خبرنگاران رعایت دستورالعمل های ضدکرونایی به باور عمومی تبدیل گردد

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، تهران - خبرنگاران - متخصص اعصاب و روان گفت: چنانچه دستورالعمل های بهداشتی و سلامت برای مردم به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل نشود، هر گونه تلاشی برای از بین بردن ویروس کرونا بی نتیجه است.

خبرنگاران رعایت دستورالعمل های ضدکرونایی به باور عمومی تبدیل گردد

پیمان حسنی ابهریان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی وبلاگ سطح دیتا اضافه نمود: ویروس کرونا فقط ایران را در بر نگرفته بلکه در سراسر دنیا جولان می دهد و در حال حاضر این موضوع در کشورهای مختلف به یک فرهنگ تبدیل شده و مردم از سیاست های دولت و برنامه ریزان بهداشت و درمان پیروی می نمایند.

وی تاکید نمود: کشورهای مختلف اعمال سختگیرانه قرنطینه در برابر کنترل کرونا را جدی گرفته اند ولی در ایران نه تنها بعضی از مردم اعمال سختگیرانه مقابله با کرونا را برنمی تابند بلکه اعتقادی به انجام دستورالعمل های مقابله با کرونا نیز ندارند.

ابهریان گفت: مسئولان ستاد مقابله با کرونا همچنان بعد از گذشت 9 ماه همچنان اعلام می نمایند مردم؛ دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید با وجود تمهیداتی از جمله تعطیلی و کاهش حضور کارمندان، چنانچه کاری به کنترل و نظارت رعایت دستورالعمل ها نداشته باشند، ویروس کرونا با سرعت به تاخت و تاز خود ادامه خواهد داد براین اساس باید پیشگیری از ابتلاء به این ویروس به باور عمومی تبدیل گردد.

این متخصص اعصاب و روان اضافه نمود: دولت و مردم باید از نظر روانی در کنار هم باشند نه اینکه تمام مسئولیت رعایت دستورات پروتکل ها را به عهده مردم بگذاریم و مردم هم به خیال اینکه دولت عهده دار این مسئولیت است، عملا خود را هیچ کاره بدانند.

ابهریان اضافه نمود: واگذاری مسئولیت از مردم به دولت و از دولت به مردم، شکاف رعایت دستورالعمل های بهداشتی را افزایش می دهد و غول کرونا بزرگتر از قبل می تازد، گویا مردم هدف از تعطیلی فروشگاه ها و مراکز خرید یا اماکن عمومی مثل مترو و اتوبوس را درک نکرده اند که به منظور قطع زنجیره کرونا اجرا شده و با یک تعطیلی سیل دید و بازدید و دورهمی ها و سفرها شروع می گردد. اشکال کار در عدم اطلاع رسانی به مردم است با توجه به محدودیت هایی که قبلا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام و اعمال شده ولی این باور و اعتقاد که این دستورات برای سلامتی مردم و مقابله با کرونا است، همچنان جا نیافتاده و به نظر می رسد پذیرش این موضوع که کرونا با کسی شوخی ندارد، سخت است.

وی گفت: در هیچ کجا از دنیا اینگونه نیست که وقتی دستوری صادر و تاکید شد، مردم به نحوی دیگر با موضوع برخورد نمایند. ولی در ایران این موضوع نه تنها جدی گرفته نمی گردد بلکه بعضی مردم برنامه ریزی می نمایند که مثلا بعد از ساعت تعطیلی بروند کجا یک جمع دورهمی تشکیل دهند و برنامه های گذشته خود را ادامه دهند.

ابهریان اضافه نمود: مردم الگویی خاص برای مواقع ضروری ندارند و اصلا اگر هم در گوشه کنار و از سوی تنها صدا و سیما هم مطرح شده که در مواقع ضروری مردم چه کار باید نمایند، دیگر هیچ کجا این موضوع پیگیری نمی گردد، باید برای کنترل کرونا تمام مناطق قرمز، کسب و کار را در ساعت مقرر تعطیل نمایند. بازهم مشاهده می گردد همچنان مردم به دورهمی های خود ادامه می دهند مهم است که خانواده ها برای قطع این بیماری همکاری لازم را داشته باشند و به دید و بازدید و درهمی نروند.

این متخصص اعصاب و روان افزود: مردم و دستگاه های دولتی و غیر دولتی باید از برنامه های ستاد مقابله با کرونا حمایت نمایند، مردم باید دو تا سه هفته در منزل خود را ایزوله نمایند این یک باور اجتماعی و ملی است و نباید به کسی یا گروهی اجازه داد باورهای سیاسی و اعتقادی شخصی را وارد تصمیمات در سطح ملی کند. هر فردی به نوبه خود به عنوان یک شهروند و یک انسان مسئولیت پذیر باید قبول کند که کرونا با کسی شوخی ندارد و باید این بیماری را جدی گرفت نه اینکه فرد مبتلا به کرونا که می داند به این بیماری مبتلا و ناقل است در بین مردم حضور داشته باشد حتی به خارج از کشور نیز سفر کند.

ابهریان گفت: مسئولیت پذیری را باید در بین مردم نهادینه کرد تا بتوان دستورات در سطح ملی و منطقه ای را به نحو مطلوب اجرایی کرد و این رویه را به یک فرهنگ عمومی باید تبدیل کنیم، دولت و ملت نیز ندارد و باید یک تصمیم ملی گرفت و با کرونا مبارزه کرد. مردم باید در منزل خود را قرنطینه نمایند، ملی فکر نمایند و حتی در مصارف خود امساک نمایند و دولت هم دست کمک به سمت اقشار محروم و مستضعف دراز کند. از سوی دیگر باید با سیاست گذاری، برنامه های عمومی را با همکاری مردم و دولت برای مقابله با بیماری کرونا بطور جدی ادامه داد.

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه دنیا منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت دنیای در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری دنیای) این بیماری را تأیید کرد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران(اوایل اسفند 98)تا امروز(سه شنبه) 50 هزار و 594 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رعایت دستورالعمل های ضدکرونایی به باور عمومی تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رعایت دستورالعمل های ضدکرونایی به باور عمومی تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید