خیزش نسل نهم؛ پلی استیشن 5

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کنسول های نسل نهم بازی های ویدیویی آماده شده اند و تنها چند روز تا عرضه آن ها باقی مانده. در نتیجه تصمیم گرفتیم در چند مقاله جامع، کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس را آنالیز کنیم. البته نسل جدید کارت گرافیک های شرکت های انویدیا و ای ام دی هم با قدرت هایی بی سابقه، همین روز ها معرفی شدند که پاسخی هستند به کنسول های نسل جدید. در نتیجه برای این که به طور کامل به استقبال نسل جدید برویم تصمیم گرفتیم علاوه بر مقاله های کنسولی، یک مقاله جداگانه مخصوص پلتفرم کامپیوتر های شخصی نیز منتشر کنیم. در این قسمت از این سری مقالات، کنسول پلی استیشن 5 را آنالیز خواهیم کرد.

خیزش نسل نهم؛ پلی استیشن 5

شرکت سونی با راستای که برای کنسول پلی استیشن 5 معین نموده، باز هم کاربلدی خود را به رخ همه می کشد. در نسل نهم کنسول ها، شرکت سونی همانند نسل قبلی قدم هایی محکم و با اطمینان بر می دارد. کنسول پلی استیشن 3 ویژگی های جدید بسیاری داشت اما بعضی از این قابلیت ها دردسرهای متعددی برای توسعه دهندگان ایجاد کردند. در نسل قبلی هم با وجود این که کنسول پلی استیشن 4 به یکی از پیروز ترین کنسول های تاریخ تبدیل شد اما نوآوری های چشم گیری همراه خود نداشت و بیش تر قدرت محض بیش تری نسبت به پلی استیشن قبلی ارایه می کرد. در این نسل جدید، شرکت سونی تعادل بسیار خوبی میان خلاقیت های بی سابقه و از سوی دیگر، ارتقای قدرت و قابلیت های قدیمی ایجاد نموده. سونی همواره در هر نسل، کنسول هایی خارق العاده باکیفیت و صد البته بازی های محشر را به همگان ارایه داده و بر اساس چیزی که تا به حال دیده ایم، پلی استیشن 5 هم از قاعده ساخت کنسول های سونی استثنا نخواهد بود.

طراحی کلی

پلی استیشن 5 قابلیت های فراوانی دارد که تجربه بازی کنان را دگرگون خواهند کرد. البته کنسول جدید شرکت سونی قدرتی بسیار بالا نیز دارد که مخاطبان تشنه به وضوح تصویر و نرخ فریم بالا را راضی می نماید. اواخر نسل قبل، بازی هایی با گرافیک بسیار بالا عرضه شدند که این بازی ها انتظارات بازی کن ها را تا حد زیادی از صنعت بازی سازی بالا بردند. در نسل جدید شرکت سونی تمام کوشش خود را نموده تا بتواند این انتظارات را برآورده کند. البته این بلندپروازی ها ارزان نیستند و باعث بالا رفتن قیمت کنسول پلی استیشن 5 شده اند؛ در نتیجه شرکت سونی یک نسخه ارزان تر و بدون درایو خواندن دیسک های نوری از این کنسول عرضه نموده تا افراد بیش تری توانایی خرید پلی استیشن 5 را داشته باشند.

قیمت 500 دلاری کنسول پلی استیشن 5 ممکن است بالا به نظر برسد؛ اما به ازای امکانات این کنسول، واقعا ارزش هزینه کردن را دارد. برخلاف شرکت مایکروسافت که برای کاهش هزینه تمام شده کنسول ارزان تر خود، تغییرات اساسی بسیاری در سزی اس اعمال نموده، شرکت سونی تنها به محدود کردن بازی کنان برای استفاده از بازی های دیجیتالی بسنده نموده. جالب این جاست که هزینه افزودن درایو بلو ری به کنسول ها چیزی حدود 20 دلار است اما کم شدن این قطعه از کنسول، 100 دلار کاهش قیمت به دنبال داشته و قیمت نسخه دیجیتالی کنسول پلی استیشن 5 را به 400 دلار رسانده.

شاید این حرکت شرکت سونی در ابتدا چندان هوشمندانه به نظر نیاید و ضرر های اقتصادی برای آن ها به دنبال داشته باشد؛ اما حذف سخت افزار خواندن دیسک حتی ممکن است در طولانی مدت به سود دهی هم برسد. تهیه و فروش بازی های دیسکی هزینه های اضافه ای برای شرکت سونی دارند که عدم وجود این هزینه ها به نوعی برای این شرکت می توانند سوددهی طلقی شوند. پیش از هر چیز، خود بسته بندی و دیسک های بازی ها، هزینه ای جداگانه دارند و سونی احتیاجی به پرداخت این هزینه ها برای دارندگان نسخه تمام دیجیتال کنسول پلی استیشن 5 ندارد. از سمت دیگر واسطه های میانی حذف خواهند شد و شرکت سونی به طور مستقیم بازی ها را به خریداران ارایه می نماید؛ در نتیجه سودی که قرار بود به فروشگاه های واسطه برسد به جیب های سونی باز می گردد. بعضی از بازی کنان به خرید بازی های دست دوم گرایش دارند و یا مجموعه عظیمی از بازی های دیسکی پلی استیشن 4 دارند و در صورت محدود شدن به خرید دیجیتالی، مجبور به خرید بازی ها با قیمت کامل خواهند شد. (پلی استیشن 5 از بازی های پلی استیشن 4 پشتیبانی می نماید و در ادامه راجع به این موضوع بیش تر توضیح خواهیم داد)

شرکت سونی تا به حال اطلاعات خوبی در خصوص کنسول جدید خود در اختیار ما قرار داده. البته با وجود این که اطلاعات اعلام شده جزییات کاملا دقیقی ندارند اما می توانند ایده کلی مناسبی از هدف سونی در نسل جدید به ما بدهند. می توان گفت مهم ترین منبع اطلاعات که از سونی داریم، ویدیوی معروف کنفرانس سونی است که در آن مارک سرنی که یکی از طراحان مهم این کنسول است ویژگی های پلی استیشن 5 را توضیح می دهد. منبع مهم دیگر، ویدیوی باز کردن و نمایش سخت افزار داخلی کنسول پلی استیشن 5 است که همین چند وقت پیش منتشر شد. بیش تر اطلاعات این مقاله از این دو ویدیو استخراج شده اند.

  • سخت افزار داخل PS5 را تمام و کمال در این ویدیو ببینید

یکی از عظیم ترین مسائل کنسول پلی استیشن 4، صدای فن بلند آن است که بسیاری از دارندگان این کنسول را شاکی نموده. شرکت سونی به حرف های هواداران گوش داده و تمرکز زیادی روی سیستم خنک نماینده کنسول پلی استیشن 5 گذاشته. نداشتن سیستم خنک نماینده کارآمد باعث می گردد دمای کنسول بالاتر برود و این موضوع نه تنها باعث محدود شدن پردازنده های کنسول برای جلوگیری از آسیب دیدن می گردد، بلکه فن کنسول را مجبور به چرخیدن سریع تر برای خنک کردن و فراوری صدای بیش تر می نماید. همان طور که گفتیم، طراحی پلی استیشن 5 ترکیبی از ارتقا و نوآوری در خود دارد و طراحی سیستم خنک نماینده این کنسول هم چنین شرایطی دارد.

شرکت سونی هیت سینک عظیمی را در این کنسول جای داده که حقیقتا هیت سینکی با این اندازه حتی در کامپیوتر های حرفه ای گیمینگ هم کم تر دیده می شوند. این هیت سینک غول پیکر باعث شده خود کنسول هم اندازه ای غول پیکر داشته باشد؛ طوری که کنسول پلی استیشن 5 به عظیم ترین کنسول میان کنسول های مدرن تبدیل شده و کنسول های عظیمی مانند پلی استیشن 3 و ایکس باکس اول در مقابل این کنسول کوچک به نظر می رسند.

در صورت سپردن بودجه مناسب به مهندسان خوش فکر، می توان فن مناسبی در پلی استیشن 5 قرار داد و جریان هوا را به خوبی کنترل کرد؛ اما طراحان سونی نه تنها جریان هوای کنسول را به خوبی سنجیده اند و آن را کنترل نموده اند، بلکه فراتر رفته اند و امکاناتی که تا به حال در به طور عمومی ندیده بودیم را به این کنسول اضافه نموده اند. مهندسان شرکت سونی بعد از تحقیقات دوساله پیروز شده اند آلیاژی مناسب از گالیم فراوری نمایند که می توان به شکلی ایمن از آن به عنوان رابط دمایی میان پردازنده مجتمع و هیت سینک استفاده کرد. فلز مایع رسانایی دمایی بالایی دارد و می تواند فرآیند خنک کردن پردازنده مجتمع کنسول پلی استیشن 5 را تا حد خوبی بهبود بخشد.

استفاده از فلز مایع به عنوان رابط دمایی اتفاق تازه ای نیست و حقیقتا می توان این رابط دمایی را با قیمتی نسبتا پایین تهیه کرد. مشکل این جاست که گالیم واکنش پذیری بالایی دارد و رسانای جریان الکتریسیته هم هست. در نتیجه استفاده ناایمن از فلز مایع می تواند باعث واکنش این رابط دمایی با هیت سینک گردد و همچنین نشت آن می تواند به دیگر قطعات داخلی کنسول، آسیب هایی جبران ناپذیر بزند. سونی طی آزمایشات دو ساله خود پیروز شده که این روش بهینه برای انتقال دما را ایمن سازی کند و برای اولین بار به عنوان روشی قابل اتکا به شکل عمومی رواج دهد.

سخت افزار

کنسول پلی استیشن 5 مجهز به پردازنده هشت هسته ای و شانزده رشته ای شرکت ای ام دی با معماری Zen 2 است که با حداکثر فرکانس 3.5 گیگاهرتز کار می نماید. در کنار این پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی شرکت ای ام دی با معماری RDNA 2 فعالیت می نماید که 36 واحد پردازشی دارد و حداکثر فرکانس آن 2.23 گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده ها، حافظه های موقت GDDR6 این کنسول با ظرفیت 16 گیگابایت وجود دارند که به طور مشترک توسط پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی استفاده می شوند.

اگر به کلمات استفاده شده در پاراگراف قبلی دقت نموده باشید پی برده اید که شرکت سونی فرکانس های حداکثری برای پردازنده های کنسول خود را اعلام نموده است. برخلاف کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس که فرکانس هایی دقیق و کاملا ثابت دارند، سونی راستا دیگری را دنبال می نماید و پردازنده هایی منعطف طراحی نموده.

مهم ترین ویژگی برای کنترل فرکانس پردازنده ها، حرارت فراوریی آن ها و توان سیستم خنک نماینده در جذب این حرارت است. پردازنده ها برای فعالیت مناسب احتیاج دارند در دامنه دمایی تعیینی باشند. اما شرکت سونی برای معین فرکانس پردازنده های کنسول به جای تمرکز روی حرارت، روی فعالیت پردازنده های کنسول تمرکز نموده. پردازنده مجتمع کنسول پلی استیشن 5 بودجه تعیینی برای دریافت انرژی دارد که این بودجه با توجه به سیستم خنک نماینده این کنسول در نظر گرفته شده.

درون پردازنده مجتمع این کنسول، واحد کنترلی وجود دارد که با آنالیز فعالیت پردازنده ها، این بودجه را میان آن ها تقسیم می نماید. این واحد کنترل می تواند بر اساس الگوریتم شرکت سونی تصمیم بگیرد که چگونه قدرت را میان بخش های پردازنده مجتمع تقسیم کند تا حرارت فراوریی توسط سیستم خنک نماینده قابل هضم باشد. بر اساس محاسبات سونی، پلی استیشن 5 توانایی اجرای بازی ها با فرکانس های تعیین شده حداکثری در بیش تر مواقع را دارد. در صورتی که پردازنده ها فعالیت شدیدی نداشته باشند، فرکانس ها کاهش می یابند. می توان گفت مرکز کنترل انرژی این کنسول به جای کنترل فرکانس ها بر اساس دمای نهایی، خود فرکانس ها را طوری تنظیم می نماید تا دمای نهایی مناسبی داشته باشند.

به لطف پردازنده های شرکت ای ام دی، پردازنده اصلی و گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 می توانند به شکل هوشمند بودجه انرژی را میان خود تقسیم نمایند و در صورت این که یکی از پردازنده ها فعالیت کم تری داشته باشد و دیگری تحت فشار باشد، قدرت پردازنده کم کار به پردازنده فعال اختصاص داده می گردد. برای مثال در بازی هایی که احتیاج به قدرت پردازشی گرافیکی بیش تری دارند و پردازنده اصلی در آن ها فعالیت چندانی ندارد، از انرژی ورودی پردازنده اصلی کاسته می گردد و این انرژی به پردازنده گرافیکی راهنمایی می گردد. با این فناوری که SmartShift نام دارد، می توان بدون افزایش مجموع حرارت فراوریی توسط پردازنده مجتمع، از آن به شکل بهینه تر و کارآمد تر استفاده کرد.

شرکت سونی در این نسل به جای حرکات محیرالعقولی مانند طراحی پردازنده عجیب کنسول پلی اسیشن 3، پردازنده ای با معماری معقولانه طراحی نموده. این طراحی باعث می گردد معماری کنسول پلی استیشن 5 مانند دیگر کنسول ها شناخته شده تر باشد و توسعه دهندگانی بتوانند راحت تر برای کنسول پلی اسیشتن 3 بازی طراحی نمایند. از سوی دیگر این معماری همانند معماری کنسول پلی اسیشتن 4 است و در نتیجه می توان بازی های کنسول پلی استشین 4 را روی این کنسول اجرا کرد.

پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 می تواند قدرت پردازشی تئوری حداکثر 10.3 ترافلاپس داشته باشد. این رقم در کنسول های نسل هشتم سونی، یعنی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو برابر با 1.85 و 4.2 ترافلاپس بود که نشان دهنده جهش این کنسول بین دو نسل است. البته فراموش نکنیم تمام توانایی کنسول پلی استیشن 5 را نمی توان در قدرت خام پردازنده گرافیکی این کنسول خلاصه کرد و فاکتور های بسیاری در این امر دخیل هستند. پلی استیشن 5 قابلیت های متعددی دارد که باعث می گردد جهش نسلی این کنسول بیش تر از افزایش توان تئوری پردازنده گرافیکی آن باشد و مقایسه میان توان پردازش تئوری نشان دهنده دقیقی برای پیشرفت این کنسول نباشد.

برای این که بتوان توان پردازشی میان پردازنده های گرافیکی مختلف را آنالیز کرد شاخصی پردازشی FP32 با واحد ترافلاپس وجود دارد که می تواند به شکل تئوری و حدودی قدرت خام پردازنده های گرافیکی را نشان دهد. برای محاسبه این شاخص باید دو برابر حاصل ضرب فرکانس پردازنده مرکزی ضرب در تعداد واحد های سایه زنی (Shader units) را به دست آورد. پیش از این گفتیم که این شاخص نمی تواند به شکل دقیق نماینده قدرت پردازنده گرافیکی باشد و فاکتور های مختلفی در توان پردازشی کنسول دخیل هستند.

کنسول پلی استیشن 5 به لطف رابط HDMI 2.1 می تواند بازی ها را با کیفیت 4K و نرخ فریم تا 120 فریم بر ثانیه اجرا کند. همان طور که قبل تر گفتیم، میان قدرت دو نسخه کنسول پلی استیشن 5 تفاوتی وجود ندارد و به وسیله هر دو کنسول می توان بازی ها را با بالاترین کیفیت تجربه کرد.

یکی از مورد بحث ترین بخش های کنسول پلی اسیتشن 5 اس اس دی اختصاصی این کنسول است. شرکت سونی برای کنسول پلی استیشن 5 اس اس دی بسیار کارآمدی طراحی نموده که سرعتی بسیار بالا برابر 5.5 گیگابایت بر ثانیه دارد. دستیابی به چنین سرعتی تنها به خاطر استفاده از قطعات ذخیر سازی اس اس دی نبوده و فناوری های بسیاری در کنار این قطعات استفاده شده اند تا رسیدن به چنین سرعتی عملی گردد.

داشتن حافظه های سریع به تنهایی نمی توانند باعث افزایش سرعت شوند و حین فرایند خواندن اطلاعات چالش هایی وجود دارند که سرعت کار را کاهش می دهند. شرکت سونی کوشش بسیاری نموده تا این موانع تاثیر حداقلی داشته باشند و کارایی سیستم ذخیره سازی کنسول در شرایطی بهینه باشد.

در کنار حافظه های اس اس دی کنسول پلی استیشن 5، چیپ کنترلی که به طور اختصاصی از طرف سونی طراحی شده وجود دارد. این چیپ یاری بسیاری به استفاده از این حافظه ها نموده. در حقیقت تمام بخش های سخت افزاری مربوط به ذخیره سازی کنسول پلی استیشن 5 به شکل اختصاصی توسط مهندسان شرکت سونی طراحی شده اند و توانایی در حد آن ها را هیچ جایی نمی توان یافت.

شرکت سونی فعالیت های خود را به بهبود سخت افزار ذخیره سازی محدود ننموده و از سمت نرم افزاری هم قدم هایی رو به جلو داشته. پلی استیشن 5 از الگوریتم جدیدی برای فشرده سازی فایل ها استفاده می نماید که در صورت استفاده بهینه، می تواند حجم فایل ها را تا حدود 75 درصد کاهش دهد. برای باز کردن فایل های فشرده، قسمتی جداگانه به پردازنده مجتمع اضافه شده که مخصوص این کار است و کارایی بالایی در آن دارد.

نتیجه استفاده از این الگوریتم جدید برای فشرده سازی می تواند به سرعت فراخوانی داده ها یاری بسیاری کند؛ زیرا داده ها با استفاده از حافظه سریع اس اس دی با سرعت بسیار بالایی خوانده می شوند و همان داده ها بعد از خارج شدن از حالت فشرده حجم بیش تری خواهند داشت. طوری که انگار داده بیش تری بارگذاری شده و حقیقتا سرعت سیستم ذخیره سازی در مجموع بیش تر از سرعت حافظه اس اس دی خواهد بود. از سمت دیگر حجم بازی ها روز به روز افزایش می یابند و با این روش می توان داده های بیش تری از بازی ها را روی حافظه نه چندان عظیم 825 گیگابایتی این کنسول ذخیره کرد.

سرعت بسیار بالای سیستم ذخیره سازی شرکت سونی می تواند تجربه بازی ها را به شکلی محسوس دگرگون کند. اولین تاثیر این افزایش سرعت، حذف شدن بارگذاری بازی ها هنگام اجرا است. سرعت بالای حافظه اس اس دی در کنار ذخیره سازی مناسب باعث می گردد بازی ها تنها در عرض چند ثانیه بارگذاری شوند. از سوی دیگر وقفه های میان مراحل از بین خواهند رفت و می توان با سرعتی بالا میان بخش های جهانی بازی ها حرکت کرد.

  • سرعت اجرا و لود بازی ها روی PS5 تخیلی است!

این موضوع طراحی بازی ها را متحول خواهد نمود. پیش از این، توسعه دهندگان بازی ها به دلیل محدودیت های حافظه های کند، مجبور به ساخت بخش هایی از بازی بودند تا فرصتی برای بارگذاری فایل های جدید پیش بیاید. برای مثال راهروهای باریک با دید محدود به بازی اضافه می کردند تا حین عبور از این راهرو ها مکان بعدی بارگذاری گردد یا این که به شکل اجباری بازی کن را درگیر تماس هایی می کردند تا کنسول بتواند در فرصت پیش آمده ادامه بازی را بارگذاری کند.

حافظه سریع اس اس دی کنسول پلی استیشن این بخش ها را حذف و تجربه بازی ها را به شکلی جدید و بدون وقفه ممکن خواهد نمود. برای این که دید بهتری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تریلر قسمت جدید سری بازی های رچت و کلنک را با نقشه زیر از بازی جک 2 که پر از راهرو هایی برای کند کردن بازی کن و ایجاد فرصت بارگذاری است مقایسه کنید.

حافظه اس اس دی کنسول پلی استیشن 5 به برد اصلی این کنسول متصل است و حجم آن ممکن است برای بعضی از بازی کنان نگران نماینده باشد. شرکت سونی برای برطرف این مشکل به بازی کنان اجازه می دهد حافظه های اس اس دی که از فناوری PCIe 4.0 استفاده می نمایند و اندازه مناسبی دارند را به این کنسول وصل نمایند.

کنترلر دوال سنس؛ حس اتصال به بازی ها

کنترلر اصلی ترین رابط برای انتقال فعالیت های بازی کن به جهانی بازی است. در نسل قبلی، کنترلرها پیشرفت چندانی نداشتند اما سونی در این نسل، این وسیله مهم برای اتصال به جهانی بازی ها را حسابی جلو برده. طراحی کنترلر پلی استیشن 5 که دوال سنس نام دارد، تغییر نموده که باعث می گردد این کنترلر بهتر در دست قرار بگیرد و حقیقتا ظاهری نو دارد که حس محصولی از آینده را القا می نماید؛ اما پیشرفت های این کنترلر مربوط به طراحی ظاهری آن نیست و قابلیت های جدید اضافه شده به آن همه را هیجان زده نموده.

اولین قابلیت جدید کنترلر جدید شرکت سونی، ماشه های منطبق شونده است. قابلیت ماشه های منطبق شونده سختی دکمه های L2/R2 را بر اساس شرایط بازی تنظیم می نماید. برای مثال در بازی ها اگر بازی کن قصد فشردن یک فنر را داشته باشد، این دکمه ها در ابتدا نرم خواهند بود و با فشار دادن بیش تر سفت می شوند.

قابلیت دیگر دوال سنس بازخوردهای لمسی است. سال هاست که کنترلرها موتورهای لرزشی درون خود دارند که هنگام رخ دادن اتفاقات در بازی ها، لرزه هایی ساده فراوری می نمایند. شرکت سونی لرزش کنترلرها را ارتقا داده. کنترلر دوال سنس لرزش های بسیار دقیقی دارد که حس تجربه بازی را دگرگون می نمایند. این لرزش ها به قدری دقیق هستند که برای مثال می توان راه رفتن شخصیت روی سطوح شنی و یخی یا شنا کردن او را کاملا حس کرد.

قابلیت های مخصوص

ویژگی های متنوعی در کنسول پلی استیشن 5 وجود دارند که بعضی از آن ها را تا به حال به شکل عمومی در هیچ جایی ندیده بودیم. این قابلیت ها تجربه بازی ها را به معنای واقعی وارد نسل جدید می نمایند.

رهگیری پرتو (Ray Tracing)

چند سالی است که فناوری رهگیری پرتو به مهم ترین پیشرفت برای ساخت گرافیک واقع گرایانه در بازی ها تبدیل شده. همان طور که از اسم این فناوری تعیین است، می توان با استفاده از این تکنیک، پرتو های نور و بازتاب آن ها را در محیط دنبال کرد. رهگیری پرتو به خودی خود چیز جدیدی نیست و از سال ها پیش، در ساخت انیمیشن ها و جلوه های بصری برای فیلم ها استفاده شده. به دلیل سنگینی بالای محاسبات این فناوری، تا به حال استفاده از آن در بازی ها ممکن نبوده؛ زیرا رندرگیری از فریم های بازی باید آنی باشد. در چند سال گذشته قدرت چیپ های گرافیک پیشرفت های زیادی داشته؛ طوری که استفاده از این فناوری پیچیده ممکن شده.

سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 به طور کامل از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می نماید. حقیقتا ایجاد جلوه های ویژه با استفاده از این فناوری روی هر دستگاهی ممکن است اما ممکن است بازدهی بسیار پایینی داشته باشد. پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 طوری طراحی شده که بتواند به شکل اختصاصی محاسبات مربوط با رهگیری پرتو را انجام دهد و بازدهی قابل قبولی داشته باشد.

فناوری رهگیری پرتو برای خلق جلوه های بصری دقتی دارد که تا به حال در روش مرسوم رندرگیری از محیط بازی ممکن نبوده. با استفاده از این فناوری می توان نورپردازی سراسری به بازی افزود که تاثیر عظیمی در واقع گرایی محیط های بازی ها دارد. از دیگر قابلیت های این فناوری می توان به ایجاد سایه های پرجزییات و بازتاب های دقیق اشاره نمود. البته این جلوه ها در کنار پردازش تصویر مرسوم انجام می گردد و ظاهر بازی های معمولی را بهتر می نماید. حتی می توان تصاویر بازی ها را به طور کامل با استفاده از فناوری رهگیری پرتو خلق کرد. گفتنی است استفاده از رهگیری پرتو مختص به ساخت تصاویر نیست و می توان از آن برای محاسبه کردن بازتاب صداها در محیط هم استفاده کرد.

صدای سه بعدی

شرکت سونی از انواع روش های مختلف برای بهبود تجربه بازی ها استفاده نموده. این بهبود ها به بخشی که معمولا توجه کم تری دریافت می نماید، یعنی صدا نیز راه پیدا نموده اند. پس از تحقیقات مختلف، شرکت سونی به راهکاری دست یافته که به وسیله آن می توان نحوه پخش صدا را دگرگون کرد و بدون تجهیزات مخصوص، جهت دقیق صداها را تشخیص داد.

شرکت سونی بعد از اسکن های مختلف از گوش افراد و جمع آوری اطلاعات شنوایی آن ها در شرایط مختلف، داده هایی را در کنار هم قرار داده. این داده ها نوعی نقشه را برای پخش صدا در جهت های مختلف هستند که از با استفاده از آن ها می توان فرکانس های صدا را با شدتی مناسب پخش کرد. افراد به طور ناخودآگاه می توانند این شدت ها را تشخیص دهند و با دقت جهت صدا را پیدا نمایند.

سونی کوشش های قابل تقدیری برای جامعیت این تکنولوژی جدید انجام داده. شکل گوش و سر افراد متفاوت است؛ در نتیجه نحوه شنیدن صدا میان افراد یکسان نیست. برای برطرف این مشکل چند حالت از پیش معین شده وجود دارند که افراد می توانند بهترین حالت را برای خود انتخاب نمایند. البته شرکت سونی بیان نموده ممکن است در آینده روش های جدیدی برای انتخاب حالت مناسب به بازی کنان ارایه کند تا تجربه بهتری از قابلیت صدای سه بعدی ایجاد گردد. با وجود این که هدفون ها بهترین دستگاه برای اسفاده از صدای سه بعدی هستند اما تنها گزینه نیستند و برای تجربه صدای سه بعدی حتی می توان از بلند گوهای استریوی تلویزیون نیز استفاده کرد.

شرکت سونی برای پردازش بهتر صدا استفاده ای بهینه از سخت افزار خود نموده. دو عدد از هسته های پردازشی پردازنده گرافیکی این کنسول وظیفه دارند محاسبات مربوط با موتور صوتی جدید سونی که Tempest نام دارد را انجام می دهند. استفاده از هسته های پردازنده گرافیکی قدرت بسیار زیادی برای پردازش صدا را ممکن نموده؛ به شکلی که توانایی این دو هسته پردازشی با توانایی تمام پردازنده اصلی کنسول پلی استیشن 4 برای پردازش صدا برابری می نماید.

پشتیبانی از بازی های نسل قبل

پیش از این گفتیم که به دلیل استفاده از معماری های مشابه، کنسول پلی استیشن 5 توانایی اجرای بازی های پلی استیشن 4 را دارد. به گفته سونی تقریبا تمام بازی های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 قابل اجرا هستند. البته کنسول جدید سونی قدرت بسیار بالایی دارد که از سمتی می تواند به اجرای بهتر بازی ها یاری کند و از سمت دیگر ممکن است بازی را دچار مشکل کند.

بعضی از بازی های پلی استیشن 4 وضوح تصویر پویا و نرخ فریم نامحدود دارند. در کنسول نسل قبل، این دو ویژگی بر اساس شرایط کنسول معین می شدند. برای مثال در صورتی که پردازنده گرافیکی استفاده کم تری داشت، وضوح تصویر بالا می رفت تا بخش آزاد پردازنده گرافیکی کنسول بی کار نماند. کنسول پلی استیشن 5 در مقایسه با پلی استیشن 4 قدرت بالایی دارد و این بازی ها می توانند از قدرت بالای این کنسول استفاده بسیاری ببرند و نرخ فریم و وضوح تصویر هایی بالا به دست بیاورند.

بعضی از بازی ها هم نرخ فریم و وضوح تصویر تعیینی دارند که در صورت گذر از مرز های تعیین شده، غیرقابل استفاده می شوند. برای مثال انیمیشن های بازی های مبارزه ای بر اساس فریم ها به شکل دقیق طراحی می شوند و اگر انیمیشن یک ضربه مخصوص 5 فریم باشد، در هر شرایطی 5 فریم است. اگر بازی های مبارزه ای به جای 60 فریم بر ثانیه با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه اجرا شوند، همان حرکت مخصوص را می توان به جای 12 بار در هر ثانیه، 24 بار اجرا کرد؛ در نتیجه سرعت بازی دوبرابر می گردد و دیگر نمی توان به تجربه بازی پرداخت.

پردازنده کنسول پلی استیشن 5 بجز حالت اصلی خود، دو حالت جداگانه دارد که فرکانس این پردازنده را کاهش می دهد و دقیقا روی شرایطی مانند پردازنده های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو نگه می دارد. در این حالت ها اجرای بازی ها دقیقا مانند کنسول های نسل هشتم سونی خواهد بود و مسائلی مانند افزایش ناخواسته سرعت بازی روی نخواهند داد.

موتور هندسی (Geometry Engine)

کنسول پلی استیشن 5 موتور جدیدی برای کنترل محاسبات اشکال هندسی دارد. این موتور جدید به توسعه دهنده های بازی ها کنترل بیش تری می دهد. برای مثال با این موتور می توان بخشی از چندضلعی ها که توسط بازی کنان دیده نمی شوند را حذف کرد تا استفاده از پردازنده گرافیکی بهینه تر باشد. یکی دیگر از قابلیت های جالب این موتور به نام Primitive Shaders، توانایی افزودن جزییات بیش تر به مدل های سه بعدی حین بازی است. این قابلیت به شکل اتوماتیک راس های بیش تری به مدل های سه بعدی بازی اضافه می نماید و باعث می گردد کیفیت این مدل ها در فاصله کم از دوربین بسیار بهتر شوند.

سایه زنی متغیر (Variable Rate Shading)

با وجود این که شرکت سونی از وجود قابلیت سایه زنی متغیر در کنسول پلی استیشن 5 سخنی نگفته، می دانیم نسل جدید پردازنده های شرکت ای ام دی از این قابلیت پشتیبانی می نمایند. سایه زنی متغیر بخش های مختلف بازی را دسته بندی می نماید و به آن ها اولویت می دهد. پردازنده گرافیکی قسمت هایی مانند شخصیت های بازی که اولویت بالاتری دارند را با کیفیت بهتر و قسمت هایی مانند کناره های صفحه که اولویت پایین تری دارند را با کیفیت کم تر پردازش می نماید.

با استفاده از این تکنیک قسمت هایی که چندان دیده نمی شوند، توان کم تری از پردازنده گرافیکی را به خود اختصاص می دهند؛ در نتیجه استفاده از پردازنده گرافیکی بهینه تر خواهد بود و بدون کاهش قابل رویت در کیفیت تصویر، سنگینی پردازش های گرافیکی کاهش می یابد.

جمع بندی

سونی کارش را بلد است. پلی استیشن 5 کنسولی از آینده است که طراحی حساب شده ای دارد. شرکت سونی ویژگی های جدیدی به این کنسول اضافه نموده که هر کدام از آن ها به تنهایی تجربه بازی ها را تغییر می دهند و مجموعه این ویژگی ها جهشی به نسل جدید محسوب می شوند. البته افزودن ویژگی های جدید به معنی کنار گذاشتن زیرساخت عالی پلی استیشن نیست و زیرساخت این کنسول بدون تخریب شدن بسط یافته.

کنسول پلی استیشن 5 در قبال 500 دلار هزینه این کنسول، می تواند از پس اجرای بازی ها با کیفیت 4K و نرخ فریم های بالا حتی در حد 120 فریم بر ثانیه بر بیاید. با وجود این که یک نسخه ارزان تر برای این کنسول وجود دارد اما شرکت سونی حاضر نشده هیچ کدام از قابلیت های انقلابی این کنسول را فدای قیمت کند و تنها تفاوت کنسول ارزان 400 دلاری این نسل سونی با کنسول اصلی، غیبت درایو خواندن دیسک های بلو ری است.

با وجود تمام تفاسیر از کنسول پلی استیشن 5 می دانیم که اصلی ترین بخش هر کنسول بازی های آن است. اگر قدرتمندترین دستگاه جهان ساخته گردد اما بازی های خوبی نداشته باشد، تمام آن قدرت هدر رفته. خوش بختانه بازی های انحصاری معرکه ای برای کنسول پلی استیشن 5 وجود دارند که به خوبی از قابلیت های متنوع این کنسول استفاده می نمایند و تجربه ای ناب از جهانی بازی های ویدیویی ارایه می دهند.

PlayStation 5PlayStation 5 Digital Edition
اندازه390 x 104 x 260 mm390 x 92 x 260 mm
پردازنده اصلیAMD Zen 2, 8 Cores / 16 Threads capped @ 3.5 GHz
پردازنده گرافیکیAMD NAVI RDNA 2.0, 36 CUs capped @ 2.23 GHz, 10.3 teraflops
حافظه رمGDDR6, 16 GB
حافظه ذخیره اطلاعاتcustom NVMe SSD, 825 TB
دیسک نوریYesNo
قابلیت هاDualSense with Adaptive Triggers and Haptic Feedback

Ray Tracing

3D Audio and Tempest Engine

Backward Compatibility

Geometry Engine and Primitive Shaders

Variable Rate Shading

قیمت500 $400 $

کنسول پلی استشین 5 در تاریخ 12 نوامبر (22 آبان) با قیمت 500 دلار عرضه خواهد شد. نسخه ارزان تر این کنسول که پلی استیشن 5 دیجیتالی نام دارد، فاقد درایو خواندن دیسک های نوری است و 400 دلار قیمت دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خیزش نسل نهم؛ پلی استیشن 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیزش نسل نهم؛ پلی استیشن 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید