شفق قطبی تماشایی تر شد، زیبایی مسحورکننده آسمان، عکس

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، یورونیوز نوشت: خروج جرم از تاج خورشیدی یا فوران پر جرم از باد خورشیدی (CME) با بیرون راندن پلاسما از میدان مغناطیسی از بیرونی ترین لایه جو خورشید می تواند باعث انبساط حلقه گردد و این شفق قطبی را به عرض های جغرافیایی پایین تر برساند. به همین دلیل این نورهای شگفت انگیز در بریتانیا و در جنوب اروپا قابل مشاهده بودند.

شفق قطبی تماشایی تر شد، زیبایی مسحورکننده آسمان، عکس

مردم بعضی از منطقه ها ایتالیا و یونان به لطف طوفان ژئومغناطیسی بزرگ، پیروز به تماشا این پدیده جوی شگفت انگیز شدند. این شفق قطبی بعلاوه نمایش خیره نماینده ای از رنگ ها در آسمان بریتانیا از یورک تا جزیره وایت به راه انداخت. این نورهای درخشان به رنگ قرمز، سبز و سرخابی در اثر برهمکنش ذراتی که از خورشید (باد خورشیدی) به اتمسفر می آیند، ایجاد می شوند.

در نیمکره شمالی، شفق ها معمولاً فقط بر فراز دایره قطب شمال یعنی کشورهایی مانند نروژ، سوئد و جزایر شتلند دیده می شوند جایی که افراد زیادی به آن سفر می نمایند تا شاهد این جادوی شبانه باشند.

کارشناسان پیش از این با مشاهده یک فوران بزرگ در سطح خورشید در روز آدینه ، پیش بینی نموده بودند که فعالیت ژئومغناطیسی در آخر هفته افزایش می یابد احتمالا آسمان اروپا در آخر هفته به صحنه ای خیره نماینده تبدیل خواهد شد.

  • مشخصات زیردریایی جدیدی که آمریکا به خاورمیانه فرستاد/ عکس

  • معروفیت جهانی باورنکردنی پراید و ال 90 / عکس

اداره هواشناسی بریتانیا شرح می دهد که شفق های قطبی معمولاً در نواری به نام آنولوس (حلقه ای به وسعت حدود 3 هزار کیلومتر) روی قطب مغناطیسی ایجاد می شوند.

خروج جرم از تاج خورشیدی یا فوران پر جرم از باد خورشیدی (CME) با بیرون راندن پلاسما از میدان مغناطیسی از بیرونی ترین لایه جو خورشید می تواند باعث انبساط حلقه گردد و این شفق قطبی را به عرض های جغرافیایی پایین تر برساند. به همین دلیل این نورهای شگفت انگیز در بریتانیا و در جنوب اروپا قابل مشاهده بودند.

به گفته مت رنگ شفق های قطبی به مولکول های گاز و فاصله آن از اتمسفر بستگی دارد. وقتی اکسیژن در ارتفاع 100 کیلومتری بالای زمین برخورد می نماید، نور سبز می تابد، اما در فاصله 160 تا 320 کیلومتری شفق های قطبی نور قرمز فراوری می نماید که یک چشم انداز نادر است. نیتروژن نیز باعث می گردد آسمان به رنگ آبی بدرخشد، اما وقتی در فاصله بالاتر قرار داشته باشد رنگ آن بنفش خواهد بود.

چرا شفق های شمالی سال جاری قوی تر هستند؟

اگر یکشنبه شب این شفق قطبی حیرت انگیز را از دست دادید، نگران نباشد، هنوز هم شانس زیادی دارید که در پاییز و زمستان سال جاری پیروز به تماشا یکی از این پدیده های جوی زیبا باشد. به علت این که خورشید فعال تر از قبل شده است و این امر باعث ایجاد شفق های درخشان بیشتری خواهد شد.

البته باید این را هم ذکر کنیم که یک خورشید فعال تر علتی برای نگرانی نیست، بلکه صرفاً به این خاطر است که این ستاره در چرخه خورشیدی خود قرار گرفته است. هر 11 سال، میدان مغناطیسی خورشید به طور کامل تغییر می نماید. این چرخه در سال 2024 یا 2025 به اوج خود نزدیک می شویم. بنابراین شفق های شمالی در حال حاضر قوی تر از حداقل یک دهه گذشته به نظر می رسند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "شفق قطبی تماشایی تر شد، زیبایی مسحورکننده آسمان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفق قطبی تماشایی تر شد، زیبایی مسحورکننده آسمان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید