طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ تجربه ای متفاوت و دلچسب

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خبرنگارانـ خورش ها از غذا های اصیل و پایه ثابت سفره های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. در شهر های مختلف ایران خورش ها را به سبک ها و روش های گوناگون طبخ می نمایند. خورش ها معمولا با مرغ و یا گوشت تهیه می شوند و از همین جهت دارای مقدار بالایی از پروتئین هستند.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ تجربه ای متفاوت و دلچسب

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، خورش لوبیا سبز یکی از انواع خورش هاست که به علت داشتن لوبیا سبز ساده غذایی کامل، مقوی و سرشار از فیبر است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گاه نمی دانید برای ناهار یا شام خانواده چه غذایی را تهیه کنید یا در پی تنوع در برنامه غذایی خانواده هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورش لوبیا سبز را همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به طبخ این خورش را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه خورش لوبیا سبز

لوبیا سبز خرد شده: 2 لیوان

گوشت خورشتی: 200 گرم

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

پیاز درشت: 1 عدد

آب غوره: یک چهارم فنجان

زعفران دم نموده: 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

آب جوش: یک و نیم لیوان

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از سبزیجات تازه با ارزش غذایی بسیار بالاست که حاوی ویتامین c، ویتامین B، فیبر و فولیت مورد احتیاج روزانه بدن است. سعی کنید همواره لوبیا سبز تازه و مرغوب را بخرید. لوبیا سبز تازه معمولا سفت است و هنگام نصف کردن با دست صدای شکستن می دهد. اگر لوبیا سبز له یا بیش از حد نرم بود، هرگز آن را خریداری نکنید. لوبیا سبز هایی که روی پوست شان لکه های قهوه ای دارند، سالم نیستند. معمولا لوبیا سبز های کوچک و باریک بسیار ترد و خوشمزه و برای تهیه غذا مناسب هستند.

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم برترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به مقدار کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند

نکات مربوط به گوشت

گوشت قرمز حاوی مقدار بالایی از پروتئین است و برترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن محسوب میگردد. بعلاوه گوشت قرمز دارای مقدار قابل توجهی امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیش گیری از کم خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B نیز می باشد که استفاده از این گروه ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن لازم است.

اگر خواستید خورش لوبیا سبز را با گوشت قرمز تهیه کنید، بهتر است از گوشت گوسفندی بهره ببرید. این امر کاملاً سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت گوساله هم بهره ببرید که بسیار هم خوشمزه می گردد. اگر خواستید این خورش را با گوشت گوسفندی تهیه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می گردد، پس کمی درشت تر از گوشت گوساله خرد کنید. سعی کنید گوشت ها را یک مقدار خرد کنید تا درنهایت خورش شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می گردد و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری بهره ببرید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی گردد. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز

برای آغاز کار ابتدا لوبیا سبز ها را خوب بشویید و بعد آن ها را کمی درشت تر از زمانی که می خواهید لوبیا پلو درست کنید، خرد کنید و کنار بگذارید. حالا پیاز را خرد کنید و توی یک قابلمه مناسب بریزید. کمی روغن به پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید پیاز با شعله میانه اجاق گاز کمی نرم گردد. سپس گوشت را به صورت مکعبی خرد کنید و به پیاز اضافه کنید تا با هم تفت بخورند. زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر را روی گوشت و پیاز بریزید و خوب هم بزنید تا بوی زحم گوشت گرفته گردد و رنگش تغییر کند. کمی بعد رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا رب کمی تفت بخورد. سپس یک و نیم لیوان آب جوش توی قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید.

حدود دو ساعت زمان بدهید تا گوشت با شعله کم بپزد. در این فاصله لوبیا سبز را توی یک ماهی تابه مناسب بریزید و همراه با کمی روغن، نمک، زردچوبه و زعفران به مدت بیست دقیقه با شعله کم تفت بدهید. بعد از اینکه گوشت پخت، لوبیا سبز را به قابلمه خورش اضافه کنید و حدود 2 ساعت دیگر زمان بدهید تا خورش کاملا جا بیافتد. حتما شعله اجاق گاز را کم کنید و در این فاصله چند بار خورش را هم بزنید تا ته نگیرد و اگر آب خورش کم شده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از این که خورش آماده شد و به روغن افتاد، آب غوره را اضافه کنید و اجاق گاز را خاموش کنید. حالا خورش لوبیا سبز شما آماده است که می توانید آن را همراه با پلو دمی یا کته میل کنید. نوش جان.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ تجربه ای متفاوت و دلچسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ تجربه ای متفاوت و دلچسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید