اندیشکده، کارنگی: حرکت روسیه و غرب در جهت تقابل ادامه دارد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به موضوعات مورد اختلاف روسیه و غرب خصوصاً آمریکا درباره مسائل مختلف، پیش بینی نموده است که این فرایند تقابل در آینده نیز ادامه می یابد چرا که سیاست مسکو تحت فشار غرب تغییر نخواهد کرد.

اندیشکده، کارنگی: حرکت روسیه و غرب در جهت تقابل ادامه دارد

دیمیتری ترنین، مدیر مرکز مسکو اندیشکده آمریکایی کارنگی در مقاله ای که در وبسایت این اندیشکده منتشر شده به آنالیز تازه ترین تحولات در رابطه با روسیه و غرب پرداخت و نوشت: روابط روسیه و آمریکا همچنان رو به وخامت است. توقعات از هر دو سو برای بهبود اوضاع بسیار پایین است. نظام کنترل تسلیحاتی به سرعت در حال فروپاشی است بخاطر این که به نظر می رسد دولت ترامپ احتمالاً به عوض تمدید پیمان استارت جدید، اجازه دهد که این توافقنامه منقضی گردد. از سوی دیگر پیمان آسمان باز نیز توافقنامه دیگری است که ترامپ ملغی خواهد نمود. انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا نیز شاهد اتهامات تازه ای از دخالت روسیه در آن و متعاقب آن وضع تحریم های تازه علیه روسیه خواهد بود.

این کارشناس پیش بینی کرد: نتیجه هر چه باشد، اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه یک مسئله حتمی در آینده نزدیک است. مطابق شش سال گذشته، بیشترین کاری که باید توقع انجام آن را داشت این است که مانع از برخورد ناخواسته نظامی میان روسیه و آمریکا شد. در نبود گفت وگوی معنادار میان روسیه و آمریکا، کانال های ارتباطی افسران نظامی و امنیتی دو طرف تنها ابزار حفظ صلح میان این دو دشمن است.

در ادامه این گزارش با اشاره به رابطه روسیه با اروپا آمده است: رابطه روسیه و اروپا همچنان ناامیدکننده باقی خواهد ماند. توقعاتی که پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری 2019 اوکراین درباره پیشرفت در مسئله منطقه دونباس ایجاد شده بود، تا حدود زیادی به نومیدی رسیده است.

این گزارش با اشاره به دیگر موارد اختلافی اروپا و روسیه از جمله توافق مینسک و اختلافات اوکراین و روسیه، می نویسد: با وجود تعهد روسیه به رعایت تصمیم دادگاه درباره خط انتقال گاز روسیه و اوکراین که به نفع کی اف صادر شده بود، آمریکا تحریم هایی بر شرکت هایی که در خط لوله انتقال گاز نورداستریم 2 در دریای بالتیک مشارکت داشتند، وضع کرد. دولت آلمان این اقدام آمریکا را غیرقابل قبول خواند اما با این حال ساخت ای خط لوله آن متوقف شده و تکمیل پروژه به تاخیر خواهد خورد.

در ادامه این گزارش با اشاره به اختلاف اروپا و آمریکا در قبال روسیه آمده است: حتی باوجود تحریم ها به نظر می رسد که اعضای اصلی اتحادیه اروپا تمایل به تجدید روابط با مسکو داشته باشند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود را به اقامت گاه تابستانی دعوت کرد تا جلسه ای خصوصی درخصوص روابط در ابعاد مختلف میان دو کشور داشته باشند. این کار که در آستانه جلسه گروه هفت کشور صنعتی اجام شد مباحثاتی درباره دعوت از روسیه برای پیوستن مجدد به این گروه ایجاد کرد. روسیه در سال 2014 از این گروه اخراج شده است.

بعد از این ماکرون در مصاحبه ای که با اکونومیست ترتیب داد در اظهاراتی جنجال آفرین گفت که ناتو مرگ مغزی شده است و از ضرورت گفت وگوی امنیت اروپایی با روسیه سخن به میان آورد . بعضی در فرانسه و آلمان نیز نگران هستند که انزوای روسیه آن را به چین نزدیک کند و این برای اروپا منفی است.

این کارشناس اندیشکده کارنگی نوشت: لغو پیمان قوای میان برد یا INF در سال 2019، احتمال تقابل جدید روسیه و آمریکا در اروپا را تشدید کرد. با این حال و برخلاف انتظار مسکو، این نگرانی نتوانست کشورهای اروپایی را وادار کند تا گامی برای ممانعت از تقابل بیشتر بردارند. سکوت اروپا تاییدی بر این امر بود که امنیت اروپا در منطقه غرب بطور کلی توسط ناتو تامین می گردد.

در این گزارش آمده است: مقامات فرانسوی شاید بیانیه هایی بدهند اما حتی نزدیک ترین شریک پاریس یعنی آلمان نیز در توافق دوسوی اقیانوس اطلس ثابت قدم است بطوری که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر خود به مسکو تنها درباره امنیت لیبی با پوتین صحبت کرد نه امنیت اروپا.

این کارشناس در پیش بینی آینده رابطه روسیه و غرب نوشت: با نگاه به آینده، روابط غرب و روسیه بعید است که در سال های نزدیک پیش رو بهبود یابد. این که کورسویی از روشنایی در سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا پیش آید، بعید به نظر می رسد.

وی اضافه نمود: همانقدر که برای مسکو، هزینه دشمنی زیاد است اما منابع روسیه تمام نشده است. موقعیت پوتین همچنان محکم و قوی است و از این رو صحبتی از سازش راهبردی در میان نیست. این 6 سال نیز نشان داده که سیاست خارجی روسیه تحت فشار غرب تغییر نخواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده، کارنگی: حرکت روسیه و غرب در جهت تقابل ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، کارنگی: حرکت روسیه و غرب در جهت تقابل ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید