بانوی آهنین شیلی را بشناسید، از شکنجه با شوک الکتریکی تا فرار به آلمان و ریاست جمهوری، چگونه میشل باشله با فساد جنگید و محبوب مردم شیلی شد؟، عکس و فیلم

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، هواداران باشله معتقدند که در زمان ریاست جمهوری او هیچ گونه فساد اداری و اختلاس اقتصادی گزارش نشده است و بعد از خروج از کاخ ریاست جمهوری هم تنها دارایی اش حقوق بازنشستگی است.

بانوی آهنین شیلی را بشناسید، از شکنجه با شوک الکتریکی تا فرار به آلمان و ریاست جمهوری، چگونه میشل باشله با فساد جنگید و محبوب مردم شیلی شد؟، عکس و فیلم

به گزارش خبر فوری، چند روز قبل، فیلمی از ابراز احساسات مردم نسبت به میشل باشله پس از ترک کاخ ریاست جمهوری شیلی پخش شد که بازتاب بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت. گریه مردم در مراسم و جشن تودیع خانم میشل باشله پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری شیلی، که باعث رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و بهبود سیستم درمان و آموزش کشورش شد، بسیار جالب بود.

هواداران باشله معتقدند که در زمان ریاست جمهوری او هیچ گونه فساد اداری و اختلاس اقتصادی گزارش نشده است و بعد از خروج از کاخ ریاست جمهوری هم تنها دارایی اش حقوق بازنشستگی است.

اما این بانو که تاثیر بسیاری در سرنوشت شیلی داشت کیست؟ بِرونیکا میچِل باچِلِه خِریا معروف به میشل باشله متولد سال 1951 در سانتیاگو است. سیاستمدار سوسیالیست، رئیس جمهور چپ گرای سابق کشور شیلی، وزیر بهداشت، درمان و دفاع دوره ریاست جمهوری ریکاردو لاگوس است. میشل باشله پزشک متخصص اطفال، یکی از اعضای کابینه، مادر و رئیس آژانس زنان سازمان ملل متحد در سال های 2010 و 2013 است. او به عنوان نخستین رئیس جمهور زن شیلی و دومین زنی که در یک کشور آمریکای لاتین به قدرت می رسد و چهارمین رئیس جمهوری بود از ائتلاف چپ میانه که در دههٔ 1980 به منظور مخالفت با پینوشه تشکیل شد.

میشل باشله در 8 اوت 2018 به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با تأیید مجمع عمومی سازمان ملل جایگزین زید رعد حسین از اعضای خاندان سلطنتی اردن که چهار سال در این سمت بود، شد. این انتخاب به پیشنهاد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بود.

از تحصیل در شیلی تا کودتا، شکنجه و فرار به آلمانمیشل در یک خانواده نسبتا ثروتمند به جهان آمد. پدرش یک نظامی بود و به همین خاطر در کودکی دائما همراه خانواده از شهری به شهر دیگر می رفت و عملا یک مهاجر به حساب می آمد. با گذراندن دوران دبیرستان توانست در رشته پزشکی وارد دانشگاه مرکزی شیلی گردد. البته خودش علاقه ای به این رشته نداشت و جامعه شناسی را ترجیح می داد ، اما به اصرار پدرش مجبور شد وارد رشته پزشکی گردد. خود میشل بعدها در مصاحبه هایش گفت که کم کم رابطه اش با پزشکی بهتر شد ، چرا که فهمید می تواند از این طریق به مردم فقیر و بیچاره شیلی یاری کند.

اوج دوران دانشجویی میشل با قدرت گیری پینوشه هوادار آمریکا و کودتا علیه آلنده در شیلی همزمان شد. میشل که سر پر سودایی داشت و از فعالان چپ و حامی آلنده بود، توسط نیروی ارتش دستگیر شد. او را در زندان عمومی و یک مخفیگاه در مکانی نامعلوم در اطراف شهر سانتیاگو نگه داشته و شکنجه های بسیار شدید روحی و جسمی کردند. پدر او هم در همان زمان دستگیر شد و به علت شکنجه در زندان به علت ایست قلبی از جهان رفت.

میشل مدتی بعد آزاد شد، اما همچنان تحت نظر شدید نیروهای امنیتی پینوشه قرار داشت. او تصمیم گرفت به آلمان شرقی فرار کند و در آنجا زندگی نویی را شروع نماید. میشل پس از سفر به آلمان وارد دانشگاه لایپزیگ شد. در سال 1976 وارد یک حزب کمونیستی شد و همزمان تحصیل پزشکی را هم ادامه داد. در آلمان با یک تبعیدی دیگر به نام جرجیو کارتس ازدواج کرد. بعد از چند سال فعالیت خاتمه در سال 1979 به شیلی بازگشت و تصمیم گرفت زندگی جدیدش را در کشور خودش شروع نماید.

شروع فعالیت سیاسی؛ وزارت بهداشت و دفاعدر ابتدای کار، میشل از فعالیت سیاسی در شیلی منع شده بود و از این رو به کار خود در زمینه طبابت بچه ها ادامه داد. در سال 1990 کار خود را در وزارت بهداشت شروع کرد. کارنامه درخشان او در این وزارتخانه باعث شد که میشل باشله در سال 2000 راهنمایی وزارتخانه بهداشت و درمان را برعهده گیرد.

او در سال 2002 وزیر دفاع شیلی شد. میشل باشله در ارتش شیلی دست به یک رشته اصلاحات دموکراتیک زد.

نخستین رئیس جمهوری زن شیلی؛ پاک کردن آثار سیاه دیکتاتوریبر اساس گزارش دویچه ووله در سال 2006 بود که میشل باشله به عنوان نخستین زن، مقام ریاست جمهوری شیلی را از آن خود کرد.

دوره ریاست جمهوری او در شیلی را نقطه عطفی در تاریخ این کشور می دانند. او در این دوره، اقدام به بهینه سازی پوشش درمانی در شیلی نمود و برنامه های اجتماعی گسترده ای برای یاری به خانواده های تهیدست را به مورد اجرا گذاشت.

افزون بر آن، به حق طلاق در شیلی مشروعیت بخشید و مبارزه گسترده علیه بی سوادی را شروع کرد. اقتصاد شیلی در این دوره رونق گرفت.

میشل باشله پروژه اصلی خود را در شیلی، ریاست موزه حقوق بشر در سانتیاگو می داند. موزه ای که اسناد و یادواره های دوران خشونت کودتای خونین پینوشه و ایام دیکتاتوری برخاسته از آن را به معرض نمایش می گذارد.

با آنکه باشله از محبوبیت بسیاری برخوردار بود، اما در سال 2010 ناگزیر از مقام ریاست جمهوری شیلی استعفا داد. قانون اساسی شیلی دو دوره پیوسته ریاست جمهوری را مجاز نمی شمارد.

دوره دوم ریاست جمهوری؛ محبوبیت حتی با وجود فساد اقتصادی در خانوادهدر سال 2014، میشل باشله برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور شیلی انتخاب شد. اما دوره دوم ریاست جمهوری باشله همراه با موضوع فساد اقتصادی در خانواده او شد. به ویژه بسیاری از اتهامات مربوط به فساد اقتصادی متوجه پسر او بود.

اگرچه پسر باشله به دنبال بالا دریافت اعتراضات از مقام خود به عنوان مشاور رئیس جمهور استعفا داد، اما میشل باشله هرگز علیه پسر خود اعلام موضع نکرد و همین باعث شد اعتماد عمومی مردم نسبت به او کم بگردد.

Loaded: 100.00%

Remaining Time -2:13

منبع: زندگی امروز

به "بانوی آهنین شیلی را بشناسید، از شکنجه با شوک الکتریکی تا فرار به آلمان و ریاست جمهوری، چگونه میشل باشله با فساد جنگید و محبوب مردم شیلی شد؟، عکس و فیلم" امتیاز دهید

1 کاربر به "بانوی آهنین شیلی را بشناسید، از شکنجه با شوک الکتریکی تا فرار به آلمان و ریاست جمهوری، چگونه میشل باشله با فساد جنگید و محبوب مردم شیلی شد؟، عکس و فیلم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی آهنین شیلی را بشناسید، از شکنجه با شوک الکتریکی تا فرار به آلمان و ریاست جمهوری، چگونه میشل باشله با فساد جنگید و محبوب مردم شیلی شد؟، عکس و فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید