میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی 32 درصد است

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی گفت: متأسفانه از نظر مقاوم سازی در کشور شرایط خوبی نداریم، در حال حاضر میانگین مقاوم سازی در کشور 40 درصد و در استان 32 درصد است.

میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی 32 درصد است

حجت علی شایان فر در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کاشمر عنوان کرد: باید به موضوع بحران و مدیریت بحران باور داشته باشیم و این موضوع در جامعه نهادینه شود، سیل های سال جاری بخش بسیاری از کشور را درگیر خود نمود؛ بدون شک اگر بستر رودخانه ها از قبل لایروبی می شد مسائل بسیار کمتر بود، سیل را باید نه بحران و نه بلا دانست، در استانی که قطره قطره آب برایمان مهم است تمامی طرح های مدیریت سیلاب باید به سمتی برود که آب را مهار کنیم نه اینکه به داخل کویر برود.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: باید در بالادست با اجرای طرح های آبخیزداری بتوانیم سیلاب را مهار کنیم، دخل و تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها بیشترین نقش را در خسارت های سیلاب سال جاری داشت.

وی گفت: یکی از مهم ترین مسائل استان و حتی کشور عدم لایروبی رودخانه ها بود که بر اثر تداوم خشکسالی ها از آن غفلت شده بود، همچنین عدم تناسب طرح های شهری و روستایی با میزان بارندگی ها، کوهستانی بودن و شیب زیاد در بعضی از مناطق از دیگر مسائل در سیلاب اخیر بود.

شایان فر اضافه کرد: بیشتر سیلاب های استان در مناطق تفرجگاهی و کوهستانی به وقوع می پیوندد، خسارت پذیری کوهسرخ، طرقبه شاندیز و کلات بسیار بیشتر است، در نقاط تفرجگاهی استان سکونتگاه و رستوران ساخته ایم و با دریافت بستر رودخانه موجب کم شدن ظرفیت آب گذری شده ایم اما اگر سیلابی با دوره بازگشت بالا بیاید مسائل بسیاری به وقوع خواهد پیوست.

وی توضیح داد: در کنار اقداماتی که صورت می گیرد باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و تکنولوژی به خصوص رادارهای هواشناسی توانمان افزایش یابد، به همین دلیل کوشش می شود سال جاری نقشه مناطق مستعد به وقوع سیل تهیه شود.

شایان فر پوشش گیاهی کم در بالادست را از دیگر مسائل دانست و گفت: در مکان هایی که پروژه های آبخیزداری اجرا شده بود بسیار بهتر سیلاب مدیریت گشت، سال جاری اعتبارات خوبی از محل حساب ذخیره ارزی برای اجرای پروژه های آبخیزداری تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: شرایط کاشمر در اجرای پروژه های آبخیزداری به نسبت شهرهای اطراف بهتر بوده است، متأسفانه از سال 91 به بعد اعتباراتی که تخصیص یافت برای مقابله، یاری بلاعوض و تسهیلات بود ولی اگر نگاه را از مقابله ای به پیشگیرانه تغییر دهیم مسائل بسیاری برطرف می شود.

شایان فر همچنین با توجه به وجود بزرگ ترین گسل درونه کشور در نزدیکی کاشمر، خلیل آباد و بردسکن بر مقاوم سازی منازل مسکونی تأکید کرد و گفت: متأسفانه از نظر مقاوم سازی در کشور شرایط خوبی نداریم، به طوری که میانگین مقاوم سازی در کشور 40 درصد و در استان خراسان رضوی 32 درصد است. برای افزایش درصد مقاوم سازی نیازمند عزم جدی هستیم، سال جاری به رغم تمامی مسائل مالی از سوی دولت یاری های بسیار خوبی در بخش های مختلف گشت.

وی عنوان کرد: اگر زلزله ای با 7 ریشتر در منطقه ترشیز رخ دهد شاهد وقایع تأسف باری خواهیم بود، اگر مردم در مدیریت بحران همکاری نداشته باشند از سوی دولتی ها کار خاصی برنمی آید؛ در سیلاب اخیر اگر مردم برای یاری نبودند، مسائل جدی داشتیم.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی گفت: سازه های کنترل سیلاب نباید موجب توهم امنیت شود، مؤثرترین رفتار در کاهش خطر سیل اجتناب از ساخت وساز در راستا سیلاب است، زمان وقوع سیل زمانی مناسب برای برنامه ریزی و تصمیم گیری نیست باید قبل از وقوع سیلاب برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی اعلام کرد: باید نقشه نقاط سیل خیز تهیه و در اختیار مردم گذاشته شود تا در زمان امن بدانند در کجا مستقر شوند، برای کنترل سیلاب باید هزینه کرد، خسارت هایی که سیل سال جاری وارد نمود در بعضی مکان ها جبران ناپذیر است.

آمادگی برای اجرای طرح پایلوت بیمه روستایی

فرماندار کاشمر در این جلسه گفت: در راستای فرهنگ سازی آمادگی داریم که موضوع بیمه روستایی را در سطح شهرستان کاشمر به صورت پایلوت اجرا کنیم.

مسلم ساقی اعلام کرد: اگر دستگاه های اداری و سازمان های خدماتی در راستای انجام وظایف و مأموریت هایی که بر عهده دارند به دقت عمل نمایند قطعاً در زمان بحران و حوادث با کمترین چالش روبرو خواهیم بود. امکانات نرم افزاری، سخت افزاری، نیروی انسانی ماهر و دغدغه مند، آموزش های عمومی و هدفمند با تعریف جامعه هدف جزء زنجیره مدیریت بحران هستند که در صورت فراهم بودن امکانات و انجام آموزش ها در این زنجیره شاهد به حداقل رسیدن خسارت و افزایش خدمات رسانی خواهیم بود.

ساقی اظهار کرد: دغدغه ما باید قبل از بروز بحران باشد و قبل از آن نیز اقدامات پیشگیرانه و برای حین و بعد از بحران نیز برنامه داشته باشیم.

هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی وجود ندارد

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر در ادامه اظهار کرد: هیچ محدودیتی در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی وجود ندارد، امیدواریم تا انتها سال بهسازی مسکن روستایی در این شهرستان به انتها برسد.

محمود واحدیان اضافه کرد: پس از وقوع سیل در فروردین سال جاری کارشناسان برای برآورد خسارت به روستاها اعزام شدند، که در این خصوص برای 165 واحد آسیب دیده روستایی که عمدتاً در بخش کوهسرخ بودند 65 میلیارد ریال اعتبار بازسازی در حوزه مسکن اختصاص یافته و تا به امروز 17 میلیارد تومان آن به خسارت دیدگان پرداخت شده و بقیه نیز به صورت مرحله ای تا انتها سال پرداخت می شود.

وی همچنین اعلام کرد: ساخت 45 واحد به انتها رسیده و برای تعمیر 82 منزل روستایی خسارت دیده ناشی از سیلاب تسهیلات پرداخت شده است.

واحدیان گفت: در راستای مقاوم سازی و نوسازی منازل روستایی تا به امروز 390 فقره وام 40 میلیون تومانی مسکن روستایی اختصاص یافته است، همچنین تا به امروز 280 متقاضی برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک های عامل معرفی و از این تعداد 150 نفر پیروز به عقد قرارداد و دریافت وام شدند.

خسارت طوفان به بخش کشاورزی کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین اظهار کرد: در تیرماه سال جاری نیز به علت طوفان و باد شدید 48 میلیارد تومان به دو بخش مرکزی و کوهسرخ خسارت وارد شد.

حسین محمدی گفت: مجموع یاری بلاعوض خسارت وارد شده به بخش کشاورزی کاشمر 197 میلیون و 800 هزار تومان و 151 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی 32 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین مقاوم سازی در خراسان رضوی 32 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید