بقای آنها ایفا خواهد نمود. چرا که مثلا وقتی که یک شکارچی، کوسه سردوش را تعقیب می نماید، آنها می توانند سریعا با یاری باله هایشان برروی یک حفره صخره ای کوچک بفرایند و یا در صورت احتیاج، خودشان را به سطح ساحل بکشانند. به علاوه، توانایی راه رفتن به آنها اجازه خواهد داد تا در فضاهایی که رقابت بر سر غذا کمتر است، در جستجوی غذا باشند.

تکامل برای جان سالم به در بردن در تغییرات آب و هوایی

در جریان این تحقیقات، محققان دریافتند که کوسه های سردوش در مقایسه با بسیاری از گونه های آبزی، بهتر با تغییرات آب و هوایی روبرو می شوند. توانایی آنها برای زندگی بدون اکسیژن، به آنها یاری می نماید تا راحت تر در فضاهایی با دی اکسید کربن بیشتر تطبیق پیدا نموده و شرایطی مثل هیپوکسی (کمبود اکسیژن در خون و بافت های بدن) که ممکن است در پی تغییرات آب و هوایی ایجاد گردد را تحمل نمایند.

جالب اینجاست که سرعت این سیر تکاملی، در کوسه های سردوش به شدت بالاست و تنها 9 میلیون سال زمان برده تا آنها بتوانند باله هایشان را برای راه رفتن به کار بگیرند. این درحالی است که سیر تکاملی کوسه دم دراز، 55 میلیون سال به طول انجامیده.

محققان اعلام نموده اند که وقتی بحث توسعه تکاملی متمرکز بر بقا مطرح باشد، کوسه های سردوش تمام قوانین را زیرپا می گذارند. البته تحقیقات بیشتر در جریان است تا معین گردد که چه فاکتورهایی برروی توانایی راه رفتن و دیگر مهارت های این گونه از کوسه تاثیرگذار بوده است.

منبع: INTERESTING ENGINEERING

227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، کوسه های شگفت انگیزی که بدون پا راه می فرایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، کوسه های شگفت انگیزی که بدون پا راه می فرایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید