10 بازی برتر ماریو در تمام سبک ها و مجموعه ها

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، مجموعه بازی های ماریو به قدری محبوب و شناخته شده هستند که از نظر بسیاری صحبت کردن در خصوص آن یا دقیق تر بگویم نگارش لیستی ده تایی از برترین های این مجموعه شاید کمی آغشته به کلیشه هم باشد. به عقیده بعضی هم پیدا کردن ده بازی برتر آن هم از یک مجموعه امکان ندارد، اما باید بگوییم این مساله در خصوص بازی های ماریو صدق نمی کند! این مجموعه با داشتن بیش از 100 بازی (شامل بازی های اصلی یا بازی های دیگری که ماریو در آن ها نقش قابل بازی کردن دارد) و قسمت هایی که کیفیت بالا و مجبوبیت خوبی دارند توانسته از سالیان دور طرفدارهای خود را راضی نگه دارد.

10 بازی برتر ماریو در تمام سبک ها و مجموعه ها

همین باعث شد که حس کنم برای دور هم جمع کردن قسمت های برتر و خاطره انگیز ماریو هم شده باید لیستی از این بازی ها تهیه کنم. در انتخاب بازی های این لیست دو مورد رعایت شده است: اول این که بازی از قسمت های اصلی سری ماریو باشد و دوم اینکه شخصیت اصلی بازی باید ماریو یا یکی از دوستان و آشنایان او باشد. اگر شما هم در پی ده بازی برتر، تاثیرگذار و خاطره انگیز از جهانی ماریو هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

10. Dr. Mario

سال انتشار: 1990

پلتفرم ها: نینتندو، گیم بوی

بازی دکتر ماریو شبیه هیچ کدام از بازی های ماریو نیست. این بازی را کمابیش می توان مشابه تتریس دانست، اما اگر این بازی را تجربه نموده باشید می دانید که تفاوت این دو بازی بیشتر از شباهت آن هاست. در دکتر ماریو به جای اینکه یک سازه بلند بالا را صرفا برای اینکه فرو بریزد نمی سازید و بازی دارای مغهوم و جهت خاص خودش است. در این بازی، ماریو در قامت یک پزشک، دسته ای از قرص ها با عنوان مگاویتامین را به داخل فضای گیم پلی که به شکل یک بطری پر از ویروس است، پرتاب می نماید. شما باید با تنظیم رنگ این قرص ها و تراز کردن آن با ویروس های رنگیِ داخل بطری، آن ها را نابود کنید. رضایتی که در لحظه نابودی ویروس مرموز با ترکیب چند قرص به بازیکن دست می دهد خیلی دلچسب است. این رضایت تا سطوح بالاتر هم ادامه دارد و به طرز اعتیادآوری تا آخر بازی همراه شما می ماند.

نینتندو با عرضه این بازی، ماریو یِ ماجراجو را به جهانی بازی های پازلی کشاند و معروفیتی برای او در این سبک دست و پا کرد. هرچند به نظر می رسد که نینتندو صرفا یک بازی پازلی ساخته و برای فروش بهتر، کاراکتر ماریو را به نحوی در آن جای داده است، اما باز هم نمی توان به این شرکت خرده گرفت و استقبال بازیکن ها نشان می دهد که این حرکت، اشتباه نبوده است. دکتر ماریو، دنباله های پیروزی هم در کنسول های دیگر دارد. از جمله انتشار همزمان روی کنسول GameBoy و پورت شدن بازی به کنسول GameBoy Advance و عرضه ریمیک بازی با گرافیک بهبود یافته و ویژگی های تازه روی کنسول Nintendo64 و Nintendo DS. هم چنین این بازی به شکل یک مینی گیم مخفی به نام Virus Buster در بازی Brain Age 2 حضور دارد و با دو آهنگ لایت و آرامش بخش Fever و Chill یاری می نماید تا بعد از یک تمرین ذهنی طولانی به آرامش برسید. شخصیت دکتر ماریو هم مثل متال ماریو نماینده مجموعه بازی خودش و یکی از پیروز ترین حضورها را در بازی Super Smash Bros. Melee دارد. هرچند

فان فَکت: دکتر ماریو در بازی سوپر نامَش برادرز میلی شخصیتی قوی تر و در عین حال کندتر از ماریوی همیشگی است. علت این آهسته بودن هم نداشتن ورزش در برنامه دکتر ماریو است. او با اینکه بهتر از هر کسی می داند ورزش برای سلامتی لازم است، خودش این ضرورت را رعایت نمی نماید!

9. Mario & Sonic at The Olympic Games

سال انتشار: 2007

پلتفرم ها: نینتندو دی اس، نینتندو وی

بودن این بازی در لیست رجحانن های ماریو لازم است. تماشا دو شخصیتِ رقیب ماریو و سونیک،این بار در کنار هم در یک بازی برای گیمرهای هوادار این دو شخصیت، 15 سال زمان برد. صبر و انتظار طولانی ای که بالاخره به بار نشست و ثمره آن هم بازی ماریو و سونیک در بازی های المپیک بود. همین طور که می دانید، شرکت سگا پیش از این که نینتندو وارد صنعت بازی های ویدئویی شود، امپراطوری خود را در زمینه ساخت کنسول های بازی خانگی داشت. کنسول سگا-1000 یک کنسول نسل دومی بود که نتوانست به آمریکا راه پیدا کند و از رقابت در نسل دوم کنسول ها بازماند. بنابراین سگا تا زمانی که کنسول نسل سومی خود به نام Master System را برای رقابت با NES و دیگر کنسول های این نسل روانه بازار ننموده بود، فعالیت زیادی از خود نشان نداد. این کنسول در حالی که در اروپا و استرالیا بسیار پیروز بود، اما در بازار امریکا و ژاپن نتوانست به پای پیروزیت NES دست پیدا کند. سگا در ادامه برای رقابت با سوپر نینتندو یا SNES، کنسول نسل چهارم خود مگا درایو را که در امریکا با نام جِنِسیس شناخته می شد عرضه کرد. در آن موقع چند کنسول نه چندان معروف دیگر هم وجود داشت از جمله کنسول TurboGrafx-16 از شرکت هادسون و Neo Geo کنسول کمپانی SNK. اما جنگ کنسولی بین دو شرکت نینتندو و سگا بود و توجه همه در صنعت گیم به رقابت این دو معطوف بود. حتی شخصیت سونیک و مجموعه بازی هایش، در رقابت با ماریو نینتندو خلق شد و سگا بسیاری از پیروزیت هایش در آن موقع را مدیون همین شخصیت است. رقابت بین این دو کمپانی آن چنان مشهود بود که حتی سگا در کمپین تبلیغاتی خود برای کنسول مگا درایو، جمله Sega does what Nintendont را استفاده کرد!

بعد ها با تصمیم های تجاری نادرست، جهت فعالیت سگا در صنعت گیم عوض شد. سگا در اواسط نسل ششم از بازار کنسول ها خارج شد و رقابت خود را تنها محدود به ساخت بازی های ویدئویی کرد. به نظر می رسد که سگا در جنگ کنسولی، رجحان نینتندو را تصدیق کرد و در کمال خونسردی شروع به انتشار بازی های خود را روی کنسول گیم کیوب ِ نینتندو کرد. همین شروع روابط محبت آمیز بین دو کمپانی و جرقه ای برای یک بازی با حضور مشترک دو شخصیت دوست داشتنی ماریو و سونیک بود. بازی ای که به واسطه یک نماد بین المللی از اتحاد یعنی المپیک، دستِ دوستیِ دو دشمن دیرینه جهانی گیم را در دست هم برای رقابتی محبت آمیز قرار داد . این بازی در طول المپیک 2008 پکن اتفاق می افتد. مسلما بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک جایی نبود که هوادار ها در وهله اول انتظار حضور ماریو و سونیک را در آن داشته باشند و همین حرکت، بازیکن ها را غافلگیر و برای تجربه بازی هیجان زده کرد. در این بازی 8 شخصیت مختلف از جهانی سونیک و ماریو حضور دارند و در 20 رویداد رسمی المپیک با هم به رقابت می پردازند. در این بازی توانایی شخصیت ها در جهت نزدیک شدن به واقعیت و منطق، کاهش پیدا نموده است. به این صورت که مثلا شخصیت لوئیجی دیگر یک جهنده شگفت انگیز و دور از واقعیت نیست و shadow دیگر قادر نیست دوی 400 متر را در کمتر از یک و نیم ثانیه بپیماید. با این حال هنوز هم قابلیت های شخصیت ها مختص خودشان است و با آن شناخته می شوند. ناکلز و باوزر هنوز هم جزو قوی ترین ها هستند و سونیک هم چنان با سرعت سرسام آورش حرف اول را در دوی 100 متر می زند. به غیر از این، رویدادهایی با عنوان رویداد رویایی در بازی وجود دارند که تا حدودی از واقعیت فاصله دارند. این بازی پیروزیت خوبی بود و هر دو مجموعه توانایی های خود را در بازی های المپیک زمستانی و تابستانی نشان دادند.

فان فَکت 1: سونیک پیش از این هم در دوران رقابت سرسختانه نینتندو و سگا، در بازی Donkey Kong Country 2 در کنسول سوپر نینتندو دیده شد. بعد از مسابقه قهرمانان بازی های ویدئویی شخصیت های ماریو، یوشی و لینک جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص می دهند و در هنگام دریافت جوایز، می توان کفش های سونیک را در کنار تابلوی NO HOPERS مشاهده کرد.

فان فَکت 2: یک سریال انیمه ژاپنی به نام World War Blue درون مایه ای با اقتباس از جنگ های کنسولی نسل چهارم دارد. این انیمه داستان دو نظام فئودالی رقیب به نام های پادشاهی سِگُوا (Segua Kingdom) و امپراتوری نینتِرُودو (Ninterudo Empire) را روایت می نماید که درگیر مشاخصه برای تسلط بر سرزمین های Consume هستند. در این انیمه به نظر می رسد که پادشاهی سگوا در حال شکست خوردن است تا این که قهرمان اصلی داستان، نوجوان ورزشکار با موهای آبی و سرعت سرسام آور ظهور می نماید!

8. Super Mario Bros. Deluxe

سال انتشار: 1999

پلتفرم ها: گیم بوی کالر

برای بازیِ اصلی سوپر ماریو برادرز تعداد زیادی پورت یا ریمیک وجود دارد. از نمونه های پورت ها می توان به یک عنوان اضافی در بازی انیمال کراسینگ برای کنسول گیم کیوب، یک رام مستقل در سری بازی های کلاسیک NES و یک بازی قابل دانلود بر روی NES از کنسول مجازی Wii اشاره نمود. سوپر ماریو برادرز چند بار هم بازسازی شده است; از جمله در بازی Super Mario All-Stars در کنسول سوپر نینتندو و بیست و پنجمین سالگرد انتشار آن. علی رغم نسخه های پورت و ریمیک مختلف از اولین بازی ماریو در سبک پلتفرمر، به اعتقاد من رجحانن نمونه از بین همه آن ها، بازی Super Mario Bros. Deluxe است. بازی اصلی تقریبا به شکل دست نخورده ای در این بازی وجود دارد و المان های اضافه شده به تجربه شما از بازی خدشه ای وارد نمی نماید. علاوه بر این همه اشکال های فنی و glitchهای موجود هم در این نسخه حذف شده و تجربه رضایت بخشی از بازی را ارائه می نماید. ویژگی مثبتی که حتی در نسخه ریمیک کنسول سوپر نینتندو هم عملی نشد.

چیزی که عامل رجحان بازی Super Mario Bros. Deluxe شناخته می شود این است که حالت اصلی ماجراجویی در آن، تنها منبع تفریح در طول تجربه بازی نیست. یک حالت چالش هم در این بازی وجود دارد که در آن می توانید در هر مرحله برای پیدا کردن تخم دایناسور پنهان و جمع آوری 5 سکه قرمز کوشش کنید. کاری که فقط گیمر های هارد کور خود را به انجام آن مجاب می نمایند. هم چنین گجت های مختلفی در طول بازی برای استفاده وجود دارد از جمله یک تقویم کاربردی. یک حالت مسابقه ای Boo را می توانید آنلاک نموده و سرگرم شوید.

یکی از نکات برجسته بازی این است که وقتی بازیکن فوق العاده ای باشید، یک بخش ژاپنی در بازی که نسخه ای از روی سوپر ماریو برادرز 2 است یعنی SuperMarioBros: The Lost Levels هم برایتان در دسترس قرار می گیرد که به معنای واقعی کلمه سخت است. این قسمت تعیینا با عنوان مخصوصِ بازیکن های بسیار خوب معرفی شده است. بعضی از المان های گیم پلی در این نسخه حذف شده است. از جمله پرش های معروف لوئیجی، وجود بادهای یاری نماینده و ویرانگر و مرحله های World 9 و Worlds A-D انتهای بازی. به غیر از این ها بازی دقیقا به همان شکل اولیه خود و با سختی ناعادلانه اش برای بازیکن انلاک می شود. در اصل بازی The Lost Levels به خاطر همین درجه سختی زیاد به صورت بین المللی عرضه نشده بود و تنها نسخه ژاپنی آن پیش از این در دسترس کاربران بود.

بازی Super Mario Bros. Deluxe به نسخه اصلی بازی وفادار است و به خوبی توانسته مقدار باگ ها و خطلاهای برنامه نویسی را به حداقل برساند. هم چنین با گنجاندن سوپر ماریو برادرز 2 در درون خود، که پیش تر ذکر شد، عملا دو بازی در یک قسمت را به مخاطب ارائه می نماید و چه ریمیکی غنی تر و بهتر از این؟ انگار نینتندو یک کارتریج بازی را با محتوایی بسیار فراتر از انتظار چه از نظر کیفی و چه کمی پر نموده و در اختیار ما قرار داده است. مهم تر از همه این ها عرضه بازی برای کنسول دستی و قابل حمل Gameboy Color است که این امکان را به شما می دهد در هر جایی که باشید در جهانی این بازی غرق شوید.

فان فکت: این بازی 14 سل بعد از نسخه اصلی بازی منتشر شد و نهمین نسخه از بین مجموعا 15 نسخه پورت، ریمیک و بازنشر بازی در آن موقع بود (به استثنای دمو ها و نسخه های Game & Watch)

7. Super Mario 64

سال انتشار: 1996

پلتفرم: نینتندو 64

بازی سوپر ماریو 64 به عنوان یکی از رجحانن ها در سبک سکوبازی یا پلتفرمر شناخته می شود و به عقیده بعضی حتی از بازی سوپر ماریو برادرز اصلی هم بهتر است. داستان سوپر ماریو 64 با یک نامه شروع می شود که از طرف پرنسس پیچ به ماریو نوشته شده و در آن از او دعوت می نماید تا با هم به صرف کیک عصرانه بپردازند که باوزر از این درخواست باخبر می شود و پرنسس را گروگان گرفته و پاوِر استار ها را همراه با قدرت جادویی شان برای خود برمی دارد.

این بازی یکی از اولین کوشش های مجموعه بازی های سوپر ماریو برای جا انداختن المان پاور استار یا ستاره ها بود و مفهوم مربوط به این المان ها و قدرت آن ها در جهانی ماریو را توسعه داد. پیش از این بازی، ستاره ها المان ها نادری بودند که به طور انحصاری قابلیت شکست ناپذیری را به بازیکن اعطا می کردند. اما در بازی سوپر ماریو 64 ستاره ها منبع بزرگی برای استفاده از قدرت های جادویی هستند که با استفاده از آن ها توانایی های فیزیکی و جادویی شما افزایش پیدا می نماید. همان طور که شخصیت باوزر از این ستاره ها برای قدرت مند شدن خودش و ساختن جهانیی پر از هیولاها برای مشاخصه با ماریو استفاده می نماید. مفهوم پاور استار ها و جمع اوری آن ها پس از سوپر ماریو 64 در دیگر بازی های این مجموعه مثل سوپر ماریو گلکسی هم استفاده شد. در بازی Paper Mario هم به پاور استارز توجه ویژه ای شده است. همین ستاره ها زمانی که ماریو تم استارمَن را انتخاب می نماید، او را شکست ناپذیر می نمایند. ویژگی استارمَن سوپر ماریو 64 نمایش داده نمی شود، اما تم معروف استار مَن، وقتی کلاه Vanish یا بال ها را می پوشید پخش می شود.

بازی سوپر ماریو 64 اولین بازی ای بود که جهانی این مجموعه بازی را به شکل سه بعدی ارائه کرد. با همین بازی بود که ماریو قدم در جهانی سه بعدی گذاشت و در آن موقع، این دستاورد بزرگی برای نینتندو بود. البته طراحی یک بازی پلتفرمر در محیط سه بعدی حرکت جسورانه ای در نوع خود است که ریسک پیروزیت آمیز نشدن را همراه دارد. با همه این اوصاف تعیینا ماریو 64 توانست از این مرحله با پیروزیت گذر کند و بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان دریافت نموده و به عنوان یکی از رجحانن بازی های پلتفرمر سه بعدی شناخته شود.

فان فکت: سوپر ماریو 64 اولین بازی ای است که در نسخه آمریکاییِ آن شاهد هستیم شاهزاده بازی به جای پرنسس تُوداِستول یا شاهزاده قارچ های سمی با عنوان پرنسس پیچ معرفی می شود. البته نام قبلی هم حذف نشده است و به عنوان نام خانوادگی پرنسس پیچ پذیرفته شده است. هم چنان که بعدترها در بازی ماریو تنیس و در بیوگرافی این شخصیت او را با نام کامل پرنسس پیچ توداستول می شناسیم.

6. Mario Kart 64

سال انتشار: 1996

پلتفرم: نینتندو 64

بازی ماریو کارت 64 دنباله ای برای بازی سوپر ماریو کارت است که برای کنسول SNES عرضه شده بود. این بازی مثل سوپر ماریو کارت در سبک ریسینگ آرکید است و در آن بازیکن با ماریو و دوستانش در مسابقات مختلف کارتینگ شرکت می نماید. به عقیده بسیاری از منتقدان حوزه بازی های ویدئویی و همین طور بازیکن های این مجموعه بازی، ماریو کارت 64 هنوز هم رجحانن بازی کارتینگ ماریو و یک بازی کلاسیک درخور و شایسته ذکر است. توجه ویژه به این بازی دلایل متعددی دارد که یکی از این دلایل می تواند حضور شخصیت های برجسته و محبوب جهانی ماریو در مسابقه های هیجان انگیز اتومبیل رانی در این بازی باشد. ماریو و برادرش لوئیجی، پرنسس پیچ، توُد، یوشی، واریو، دی کِی و باوزر شخصیت هایی هستند که بعد از ماریو کارت 64 در دیگر بازی های زیرمجموعه این سبک از مجموعه ماریو هم حضور پیدا کردند. ه طور تعیین، بازی های ماریو در سبک اتومبیل رانی آرکید بعد از بازی ماریو کارت 64 بر اساس فرمول پایه ای که این بازی ارائه کرد طراحی و توسعه یافتند. بنابراین بسیاری اوقات تصور می شود که ماریو کارت 64 اولین بازی کارتینگ ماریو و بنیان گذار این سبک در جهانی ماریو است.

جهش بزرگ نینتندو با کنسول تازهش یعنی نینتندو 64 نه تنها به معنی محتوای بیشتر در بازی های این کمپانی بود بلکه این کنسول با امکانات و ویژگی هایی که داشت آزادی عمل بیشتری برای طراحان بازی ارائه می کرد و دامنه توانایی های بازیکن را در بازی توسعه می داد. این بار مرحله های بازی کاملا سه بعدی بودند، محیط بازی به واسطه تکنولوژی سه بعدی وسیع تر شده بود و بازی به شکل هنرمندانه به رجحانن نحو ممکن طراحی شده بود. همین وسعت و جزئیات زیاد بازی الهام بخش بعضی از به یادماندنی ترین آهنگ های این مجموعه بازی است. ترَک ها موسیقی همانند Toads Turnpike، Bowsers Castle و Wario Stadium که به زیبایی با فضای بازی هم خوانی و تناسب دارند. پیدا کردن تم های موسیقی ای به زیباییِ آهنگ های خاطره انگیز بازی های کلاسیک در بازی های امروزی بسیار سخت است. همین جزئیات در کنار المان های دیگر به ماندگار شدن کلاسیک ها می انجامد.

فان فکت1: شخصیت Koopa Troopa که در بازی قبلی یک مسابقه دهنده بود در این بازی شخصیت واریو جایگزین شده است. در راهنمای بازی هم به طنز آورده شده که واریو در واقع اتومبیل مسابقه ای کوپا را دزدید تا خودش بتواند در این رقابت ها شرکت کند!

فان فکت 2: در این بازی شما جایزه های و کاپ های افتخار را در قلعه پرنسس پیچ دریافت می کنید. مسابقه Royal Raceway هم یک جهت خاکی به وسیله کوهستان دارد که به حیاط قلعه متنهی می شود. دقیقا همان طوری که از سوپر ماریو 64 به خاطر داریم.

5. Super Smash Bros

سال انتشار: 1999

پلتفرم: نینتندو 64

SUPER SMASH BROS اولین بار در سال 1999 با اولین بازی این مجموعه به عنوان یک بازی کم هزینه برای نینتندو 64 عرضه شد. بازی های سوپر نامش برادرز سه نسل از بازی های مشاخصه ای به یادماندنی در جهانی ماریو را برای ما به ارمغان آوردند. همان طور که انتظار می رفت ماریو به عنوان شخصیت اصلی و ستاره بازی حضور داشت و در واقع، بازی نام خود را هم از سوپر ماریو برادرز الهام گرفته است. سه مجموعه بازی ماریو، یوشی و دانکی کانگ همه زیرمجموعه بازی های ماریو قرار می گیرند. حتی برآورد هایی هم وجود دارد که اکشن فیگورِ مَستر هَند تجسم فیزیکی دستکش ماریو باشد. هرچند که در بازی های بعدی از این ایده پیروی نشد.

بازی دوم سوپر نامش برادرز: میلی بود که با استقبال خیلی خوبی روبرو شد. با وجود عرضه برای کنسول تازه نینتندو در آن موقع یعنی گیم کیوب، به پرفروش ترین بازی گیم کیوب در طول تاریخ تبدیل شد. شخصیت های بازی زیاد بودند و معرفی بیش از 300 تروفی در طول بازی برای جمع کردن، محتوای غنی و هوشمندانه ای برای بازی بود. در این بازی این طور که به نظر می رسد توجه ها از روی شخصیت ماریو برداشته شده و همه شخصیت ها به گونه ای در آن ستاره هستند. در بازی بعدی سوپر نامش برادرز به نام Super Smash Bros. Brawl ماریو پرتکرارترین و به نوعی قابل شناسایی ترین شخصیت بازی بود و با اینکه محور توجه نبود اما یک شبه ستاره شمرده می شد.

مجموعه سوپر نامش برادرز از همان ابتدا مورد استقبال گیمرها و به خصوص هواداران نینتندو نهاده شد. گیم پلی این بازی ها فرمتی غیرعادی و کاملا نوآورانه در میان دیگر بازی های سبک مشاخصه ای داشت و بارها این سبکِ نو در مشاخصات مورد تحسین منتقدان نهاده شده است. از موارد رجحان این بازی می توان به کنترل شخصیت ها در بازی، گیم پلی اصلی و تئوری کراس اُوِرِ آن اشاره نمود. هر شخصیت با وجود اینکه با دکمه های ورودی یکسان حرکات مشابهی را اجرا می نماید، با این حال تمام ویژگی های حرکت ها، از آسیبی که وارد می نمایند تا سرعت، موانع حرکتی و حتی طراحی عجیب و غریب حرکات برای هر شخصیت کاملا منحصر به فرد است. در گیم پلی بازی هم بر خلاف بازی های مشاخصه ای هم دوره مثل استریت فایتر، آسیب رساندن به حریف ضرورری نیست و تمرکز اصلی روی کسب امتیاز بیشتر در هر راند از بازی است (مگر اینکه در حالت Stamina بازی کنید). قبل از این بازی ها، کراس اُورها در جهانی گیم بسیار کم بود و معمولا مختص ژاپن بود. با این بازی گیمرها تجربه خوبی از یک کراس اور در مقیاس بزرگ را کسب کردند.

هرکدام از بازی های سوپر نامش برادرز پدیده فوق العاده ای در جهانی ماریو هستند و واقعا نمی توان هیچ کدام از آن ها را از لیست رجحانن های ماریو حذف کرد. هر بازی در زمان انتشارش به یکی از رجحانن بازی های کنسول خودش تبدیل شد و رجحان خوبی نسبت به رقبایش پیدا کرد. با وجود تورنمت هایی که در قسمت های Melee و Brawl برگزار می شود و همین طور از روی لیست های رده بندی شخصیت ها و المان های بازی (Tier List) که با دقت و وسواس انتخاب شده اند، به نظر می رسد سوپر نامش برادرز به عنوان یک سری بازی رقابتی نینتندو در تمام مجموعه بازی های این شرکت باقی می ماند.

فان فکت: بازی سوپر نامش برادرز در ابتدا قرار بود یک بازی مشاخصه ای با بودجه کم برای نینتندو 64 و تحت عنوان Dragon King: The Fighting Game عرضه شود. اما کارگردان بازی پیشنهاد داد به جای استفاده از شخصیت های معمولی، از کاراکترهای جهانی نینتندو در این بازی استفاده شود. همین تصمیم طلایی باعث شد در همان زمان عرضه در ژاپن بیش از یک میلیون نسخه از بازی به سرعت به فروش برسد. پس از آن با تصمیم بر عرضه جهانی این بازی پیروزیت های بیشتری هم نصیب آن شد.

4. Mario & Luigi: Superstar Saga

سال انتشار: 2003

پلتفرم: گیم بوی ادونس

پیش از MARIO & LUIGI: SUPERSTAR SAGA در بیشتر بازی هایی که دو برادر حضور داشتند، لوئیجی فقط یک شخصیت یاریی بود. همیشه ماریو قهرمان بازی بود و لوئیجی جزو المان های اصلی داستان بازی به حساب نمی آمد و بازی بدون کنترل این شخصیت یا حتی تماشا او هم پیش می رفت. در واقع تعداد بازی هایی که در آن ها لوئیجی اهمیتی نزدیک به برادرش ماریو داشته باشد، انگشت شمار است و حتی تعداد بازی خیلی کمتری وجود دارد که لوئیجی به مقدار ماریو مهم باشد. بازی MARIO & LUIGI: SUPERSTAR SAGA اولین بازی ای است که این کار را انجام داده است و از این لحاظ متمایز و برجسته است.

به عنوان یک بازی نقش آفرینی، وجود عناصر پلتفرمینگ و سکوبازی و هم چنین حجم بالای حمله ها و مشاخصه با دشمن یا طفره رفتن از حملات کمی غیرعادی است و در این ژانر معمول نیست. با دکمه Action Command در این بازی ماریو و لوئیجی با همکاری هم دست به جمله می زنند که به نوعی یادآور بازی ماریو برادرز هم هست. در این حمله ها تکنیک های ترکیبی قدرتمندی از هر دو برادر را شاهد هستیم. مثل حفاری لوئیجی برای رسیدن زیر پای دشمن و وارد کردن ضربه کاری به او، یا تبدیل شدن ماریو به یک گلوله توپ و شلیک او به سمت مانع ها و دشمن. مکانیک Action Command در گیم پلی این بازی بسیار پیشرفته تر از آنچه در بازی های قبلی دیده می شد ظاهر می شود. در بازی Super Mario RPG این مکانیک به قدری محدود بود که حتی با این نام شناخته نمی شد و به سادگی به عنوان Timed Hit شناخته می شد. در بازی Paper Mario هم این مکانیک سادگی خود را حفظ کرد و تقریبا به مقدار ای بود که برای پاورآپ در حرکت ها یا دفاع به آن احتیاج بود. با این حال در بازی ماریو و لوئیجی همه حمله های مختلف دو برادر توالی متفاوتی و ترکیب جداگانه ای از فشار دادن دکمه های A و B دارند. حتی قضیه آنجا پیچیده تر می شود که با زمان بندی منحصربه فرد در فشار این دکمه ها، حمله های پیچیده تری هم آنلاک می شود. برای هوادارهای ماریو، استفاده هوشمندانه از این تکنیک ها لذت بخش و راضی نماینده بود.

ظرافت بازی البته در شوخ طبعی میان کاراکترها و طنز موجود در درون مایه آن است. این طنز در سرتاسر بازی وجود دارد و باعث می شود در حین تجربه آن همیشه لبخند به لب هایتان باشد. بعد از این بازی دو دنباله دیگر هم برای آن ساخته شد و جایگاه ماریو و لوئیجی به عنوان یک زیرمجموعه از سری ماریو تثبیت شد. اولین دنباله ماریو و لوئیجی با نام Mario & Luigi: Partners in Time، اولین بازی ای است که رشته های مختلف ورزشی را ذخیره می نماید تا برادران ماریو هم در نسخه کودکی و هم بزرگسالی با هم متحد شوند. در بازی Mario & Luigi: Bowsers Inside Story هم شاهد طرح آشنای مشاخصه با باوزر هستیم. در این بازی باوزر هم به شکل یک شخصیت اصلی و قابل بازی عایدیه و یک نبرد غول آخر شگفت انگیز در انتظار شماست. هر دوی این بازی ها جادوی بازی اول را نبال می نمایند و پیروزیت خود را وام دار اولین اتحاد ماریو و لوئیجی هستند.

فان فکت: یکی از طنزهای موجود در بازی عدم معروفیت لوئیجی است. در حالی که عالم و آدم برادرش ماریو را می شناسند، لوئیجی برای بیشتر شخصیت ها ناشناس است و حتی باوزر هم او را با نام Mr. Green یا Mr. Green Mario Brother Guy صدا می زند.

3. Paper Mario

سال انتشار: 2001

پلتفرم: نینتندو 64

در بین نقش های مختلف ماریو شاید پیپر ماریو متفاوت ترین شکل و شمایل این شخصیت باشد. پیپر ماریو دومین بازی ماری در سبک نقش آفرینی است که به طور غیرمتعارف در جهانیی کاغذی و آرت استایل و سبک و سیاقی متفاوت ارائه شده است. این بازی به معنای واقعی کلمه یک کتاب داستان مصور در جهانی ماریو است که به فصل های مختلف تقسیم شده و در هر بعضی از فصل ها با روایت صوتی هم مخاطب را همراهی می نماید. داستان بازی یک روایت افسانه ای از حمله باوزر به مکانی در میان ستاره ها است که محل برآورده کردن آرزوها است. باوزر با این حمله می خواهد آرزوهای خبیثانه خودش را محقق کند و قدرت غیرقابل تصوری به دست آورد. این بار هم ماریوی کاغذی باید با یاری شخصیت های دیگر بازی و کارکنان ستاد برآورده سازی آرزوها در صدد حل این مشکل و شکست باوزر باشد.

جالب است بدانید که عنوان اصلی بازی پیپر ماریو در ژاپن ماریو استوری است که کاملا با فضای قصه گویی در بازی و شکل کاغذی شخصیت ها که مثل یک کتاب پاپ آپ هستند، تناسب دارد. داستان بازی به چند فصل همراه با یک پیش عایدی تقسیم شده که سرانجام آن طوری روایت می شود که انگار برای گروه سنی خردسال نوشته شده است. در هر صورت بازی به شکل هوشمندانه ای شما را با شخصیت ها همراه می نماید. در سبک نقش آفرینی سنتی در بازی های جهانی ماریو، المان های آماری، سیستم نمایش این آمار که منحصر به جهانی ماریو است و گروهی از هم تیمی ها که در طول بازی یه یاری شما می آیند وجود دارد. دشمن با وجود اینکه می تواند صدمات جدی به این تیم وارد کند اما از شکست کامل آن ها ناتوان است. ماریو باز هم سوپر استار بازی است و باید تمام تمرکزتان را روی این شخصیت و مشاخصه های او بگذارید. در مشاخصات بازی مثل سوپر ماریو به شکل گسترده ای از اکشن کامند استفاده می شود.

چیزی که در خصوص بازی پیپر ماریو شگفت انگیز است، دنباله های خوب این بازی است. در قسمت بعدی این بازی با عنوان The Thousand Year Door هردوی عناصر پلتفرمینگ و نقش آفرینی بهبود قابل توجهی پیدا می نمایند. ماریوی کاغذی در این مجموعه خود یک عنصر کلیدی در گیم پلی بازی است و گاهی حتی شخصیت باوزر هم قابل بازی کردن می شود. قسمت دیگر این مجموعه با نام Super Paper Mario هم از آن بازی های به یادماندنی با کمدی خاص خود در جهانی ماریو است. این بازی از ارجاع های مختلف به بازی های قبلی گرفته تا چرخش داستانی غیرمنتظره، در بین رجحانن بازی های ماریو قرار می گیرد.

فان فکت: پیپر ماریو اولین بازی ای است که مرکز سرزمین قارچی و موقعیت قلعه پرنسس پیچ را نشان می دهد.

2. Donkey Kong

سال انتشار: 1981

پلتفرم: دستگاه های آرکید

اگر از بودن بازی دانکی کونگ در لیست رجحانن های ماریو تعجب می کنید، باید بدونید که اگر دانکی کانگ نبود شاید الان ماریویی هم نبود! بازی Donkey Kong اولین بار در سال 1981 و برای دستگاه های بازی آرکید منتشر شد که یکی از اولین بازی های ویدئویی شرکت نینتندو است. در این بازی شخصیت اصلی بازی با نام Jumpman در کوشش برای نجات دوست دختر ربوده شده اش از چنگ آنتاگونیست بازی یعنی کونگ است. در واقع جامپ مَن همان ماریوی قصه ماست و در این بازی برای اولین بار با شکل و شمایل کنونی خودش ظاهر شده و ماندگار شده است. در دوران بازی های 8 بیتی، در طراحی این شکل و شمایل آزادی عمل چندانی وجود نداشت و باید با محدودیت های تکنولوژی زمانه انجام می شود. برای مثال لباس سرهمی قرمز و آبی آیکانیک ماریو به خاطر این بود که امکان طراحی دست ها به صورت دیگری وجود نداشت و با لباس های یکرنگ و معمولی، دست ها از بقیه بدنِ شخصیت قایل تشخیص نبودند. یا داستانِ سبیلو شدن ماریو ببرمی شود به این که پیکسل های کافی برای طراحی دهان او وجود نداشت. و در نهایت ماریو کلاه بر سرش گذاشت، چون خالق اش میاموتو نمی توانست به درستی موهایش را طراحی کند.

رقابت ماریو با کونگ خیلی در آن موقع جدی گرفته نشد، اما درست 23 سال بعد از آن و در بازی Mario vs. Donkey Kong که برای کنسول گیم بوی ادونس عرضه شد، این رقابت به شکلی مدرن تر احیا شد.

پورت های زیادی برای بازی وجود دارد. نسخه دستگاه های بازی آرکید، پورت بازی روی کنسول NES و نسخه کنسول Game Boy از جمله این پورت ها هستند. البته در پورت بازی روی گیم بوی فقط 4 مرحله اول بازی می توانیم دانکی کونگ اصلی را تجربه کنیم و ادامه بازی که شامل 97 مرحله دیگر است، گیم پلی متفاوت و پیچیده تری دارد. با اینکه این مساله ویژگی بدی نیست، اما آن را متفاوت از نسخه اصلی می نماید و تجربه بازی اولیه را به همراه ندارد. نسخه NES هم به علت محدودیت های حافظه نتوانست آن چنان باید و شاید تجربه کاملی از دانکی کونگ اولیه را عرضه کند و حذفیات قابل توجهی داشت. بنابراین دانکی کونگ عرضه شده برای دستگاه های بازی آرکید قطعا رجحانن تجربه این بازی نوستالژی را ارائه می نماید.

فان فکت: همن طور که خیلی از هواداران پر و پا قرص مجموعه می دانند، ماریو در این بازی با نام جامپ مَن حضور داشت که حرفه اش هم نجاری بود و اولین بار در بازی ماریو برادرز بود که یک لوله کش شد.

فان فکت2: دانکی کونگ در این بازی همان کرَنکی کونگِ پیر (Cranky Kong) در بازی Donkey Kong Country است. پسرش دانکی کونگ جونیور و نوه اش همان دانکی کونگ کراوات قرمزی است که همه ما با همان نام پدربزرگش دانکی کونگ می شناسیم. این کونگِ مشهور در واقع سومین نسل از خاندان کونگ ها است.

1. New Super Mario Bros. Wii

سال انتشار: 2009

پلتفرم: نینتندو وی

بازی New Super Mario Bros. Wii با عرضه برای کنسول نسل هفتمی Wii به سرعت به یکی از پرفروش ترین بازی های این کنسول تبدیل شد و توانست محبوبیت زیادی بین بازیکن ها پیدا کند. داستان بازی بسیار شبیه بازی سوپر ماریو است. ماجرای دزدیده شدن پرنسس پیچ این بار در روز تولدش اتفاق می افتد. کوپالینگ ها با نقشه ی از پیش طراحی شده باوزر جونیور به وسیله پنهان شدن در کیک تولد بزرگ الثه ای پرنسس پیچ را می دزدند و باز هم این ماریو و برادرش هستند که باید آستین هایشان را بالا بزنند و برای نجات شاهزاده کاری نمایند.

شباهت این بازی به سوپر ماریو برادرز تنها به روایت ختم نمی شود و سبک گرافیکی NEW SUPER MARIO BROS. WII هم خیلی ماریو گونه است. چشم انداز های خوش آب و رنگ و مجذوب کننده با موسیقی ای که حتی رقیبان را هم به حرکات موزون وامی دارد و همه زیبایی های سورئالی که به شکل بی نقصی در بازی سر جای خود نهاده شده اند. همه عناصر بازی با هماهنگی خوبی که با هم دارند یاری می نمایند تا هر بازیکن اخمویی هم با لبخند رضایت بخش این بازی را تجربه کند.

تا اینجای کار مواردی که ذکر شد، ویژگی های عالی ای برای یک بازی ویدئویی هستند، اما کمابیش تعیینه بیشتر بازی های مجموعه ماریو هستند. نکته اینجاست که بازی New Super Mario Bros. Wii علاوه بر داشتن این ویژگی ها به شکلی بی نقص، حالت چند نفره co-operative در گیم پلیِ آن است که وجه تمایز بازی و علت اصلی فروش بالای آن است. NEW SUPER MARIO BROS. WII اولین بازی در بازی های اصلی مجموعه ماریو است که این مود در گیم پلی را امکان پذیر می نماید. حالت چند نفره پیش تر هم در بازی های ماریو وجود داشت ولی به شدت رقابتی بود. به این صورت که شما تمام کوشش تان را می کردید تا امتیازتان بیشتر از دوست و هم تیمی خودتان باشد. ایده همکاری جند نفره در گیم پلی در این بازی امکان پذیر شد و مورد استقبال خوبی نهاده شد.

در New Super Mario Bros. Wii هر چهار بازیکن برای یک هدف مشترک بازی می نمایند و آن گذشتن از سرزمین قارچی و نجات شاهزاده است. هماهنگی در این بازی اهمیت دارد. اگر به بازیکن های دیگر آسیب برسانید یا در صدد رجحان باشید، کار بی فایده ای است و هیچ نفعی برایتان ندارد. برعکس این همکاری است که راه را بریتان هموار می نماید. اگر در مرحله ای از بازی دوست تان نمی تواند پا به پای شما بیاید، یک استراتژی ساده این است که او کول کنید و مرحله را پشت سر بگذارید بدون این که جان های خود را در این مرحله از دست بدهید. اگر این دوستتان از fire flower هم استفاده کند که کار شما با این گلوله های آتشینی که به سمت دشمن پرتاب می شود راحت تر هم خواهد شد.

همه این همکاری هایی که در بازی وجود دارد، ویژگی شاخص و بزرگترین عامل فروش آن است. در کنار این حالت چند نفره در گیم پلی، ارزش نوستالژی موجود در این بازی با ارجاع های هنرمندانه مختلفی که به بازی های پیش از خود دارد هم غیر قابل چشم پوشی است و یکی از زیبایی های این قسمت است. ارجاعاتی از قبیل POW Block که از زمان بازی سوپر ماریو برادرز 2 دیده نشده بود، حضور شخصیت Kamek the Magikoopa، قابلیت سوار شدن روی رنگین کمان ها یا از همه واضح تر بازگشت کوپالینگ ها و قلعه های پرنده شان در این بازی هرکدام به شکل زیبایی خاطره انگیز و باارزش هستند.

در نهایت بازی ای که ریشه های خود را فراموش ننموده، بر مشارکت و همکاری تاکید دارد و برای هر دو گروه بازیکن های حرفه ای و تازه وارد مجذوب کننده و قابل بازی است، به خوبی سزاوار جایگاه رجحانن بازی است. بله بازی New Super Mario Bros. Wii در لیست ما به یادماندنی ترین، تاثیرگذارترین و البته متمایز ترین بازی مجموعه بازی های ماریو است.

فان فکت: به استثنای بازسازی ها، این بازی خیلی شبیه به سوپر ماریو برادرز روی کنسول DS است و به رجحانن شکل جهتی که بازی قبلی شروع نموده را دنبال نموده است. بازی New Super Mario Bros اولین بازی پلتفرمر دو بعدی بعد از 14 سال از زمان انتشار پلتفرمر دوبعدی قبلی، Super Mario Land 2: 6 Golden Coins در سال 1992 است و New Super Mario Bros. Wii هم اولین پلتفرمر دوبعدی روی یک کنسول خانگی نینتندو بعد از 19 سال از انتشار پلتفرمر دوبعدی قبلی یعنی Super Mario World روی SNES است

فان فکت: شخصیت واریو در ابتدا قرار بود یک شخصیت قابل بازی در این قسمت باشد، اما در میان پیشنهاد های دیگر از این تصمیم صرف نظر شد و به جای آن دو شخصیت Toad قابل بازی شدند که درست مثل برادران ماریو با همکاری هم در بازی پیش می رفتند. میاموتو در این خصوص اظهار نموده که اگر شخصیت هایی مثل واریو یا پرنسس پیچ قرار به قابل بازی شدن باشند، احتیاج است تا قابلیت های ویژه ای برای آن ها در بازی وجود داشته باشد.

در این مقاله لیستی از رجحانن بازی های ماریو ارائه کردیم. با توجه به اینکه این مجموعه بازی هوادارهای زیادی دارد و هر بازیکنی بسته به خاطرات ماندگاری که از قسمت های مختلف مجموعه دارد، ممکن است بازی های مورد علاقه مختلفی داشته باشد. با این حال ده بازی برتر ماریو که در این لیست معرفی شدند با در نظر گرفتن جنبه های مختلفِ رجحان بازی ها انتخاب شده اند و محبوبیت یا تاریخچه بازی به تنهایی در انتهاب آن موثر نبوده است. مثلا بازی سوپر ماریو برادرز ارزش نوستالژیک زیادی دارد و بازی خوبی هم هست، اما به دلایلی که پیش تر گفته شد در رقابت با بازی سوپر ماریو برادرز دلوکس شکست میخورد. در نهایت هم لیست های زیادی از رجحانن بازی های ماریو وجود دارد که هرکدام دلایل مختلفی برای انتخاب بازی های برتر دارند و نظرات دوست داران ماریو قابل احترام است.

من عاشق نوشتن در خصوص ماریو هستم. بازی هایی که خاطرات خوبی به آن ها گره خورده و به نوعی یادآور دوران کودکی است. مجموعه بازی های ماریو به کیفیت خوبی که دارد مشهور است و این علت خوبی برای محبوبیت فوق العاده آن میان همه است. همه بازی هایی که از آن ها یاد شد، قطعا بازی هایی هستند که باید تجربه کنید و اگر هم تجربه نموده اید از یادآوری آن ها و حضورشان در لیست لذت ببرید. خرسند می شوم اگر بدانم برای شما کدام یک از بازی های ماریو جزو رجحانن ها هستند؟ انتخاب های خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

***

لیست افتخار

Mario Strikers Charged: ماریو در این بازی نشان داده که می تواند در یک بازی ورزشی هاردکور بدرخشد و بازیکن ها را سزگرم جستجوی ترفندها و راه های گذر از مرحله های چالش برانگیز کند.

New Super Mario Bros: این بازی اولین پلتفرمر دو بعدی بعد از Super Mario Land 2 است و بسیار شبیه و یادآور بازی های اولیه مجموعه ماریو است.

Super Princess Peach: با اینکه بازی از نظر بسیاری فاکتورهای مهم خوب بودن را نداشت اما این بار با روایت کاملا تازهی روبرو ایم که در آن پرنسس پیچ دست به کار می شود و برای نجات ماریو روی جایگاه راننده می نشیند.

Mario Vs. Donkey Kong: این بازی بازگشت اقتدارآمیز رقابت های ماریو و کونگ است که از نظر خاطره انگیز بودن بسیار باارزش است.

Mario is Missing: در این بازی، لوئیجی برادر ماریو با سفر دور جهان و کشف گنجینه های مختلف باید برادر گمشده اش را پیدا کند که در نوع خود متفاوت و جالب به نظر می رسد.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins: این بازی پلتفرمر که برای گیم بوی عرضه شد، اولین بار واریو، رقیب ماریو و شرور این مجموعه بازی را معرفی کرد.

Super Mario World: گیم پلی فشرده، جهانی بزرگ، معرفی پاورآپ های مجبوبی همانند Spin Jump و Cape Feather و از همه مهم تر معرفی شخصیت یوشی، دلایل آشکاری برای این است که این بازی از رجحانن هاس و اگر لیست ما ادامه داشت این عنوان قطعا در رتبه یازدهم قرار می گرفت.

Luigis Mansion: این بازی اولین بازی پیروز و اصلی ای است که در آن لوئیجی به عنوان شخصیت اصلی ظاهر می شود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 بازی برتر ماریو در تمام سبک ها و مجموعه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی برتر ماریو در تمام سبک ها و مجموعه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید