نیویورک تایمز: آمریکا طرحی برای فشار بر ایران به وسیله برجام دارد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده دولت آمریکا درصدد است از توافقی که حدود دو سال پیش از آن خارج شده برای پیشبرد فشار علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کند.

نیویورک تایمز: آمریکا طرحی برای فشار بر ایران به وسیله برجام دارد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سطح دیتا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید نموده و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت کننده در این توافق چندجانبه است، پایدار است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 توافق هسته ای ایران را بدترین توافق تاریخ خواند و پس از خارج کردن کشورش از آن تحریم های متوقف شده ذیل این توافق را علیه ایران از سر گرفت.

در همان زمان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید گفته بود که آمریکا دیگر طرف این توافق نیست و دیگر نمی تواند به عنوان یکی از طرف های مشارکت کننده از بند موسوم به ساز و کار حل اختلافات در این توافق استفاده نموده و تحریم های بین المللی علیه ایران را احیا کند.

اکنون نیویورک تایمز گزارش داده پامپئو به عنوان بخشی از کوشش های خود برای فشار بر شورای امنیت سازمان ملل متحد در صدد تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران است.

مقام های آمریکایی در روزهای گذشته راهبرد خود برای پیشبرد طرح تمدید این تحریم ها را تشریح نموده اند. آنها در حال دست به دست کردن قطعنامه ای جدید در شورای امنیت هستند که خواهان منع کشورها از فروش تسلیحات متعارف به ایران است.

طبق یکی از بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که از سال 2016 میلادی برای تأیید توافق هسته ای برجام اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ افزار بخرد.

نیویورک تایمز نوشته کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی احتمالاً با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد. روسیه پیشتر به صورت علنی به کشورهای اروپایی گفته که منتظر شروع فروش تسلیحات متعارف به ایران است.

وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد پس از طرح این استدلال که آمریکا همچنان یکی از طرفهای توافق هسته ای است از بند ساز و کار حل و فصل اختلافات در این توافق که به مکانیسم ماشه مشهور شده استفاده نموده و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نیویورک تایمز: آمریکا طرحی برای فشار بر ایران به وسیله برجام دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: آمریکا طرحی برای فشار بر ایران به وسیله برجام دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید