فنلاند صادرات جنگ افزار به ترکیه را تعلیق کرد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، وزیر دفاع فنلاند خاطرنشان کرد، با توجه به حمله ترکیه به نمودهای مستقر در شمال سوریه، هلسینکی صادرات سلاح و جنگ افزار به ترکیه را متوقف نموده است.

فنلاند صادرات جنگ افزار به ترکیه را تعلیق کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سطح دیتا، دولت فنلاند روز پنج شنبه ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، بیان کرد که تا اطلاع بعدی سلاح و جنگ افزاری به ترکیه صادر نمی نماید.

به نوشته پایگاه خبری اسپوتنیک، آنتی رین نخست وزیر فنلاند در بیانیه ای گفته است که عملیات ترکیه شرایط انسانی در سوریه را بیش از پیش پیچیده نموده و می تواند شروعگر موج تازه ای آوارگان باشد.

رین همچنین تأکید نموده است که مناقشه سوریه راه چاره نظامی ندارد و اختلافات موجود را باید به وسیله گفت وگو و دیپلماسی حل و فصل کرد.

همزمان آنتی کیکونن وزیر دفاع فنلاند در توییتی از توقف صادرات سلاح از این کشور به ترکیه اطلاع داده است. وی نوشته است: اوضاع وخیم است. در حوزه مسئولیت خودم، این نکته را اشاره می کنم: فنلاند به کشورهایی که شروعگر جنگ هستند یا حقوق بشر را نقض می نمایند، سلاح صادر نمی نماید. فعلا هیچ مجوز تازه ای برای صادرات [جنگ افزار] از فنلاند به ترکیه صادر نمی گردد. همچنین مجوزهایی که پیشتر صادر شده اند، در دست آنالیز مجدد قرار دارند.

این بیانیه در حالی صادر می گردد که کمتر از یک ماه پیش دولت فنلاند با صادرات پهپاد به ترکیه موافقت کرد. معین نیست که تصمیم امروز هلسینکی اجرای این قرارداد را نیز متوقف می نماید یا نه.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته از شروع عملیات نظامی این کشور در مناطق شمالی سوریه، جایی که در ماه های گذشته تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به پ ک ک قرار داشته، اطلاع داد. جنگنده ها و واحدهای توپخانه ای ارتش ترکیه از دیشب بارها مناطق مختلف شمال سوریه را هدف قرار داده اند. بنا بر اعلام خبرگزاری سوریه (سانا) در این حملات دستکم 8 نفر کشته و 20 تن هم زخمی شده اند.

آنکارا مدعی است این عملیات را با هدف دور کردن نمودها از نواحی مرزی سوریه-ترکیه و در قالب مبارزه با تروریسم انجام داده است. دولت ترکیه می گوید میخواهد در نواحی مرزی یک منطقه امن برای اسکان آوارگان سوری ایجاد کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی عملیات نظامی ترکیه را محکوم نموده و هشدار داده اند که این اقدام می تواند بحران انسانی تازه ای در منطقه ایجاد کند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پس از آن شروع شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفت وگوی تلفنی با اردوغان، با عقب نشینی نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد موافقت کرد. در مقابل، آنکارا قرار است اسرای داعشی را که تاکنون در بازداشت نمودها قرار داشتند، تحویل بگیرد.

بسیاری از منتقدان و حتی شماری از هم حزبی های ترامپ در آمریکا، وی را به خیانت به نمودها متهم نموده و می گویند در جریان درگیری های سال های اخیر با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه، نمودها نقش نیروی زمینی آمریکا را ایفا نموده اند و هر زمان واشنگتن نخواسته نیروهای خود را در معرض خطر قرار دهد، شبه نظامیان کرد را در خط مقدم قرار داده است.

شبه نظامیان کرد نیز در واکنش به تصمیم ترامپ، اقدام آمریکا را خنجر از پشت توصیف و عنوان نموده اند که با ترکیه خواهند جنگید.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "فنلاند صادرات جنگ افزار به ترکیه را تعلیق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنلاند صادرات جنگ افزار به ترکیه را تعلیق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید