غار کوگان جاذبه گردشگری لرستان، شگفتی انسان در دل طبیعت

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، غارها به اسم منابع طبیعی می توانند پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری داشته باشند که به رشد اقتصاد میزبان کمک می نماید و بعلاوه به دولت در دستیابی به آگاهی های زیست محیطی و آموزش کنترل محیط زیست کمک می رساند.

غار کوگان جاذبه گردشگری لرستان، شگفتی انسان در دل طبیعت

بامداد رجبی/کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری: غارها و پناهگاه های سنگی برای باستان شناسان و ذینفعان صنعت گردشگری ارزش فوق العاده ای دارند.

غارها بخشی از طبیعت یا اکوتوریسم هستند که قادر به جذب گردشگران از نقاط مختلف دنیا می باشند این منظره ها طبیعی برای گردشگران، مجذوب نماینده و ارزشمند است. غارها می توانند از طریق انسان و یا به طور طبیعی به وجود بیایند. گردشگران با هدف ماجراجویی، تحقیق، سرگرمی و اهداف علمی به بازدید از غارها می پردازند. غارها اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند برای صنعت گردشگری بسیار مهم هستند زیرا باعث بهبود رفاه اجتماعی و مالی جامعه میزبان و بعلاوه حفظ تنوع زیستی و محیط زیست می شوند.

در زمینه توسعه گردشگری، غارها به چهار گروه تقسیم می شوند. گروه اول شامل غارهایی است که قدمت دیرینه ای دارند، این غارها مورد توجه دیرینه شناسان قرار می گیرند و زمین شناسان و اقلیم شناسان با مطالعه بر روی رسوبات غارها به اطلاعات مهمی از اقلیم های دیرینه دست پیدا نموده اند. گروه دوم شامل غارهایی می گردد که زمانی بازدید از آن ها برای عموم آزاد بود، اما بعدا به دلایلی بسته شد. گروه سوم شامل غارهای ساحلی است که از طریق امواج دریا شکل می گیرند. گروه چهارم غارهای صعب العبوری هستند که در مناطقی با دسترسی سخت واقع شده اند، بنابراین ارزش گذاری آن ها، در اهداف گردشگری سخت است.

در استان لرستان، تعداد زیادی غار وجود دارد که دارای پتانسیل های غنی برای توسعه گردشگری هستند به اسم مثال غار میرملاس، هومیان، پاسنگر، یافته، کلماکره، غار کوگان و غار دوشه را می توان نام برد. در این میان غار کوگان جاذبه گردشگری مهمی بر اساس ارزش های ذاتی، ارزش های علمی، زیبایی شناختی، سرگرمیی و فرهنگی است. ارزش علمی آن نشان دهنده سوابق مهم زمین شناسی، تاریخ شکل گیری غار یا زمین و کانی شناسی است غار کوگان در 45 کیلومتری جنوب خرم آباد و در شرق شهرستان پلدختر قرار گرفته است. این غار از طریق انسان و در دوره اشکانیان ایجاد شده است. غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول 3/4 متر است. مساحت کل غار حدود 281 متر و دهانه ورودی آن در مقدار 2/50 در 2/20 متر است. در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند، ساخته شده است. این اثر تاریخی به شماره 2660 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. غار کوگان دارای منظره زیبا و هیجان انگیزی برای گردشگران است. توسعه غار، باعث ارتقای رفاه مالی جامعه میزبان و بعلاوه وسیله ای برای حفاظت از محیط زیست می گردد.

توسعه دهندگان صنعت گردشگری باید با برنامه ریزی و ایجاد آگاهی به مردم در خصوص شیوه های صحیح استفاده از غار کوگان کوشش نمایند. به چند مورد از برنامه ریزی ها برای توسعه گردشگری غار کوگان اشاره می کنیم.

  • بیشتر گردشگران با اقلام غذایی خود از غار تماشا می نمایند، بنابراین حمایت کمتری از تنقلات و نوشیدنی های محلی می گردد. اگر توسعه دهندگان گردشگری به همراه ذینفعان امکانات خرید را در مقصد ارائه دهند، می توان آن را به حداقل رساند تا گردشگران از آن ها حمایت نمایند.
  • در توسعه غار، بعلاوه باید بر تجهیز راهنمایان گردشگری به مهارت های ارتباطی تأکید گردد. راهنمایان گردشگری محلی بیشتر با گویش بومی خود صحبت می نمایند. این امر بیشتر گردشگران خارجی را با چالش جدی روبرو می نماید.
  • یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی که با غار روبروست، زباله هایی می باشد که از طریق بازتماشامایندگان در غار به جا می ماند. بازدید ناآگاهانه از غار می تواند به تخریب غار منجر گردد. از این رو باید جلساتی با هدف فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی در خصوص ارزش غارها و حفاظت از آن ها برای بازتماشامایندگان برگزار گردد.

ذی نفعان صنعت گردشگری و گردشگران، غارها و پناهگاه های صخره ای را به اسم وسیله ای برای تجربه گردشگری مبتنی بر طبیعت یا اکوتوریسم درک می نمایند. اگر غارها به درستی توسعه داده شوند، برای صنعت گردشگری مهم هستند زیرا به سرعت منافع مالی، اجتماعی و زیست محیطی را برای جامعه میزبان افزایش می دهند. اگر غارها برای اهداف گردشگری توسعه یابند، فرصت های شغلی ایجاد می نمایدکه موجب بهبود سطح زندگی جامعه میزبان می گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "غار کوگان جاذبه گردشگری لرستان، شگفتی انسان در دل طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار کوگان جاذبه گردشگری لرستان، شگفتی انسان در دل طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید