معرفی شماری از زیباترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، در زندگی امروزی و با ترقی جوامع و پیشرفت علم و تکنولوژی، سنت و عادت های پیشین در میان اقوام رنگ باخته و در پی آن، استفاده از لباسهای محلی کمتر شده است. این موضوع ممکن است به دلیل رفت و آمد بیشتر روستائیان به شهرها ایجاد شده باشد و بعضی هم استفاده از پوشش های سنتی محلی را نوعی عقب ماندگی بحساب می آورند. زنان به پوشیدن این لباسها نسبت به مردان پایبندتر بوده اند. جالب است بدانید که در سالهای اخیر، قشر جوان به پوشیدن لباسهای محلی علاقه نشان داده و این لباسها را یادآور فرهنگ و سنن خود می دانند. با ما در مقاله زیباترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان همراه باشید تا شما را با شماری از مشهورترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان آشنا نماییم.

معرفی شماری از زیباترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان

در گیلان لباس مجردها و متاهل ها چه تفاوتی با هم دارد؟

زنان در قاسم آباد گیلان دامن زیبایی بنام دراز تومان می پوشند. در قسمت پایین این دامن، نوارهای رنگی بطور موازی دوخته می شوند. تعداد این نوارها، فاصله و شکل دوخت آنها نشان دهنده این هست که شخص ازدواج نموده است یا نه. در صورتیکه تعداد نوارها ده تا بوده و ردیف آخر به شکل هفت و هشتی باشد، نشان دهنده مجرد بودن فرد است. اگر تعداد نوارها پنج عدد باشد، شخص میانسال و در صورت اینکه سه عدد نوار دوخته شده باشد، فرد مسن به شمار می رود. نکته قابل توجه دیگر، شکل و فرم لباس های زنان است. جلوی لباس دختران کاملا بسته بوده، ولی لباس زنانی که ازدواج نموده اند، در قسمت جلو چاک دارد.

لباسهایی که با ما درباره صاحبانشان صحبت می نمایند

لباسهای محلی هر منطقه دارای برش، دوخت و تزئیناتی بوده که هر کدام از این موارد گویای دلیل و مناسبت دوخت آن لباس هستند. این لباسهای زیبا و متفاوت با ما سخن می گویند و حقایقی را بازگو می نمایند. بطور مثال، در بعضی از اقوام عشایری لباس یک زن مسن با لباس نو عروس یا دختر مجرد فرق دارد. این تفاوت به لباسها ختم نشده و گاهی آرایش مو، زیورآلات یا سربند حاکی از متاهل یا مجرد بودن بوده که این موضوع بیشتر در میان اقوام قشقایی و لر دیده می گردد.

جالب است بدانید در بین بعضی اقوام، خالکوبی روی صورت نشان دهنده این بوده که فرد ازدواج نموده است. زنان ترکمن، نمودهای کرمانج و بعلاوه زنان عشایر شاهسون اردبیل از سربندی به نام یاشماق استفاده می نمایند. زنان شاهسون با بخشی از یاشماق دهان خود را هم می پوشانند و این کار نشان دهنده این بوده که شخص متاهل است. زنان ترکمن حلقه ای به نام الق که از مقوا ساخته و با پارچه مخمل تزئین شده را زیر روسری خود میگذارند و به این وسیله معین می گردد که آن زن ازدواج نموده است.

اهمیت لباسها در معین سن زنان

در میان زنان جوامع روستایی و عشایری، بستن سربند نه تنها بر موضوع متاهل و مجرد بودن فرد دلالت می نماید، بلکه حاکی از سن زنان هم هست. بطور مثال، زنان مسن در منطقه ها سرد غربی برای سربند از اندازه پارچه بیشتری استفاده می نمایند. از آنجایی که پارچه بیشتر سر را بزرگتر نشان می دهد، آنان بر این باورند هرچه سر بند بزرگتر باشد، شخص داناتر و خردمندتر است. بعلاوه، برقعی که زنان مسن جنوبی می بندند، ساده تر و با تزئینات کمتر و به رنگ تیره است. معمولا در بسیاری از اقوام، زنان مسن تر لباسهایی به رنگ تیره به تن می نمایند اما در شهری مثل تالش، لباس زنان مسن تر روشن بوده و به رنگ سفید است.

تفاوت برقع ها در متاهل ها و مجردها

زنان استان هرمزگان از روبندی بنام برقع استفاده می نمایند و تفاوت رنگ و شکل برقع ها، نشانه شرایط تاهل زنان هست. زنان متاهل از برقعی بزرگ استفاده می نمایند که دارای تزئینات است اما دختران برقع کوچکی که قسمت داخلی آن مشکی و بقیه قسمت ها رنگی بوده را به صورت می بندند. خالکوبی روی دست، صورت یا بدن بعد از ازدواج هم از سنت های زنان عرب خوزستان به شمار می رود.

منبع: همگردی

به "معرفی شماری از زیباترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از زیباترین نشانه های تاهل در لباس محلی زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید