کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی منتشر شد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، محمد کشاورز بیضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در شیراز، در معرفی این کتاب عنوان نمود: یکی از ابعاد و ویژگی های مهم و چشمگیر شعر حافظ، صرف نظر از ابعاد زیبایی شناسانه، بلاغی، سبکی، عرفانی و محتوای شعر وی، بُعد اجتماعی اشعار اوست. طنین تپش های حیات اجتماعی و عناصر آن در سروده های حافظ به گونه ای است که انگار تاریخ اجتماعی ایران، به ویژه تاریخ اجتماعی سده هشتم هجری در شعر وی نفس می کشد.

کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی منتشر شد

به گفته او، در کتاب حاضر، در طی 8 بخش به تفصیل شعر و شخصیت حافظ در پرتو گفتمان های اجتماعی و تاریخی و با بهره یابی از منابع مختلف و مُتقَن تحلیل و آنالیز شده است.

کشاورز بیضایی درباره کتاب فوق گفت: در بخش اول این کتاب مبانی و کلیات بحث شامل تاریخ گرایی نوین، تاریخ گرایی نوین و گفتمان ها، دیوان حافظ و موقعیت تاریخی مورد آنالیز قرار گرفته و در بخش دوم، گفتمان های سیاسی قرن هشتم در شعر حافظ به تفصیل بیان شده است.

این پژوهشگر و حافظ شناس اضافه نمود: در بخش سوم گفتمان های اجتماعی شعر حافظ بیان شده و در بخش چهارم این کتاب دیوان سالاری مستعجل آل اینجو و شکوفایی فرهنگی و هنری به بحث درآمده است. در این بخش نظم دیوان سالاری و ترویج هنر، نگاهی اجمالی به فعالیت های فرهنگی و هنری در دوران سلسله آل اینجو، کارکرد دیوان سالاری آل اینجو مورد کنکاش قرار گرفته است.

مولف کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی در ادامه حافظ، هراس و آسیب اجتماعی را بخش پنجم این اثر بیان کرد و گفت: در بخش ششم کتاب تفال طبقه حاکمیت به دیوان حافظ در سه زیرشاخه آنالیز شده است. بعلاوه در بخش هفتم داده های تاریخی شعر حافظ توضیح داده شده است. در بخش پایانی و هشتم کتاب فوق هم شعر حافظ و اصطلاحات دیوانی به مخاطب ارایه شده است.

کشاورز بیضایی در درآمدی بر این کتاب می نویسد: یکی از ابعاد و ویژگی های مهم و چشم گیر شعر حافظ، صرف نظر از ابعاد زیبایی شناسانه، بلاغی و سبکی، عرفانی و محتوایی شعر وی، بعد اجتماعی اشعار اوست که آنچنان بدان پرداخته نشده است. طنین تپش های حیات اجتماعی و عناصر آن در شعر حافظ به گونه ایست که انگار تاریخ اجتماعی ایران؛ خصوصا تاریخ اجتماعی سده هشتم هجری در شعر وی نفس می کشد...

محمد کشاورز بیضایی، متولد روستای علی آباد از توابع شهرستان بیضا در استان فارس، دانش آموخته رشته ایران شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و دکترای تاریخ دانشگاه تبریز و بعلاوه جزو استعدادهای درخشان است. از کشاورز بیضایی 5 کتاب در حوزه شعر و ادبیات و تاریخ و نزدیک به 50 مقاله علمی و پژوهشی، isc، علمی ترویجی، تخصصی و ژورنال، در حوزه فارس پژوهی، بیضاپژوهی، تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، حافظ پژوهی و تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره قاجار انتشار یافته است. کشاورز بیضایی متولد 1362 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است که از او پیشتر کتاب در ساحت کشتی شکستگان؛ جستارهایی در گفتمان تاریخی و فرهنگی شعر حافظ شیرازی از سوی نشر روزگار منتشر شده است.

به گزارش ایبنا؛ حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی در 8 خرداد 1402 در 236 صفحه به بهای یکصد و 75 هزار تومان از سوی نشر مروارید به بازار کتاب آمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی منتشر شد" امتیاز دهید

3 کاربر به "کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی منتشر شد" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب حافظ و گفتمان های اجتماعی و تاریخی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید