فناوری هایی که در قرنطینه عصای دست سالمندان شده اند

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کووید 19 یک فرصت ویژه و غیرمنتظره برای سالمندان ایجاد نموده است تا راهکارهای جدید فناورانه را برای ارتباط دریافت با دیگران امتحان نمایند. اما مشکل اینجاست که بخش عمده سالمندان توانایی و مهارت لازم برای استفاده از فناوری های روز را ندارند. به همین دلیل در کشورهای مختلف ازجمله امریکا سازمان های ارائه دهنده خدمات به سالمندان، درحال کوشش برای تغییر نگرش و آشتی دادن آنها با فناوری های مدرن امروز هستند.

فناوری هایی که در قرنطینه عصای دست سالمندان شده اند

یک پلتفرم پرطرفدار

مؤسسه غیرانتفاعی Eskaton یکی از سازمان های فعال در زمینه یاری به سالمندان برای آشنایی با تکنولوژی های نوین و آسان تر شدن زندگی آنها در دوران قرنطینه و کروناست. در مراکز نگهداری از سالمندان کالیفرنیا که توسط مؤسسه غیرانتفاعی Eskaton مدیریت می گردد تکنولوژی همواره صندلی ویژه ای داشته و این موضوع در دوران کرونا و روزهای قرنطینه بسیار بیشتر به چشم می آید. در این مراکز کوشش می گردد تا با یاری تکنولوژی از تنهایی و افسردگی سالمندان تنها در دوران کرونا جلوگیری گردد.

با توجه به شرایط موجود، درحال حاضر عادات بسیاری از سالمندان تغییر نموده و به همین دلیل هم بعضی ابزارهای دیجیتال از جمله دستیارهای شخصی و صوتی، بیش از گذشته به چشم می آیند. یکی از ابزارهای مورد استفاده توسط این مؤسسه غیرانتفاعی،K4Community پلتفرمی است که تعداد قابل توجهی سرویس و ابزار برای سالمندان مقیم مراکز نگهداری سالمندان و همچنین کارمندان این مراکز ارائه داده است تا بتوانند به جامعه هدف، خدمات ارائه دهند. با شروع روزهای قرنطینه در کالیفرنیا از ابتدای ماه مارس، سالمندان 30برابر بیشتر از روزهای قبل از این پلتفرم بهره دریافتد. اپلیکیشن K4Community توسط دوستان و اعضای خانواده و فامیل سالمندان نیز مورد استقبال نهاده شد و میزان استفاده از آن توسط این افراد رشدی 12درصدی نشان می دهد که همگی از پیروزیت این تکنولوژی خبر می دهند.

ویدئوکنفرانس ها هم یکی از مواردی بود که بشدت مورد استقبال سالمندان نهاده شد. سالمندانی که پیش از این علاقه چندانی به فناوری نشان نمی دادند و از داشتن یک تبلت هم سر باز می زدند وقتی دیدند تعداد زیادی از اعضای خانواده را می توانند به طور همزمان دیدار نمایند خیلی هیجان زده شدند. حالا دیگر آنها هر زمان که اراده نمایند می توانند اعضای خانواده شان را ببینند درحالی که قبلاً بیشتر آخر هفته ها این موضوع برایشان امکان داشت.

همچنین به منظور حفاظت از سلامت سالمندان، اتاق های عمومی ویژه فعالیت های جمعی و شاد روزمره سالمندان تعطیل شده است و این قشر مجبورند غذای خود را نیز به صورت انفرادی در اتاق هایشان بخورند. هرچند کارمندان با رعایت مسائل بهداشتی غذا را به آنها می رسانند ولی ارتباط دریافت با آنها و برطرف احتیاجهایشان به وسیله ابزارهایی همچون اپلیکیشن های پیغام رسان ویدئوکنفرانس ها انجام می گردد.

دستیار شخصی، یک دوست باارزش

یکی دیگر از تکنولوژی هایی که در این مراکز به شدت مورد استقبال سالمندان نهاده شده، دستیارهای شخصی صوتی مجهز به هوش مصنوعی ازجمله الکسا، دستیار شخصی آمازون است. حالا دیگر در دوران قرنطینه ثابت شده که الکسا می تواند یک دوست باارزش برای سالمندان در قرنطینه باشد. این دستیارهای صوتی، ذاتا برای سالمندان جذاب هستند چون احتیاجی به تایپ کردن یا انجام کارهای پیچیده برای استفاده از آن ندارند و تنها کافی است با آنها صحبت نمایند یا فرمان هایی بدهند. کار با این دستیارهای شخصی درست مانند این است که سالمندان از دوست شان تقاضای کاری داشته باشند. البته صدای سالمندان گاه ممکن است خش دار شده باشد یا چندان بلند نباشد که دراین صورت شاید این دستیارهای صوتی در روزهای نخست متوجه همه دستورات نشوند ولی بتدریج با یاری هوش مصنوعی خود، می توانند با فرد سالمند هماهنگ شوند و به همه دستوراتش عمل نمایند.

الکسا می تواند از مصرف دارو گرفته تا اندازه گیری فشار خون، همه موارد را به سالمندان یادآوری کند. تنها کافی است برای هر نوع قرص و دارو، یک یادآور فعال گردد یا برای اندازه گیری بموقع فشار خون، زمان خاصی در اختیار دستیار صوتی قرار داده گردد. آمازون همه کوشش خود را نموده است تا الکسا را بسیار نزدیک به انسان طراحی کند و مثلاً صبح ها با پیغام هایی شاد به آنها صبح بخیر بگوید. سالمندان می توانند از الکسا بخواهند برایشان کتاب بخواند تا سرگرم شوند. البته کتاب های مورد علاقه آنان قبلاً روی اپ مربوطه تعیین شده است. این دستیار شخصی همچنین می تواند بسته به احتیاج سالمند برایش داستان های خنده دار و بامزه تعریف کند یا اگر دلتنگ خانواده اش است یک تماس صوتی با خانواده یا دوستان برایش برقرار کند و فرد سالمند می تواند به وسیله الکسا درست مانند خط تلفن با دوستان خود صحبت نموده یا این که پیغام صوتی ارسال کند.

دستیار شخصی الکسا همچنین می تواند وسایل خانه را کنترل کند و وظیفه خاموش و روشن کردن چراغ های خانه، تلویزیون، دستگاه تهویه و... را به عهده بگیرد تا در بحران کرونا، سالمندان کمترین میزان تماس دست با محیط اطراف را داشته باشند. الکسا می تواند برای بیماران مبتلا به پارکینسون یا آرتریت یا کسانی که مشکل بینایی دارند و در این روزها نمی توانند از پرستار استفاده نمایند هم یک همراه فوق العاده باشد. همه این کارها ازطریق فرمان های صوتی انجام می گردد و البته سالمندان می توانند به وسیله اپ موجود بر روی گوشی هوشمند، برنامه روزانه ای به الکسا بدهند تا دمای خانه را نیز مناسب نگه دارد و در مواقع لزوم دستگاه گرمایشی یا سرمایشی را روشن کند.

اپ هایی برای سالمندان

علاوه بر سازمان ها، بعضی افراد نیز در شیوع کرونا پیروز شدند بهترین راهکارها را در اختیار سالمندان قرار دهند. یکی از این افراد، نانسی اسپیر است که از 6 سال قبل وارد عرصه برطرف احتیاجهای سالمندان به وسیله تکنولوژی در امریکا شد و انتها نتیجه کوشش هایش را در شیوع کروناویروس دید. در این دوره تعداد زیادی از سالمندان ساکن در خانه های سالمندان یا افرادی که در خانه های خود ایزوله شده بودند، پیروز شدند با یاری وی طریقه استفاده از اینترنت تبلت و تلفن هوشمند را فرا بگیرند. به اعتقاد وی، سالمندان گاه از اعضای خانواده فاصله دارند و قرنطینه می تواند سبب افسردگی و ناراحتی های قلبی و... گردد اما آنلاین بودن و ارتباط دریافت با دوستان و... به وسیله اینترنت می تواند در این روزها به آنها یاری کند.

بیشتر سالمندانی که از راهکارهای وی یاری گرفته اند، حالا می توانند به راحتی با پزشکانشان به صورت آنلاین صحبت نمایند و مشورت های پزشکی بگیرند. وی به سالمندان یاری نموده است تا بتوانند دراپلیکیشن پرطرفدار زوم (Zoom) فعالیت داشته باشند و نوه ها و فرزندانشان را ببینند که تجربه ای منحصربفرد برای آنها محسوب می گردد. یاری دریافت از DoorDash برای سفارش غذا از محل های قابل اعتماد و کاملاً بهداشتی نیز یکی دیگر از امکاناتی است که نانسی اسپیر برای سالمندان تدارک دیده است.

نانسی تنها به غذا و مسائل پزشکی اکتفا ننموده و کوشش داشته تا سالمندان را با کتاب هم مأنوس کند. به همین دلیل اپلیکیشن Libbyرا در اختیار آنها قرار داده تا بتوانند در لس آنجلس به کتاب های کتابخانه ملی دسترسی داشته باشند و آنها را با استفاده از تبلت یا کتابخوان های الکترونیک مطالعه نمایند.

وی تفریح و سرگرمی سالمندان در روزهای قرنطینه را هم مورد توجه قرار داده و امکان بازدید مجازی از موزه ها بخشی از سرگرمی های سالمندان است. نانسی همچنین بعضی بازی ها را برای سالمندان در نظر گرفته تا در این روزها هم سرگرم شوند و هم تحت تأثیر مسائل ناشی از تنهایی قرار نگیرند. یکی از این بازی ها Brain Yoga نام دارد و سالمندان را همزمان با بازی وادار به تفکر می نماید. در این بازی گاه نیز از سالمندان سوالاتی درباره کودکی و روزهای دور پرسیده می گردد تا ذهنشان را تقویت کند. وی از نوه ها هم برای شاد کردن مادربزرگ ها و پدربزرگ ها یاری گرفته و ترتیبی اتخاد نموده است تا نوه ها بتوانند ازطریق این بازی، لینک هایی از یوتیوب برای مادربزرگ و پدربزرگ هایشان ارسال نمایند تا آنها را خرسند و سرگرم نمایند.

وب سایت Megilla.com هم یکی دیگر از راهکارهای نانسی است که به سالمندان یاری می نماید در روزهای کرونایی سرگرم شوند. وی این وب سایت را از 7آوریل راه اندازی نموده و قرار است استفاده از آن برای سالمندان تا اول ماه ژوئیه رایگان باشد. سالمندان می توانند به وسیله وب کم تبلت خود داستان هایشان را درقالب ویدئو برای نوه هایشان ایمیل نمایند. اپلیکیشن هایی برای ورزش سالمندان در روزهایی که نمی توانند تحرک زیادی داشته باشند هم از دیگر راهکارهای این فعال حوزه تکنولوژی و سالمندان است تا این قشر کمترین آسیب را از بحران کرونا ببینند.

منبع: ایران آنلاین

به "فناوری هایی که در قرنطینه عصای دست سالمندان شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری هایی که در قرنطینه عصای دست سالمندان شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید