دره ستارگان کجاست؟ چگونه به آنجا برویم؟

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، دره ستارگان قشم به عنوان یکی از جمله ده ها جاذبه گردشگری قشم به شمار می رود که در هر سال افراد بسیاری از سراسر ایران و حتی کشورهای اطراف برای بازدید از این جاذبه ها راهی این جزیره می شوند. در این بخش از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در مورد دره ستارگان در اختیار شما قرار دهیم، از این رو پیشنهاد میکنیم تا در صورتی که مایلید به زودی به قشم سفر نموده و قصد دارید اطلاعات کاملی در مورد جاهای دیدنی قشم به دست آورید تا خاتمه با ما همراه باشید.

دره ستارگان کجاست؟ چگونه به آنجا برویم؟

از این جاذبه کم نظیر بیشتر بدانید

اگر قصد بازدید از یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری قشم را دارید بدون شک دره ستارگان همان جایی است که میبایست در سفر به قشم به آن سر بزنید، این دره از سنگ هایی با ظاهری عجیب تشکیل شده است که سن آنها را به بیش از دو میلیون سال پیش تخمین زده اند. دره ستارگان قشم یکی از بخش های مهم ژئوپارک قشم به شمار می رود که حتی از سازمان های دنیای نیز برای حفظ آن کوشش هایی صورت میگیرد.

با بازدید از این جاذبه شگفت انگیز این امکان را خواهید داشت تا از جنگل های حرا، غار نمک، تنگه چاهکوه، بام قشم، زیستگاه لاک پشت ها و موزه سنگ نیز بازدید کنید. بازدید ازاین جاذبه شگفت انگیز این امکان را برای شما فراهم خواهد نمود تا از یکی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری در دنیا بازدید کنید. مخروط های نوک تیز، ستون های بزرگ و دیوارهای بلند این دره چیزی نیست که بتوان هر جایی آنرا یافت.

دلیل تشکیل دره ستارگان

روایت های مختلفی در مورد دلیل تشکیل دره ستارگان وجود دارد، یکی از این روایات آن است که این دره بر اثر برخورد شهاب سنگ با زمین تشکیل شده است، بدین صورت که شهاب سنگ پس از برخورد با زمین این منطقه باعث جا به جایی خاک شده و این خاک ها پس از خشک شدن و در اثر وزش باد جا به جا شده و به شک امروزی درامده اند.

روایت دیگری در مورد تشکیل دره ستارگان وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد که فرازمینی ها باعث سقوط ستاره ای در این بخش از قشم شده اند و همین سقوط باعث ایجاد این دره و ستون های آن شده است.

دلایل علمی تشکیل دره ستارگان قشم

در کنار تمام حواشی که در مورد تشکیل این جاذبه زیبا وجود دارد، دانشمندان پس از آنالیز های گسترده دلیل عملی تشکیل دره ستارگان را جریان آب های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها دانستند که با فرسایش این بخش از قشم زمینه ساز تشکیل دره ستارگان قشم شدند.

بارندگی در قشم کم اما تاثیر گذار است

باتوجه به شرایط اقلیمی که قشم از آن بهره میبرد بارندگی های کمی در این جزیره رخ میدهد اما باتوجه به ساختار دره ستارگان، همین میزان بارش نیز در هر نوبت موجب بروز تغییراتی در این دره می گردد که به نوبه خود نظر بسیاری از زمین شناسان و محققین این زمینه را به خود جلب نموده است.

لایه های تشکیل دهنده دره ستارگان

یکی از شگفتی های طبیعت که میتوان آنرا در دره ستارگان یافت این است که دیوارهای این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده اند، یک لایه ضخیم و و نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر و لایه ای نازک و سخت به رنگ سفید تا خاکستری تیره بر روی آن قرار گرفته است.

لایه ای که در زیر قرار گرفته است بر اثر عوامل محیطی به سرعت تخریب می گردد، این در حالی است که لایه رویی در نقش یک سپر محافظ از سرعت فرسایش این لایه میکاهد. در بعضی نقاط که لایه رویی از بین رفته باشد و یا شکافی در میان آن ایجاد شده باشد شاهد افزایش سرعت فرسایش هستیم که همین امر سبب شکل گیری شکاف ها و دره های کوچک شده است.

ستون هایی که در دره به شکل سوزنی و باریک دیده می گردد به این دلیل است که آب باران های فصلی به صورت چرخشی و سیلابی در اطراف ستون ها جریان داشته و همین امر سبب شکل گیری این ستون ها به اشکالی که در حال حاضر شاهد آنها هستید شده اند.

قدم هایتان را با احتیاط بردارید

در زمان بازدید از دره ستارگان می بایست دقت زیادی به قدم برداشتن های خود داشته باشید زیرا لایه های تشکیل دهنده این دره بسیار حساس و شکننده هستند، به طوری که حتی وزن انسان می تواند مقاومت آنها را در هم شکسته و باعث ریزش و از بین رفتن آنها گردد. در کنار این موضوع وجود درزهای بسیار ریز و شکاف های باریک در ساختار ستون های این دره باعث می گردد تا طی مرور زمان این ستون ها فرو بریزند.

آیا دره ستارگان روح دارد؟

باتوجه به صداهایی که از این جاذبه گردشگری به خصوص در شب هنگام به گوش می رسد بعضی از افراد بر این باورند که این صداها، صدای ارواحی است که در دره ستارگان حضور دارند، این در حالی است که صدای ایجاد شده در واقع صدای بادهایی است که در میان حفره های دره ستارگان میپیچد و این صدا را فراوری میکند.

دره ستارگان لوکیشن فیلم اژدها وارد می گردد

در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر فیلمی با نام اژدها وارد می گردد به نمایش درامد که موضوع موضوع آن باورهای مردم بومی قشم بود. لوکیشن فیلمبرداری این فیلم دره ستارگان بود و در آن به کشف یک موجود عجیب و غریب در قبرستان این منطقه پرداخته شد.

دره ستارگان برترین لوکیشن عکاسی در قشم

اگر اهل عکاسی هستید و دوربین عکاسی حرفه ای نیز به همراه دارید، دره ستارگان میتواند برترین لوکیشن عکاسی برای شما به شمار رود. باتوجه به سطح آلودگی پایینی که این منطقه دارد، شب هنگام و حتی هنگام طلوع آفتاب شما میتوانید آسمانی بدون غبار و آلودگی را مشاهده نموده و برترین و زیباترین عکس ها را از آسمان بگیرید.

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان قشم در بخش جنوبی قشم و در نزدیکی روستای برکه واقع شده است. در امتداد این روستا مسیری 500 متری وجود دارد که با طی کردن آن به این دره خواهید رسید.

برترین زمان برای بازدید از دره ستارگان

برای اینکه بتوانید گرمای هوای جنوب ایران را تحمل کنید بهتر است فصول سرد سال را برای بازدید از قشم و دره ستارگان انتخاب کنید. برترین زمان برای بازدید ازاین جاذبه در پاییز، زمستان و نهایتا اوایل بهار است.

منبع: الی گشت

به "دره ستارگان کجاست؟ چگونه به آنجا برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ستارگان کجاست؟ چگونه به آنجا برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید