هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، این پرسش مطرح می شود که هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟

هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟

تحقیقات نشان می دهد هیروگلیف حدود 5200 سال قبل و در حوالی زمانی ابداع شده است که یک سیستم نوشتاری دیگر به نام خط میخی در بین النهرین ایجاد شد.

لایوساینس نوشت: جیمز آلن ، استاد بازنشسته رشته مصرشناسی دانشگاه براون شرح داد که کاوش های باستان شناسان آلمانی در ابیدوس واقع در مصر به کشف هیروگلیف هایی متعلق به 3200 پیش از میلاد منجر شده است. بعلاوه لودویگ مورنز استاد رشته مصرشناسی دانشگاه بن در آلمان در گفت و گو با لایوساینس شرح داد که هیروگلیف های مصری در حوالی 3300 تا 3200 پیش از میلاد خلق شده اند.

آلن پیرامون اینکه هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟ اضافه کرد: نخستین نمونه ها از سیستم هیروگلیفی اینطور به نظر می رسند که تا حد زیادی تکامل پیدا نموده اند که یا به این علت است که هیروگلیف های اولیه روی مواد قابل تجزیه که در گذر زمان نابود شده اند، نوشته شده اند یا اینکه یک نابغه ناشناس این سیستم نوشتاری را ابداع نموده است.

مارک ون دی میروپ (Marc Van De Mieroop) استاد تاریخ در دانشگاه کلمبیا در ویرایش دوم کتاب خود با عنوان تاریخ مصر باستان نوشت که کارشناسان هنوز بر سر علت ابداع هیروگلیف ها با یکدیگر مباحثه می نمایند.

در زمانی که هیروگلیف اختراع شد، مصر در حال تبدیل شدن به یک دولت واحد بود و ممکن است اداره آن علتی برای اختراع هیروگلیف باشد. ون دی میروپ در کتاب خود اینطور نوشت: منطقی است که شرایط مصر در آن موقع با در نظر گرفتن وسعت و پیچیدگی آن به یک سیستم حسابداری انعطاف پذیر احتیاج داشت که بتواند اطلاعاتی در خصوص ماهیت کالاها، اندازه آنها، منشأ مقصد، افراد مسئول آنها و تاریخ معامله را ثبت کند.

نظریه دیگر این است که هیروگلیف برای یاری به افزایش جلال خدایان و پادشاهان ابداع شده است. ون دی میروپ با اشاره به اینکه بعضی از حکاکی های قدیمی پادشاهان را به همراه هیروگلیف به تصویر می کشند، در کتابش نوشته است: تجلیل از شاه شاید یکی از عوامل محرک در ابداع این سیستم نوشتاری بوده است.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، مصری ها هیروگلیف را در حوالی همان زمانی ابداع کردند که خط میخی در بین النهرین ایجاد شد. کارشناسان هنوز بر سر اینکه کدام یک از این سیستم های نوشتاری زودتر ابداع شده است، با یکدیگر به توافق نرسیده اند.

آلن استدلال می نماید که نخست هیروگلیف های مصری ابداع شده اند و می گوید که قدیمی ترین کتیبه های خط میخی مربوط به حدود 2900 قبل از میلاد است. با این حال، بسیاری از دانشمندان با این نظر مخالف هستند.

در هر صورت، خط میخی و هیروگلیف کاملاً متفاوت هستند و به نظر می رسد که این دو سیستم مستقل از یکدیگر تکامل یافته باشند. آلن اعلام کرد: خط میخی و هیروگلیف آنقدر متفاوت هستند که یکی نمی تواند مستقیماً بر دیگری تأثیر بگذارد. این کارشناس بعلاوه اعلام کرد: علائم خط میخی، نشان دهنده کل کلمات یا هجاها هستند، این درحالی است که هیروگلیف ها نشان دهنده کلمات یا حروف صامت مجزا هستند و نشان دهنده حروف صدادار نیستند.

به گفته دانشگاه ممفیس در تنسی، آخرین کتیبه مصری به خط هیروگلیف به سال 394 پس از میلاد بر می گردد. در آن موقع سیستم های نوشتاری دیگری مانند قبطی در مصر مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن، دانش خواندن و نوشتن هیروگلیف ها از بین رفت. در قرن نوزدهم میلادی با رمزگشایی هیروگلیف این نوشته ها دوباره قابل تشخیص شدند.

سنگ روزتا که باستان شناسان نخستین بار به یاری آن پیروز شدند زبان هیروگلیفی را رمزگشایی نمایند، جزو ارزشمندترین آثار مجموعه موزه بریتانیا محسوب می گردد.

متن های روی سنگ روزتا به سه نوع سیستم نوشتاری مختلف شامل خط دموتیک مصری، یونان باستان و هیروگلیف نوشته شده اند. پژوهشگران با یاری این اثر تاریخی پیروز شدند نمادهای تصویری را که روی شمار بسیار زیادی از آثار به جای مانده از مصر باستان حکاکی شده است، رمزگشایی نمایند.

سنگ روزتا که یک سنگ گرانیتی سیاه است، در حقیقت بخشی از یک تخته سنگ بزرگتر محسوب می گردد که مدتها پیش از آن جدا شده است. سنگ روزتا در سال 1799 در نزدیکی شهر باستانی روزتا واقع در دلتای نیل کشف شد. گفته می گردد سربازان ارتش ناپلئون این اثر را در جریان لشگرکشی فرانسه به مصر کشف نموده اند.

در پی شکست ناپلئون در سال 1801 میلادی این سنگ براساس معاهده اسکندریه به مالکیت بریتانیا در می آید. این سنگ در فوریه سال 1802 به انگلستان منتقل شده و در جولای همان سال به وسیله جورج سوم به موزه بریتانیا اهدا می گردد.

توماس یانگ فیزیکدان بریتانیایی که به مصر شناسی نیز علاقمند بود، مطالعه روی نوشته های سنگ روزتا را در سال 1814 میلادی شروع کرد. او دریافت نمادهای بیضی شکل ضمیمه نام افراد سلطنتی هستند.

اما این ژان فرانسوا شامپولیون واژه شناس فرانسوی بود که در سال 1822 میلادی با آنالیز دقیق سنگ روزتا و سایر متون در نهایت پیروز شد یک لیست کامل از نشانه های هیروگلیفی و معادل های یونانی آنها را ارائه کند.

شامپولیون نخستین مصر شناسی بود که دریافت بعضی از این نمادهای هیروگلیف، الفبایی، بعضی هجایی و بعضی دیگر وابسته به ضمیر هستند.

منبع: همگردی

به "هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیروگلیف چه زمانی ابداع شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید