برگزاری انتخابات کامبوج بدون حضور اپوزیسیون

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، مردم کامبوج امروز (یکشنبه) پای صندوق های رای رفته اند و احتمالا بار دیگر حکومت 33 ساله نخست وزیر کنونی تمدید می شود چرا که تنها گروه اپوزیسیون معتبر این کشور منحل شده و عملا کشور تک حزبی تشکیل شده است.

برگزاری انتخابات کامبوج بدون حضور اپوزیسیون

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از آنجایی که اپوزیسیون کامبوج از رای دهندگان خواسته بود تا انتخابات را تحریم کنند و با این کار پیامی به حزب حاکم بفرستند، تمامی چشم ها به میزان مشارکت مردمی دوخته شد. با این حال کمیسیون انتخابات کامبوج با بسته شدن حوزه های رای گیری، میزان مشارکت مردمی در انتخابات امروز را 80.49 درصد اعلام کرد. در انتخابات پارلمانی پیشین که سال 2013 برگزار گشت، میزان مشارکت مردمی 69.61 درصد یا به عبارتی 6.73 میلیون رای بود.

هون سن، نخست وزیر کنونیِ کامبوج و رهبر حزب مردم است که از زمان سرنگونی خمرهای سرخ با حمایت ویتنام در 1979 بر کامبوج حکمرانی کرده است. هون سن در حال حاضر، قدیمی ترین رهبر جنوب شرق آسیا و یکی از قدیمی ترین نخست وزیران جهان است که از طریق ائتلاف های گوناگون از 1985 در رأس قدرت بوده است.

یک رای دهنده 54 ساله می گوید: این انتخابات برای من اهمیت زیادی دارد. آمدم رای بدهم چون شادی، توسعه و صلح برای کشورم می خواهم. خوشحالم به همان حوزه رای گیری که هون سن در استان کاندال رای می دهد، آمده ام.

بیش از هشت میلیون تن واجد شرایط رای دادن در ششمین انتخابات پارلمانی از زمان برگزاری انتخابات در 1993 با حمایت سازمان ملل در این کشور بودند؛ سالی که کامبوج از چندین دهه جنگ بیرون رفت. حزب حاکم مردم کامبوج (CPP) از 1998 در تمامی انتخابات ها پیروز شده و این رهبر 65 ساله طی سال ها حکومتش بر صلح، ثبات و رشد مالی تاکید کرده است.

با این حال نارضایتی ها از فساد و رشد جمعیت جوان به حزب نجات ملی کامبوج (CNRP) کمک کرد تا بتواند در سال 2013 بیش از 44 درصد رای به دست آورد و در انتخابات محلی سال گذشته هم به نتایج مشابهی رسید. این موفقیت موجب شد تا هون سن سرکوب را آغاز کرده و این گروه اپوزیسیون را به همدستی در توطئه ای برای سرنگونی دولتش متهم کند.

پلیس کامبوج سال گذشته یکی از رهبران اپوزیسیون را بازداشت و او را به خیانت متهم کرد و دیوان عالی کامبوج هم بعدا این حزب را ممنوعه اعلام کرد. مقام های کامبوج در آستانه انتخابات هم رسانه های مستقل و گروه های مردم نهاد را تحت فشار قرار داده اند و همزمان، اعضای سابق اپوزیسیون کامبوج از ترس جانشان از آنجا گریخته اند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا کمک مالی و پشتیبانی خود را از این انتخابات دریغ کرده اند اما چین به عنوان متحد سرسخت کامبوج، به آنها کمک می کند. گروه های حقوق بشر این انتخابات را ساختگی و نمایشی خنده آور توصیف کرده اند. مقام های کامبوج متعهد شده اند تا هر فردی را که دیگران را به عدم مشارکت در انتخابات ترغیب می کند، تحت پیگرد قرار دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری انتخابات کامبوج بدون حضور اپوزیسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری انتخابات کامبوج بدون حضور اپوزیسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید