بچه هایی که با تحریم ها درد می کشند و می میرند

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، مسئولان آمریکایی بارها ادعا نموده اند در اعمال تحریم ها علیه ایران دارو معاف است اما اکنون نرسیدن پانسمان های مخصوص بچه ها مبتلا به ای بی یا بیماری پروانه ای بر اثر تحریم ها باعث درد کشیدن و مرگ بسیاری از آنها می گردد.

بچه هایی که با تحریم ها درد می کشند و می میرند

به گزارش وبلاگ سطح دیتا به نقل از ایلنا، سیدحمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیرعامل خانه ای بی با ابراز تاسف از اینکه تحریم ها بر ملزومات پزشکی بیماران ای بی اعمال شده است، گفت: اگر پانسمان میپلکس در اختیار بچه ها مبتلا به ای بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام شان متحمل می شوند. بیماران ای بی بی نهایت به این پانسمان احتیاجمند هستند و متاسفانه برای آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان ها، مجبور هستیم از پمادهای ترکیبی و گاز-وازلینه های چرمی استفاده کنیم، این در حالی است که تمام این پانسمان ها یک دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند.

وی یادآور شد: پانسمان میپلکس از سال 95 توسط وزارت بهداشت برای بچه ها ای بی تهیه می شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم ها در اردیبهشت سال 97، ما با عدم واردات آن روبرو شدیم. ما با نهادهای مختلف رایزنی کردیم، اما نتوانستند پانسمان مورد احتیاج را وارد نمایند. در نهایت سعی کردیم خودمان به عنوان یک نهاد غیرسیاسی با شرکت فراورینماینده وارد مذاکره شویم.

  • هر کشور سهمیه خود را دارد

هاشمی گلپایگانی اظهار کرد: ما با شرکت سوئدی که تنها فراورینماینده این پانسمان در دنیا است، نامه نگاری کردیم. این شرکت سوئدی طی نامه ای رسما خاطرنشان کرد که کشور شما در تحریم است و ما نمی توانیم سهمیه پانسمانتان را ارسال کنیم. آمار مبتلایان به ای بی به قدری پایین است که فراوری پانسمان آن، برای کشورها یا سرمایه گذاران صرفه مالی ندارد. بنابراین تنها شرکت میپلکس این پانسمان ها را فراوری می نماید. چون شیوع این بیماری تقریبا در کشورهای دنیا یکسان است، هر کشور سهمیه خود را دارد. بنابراین دور زدن تحریم ها غیرممکن است و هیچ کشوری نمی تواند بیش از سهمیه خود پانسمان دریافت و آن را به ما واگذار کند. امروز بچه ها ما کمبود این پانسمان را لمس می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه باید تحریم دارو و غذا به گوش نهادهای دنیای برسد، ادامه داد: به زعم بنده، تنها راهکار این مشکل این است که غذا و دارو جزو تحریم نباشد. البته آنها ادعا می نمایند که غذا و دارو جزو تحریم ها نیست، ولی اگر آخرین گزارش دیده بان حقوق بشر را نگاه کنید، این ادعا مردود است. ما به عنوان یک نهاد کاملا غیرسیاسی می بینیم که پانسمان بچه ها ای بی به خاطر تحریم ها به کشور وارد نمی گردد و این چیزی است که ما از نزدیک لمس می کنیم.

  • فوت 15 کودک ای بی به دلیل نبود میپلکس

مدیرعامل خانه ای بی اعلام کرد: برای تهیه پانسمان ها مشکل در نقل و انتقال ارز نیست، بلکه شرکت سوئدی مشخصا از ارسال میپلکس به ایران خودداری می نماید. با عدم دسترسی بچه ها ای بی به پانسمان میپلکس، حداقل 15 نفر به خاطر عفونت فوت نموده اند و ما این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه، وزارت بهداشت و وزارت کشور رسانده ایم، ولی بیشتر از این کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: الان در شرایطی هستیم که بعضی مسافران در بازگشت به کشور چند میپلکس با خود می آورند. مسلما این مشکل ما را حل نمی نماید. باید در رابطه با این که غذا و دارو تحریم است، صحبت گردد. این باید به گوش نهادهای دنیای برسد. اگر این موضوع ثابت گردد، گام بسیار بزرگی برداشته شده است. شاید تحریم نماینده ها مجاب شوند که مردم ایران از جمله بیماران ای بی در بُعد نظام سلامت به جهت تحریم ها در خطر هستند.

  • لباس پوشیدن بچه ها ای بی به میپلکس وابسته است

هاشمی گلپایگانی با تاکید بر اینکه زندگی بیماران ای بی به پانسمان میپلکس وابسته است، گفت: ما وضعیت بیماران ای بی را از نزدیک می بینیم. شاید تفاوت این بیماری با بقیه دردی باشد که می گردد با چشم دید. ما زخم، درد و عفونت را در اندام بیماران ای بی می بینیم. اگر پانسمان در اختیار این بیماران باشد، 80 درصد مسائل آنها حل می گردد. اگر بیمار ای بی پانسمان داشته باشد، می تواند لباس بپوشد و لباسش جذب زخمش نگردد. فقط در این شرایط کودک ای بی می تواند به مدرسه برود.

وی همچنین با اشاره به اینکه ای بی در لیست بیماری های خاص است، ولی اعتباری به آن تعلق نمی گیرد، گفت: سال پیش مجلس شورای اسلامی بیماری ای بی را در لیست بیماری های خاص لحاظ کرد، اما بودجه ای برای این بیماری اختصاص پیدا نکرد، بلکه فقط روی کاغذ یک چیزی نوشته شد. باید مجلس همت کند و بودجه ای برای بچه ها ای بی در نظر بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "بچه هایی که با تحریم ها درد می کشند و می میرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که با تحریم ها درد می کشند و می میرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید