محدودیت های گلکسی واچ 4 که پیش از خرید باید بدانید

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، سامسونگ گلکسی واچ 4 را به همراه محصولات تازه خود در تاریخ 20 مرداد امسال رونمایی کرد. این محصول یکی از برترین ساعت های هوشمندی است که می توانید برای لذت بردن از کار با یک گجت پوشیدنی بخرید. اما اینطور که به نظر می رسد، یک سری محدودیت هایی وجود دارد که باید پیش از خرید گلکسی واچ 4 از آن ها آگاه شوید.

محدودیت های گلکسی واچ 4 که پیش از خرید باید بدانید

سامسونگ مدت زمان نسبتا زیادی است که در زمینه فراوری گجت های پوشیدنی فعالیت می نماید اما هیچ سالی به مقدار سال جاری نتوانست محصولی را فراوری کند که از لحاظ نرم افزاری تا این مقدار غنی و قدرتمند باشد. سامسونگ تا به امروز سیستم عامل تایزن را برای ساعت ها و مچ بندهای خود در نظر می گرفت اما سال جاری وارد همکاری با گوگل شد تا بدین ترتیب از WearOS به اسم سیستم عامل نماینده های نو خود استفاده کند.

در زمینه گجت های پوشیدنی، هیچ شرکتی به مقدار اپل پیروز نیست و سامسونگ هم از این موضوع کاملا مطلع است. صدر جدول در این بخش با اختلاف بسیار زیادی به نسبت رده دوم در اختیار شرکت آمریکایی قرار گرفته است و به نظر هم نمی رسد تا یکی دو سال آینده هیچ شرکتی بتواند صندلی آن را تهدید کند.

یکی از عوامل پیروزیت اپل، سیستم عامل بی نظیر آن است که از لحاظ نرم افزاری، کاربران این محصولات را کاملا بی احتیاج نموده است. البته که تایزن هم سیستم عامل بسیار خوبی بود منتها هیچوقت نمی شد آن را با WatchOS اپل مقایسه کرد. WearOS می تواند با سیستم عامل اپل برابری کند اما هیچ شرکتی نتوانسته بود محصولی را مجهز به این سیستم عامل فراوری کند که برای کاربران مجذوب کنندهیت داشته باشد. حالا سامسونگ تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و باید منتظر ماند و دید نتیجه چه خواهد شد.

اما ساعت های هوشمند گلکسی واچ 4 سامسونگ در کنار سیستم عامل قدرتمند خود یک سری محدودیت هایی هم دارند که در این مطلب به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

1. گلکسی واچ 4 با گوشی های آیفون سازگار نیست

معمولا اینطور است که ساعت های هوشمند اندرویدی با گوشی های آیفون سازگار هستند اما برعکس این قضیه صداق نیست. یعنی اپل واچ ها به هیچ اسم با گوشی های اندرویدی سازگاری ندارند و این موضوع چند سالی هست که وجود دارد. اما این بار سامسونگ تصمیم گرفت سیاست خود را بیشتر به سیاست کنونی شرکت آمریکایی نزدیک کند و کمی در پی انحصار باشد.

پیش تر تمام ساعت های هوشمند سامسونگ بدون مشکل با گوشی های آیفون سازگاری داشتند و این مورد حتی برای ساعت نسل گذشته شرکت یعنی گلکسی واچ 3 هم صادق بود. البته که بسیاری از کاربران گوشی های آیفون اپل واچ را به ساعت های هوشمند اندرویدی ترجیح می دهند اما حذف پشتیبانی از این گوشی ها باعث شد گلکسی واچ 4 دیگر نتواند برای کاربران آیفون یک گزینه جایگزین به حساب بیاید.

سیستم عاملی که برای ساعت های هوشمند سامسونگ در نظر گرفته شد Wear OS 3.0 است که با رابط کاربری One UI شرکت مزین شده است. سوال اینجاست که آیا تمام ساعت های هوشمندی که در ادامه و با این نسخه از سیستم عامل گوگل راهی بازار می شوند با آیفون ها سازگاری ندارند یا این محدودیت فقط برای ساعت های هوشمند سامسونگ است.

نکته بعدی این است که کاربرانی که از گوشی هایی بدون پشتیبانی از سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل استفاده می نمایند نمی توانند این ساعت های نو سامسونگ را خریداری نمایند چرا که با گوشی ها آن ها سازگاری نخواهد داشت. این یعنی اگر به هر طریقی توانستید با محدودیت های گوشی های نو هواوی که از سرویس های گوگل پشتیبانی نمی نمایند کنار بیایید و آن ها را بخرید نمی توانید از گلکسی واچ 4 به همراه آن بهره ببرید.

2. محدودیت هایی که حتی کاربران اندرویدی گلکسی واچ 4 با آن ها روبرو خواهند شد

اینطور که به نظر می رسد، محدودیت های گلکسی واچ 4 فقط قرار نیست دامن گیر کاربران گوشی های آیفون و هواوی باشد بلکه حتی اگر از گوشی های معمولی اندرویدی بدون هیچ مسئله ای نظیر تحریم و مواردی اینچنینی بهره ببرید، باز هم ممکن است این محدودیت ها برایتان مشکل ساز شوند.

گلکسی واچ 4 هم مانند بسیاری از ساعت های هوشمند موجود در بازار از قابلیت های نرم افزاری بسیار زیادی بهره می برد اما اگر یک گوشی سامسونگ مثل سری گلکسی S21 در اختیار نداشته باشید، یک سری از قابلیت های سلامتی این محصول برایتان در دسترس نخواهد بود. این در حالی است که ساعت مورد نظر از سیستم عامل اندروید هم بهره می برد.

قابلیت های خوبی نظیر سنجش ضربان قلب، مقدار گیری نوار قلب، سنجش امپدانس بیوالکتریک (سنجش بافت بدن) و بسیاری موارد دیگر در گلکسی واچ 4 وجود دارد و همین ها بودند که این محصول را به یکی از برترین انتخاب ها در بازار تبدیل کردند اما خب بعضی از آن ها فقط در صورتی که از یک گوشی سامسونگ بهره ببرید برایتان در دسترس خواهد بود و در سایر گوشی های اندرویدی نمی توانید به مواردی نظیر نوار قلب، سنجش فشار خون و … دسترسی داشته باشید. این قابلیت ها منحصرا برای کاربران زیست بوم سامسونگ در دسترس قرار خواهد گرفت.

یک سری از قابلیت های سلامتی بسیار خوب نظیر سنجش امپدانس بیوالکتریک که از ویژگی های شاخص گلکسی واچ 4 هم به شمار میرود و کاربرد آن آنالیز بافت بدن است (نظیر مقدار چربی بدن، عضلات استخوانی، مقدار آب بدن و …) برای تمام کاربران اندرویدی در دسترس قرار خواهد گرفت. در کنار این قابلیت، سنحش مقدار اکسیژن خون و حداکثر اکسیژن مصرفی هم برای تمام کاربرانی که از گوشی های اندرویدی استفاده می نمایند در دسترس خواهد بود.

3. دستیار صوتی گوگل اسیستنت هنوز در گلکسی واچ 4 در دسترس نیست

درست است! در حالی که WearOS گوگل به اسم سیستم عامل پیش فرض ساعت های سری گلکسی واچ 4 ایفای نقش می نماید اما خبری از دستیار صوتی خود شرکت گوگل یعنی اسیستنت در آن ها نیست. این ساعت شاید نتیجه همکاری مشترک سامسونگ و گوگل باشد اما به نظر می رسد خواسته های سامسونگ است که در اولویت قرار گرفته است، نه گوگل.

با توجه به آنالیز های اولیه انجام شده از این ساعت ها، به نظر می رسد خبری از اپلیکیشن ها و قابلیت های از پیش نصب شده گوگل در آن ها نیست. ظاهرا دسترسی به سرویس هایی نظیر پلی استور و گوگل مپ (نقشه گوگل) در سری گلکسی واچ 4 وجود دارد منتها برای دسترسی به گوگل اسیستنت باید مدت زمان نامشخصی را منتظر بمانیم.

نبود گوگل اسیستنت در محصولی ساخت سامسونگ یک معنا دارد و آن هم این است که باید با دستیار صوتی اختصاصی شرکت یعنی بیکسبی کار کنیم. البته که بیکسبی هم از زمان رونمایی تا به این لحظه پیشرفت های زیادی داشته است و با محصولات سامسونگ هم سازگاری بالایی دارد. الان هم که خبری از گوگل اسیستنت در ساعت های سامسونگ نیست قطعا شرکت کره ای برای جلب رضایت کاربران بهبودی هایی را برای این دستیار صوتی خود در نظر خواهد گرفت. منتها خب فاصله کیفی بین این دو دستیار صوتی آنقدری زیاد هست که هر موقع دستیار صوتی گوگل برای این ساعت ها عرضه شد خشنود شویم.

سامسونگ اما در بیانیه خاطرنشان کرد با گوگل مشغول همکاری است تا بتواند علاوه بر دستیار صوتی این شرکت یعنی گوگل اسیستنت، یک سری از سرویس ها و اپلیکیشن های دیگر آن را هم به سری گلکسی واچ 4 اضافه کند. همانطور که اشاره شد، این دستیار صوتی هوشمند قدرتمند به نماینده های سامسونگ اضافه خواهد شد، منتها نمی دانیم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

گلکسی واچ 4 همچنان محصول ارزشمندی است

علی رغم تمام آنچه که در بالا گفته شد، به نظر می رسد گلکسی واچ 4 هنوز هم ارزش خرید بالایی داشته باشد. البته تنها در صورتی که از گوشی های سامسونگ بهره ببرید. در غیر این صورت قطعا گزینه های دیگری هم وجود دارند که می توانید متناسب با احتیاج و بودجه خود آن ها را بخرید.

بالاخره بخش بزرگی از قیمت بالای گلکسی واچ 4 به خاطر قابلیت هایی است که در آن قرار گرفته است. اگر قرار باشد این قابلیت ها، البته تعداد کمی از آن ها، در گوشی های اندرویدی دیگر در دسترس نباشند، بنابراین پرداخت هزینه برای یک سری قابلیت های دیگر که به احتمال بسیار زیاد در ساعت های هوشمند دیگر هم وجود دارند هیچ توجیه منطقی نخواهد داشت.

بنابراین اگر از گوشی سامسونگ استفاده می کنید، خرید این ساعت ها حتی اگر گلکسی واچ 3 را هم در اختیار دارید توصیه می گردد. یعنی اینکه به مدل های نو کوچ کنید چون تجربه کار با سیستم عامل قدرتمندی چون WearOS با پردازنده 5 نانومتری فوق العاده مجذوب کننده تر از کار با ساعتی است که تایزن را به اسم سیستم عامل اصلی خود دارد.

اما اگر از سایر گوشی های اندرویدی استفاده می کنید منتها از لحاظ ظاهر و نام برند، کهکشانی کوچک سامسونگ توجهتان را به خود جلب کرد، باید بدانید یک سری محدودیت هم وجود دارد که باید با آن ها سر کنید. اگر هم از گوشی آیفون استفاده می کنید، گلکسی واچ 4 اصلا گزینه خرید هم به حساب نمی آید چون هیچگونه سازگاری با نماینده های اپل ندارد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که سامسونگ در فراوری یک ساعت هوشمند قدرتمند و غنی از قابلیت های خوب و کاربردی کاملا پیروز بوده است. فقط نکته ای که باقی می ماند این است که هیچ چیزی بدون نقطه ضعف نیست و گلکسی واچ 4 را هم نباید از این قاعده مستثنی بدانیم. طبیعتا این محصول هم نقاط ضعف و محدودیت های خاص خود را دارد که می توان با آن ها کنار آمد. ناگفته نماند قیمتی هم که سامسونگ برای این ساعت ها در نظر گرفته نسبتا بالاست و برای بعضی از کاربران، این موضوع هم می تواند نقطه ضعف دیگری برای کهکشانی های کره ای باشد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "محدودیت های گلکسی واچ 4 که پیش از خرید باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت های گلکسی واچ 4 که پیش از خرید باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید