چکدرمه همراه با یک لیوان دوغ شتر!

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ترکمن ها با ترشاندن شیر شتر، دوغ درست می کنند، چرا که برای اجداد کوچ نشین آنها، هیچ چیز نمی توانست در گرمای سخت و طاقت فرسای بیایان، بهتر از دوغ شتر باشد.

چکدرمه همراه با یک لیوان دوغ شتر!

وبلاگ سطح دیتا: ساربان های ترکمن در صحرای درندشت، اتاقک های سیمانی کوچکی ساخته اند که هم برای اقامتگاه زمستانی استفاده می شود و هم برای ذخیره آب. اگر هم کسی اینجا در میانه های دشت بیمار شود، با وسایل نو ارتباطی، مسئله ای از نظر انتقالش به روستا و مداوا پیش نمی آید.

کوچ نشینان ترکمن در گذشته با مسائل بیشتری روبرو بوده اند و براساس این مسائل، طبیعت اطراف خود را هم به خوبی می شناخته اند. حتی اگر کسی در صحرا بیمار می شد، با خواص گیاهان دارویی آشنا بودند و از طب سنتی بهره می بردند.

بایجان، ساربان میانسال و مهربان ترکمن، با این توضیح، ما را به کومه اش دعوت می کند. همسرش ناهار مفصلی تدارک دیده و چکدِرمه ترکمنی، چیزی شبیه استامبولی، اما چرب تر و با گوشت فراوان، غذای اصلی سفره است. میزبان، از پارچ دوغ برایمان می ریزد و می گوید این هم از شیر شتر! تعجب می کنیم. مگر با چکدرمه، شیر هم می خورند؟! می نوشیم. کاملاً مزه دوغ می دهد. آن هم دوغ ترش و گازدار! ترکمن ها به این نوشیدنی دیه چال می گویند که نوشیدنی محبوب و اصیل خودشان است و سرشار از آهن و کلسیم. می گویند برای فشار خون بالا، بسیار مفید است و درمان سل و معده درد است. خاصیت ضد سرطانی هم دارد و محصول ناب شتران این منطقه به شمار می رود.

ترکمن ها با ترشاندن شیر شتر، دوغ درست می کنند، چرا که برای اجداد کوچ نشین آنها، هیچ چیز نمی توانست در گرمای سخت و طاقت فرسای بیایان، بهتر از دوغ شتر باشد. از شیر شتر به غیر از دوغ، آقا آران یا همان کف سرشیر مانندی که هنگام تهیه دوغ شتر روی شیر می نشیند، ماست چکیده، پنیر و کره هم عمل می آید که همگی در برنامه غذایی ترکمن های صحرانشین، جایگاه خاصی دارند.

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا فصل بهار و بین ماه های فرودین تا اردیبهشت است. در این فصل می توانید اوج زیبایی را در این منطقه مشاهده کرده و پاک ترین هوای بهاری را استشمام کنید.

به طور کلی صحرای ترکمن یک منطقه کوهستانی است و در فصل های پاییز و زمستان آب و هوای سردی دارد. بنابراین فصل بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز که هوا هنوز خیلی سرد نشده زمان مناسبی برای بازدید از این منطقه است.

منبع: توریسم آنلاین

به "چکدرمه همراه با یک لیوان دوغ شتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چکدرمه همراه با یک لیوان دوغ شتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید