آنالیز گلکسی تب A7 لایت سامسونگ؛ مالی با عمر باتری نسبتا خوب

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تبلت گلکسی تب A7 لایت سامسونگ که خرداد ماه 1400 روانه بازار شد، یک تبلت مالی با قابلیت های مناسب است که محبوبیت بسیار خوبی بین کاربران پیدا نموده و به یکی از پرفروش ترین تبلت های فروشگاه خبرنگاران تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این تبلت مالی سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز گلکسی تب A7 لایت سامسونگ؛ مالی با عمر باتری نسبتا خوب

سامسونگ کماکان بازار تبلت های اندرویدی را در اختیار دارد و پس از عرضه سری پرچم داران گلکسی تب S7 اواخر سال 1399، یک محصول باکیفیت و نسبتاً ارزان قیمت، یعنی گلکسی تب A7 لایت را به بازار عرضه کرد. اگر بودجه کمی برای خرید یک تبلت دارید و قصدتان از خرید تبلت رسیدگی به امور روزانه، امور دانشجویی و دانش آموزی است، این تبلت مالی سامسونگ می تواند گزینه خرید مناسبی برای شما باشد. گلکسی تب A7 لایت با قیمتی حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان از فروشگاه آنلاین وبلاگ سطح دیتا در دسترس است.

تعیینات گلکسی تب A7 لایت در یک نگاه

پیش از اینکه ببینیم آیا تبلت گلکسی تب A7 لایت ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول تعیینات فنی این تبلت داشته باشیم تا ببینیم شرایط روی کاغذ چگونه است.

نام تبلتگلکسی تب A7 لایت
ابعاد و وزن212.5 در 124.7 در 8 میلی متر / مدل وای فای 366 گرم و مدل دیتادار 371 گرم
تعیینات نمایشگرTFT LCD با رفرش ریت 90 هرتز و بیشینه روشنایی 315 نیت - 8.7 اینچی با تراکم پیکسلی 179 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 1340 در 800 - دارای پوشش محافظ گوریلا گلس - نسبت تصویر 5:3
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس آلومینیوم
سیستم عامل و پردازندهاندروید 11 و رابط کاربری One UI 4.1 / هلیو P22T مدیاتک، پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی32/2، 32/3، 64/4 گیگابایت از نوع UFS 3.1
دوربین ها 8 مگاپیکسلی
دوربین سلفی2 مگاپیکسلی
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر5100 میلی آمپر ساعت - 15 واتی
قیمت - موجودی4 میلیون و 500 هزار تومان - موجود در بازار ایران

طراحی

همانطور که از نام این تبلت بر می آید، گلکسی تب A7 لایت مدل جمع وجورتر و ارزان تر گلکسی تب A7 سامسونگ است که حدود یک سال پیش روانه بازار تبلت های اندرویدی شد. این تبلت ابعادی معادل 212.5 در 124.7 در 8 میلی متر و وزنی معادل 366 گرم دارد. این یعنی که تب A7 لایت تقریباً از هر تبلت موجود در بازار سبک تر و کوچک تر است.

البته در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن آیپد مینی اپل است که کمی کوچک تر و سبک تر از تب A7 لایت محسوب می گردد. باید اشاره کنیم که آیپد مینی همچنان به پورت لایتنینگ اختصاصی اپل برای شارژ متکی است، این در حالی که گلکسی تب A7 لایت از درگاه USB-C برای شارژ شدن بهره می برد. فریم گلکسی تب A7 لایت با کیفیت خوب و همیشگی محصولات سامسونگ طراحی شده و در دو رنگ زیبای خاکستری تیره و نقره ای قابل سفارش است.

حاشیه های باریکی اطراف صفحه نمایش این تبلت وجود دارد که در قاب خاکستری تیره به رنگ مشکی و در قاب به رنگ نقره ای، سفید است. دکمه خاموش / روشن کردن و کنترل صدا در فریم سمت راست این محصول قرار دارند، در حالی که درگاه کارت حافظه microSD در لبه سمت چپ این تبلت دیده می گردد.

نمایشگر

گلکسی تب A7 لایت سامسونگ به یک نمایشگر 8.7 اینچی TFT LCD مجهز است که از رزولوشن 1340 در 800 پیکسل پشتیبانی می نماید. به لطف پشتیبانی از این رزولوشن، در بیشتر موقعیت ها محتواهای تصویری و ویدیویی نمایش داده شده بسیار خوب به نظر می رسد. اما در زیر نور شدید آفتاب کیفیت چندان خوبی ندارد و تصاویر به سختی دیده می شوند که این موضوع با توجه به مالی بودن این تبلت، امری طبیعی به شمار می رود.

رنگ ها در نمایشگر این تبلت به خوبی نمایش داده می شوند و کاربران از تماشای فیلم و سریال ها در این تبلت لذت خواهند برد. اما از آنجا که پنل این محصول مالی از جنس AMOLED نیست، رنگ مشکی عمق خوبی ندارد و در صحنه های تاریک یا حرکات سریع، جزئیات تصاویر به خوبی ارائه نمی شوند. بعلاوه این موضوع را می توان به تراکم پیکسلی نسبتا پایین (179 پیکسل بر هر اینچ) گلکسی تب A7 لایت ربط داد و در مقایسه با سایر تبلت های هم رده این محصول عملکرد ضعیفی دارد.

بر اساس آنالیز های اجرا شده روی نمایشگر این تبلت، گلکسی تب A7 لایت قادر است 81.8 درصد از طیف رنگی sRGB را نمایش دهد و این نسبت برای یک تبلت شاید کم به نظر برسد. برای مقایسه باید اشاره کنیم که گلکسی تب A7 و آیپد 2020 به ترتیب از نسبت تصویر به سطح 101.7 و 97 درصد بهره می برند.

نمایشگر گلکسی تب A7 لایت روشنایی خوبی به شما ارائه می دهد، اما بیشینه روشنایی آن چندان بالا نیست و در برابر رقبا حرفی برای گفتن ندارد. در آزمایشات اجرا شده تعیین شد که این تبلت حداکثر روشنایی 315 نیت را ارائه می دهد که به مقدار کافی خوب است اما به پای روشنایی 329 نیت گلکسی تب A7 یا 484 نیت آیپد 2020 نمی رسد.

نمایشگر تب A7 لایت، در حد و مقدار ی نمایشگر یک تبلت مالی ظاهر شده و با توجه به این موضوع، خیلی نمی توان به آن ایراد گرفت که چرا این محصول در نمایش جزئیات و یا عمق رنگ مشکی ناتوان است. با این حال شما برای انجام کارهای روزانه به هیچ عنوان با مسئله ای از سوی نمایشگر این تبلت روبرو نخواهید شد. اسکرول کردن روی نمایشگر این محصول حس خوبی القا می نماید و حرکات دست به خوبی روی صفحه اعمال می گردد.

عملکرد صوتی

گلکسی تب A7 لایت مجهز به دو بلندگو است که یکی در امتداد فریم بالا سمت راست و دیگری در امتداد پایین سمت چپ به چشم می خورد. این دو بلندگو با هم صدایی با کیفیت و شفاف را فراوری می نمایند و محل خوب قرار گرفتن آن ها نیز به کاربران این امکان را می دهد تا همه جزئیات را بشنوند.

در آنالیز های اجرا شده تعیین شد که این تبلت کوچک در فراوری صدای واضح و شفاف عملکرد بسیار خوبی دارد. اگرچه ممکن است نت های بیس را چندان واضح ارائه ندهد، اما در تفکیک صدای های زیر مانند صدای خواننده و گوینده بسیار پیروز است. از دیگر خوبی های بلندگوی این محصول باید به حجم صدای بسیار بلند آن اشاره نمود که برای استفاده در محیط های شلوغ نظیر کلاس درس گزینه خوبی به شمار می رود.

اگر صدای این تبلت را در بالاترین حد ممکن قرار دهید، ممکن است متوجه کمی اعوجاج صوتی شوید. اما در مجموع می توان گفت که عملکرد صوتی گلکسی تب A7 لایت می تواند بسکمک از کاربران را راضی نگه دارد. بعلاوه پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس نیز صدای کاملا هیجان انگیزی را به مخاطبان ارائه می نماید و شنیدن موسیقی را برای آن ها لذت بخش تر از همواره خواهد نمود.

عملکرد فنی

غول فناوری کره ای برای تبلت مالی خود از پردازنده نه چندان قدرتمند هلیو MT8768T مدیاتک به عنوان قلب تپنده بهره برده است. این پردازنده هشت هسته Cortex-A53 دارد و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 نیز در کنار آن به ایفای نقش می پردازد. طبیعتاً انتظار زیادی از این تراشه مدیاتک نمی رود و آنالیز ها نشان داده که نسخه با 4 گیگابایت حافظه رم این تبلت اگرچه می تواند بسکمک از بازی های سنگین را اجرا کند، اما وجود لگ و باگ در حین انجام بازی شما را کلافه خواهد نمود.

علاوه بر آن، زمانی که اپلیکیشن های زیادی را به طور همز مان باز کنید باید منتظر کاهش سرعت و کند شدن گلکسی تب A7 لایت باشید. برای مثال وقتی در مرورگر کروم تب های زیادی باز باشد، برای رفتن تب ها مختلف با لگ روبرو خواهید شد. بعلاوه این تبلت بازی هایی مانند Asphalt 9 و Call of Duty Mobile را اجرا می نماید اما به علت رفرش ریت پایین نمایشگر، تجربه خوبی از بازی کردن با این تبلت نخواهید داشت و محتواهای تصویری به صورت اسلایدی به شما نشان داده می شوند.

در مجموع باید اشاره نمود که گلکسی تب A7 لایت برای افرادی که می خواهند کتاب بخوانند، فیلم ببینند و یا حتی ساعت ها در شبکه های اجتماعی اسکرول نمایند، گزینه بسیار خوبی خواهد بود. اما این تبلت به هیچ عنوان برای بازی کردن و پردازش کارهای سنگین مناسب نیست. این تبلت در بنچمارک معتبر گیک بنچ، امتیاز 907 در بخش تست های چند هسته ای به دست آورد که نسبت به سایر رقبا امتیاز بسیار ضعیفی محسوب می گردد.

طول عمر باتری

باتری گلکسی تب A7 لایت به مقدار ای ظرفیت دارد که بتواند شما را در یک پرواز طولانی همراهی کند یا حتی شارژدهی چند روزه را در استفاده های معمولی به شما ارائه دهد. در تست های باتری اجرا شده که شامل گشت وگذار در اینترنت به وسیله Wi-Fi با روشنایی 150 نیت بوده، تبلت کوچک سامسونگ 10 ساعت و 7 دقیقه دوام آورد.

این حجم از شارژدهی برای استفاده روزانه به مقدار کافی خوب است، اما همچنان از تبلت های بزرگ تر مانند گلکسی تب A7 (شارژدهی 13 ساعته) و آیپد (شارژدهی 12 ساعته) طول عمر باتری کمتری دارد. بعلاوه این محصول از سرعت شارژ بسیار پایینی بهره می برد و خیلی دیر شارژ می گردد. شارژ شدن گلکسی تب A7 لایت از درصد شارژ 8 به درصد شارژ 55، به حدود 90 دقیقه زمان احتیاج دارد. البته این سرعت شارژ در استفاده های معمولی چندان هم بد نیست، اما زمانی که عجله داشته باشید، قطعاً شما را آزار خواهد داد.

دوربین

روی پنل جلویی این تبلت هوشمند سامسونگ یک دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی تعبیه شده که می تواند احتیاج شما برای برقراری تماس های ویدیویی و گرفتن عکس های سلفی رفع کند. بعلاوه روی پنل پشتی گلکسی تب A7 لایت یک دوربین 8 مگاپیکسلی اصلی به کار برده شده است. در آنالیز های اجرا شده تعیین شد که دوربین سلفی این تبلت در شرایط نوری مناسب، اگرچه در ثبت جزئیات ناتوان است، اما عکس های نسبتا خوبی می گیرد.

دوربین اصلی این تبلت عکس های باکیفیت تری نسبت به دوربین سلفی ثبت می نماید، اما تصاویر رنگ آمیزی خوبی ندارند و بعلاوه نمایش جزئیات ظریف مانند سایه اجسام و بازتاب تور تقریباً غیرممکن است. در سوی دیگر، کاربران برای فیلم برداری باید به حداکثر رزولوشن 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه بسنده نمایند. به طور کلی می توان گفت که سیستم دوربین گلکسی تب A7 لایت شما را به خوبی در استفاده های روزمره کمک می نماید. البته اگر از گوشی های هوشمند مدرن امروزی بهره می برید، مطمئناً عکس های با کیفیت بالاتری خواهید داشت.

یکی از قابلیت های خوب سیستم دوربین سلفی این تبلت، پشتیبانی از فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه است که در بسکمک از تبلت های مالی، این قابلیت به چشم نمی خورد. سنسور این تبلت بعلاوه عملکرد خوبی را در باز کردن قفل صفحه از خود نشان داده است.

سیستم نرم افزاری

اگر از علاقه مندان به سیستم عامل اندروید هستید، گلکسی تب A7 لایت سامسونگ قابلیت های بسیار خوبی را در این زمینه به شما ارائه می دهد. سیستم عامل اندروید 11 به صورت پیش فرض روی این تبلت هوشمند نصب شده که البته به اندروید 12 و رابط کاربری OneUI 4.1 نیز قابل به روزرسانی است. بعلاوه بسکمک از اپلیکیشن های سامسونگ به صورت پیش فرض روی آن نصب شده و شما با بهره گیری از گوگل پلی به صدها هزار اپ و بازی دسترسی کامل خواهید داشت. این تبلت از کارت حافظه microSD نیز پشتیبانی می نماید که شما با بهره گیری از آن می توانید فضای ذخیره سازی این تبلت را تا یک ترابایت افزایش دهید.

آیا خرید گلکسی تب A7 لایت منطقی است؟

اگر در پی یک تبلت اندرویدی جمع وجور و برای گشت وگذار در اینترنت، تماشای فیلم یا انجام بازی های سبک در آن هستید و در عین حال نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید آن بپردازید، تب A7 لایت سامسونگ به مقدار کافی خوب است که بتواند احتیاجهای شما را برآورده کند.

نقاط قوت گلکسی تب A7 لایت سامسونگ

  • قیمت بسیار مناسب
  • جمع وجور بودن
  • وزن سبک
  • بلندگوهای استریوی بسیار باکیفیت با پشتیبانی از دالبی اتموس
  • پشتیبانی از شبکه 4G
  • قابلیت نصب سیم کارت
  • شارژدهی خوب
  • دسترسی کامل به طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها

نقاط ضعف گلکسی تب A7 لایت سامسونگ

  • نمایشگر با رزولوشن پایین
  • دوربین اصلی معمولی
  • دوربین سلفی ضعیف
  • عملکرد ضعیف پردازنده در اجرای روان اپلیکیشن ها و بازی های سنگین

سخن پایانی

در این مطلب به نقد و آنالیز پرفروش ترین تبلت موجود در فروشگاه وبلاگ سطح دیتا یعنی گلکسی تب A7 لایت پرداختیم و آن را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم تا اگر قصد خرید یک تبلت مالی برای انجام کارهای روزمره را دارید، این تبلت را با حدود قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان برای خرید در نظر بگیرید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گلکسی تب A7 لایت سامسونگ؛ مالی با عمر باتری نسبتا خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی تب A7 لایت سامسونگ؛ مالی با عمر باتری نسبتا خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید