همه آنچه از جزیره موریس باید بدانید&amphellip

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تاریخچه، آب و هوا و برترین زمان سفر به موریس

جزیره موریس برای نخستین بار به وسیله دریانوردان عرب در حدود قرن نهم میلادی کشف شد. البته زمان دقیق این کشف، تعیین نیست. در آن موقع، این جزیره مسکونی نبوده و هیچ کسی در آن زندگی نمی کرد. جنگل های انبوه و پر پشتی سراسر جزیره را پوشانده بوده و عرب ها علاقه ای به ایجاد سکونتگاه در این محل نداشتند. این جزیره از سوی کاشفان اولیه خود با عنوان دینا عروبی یا دینا عروبین نامیده شد. در سال 1505 میلادی یک دریانورد پرتقالی به نام دیگو فرنادز پریرا (Diogo Fernandes Pereira) این جزیره را برای بار دوم کشف نموده و آن را سرن (Cerne) نامید. البته پرتقالی ها نیز در این جزیره ساکن نشده و آن را رها کردند تا اینکه نخستین گروه از هلندی ها وارد جزیره شده و در سال 1598 میلادی، جزیره فعلی موریس را تصرف کردند. نخستین بخشی که در آن سکونت گاه انسانی ایجاد شد، بخش جنوب غربی جزیره بود که از سوی هلندی ها با عنوان (Warwyck Haven) نامگ ذاری شد. این نام به افتخار فرمانده آن ها یعنی (VanWarwyck) انتخاب شده و این منطقه امروزه با عنوان گراند پورت (Grand Port) شناخته می گردد. نام فعلی جزیره موریس نیز در این زمان انتخاب شده و این سرزمین نو تصرف شده به وسیله هلندی ها به افتخار شاهزاده وقت هلند یعنی (Mauritz de Nassau)موریس نامیده شد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

همه آنچه از جزیره موریس باید بدانید&amphellip

در سال 1710، هلندی ها جزیره را ترک نموده و حیواناتی مانند میمون ماکائو، گوزن جاوا و گیاهانی مانند نیشکر را در این جزیره باقی گذاشتند. در ادامه بردگان فراری و گروه های مجرمین فراری به این جزیره پناه آورده و آسیب های فراوانی به محیط زیست طبیعی جزیره طی این دوران وارد شد. برای نمونه گیاهان و درختان بومی جزیره به علت ظهور گونه های تازه و ناشناخته گیاهی آسیب دیدند، نوعی پرنده بومی در این جزیره که با نام دودو (Dodo) شناخته می شد به علت اینکه به آسانی قابل شکار کردن بود و به راحتی می شد با دست این جانور را گرفت، منقرض شده و تمامی درختان مرغوب آبنوس سیاه که دارای الوار مرغوب و مناسبی بودند، قطع شده و مورد استفاده قرار گرفتند.

در سال 1713 فرانسوی ها به این جزیره وارد شدند و در همان سواحل جنوب شرقی سکونت کردند. آن ها این منطقه را بندر بوربون (Port Bourbon) نامیده و نام جزیره را نیز عوض نموده و (Ile de France) گذاشتند. در ادامه آن ها در بخش های شمال غربی جزیره ساکن شده و لنگرگاه بزرگی در این محل تاسیس کردند که شهر امروزی پورت لوئیس، مرکز کشور موریس در همین محل قرار گرفته است. در این دوره، جزیره موریس با توسعه و رشد فراوانی رو به رو شده و نخستین دولت فرانسوی آن در فاصله سال های 1735 تا 1746 میلادی تحت نظر فردی به نام (Mahé de Labourdonnais) تشکیل شد.

در آگوست سال 1810 میلادی، بریتانیایی ها کوشش کردند تا جزیره موریس را تصرف نموده و فرانسوی ها را از آن بیرون نمایند اما در نبرد خونینی که در گراند پورت رخ داد، فرانسوی ها پیروز شده و بریتانیایی ها گریختند. در دسامبر همان سال بریتانیایی ها با نیروهایی تازه نفس به جزیره بازگشته و این بار پیروز به تصرف جزیره شدند. پس از این تاریخ، جزیره فوق مجددا با نام موریس نامیده شده و تا زمان استقلال، تحت نظر بریتانیا اداره می شد. در سال 1835 برده داری در این جزیره ممنوع شده و برده های آفریقائی تصمیم گرفتند مزارع را ترک نموده و به روستاهای ساحلی جزیره کوچ نمایند. در ادامه، مزرعه داران موریس اقدام به استخدام کارگران آزاد از هندوستان و عمدتا از استان های بیهار در شمال شرقی هند و تامیل نادو در جنوب این کشور نموده و پای هندی ها هم به جزیره باز شده و صنعت نیشکر در آن رونق گرفت.

در 12 مارچ سال 1968 میلادی، جزیره موریس توانست استقلال خود را به عنوان یک کشور مستقل به دست آورده و نخستین نخست وزیر این کشور به نام (Sir Seewoosagur Ramgoolam) پیروز به تشکیل نخستین دولت ملی موریس شد. وی با عنوان پدر موریس شناخته می گردد. پس از این کشور موریس به عنوان یک کشور دموکرات و آزاد رو به توسعه و رشد رفته و امروزه یکی از ثروتمند ترین کشورهای قاره آفریقا محسوب می گردد. در سال های اخیر افت صنعت نیشکر و تغییرات آب و هوایی سبب شد تا رشد مالی موریس با وقفه ای رو به رو گردد.

آب و هوا

آب و هوای جزیره موریس از نوع استوایی معتدل همراه با بادهای جنوب شرقی بوده و دارای زمستان های گرم و خشک از ماه می تا نوامبر و تابستان های گرم و مرطوب از ماه نوامبر تا می است. طوفان های موسمی در این منطقه از ماه نوامبر تا آپریل مشاهده شده و بیشترین حجم این طوفان ها معمولا در اواخر ماه دسامبر تا ابتدای ماه مارچ ، رخ می دهد. به طور مختصر می توان ویژگی های آب و هوایی بخش های مختلف موریس را به این توضیح خاطرنشان کرد:

  • سواحل غربی؛ گرم ترین منطقه جزیره هستند.
  • سواحل شرقی بیشترین اندازه وزش باد را دارند.
  • ماه های دسامبر تا فوریه، گرم ترین ماه های سال محسوب می شوند.
  • خشک ترین ماه سال در جزیره موریس، اکتبر است.
  • خنک ترین دوره زمانی سال در موریس حد فاصل ماه های ژوئن تا آگوست است.

به این ترتیب شاهد هستیم که در جزیره موریس تنها دو فصل وجود دارد که زمستان و تابستان هستند. البته تغییرات دمای هوا در این دو فصل زیاد نبوده و در مجموعه آب و هوای منطقه ها مرکزی جزیره به نسبت نوارهای ساحلی؛ خنک تر است. برترین زمان سفر به موریس بستگی مستقیم به علائق افراد دارد زیرا در هیچ دوره ای از سال این جزیره بسیار سرد یا بسیار گرم نبوده و اگر قصد انجام ورزش های دریایی مانند موج سواری را دارید در فاصله دسامبر تا مارچ به موریس سفر کنید و اگر هم دوست دارید از دریای آرام و شنا در سواحل بدون موج لذت ببرید هم در سایر ماه های سال به موریس بروید.

منبع: الی گشت

به "همه آنچه از جزیره موریس باید بدانید&amphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه از جزیره موریس باید بدانید&amphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید