خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کم تر از 24 ساعت بعد از اینکه رجب طیب اردوغان در مراسمی در قیصریه کردها را تهدید کرد: اگر در خاتمه آتش بس 5 روزه عقب نشینی نکنند، سرهای آنها را در هم می کوبیم، یک مقام عالیرتبه نیروهای سوریه دموکراتیک از عقب نشینی این گروه اطلاع داد.

خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، ردار خلیل، این مقام عالیرتبه نیروهای سوریه دموکراتیک، شنبه شب با اعلام موافقت این گروه برای عقب نشینی از منطقه امن مورد نظر رئیس جمهوری ترکیه که شامل عمق 30 کیلومتری درون خاک سوریه می گردد، اطلاع داد، اگر مشکل خاصی بروز نکند، نیروهای این گروه از صبح یکشنبه (دیروز) عقب نشینی را از شهر مرزی رأس العین آغاز می نمایند. با این حال خروج کامل نیروهای شبه نظامی کرد از منطقه امن مورد نظر ترکیه، می تواند تا خاتمه وقت سه شنبه که مهلت آتش بس به خاتمه می رسد، ادامه یابد.

شبه نظامیان کرد در حالی با عقب نشینی تا عمق 30 کیلومتری مرز سوریه موافقت نموده اند، که می گویند، ترکیه به آتش بس پایبند نبوده است. این اتهامی است که ترکیه نیز متوجه نمودها نموده و مدعی کشته شدن یک نظامی خود در تل ابیض به دست نیروهای کرد شده است. به گزارش میدل ایست آنلاین، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای با اعلام کشته شدن این نیروی نظامی خود پذیرفت که نیروهای ارتش ترکیه نیز در واکنش اقدام به تیراندازی کردند. مرگ این نظامی در حالی رخ داد که پیشتر روز شنبه مظلوم عبدی یک مقام کرد سوری ترکیه را متهم به نقض آتش بس نموده و مدعی شده بود، آنکارا میخواهد نمودها را به چالش کشیده و سپس آنها را مسئول نقض آتش بس معرفی کند. در همین ارتباط دیروز ایسنا به نقل از روزنامه عربی 21 گزارش داد، در پی کشته شدن نظامی ترکیه، همان طور که بیانیه وزارت دفاع این کشور نیز حاکی است، درگیری هایی بین دو طرف بروز می نماید که منجر به کشته یا زخمی شدن شماری از نیروهای کرد سوری شد. بنا بر این گزارش حکمت حبیب، نایب رئیس هیأت اجرایی نیروهای سوریه دموکراتیک به رادیو سوای امریکا گفته است: در اثر حملات ترکیه 20 نفر از جمله 16 نیروی سوریه دموکراتیک کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. وی تأکید نموده، در حملات جنگنده های ترکیه علیه غیرنظامیان مناطق مختلف رأس العین نیز دست کم 20 نفر کشته شدند.

این در حالی است که صبح دیروز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تکرار تهدید های اردوغان گفت: بعد از خاتمه آتش بس 5 روزه نمی خواهیم هیچ کرد مسلحی را تا 30 کیلومتری مرز خود ببینیم. وی با تبصره ای افزوده بود، در خصوص نمودهایی که در منبج و کوبانی (که ارتش روسیه و سوریه نیز در آنها مستقر شده اند)، با مسکو مذاکره خواهند کرد. به این ترتیب به زعم ناظران منطقه ای تصور می گردد، با خروج نیروهای مسلح کرد از منطقه امن خواسته های ترکیه برای ایجاد این منطقه برآورده شده و عملیات چشمه صلح به خاتمه برسد. اما پرسش جدی در این مرحله این است که آیا ترکیه بعد از ایجاد منطقه امن از آن خارج خواهد شد یا تبدیل به نیرویی اشغالگر در شمال سوریه می گردد؟

دیروز همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا به طور رسمی از عقب نشینی نظامیان کشور خود از سوریه به عراق اطلاع داد و گفت: طی چند هفته آینده تقریباً همه یک هزار نظامی امریکایی که در شمال سوریه مستقر بودند، به مناطق غربی عراق منتقل می شوند.

منبع: ایران آنلاین

به "خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید