استخراج روغن از دانه های روغنی به روش سنتی و نوین

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، استخراج روغن از دانه های روغنی یکی از شغل های پر عایدی در زمینه عطاری محسوب می گردد. امروزه مغازه های عطاری برای جلب رضایت مشتری و تکمیل محصولات خود، اقدام به خرید دستگاه مناسب استخراج روغن از دانه های روغنی تازه و پر مصرف نموده اند. اگر شما نیز در پی راه میزان فراوری روغن های طبیعی و پر خاصیت از دانه های روغنی مانند، آفتاب گردان، کنجد و زیتون هستید، باید با انواع روش های استخراج روغن آشنا شوید. ما در این مقاله به معرفی روش سنتی تا تازه استخراج روغن می پردازیم. برای آشنایی با این روش ها، این مطلب را تا سرانجام مطالعه کنید.

استخراج روغن از دانه های روغنی به روش سنتی و نوین

روش سنتی؛ یکی از روش های استخراج روغن از دانه های روغنی

در زمان های قدیم، مردم با روش های سنتی، اقدام به استخراج روغن از دانه های روغنی می کردند. هنوز هم در بسیاری از روستا ها کاربرد دارد. در روش سنتی، دانه های روغنی به صورت دستی آسیاب می شوند و در دستگاه های روغن کشی مکانیکی، وارد فرآیند فراوری روغن خواهند شد. این دستگاه ها در روستاهای در حال توسعه به عنوان برترین روش استخراج روغن محسوب می گردد. برای راه اندازی عطاری بیشتر صاحبان کسب و کار، با خرید یک دستگاه استخراج روغن متناسب با فروش خود، در زمینه فروش روغن های گیاهی طبیعی نیز اقدام می نمایند. البته، راندمان استفاده از روش سنتی بسیار کم است و مشکلاتتحولی بزرگ متعددی به همراه دارد. به همین علت، از این روش فقط در مقیاس کوچک استفاده می گردد.

روش پرس گرم؛ روغن گیری از دانه های روغنی با حلال

دومین روش استخراج روغن از دانه های روغنی، روش پرس گرم است. در این روش از حلال ها و آنزیم ها برای فراوری روغن استفاده می گردد. در استخراج روغن از دانه های روغنی، بسته به نوع ماده از آنزیم های خاص برای تجزیه بافت دانه های روغن و در نتیجه آزاد شدن روغن از بافت به کار می رود. تا قبل از اختراع دستگاه پرس سرد، برای فراوری و فروش عمده انواع روغن های گیاهی از روش روغن کشی با حلال استفاده می شد. در این روش از یک حلال برای جداسازی روغن از بافت دانه ها در شرایط و دمای بالا استفاده می گردد. به علت دمای بالایی که در پرس گرم مورد احتیاج است، احتمال سوختگی روغن و کاهش ویتامین های موجود در دانه های روغنی بالا می رود.

پرس سرد؛ تازه ترین روش استخراج روغن از دانه های روغنی

در سال 1373، صنعت استخراج روغن از دانه های روغنی در دنیا با تحولی بزرگ روبه ٰرو شد. در این سال، دستگاه پرس سرد به وسیله شرکت ایران کلدپرسینگ، اختراع و به ثبت رسید. به یاری این دستگاه دیگر احتیاجی به سرمایه بالا برای فراوری و پخش عمده روغن خوراکی به وسیله روش پرس گرم نیست. شما می توانید با استفاده از تکنولوژی پرس سرد، از هر دانه روغنی، روغن با کیفیت، بدون احتمال سوختگی و حفظ ویتامین ها فراوری کنید. این دستگاه ها مطابق با مصرف هر فراوریی و مغازه عطاری قابل تهیه است. فقط باید با کارشناسان فروش دستگاه ایران کلدپرسینگ تماس بگیرید تا مطابق با متراژ و سرمایه اولیه، برترین دستگاه را به شما معرفی نمایند.

انواع دانه های روغنی پر هوادار در عطاری ها

در ایران بیش از 95 درصد از روغن مصرفی وارد می گردد. به علت فراوری کم و تقاضای بالا، زمینه و پتانسیل حوزه فراوری روغن مصرفی گیاهی بسیار پر عایدی است. برای ورود به این کسب و کار، باید نسبت به دانه های روغنی پر مصرف و خواص آن ها آشنا باشید. در ادامه به معرفی چهار دانه روغنی پر هوادار در ایران می پردازیم.

1- دانه کنجد یکی از محبوب ترین دانه های روغنی محسوب می گردد. این دانه به صورت خام، ارده و روغن کاربرد دارد. مصرف کنجد باعث کاهش کلسترول بد خون می گردد. به همین علت برای افرادی که در معرض بیماری های قلبی هستند، پیشنهاد شده است.

2- زیتون نیز یکی دیگر از دانه های روغنی محبوب است که به صورت خام نیز استفاده می گردد. روغن زیتون سرشار از ویتامین و اسید های چرب ضروری بدن است که مصرف آن شما را در برابر بیماری های قلبی ایمن می نماید. روغن زیتون را می توان با روش پرس سرد، بدون افت کیفیت، فراوری کرد.

3- آفتابگردان یا تخمه آفتابگردان نیز جزو دانه های روغنی است که در ظرف های آجیل نیز یافت می گردد. روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین D و A است که برترین جایگزین برای روغن حیوانی در غذاهای سرخ کردنی و پختنی محسوب می گردد.

4- کلزا گیاهی است که از دانه های آن برای فراوری روغن استفاده می گردد. خواص روغن کلزا در طب سنتی بسیار گسترده است. این روغن برای بهبود رطوبت پوست، تامین اسید های چرب ضروری بدن و منبع امگا 3 به شمار میرود.

استخراج روغن مرغوب با دستگاه ایران کلد پرسینگ؛ اولین دستگاه پرس سرد در ایران

در این مقاله به معرفی انواع روش های استخراج روغن از دانه های روغنی پرداختیم. روش سنتی، پرس سرد و پرس گرم از انواع روش های فراوری روغن از دانه های گیاهی محسوب می شوند. هر یک از روش های پرس گرم و روش سنتی، محدودیت هایی دارد. برای مثال، فراوری روغن عمده در روش سنتی و به صورت دستی، امکان پذیر نیست. در روش پرس گرم نیز، به علت استفاده از دستگاه های خاص و آنزیم یا حلال برای فراوری روغن، سرمایه بسیاری احتیاج خواهید داشت.

ویترین مارکت، فروشگاه آنلاین شرکت ایران کلد پرسینگ، امکان دریافت مشاوره و همکاری برای راه اندازی عطاری و کارگاه روغن کشی را در هر مقیاس و ابعادی برای متقاضیان و افراد علاقه مند به این فعالیت، فراهم نموده است. شما می توانید به طور مستقیم از شرکت ایران کلد پرسینگ، دستگاه و تجهیزات لازم برای روغن کشی را با ضمانت بخرید. برای این کار، وارد سایت vitrinemarket.com شوید، یا با شماره 02122953584 تماس بگیرید تا کارشناسان ویترین مارکت شما را هدایت نمایند.

منبع: فرارو

به "استخراج روغن از دانه های روغنی به روش سنتی و نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج روغن از دانه های روغنی به روش سنتی و نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید