رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کبد چرب

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کبد یکی از ارگان های حیاتی بدن انسان است که پالایش همه مواد غذایی خورده شده را بر عهده می گیرد. کبد چرب یک بیماری پیشرونده و مزمن است که باید درمان و کنترل آن را جدی بگیریم. سبک زندگی سالم و اعتدال و میانه روی در رژیم غذایی برترین راه برای حفظ سلامت کبد است. در این مقاله با رژیم غذایی مناسب کبد چرب بیشتر آشنا می شویم.

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کبد چرب بیماری کبد چرب شیوع قابل توجهی دارد و افراد و بیماران زیادی در خصوص این بیماری بیم، تردید و پرسش فراوان دارند. از نظر علمی، در افرادی که بیش از پنج تا 10 درصد وزن کبدشان را چربی ها تشکیل دهند، ابتلا به این بیماری معنا پیدا می نماید.کبد چرب به دو دسته تقسیم می شود:

1.کبد چرب الکلی (سیروز کبدی)؛ در بیماران و افراد مصرف کننده ماده حرام و مضر الکل دیده می شود و با مقدار و مدت زمان مصرف الکل ارتباط دارد (گاهی در مصرف کوتاه مدت الکل نیز ایجاد می شود).

بعلاوه افراد چاق، مبتلایان به دیابت و کسانی که سطح بالایی از آهن دارند ریسک بالاتری از ابتلا به کبد چرب الکلی دارند.

2. کبد چرب غیرالکلی؛ در افراد چاق، بیماران مبتلا به دیابت و افراد با کلسترول خون بالا ایجاد می شود. بعلاوه مصرف داروهای استروئیدی و آنابولیک و مکمل ها و خوددرمانی در ایجاد کبد چرب نقش بسزایی دارند.

در زنان حامله به علت تغییرات هورمونی امکان ابتلا به کبد چرب وجود دارد که حتی می تواند منجر به افزایش احتمال عفونت ها، خونریزی و حتی نارسایی کبد شود. کبد چرب حاملگی طی چند هفته بعد از زایمان بهبودی قابل توجه می یابد.

علائم کبد چرباین بیماری غالباً بدون علامت بوده اما می تواند به مرور زمان و با افزایش مقدار چربی کبد با علائم کبد چرب خود را نشان خواهند داد. این علائم شامل دل درد، بی اشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و تیرگی پوستِ گردن و زیر بغل و ضایعات پوستی کدر می شوند.

درمان کبد چربورزش منظم و به خصوص ورزشهای هوازی و استقامتی و رژیم های غذایی اساس درمان هستند. ورزشی که منجر به کاهش وزن و قند و چربی خون شود می تواند موجب کاهش چربی کبد شود.

مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم حتی اگر منجر به کاهش وزن نشود می تواند چربی کبد را کاهش دهد.1

رژیم غذایی مناسب کبد چربمقدار کربوهیدرات (قند) و به خصوص کربوهیدرات های ساده و همین طور چربی، به خصوص چربی های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود.

مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی های غیراشباع مانند روغن های مایع و گیاهی مثل روغن کانولا و زیتون استفاده کنند؛ حتما چربی های قابل رویت گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحا در هفته بیش از 2 بار گوشت قرمز نخورند و مصرف فیبر را افزایش دهند.

موادغذایی با خواص ضدالتهابی مثل روغن ماهی نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود. 2

یک رژیم غذایی مناسب برای تخفیف بیماری کبد چرب می بایست غنی از میوه و سبزیجات باشد . سبزیجات برگ دار و میوه جاتی که حاوی اسید فولیک هستند برای سلامت کبد اهمیت دارند. میوه ها بعلاوه غنی از ویتامین ث هستند.3

نباید وعده شام یا هر وعده غذایی را از برنامه تغذیه حذف کرد، تعداد وعده های غذایی باید زیاد و حجمشان کم باشد. اگر حجم بالایی از خوراکی را در یک وعده مصرف کنند، تمام مواد غذایی در کبد به تری گلیسیرید تبدیل می شود.2

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب از چاقی و اضافه وزن رنج می برند و حفظ تناسب اندام در فرایند بهبود این بیماری بسیار مهم است لذا افرادی که دچار اضافه وزن هستند می بایست باید در جهت رسیدن به وزن مناسب کوشش کنند. ضمناً یک رژیم غذایی مطلوب برای بیماری کبد چرب باید با فعالیت بدنی مکفی و اصلاح الگوی زندگی ادغام شود تا توانایی کاهش تجمع چربی در کبد به حداکثر برسد.3

غذاهای مجاز در رژیم غذایی درمان کبد چرب

سیرسیر یکی از مهم ترین رژیم های غذایی درمانی کبد چرب است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. مطالعات پزشکی نشان داده که مکمل های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب یاری می نماید.

کلم بروکلیخوردن انواع سبزیجات مختلف برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی یکی از سبزیجات است که فرد باید در خصوص گنجاندن آن در رژیم غذایی به آن فکر کند. مصرف طولانی مدت کلم بروکلی باعث جلوگیری از افزایش چربی در کبد می شود.

چای سبزاستفاده از چای سبز برای اهداف دارویی روشی است که از هزاران سال پیش تا به امروز ادامه دارد چای سبز به کاهش مقدار چربی بدن و چربی خون یاری می نماید. سطوح آنتی اکسیدانی در چای سبز نیز ممکن است برای کاهش التهاب بدن و کبد مفید باشد.

بادام زمینیکبد چرب در مراحل آخر بیماری، درمان کامل ندارد و تنها می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مصرف چربی اشباع عملکرد کبد را با مشکل روبرو می نماید. از طرفی ارگان های داخلی بدن احتیاج به چربی های خوب و غیر اشباع دارند تا بتوانند املاح و ویتامین های لازم را دریافت و جذب کنند.

بادام زمینی حاوی مقادیر بالای چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن است که هیچ آسیبی به کبد و ارگان های حیاتی بدن نمی رساند. تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن شگفت انگیز است. بیماران با یک رژیم لاغری حاوی بادام زمینی و کم کردن مقدار چربی مضر بدن می توانند فشار به کبد را کم نموده و فرایند درمان را تسهیل کنند.

گردوگرود غنی از امگا 3 است و گنجاندن آن در رژیم غذایی درمان کبد چرب لازم و لازم است. مطالعات نشان می دهد که خوردن گردو پیشرفت های عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب غیر الکلی بهبود می بخشد.

اسیدهای چرب امگا 3بررسی های اجرا شده نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، افزایش چربی های کبدی و مقدار کلسترول HDL را بهبود می بخشد. خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به کاهش چربی کبد یاری کند. این غذاها شامل ماهی قزل آلا، ساردین، گردو و تخم کتان می شوند که شما می توانید آنها را در رژیم غذایی درمان کبد چرب خود بگنجانید.

آووکادوآووکادو غنی از چربی های سالم است، اما حاوی مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که می تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن یاری کند.

پروتئین سویا یا پروتئین وی (آب پنیر)برخی از پروتئین ها می توانند بدن را در مقابل بیماری کبد چرب محافظت کنند. به نظر می رسد پروتئین سویا و آب پنیر برای یاری به توازن اثرات مصرف کربوهیدرات ساده و کاهش مقدار قند خون مفید باشند. مصرف این پروتئین ها بعلاوه به بدن یاری می نماید که توده عضلانی را حفظ کند و وزن کلی را کاهش دهد.

قهوهنوشیدن قهوه یک مراسم صبحگاهی برای بسیاری از مردم است، اما ممکن است مصرف قهوه بیشتر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد. قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قوی و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی است. بعلاوه قهوه باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود.

به نظر می رسد قهوه به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی یاری می نماید. اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی، ممکن است علاوه بر رژیم غذایی درمان کبد چرب برای افراد بیمار، برای سایر افراد نیز عالی و پیشگیرانه باشد.4

در حالت کلی اجزای یک الگوی غذایی خوب برای بیماری کبد چرب عبارت است از: 20-30درصد پروتئین، 60-50 درصد کربوهیدرات و 20-30 درصد چربی (دریافت چربی مهم ترین جزء است و نباید هیچ وقت بیشتر از 30 درصد شود).

در واقع یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب چندان متفاوت از یک رژیم غذایی سالم برای یک فرد عادی نیست و راه چاره کلیدی عبارتست از : کاهش محتوای چربی و اجتناب از مصرف کربوهیدرات های ساده و کوشش در جهت مصرف کامل انرژی دریافتی و پیشگیری از تجمع بیش از حد چربی و کربوهیدرات در بدن. لازم نیست که برای کسب آمادگی برای یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب، ذائقه و لذت از طعم ها را در خود نابود کنید و فقط باید از ماهیت آنچه که می خورید و روش طبخ آن مطلع باشید و انتخاب های غذایی خود را مطلعانه کنترل کنید.3

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.zums.ac.ir

3.www.jadidtarin.com

4.www.drdr.ir

منبع: راسخون

به "رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید