خطر تخریب قلعه اسپهبد خورشید در مازندران

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، قلعه دژ تاریخی اسپهبد خورشید واقع در شهرستان سوادکوه در معرض تخریب واقع شده است.

خطر تخریب قلعه اسپهبد خورشید در مازندران

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:

فعالیت معادن، کارخانه های برداشت شن و ماسه در حریم و اطراف این قلعه دژ تاریخی خطراتی را برای قلعه دژ تاریخی اسپهبد خورشید ایجاد نموده است.

وی ادامه داد که کوشش های مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای جلوگیری از فعالیت این کارخانه ها و معادن باعث شد تا از فعالیت تعدادی این واحدها جلوگیری گردد.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت که اما فعال بودن بعضی از این معادن در اطراف قلعه دژ تاریخی، باعث شده تا خطر ریزش و تخریب بدنه آهکی این اثر تاریخی را تهدید کند، به طوری که به اظهار نظر کارشناسان میراث فرهنگی لایه های آهکی غار در مقابل ارتعاشات صوتی این کارخانه ها و معادن مقاوم نیستند و این مسئله سلامت و حیات این غار تاریخی را در معرض نابودی قرار می دهد.

وی تاکید نمود که پیش از وقوع هر حادثه و تخریب این قلعه دژ طبیعی باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص عملیاتی و اجرایی گردد.

به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران با توجه به اهمیت این قلعه دژ باستانی استان و حساسیت حفظ آن، مقرر شد تا در جلسه شورای تامین مازندران در مورد فعالیت تنها معدن فعال حریم این غار تصمیم گیری گردد.

وی ابراز امیدواری کرد که با رعایت حریم 500 هکتاری قلعه دژ اسپهبد خورشید، این اثر تاریخی از هرگونه تخریب حفظ و حراست گردد.

طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول 85 متر با بقایای قلعه ای کهن در ارتفاعات خطیرکوه در حاشیه شرقی جاده سوادکوه واقع شده است که در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از کف تا زیر طاق با کاربری فضاهای مسکونی و تدافعی شامل پلکان ، حوض، انبار و آب انبار، از جنس لاشه سنگ و ملات آهک و گچ بنا شده است.

ورودی این طاق و غار که در سال 1335 به وسیله عده ای غارشناسان ایرانی کشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد، حکایت گر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است.

به علت سوابق تاریخی ،معماری بی نظیر و نقش بی نظیر در رخدادهای تاریخی سال 1381 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

از غار قلعه طبیعی اسپهبد خورشید به عنوان تخت جمشید مازندران نیز یاد می نمایند .

منبع: کجارو / ایرنا

به "خطر تخریب قلعه اسپهبد خورشید در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر تخریب قلعه اسپهبد خورشید در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید