حقایقی جالب در مورد قطر و جام جهانی 2022

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، کشور قطر پس از سال ها برنامه ریزی خاتمه به خواسته خودش رسیده و قرار است در کمتر از چند روز دیگر بزرگترین مسابقات فوتبال را برگزار کند. همانطور که می دانید، جام جهانی هر چهار سال برگزار می شود و هر دوره از مسابقات جام جهانی نیز حقایق خودشان را داشته اند. در این مطلب به برخی از حقایق جالب در مورد کشور قطر و جام جهانی 2022 می پردازیم. همراه با ما باشید.

حقایقی جالب در مورد قطر و جام جهانی 2022

اولین جام جهانی در کشوری عرب

از همان زمان که قطر به عنوان میزبان برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 انتخاب شد، رکوردها جابه جا شدند. برای اولین بار است که مسابقات جام جهانی در کشوری عرب برگزار می شود و از سوی دیگر، قطر اولین کشور مسلمان است که این مسابقات در آن برگزار خواهد شد.

دومین کشور آسیایی میزبان جام جهانی

ورزش فوتبال در اروپا و آمریکای جنوبی رشد بسیار زیادی داشته و از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. همین نیز سبب شده تا استادیوم ها و امکانات بسیار پیشرفته و خوبی برای برگزاری مسابقات فوتبال در این کشورها ساخته شوند. همین نیز دلیلی کاملا منطقی و خوبی برای فیفا به شمار می رود تا این کشورها را به عنوان میزبان جام جهانی در دوره های مختلف انتخاب کند.

با این حال، جام جهانی 2022 در قاره آسیا برگزار خواهد شد. البته، این برای اولین بار نیست که جام جهانی به میزبانی کشوری آسیا است و در سال 2002 میلادی، ژاپن و کره جنوبی به صورت مشترک مسابقات جام جهانی را میزبانی کردند. همین نیز سبب می شود تا قطر دومین کشور آسیایی میزبان جام جهانی باشد.

اولین جام جهانی در زمستان

بر طبق روال همیشگی رویداد جام جهانی در ماه مه و ژانویه برگزار می شود و به جز برخی موارد استثنایی، همیشه این مسابقات در این زمان برگزار شده است. با این حال، فیفا اعلام کرده بود که این دوره از مسابقات در ماه دسامبر و نوامبر جریان خواهند شد. البته این تصمیم دلیلی منطقی داشته است.

قطر کشوری بیابانی است و در ماه های ژوئن و ژوئیه موج گرمای بسیار شدیدی در این کشور به شکل می گیرد و دمای هوای آن نیز در این دوره از سال بین 40 تا 50 درجه سلسیوس است. پس برای اینکه شرایط برگزاری مسابقات فوتبال بهتر باشد، جام جهانی 2022 به ماه نوامبر و دسامبر موکول شد. در این موقع از سال، آب وهوای قطر به مراتب خنک تر است و بازیکنان و همچنین تماشاگران بهتر می توانند از مسابقات لذت ببرند. همین نیز باعث شده تا جام جهانی قطر اولین جام جهانی باشد که در زمستان برگزار می شود.

اولین تجربه قطر در جام جهانی

فوتبال از سال 1960 میلادی در قطر شکلی جدی به خود گرفت و در سال 1963 میلادی نیز این کشور به عضویت فیفا درآمد. از آن موقع نیز قطر سعی دارد تا سطح فوتبال خودش را بالاتر بیاورد و خودش را واجد شرایط حضور در جام جهانی بکند. قطر در سال 1990 میلادی در دور مقدماتی جام جهانی بسیار خوب ظاهر شدند اما در نهایت نتوانستند حضورشان در آن مسابقات را قطعی کنند.

تا به امروز قطر هیچ گاه در مسابقات جام جهانی حضور نداشته و جام جهانی 2022 اولین دوره حضور این کشور در این مسابقات به شمار می رود. این دوره نیز آن ها به لطف امتیاز میزبانی توانستند در این مسابقات حضور داشته باشند. در حقیقت، قطر اولین میزبان جام جهانی در تاریخ است که قبلا اصلا در این تورنومنت نبوده است.

کوچک ترین کشور میزبان جام جهانی

قطر بعد از بدست آوردن امتیاز میزبانی جام جهانی 2022 در چند سال پیش، به کوچک ترین کشور، چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ جمعیت، در تاریخ تبدیل شده که میزبان جام جهانی است. قطر کشوری کوچک به شمار می رود که حدود 11 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل شبه جزیره در جنوب خلیج فارس قرار گرفته است.

اروگوئه که در سال 1930 میلادی میزبان مسابقات جام جهانی بود، در آن موقع حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت داشت و حالا قطر با جمعیت 2.6 میلیون نفری توانسته بالاتر از رکورد کشور اروگوئه قرار بگیرد و کوچکترین میزبان جام جهانی تا به امروز لقب بگیرد.

پرخرج ترین جام جهانی

یکی دیگر از حقایق جالبی که در مورد جام جهانی 2022 قطر وجود دارد، آن است که قطر میزبان گران ترین و پُر خرج ترین جام جهانی تا به امروز است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی به دلیل محبوبیت بسیار زیاد فوتبال در کشورهایشان، از امکانات بسیار خوبی برای برگزاری مسابقات بزرگی همچون جام جهانی برخوردار هستند و لازم نیست تا این سازه ها را از پایه بساند.

با این حال، کشور قطر فاقد امکانات و زیرساخت های لازم برای برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 بود و باید بسیاری از زیرساخت ها و سازه ها را از پایه می ساخت. از جمله این زیرساخت ها نیز می توان به استادیوم ها، هتل ها، جاده ها و … اشاره کرد که بیش از 220 میلیارد دلار برای قطر هزینه داشته است.

کمترین استادیوم ها در جام جهانی

کشور قطر با کمترین استادیوم در تاریخ برگزاری مسابقات جام جهانی، این تورنومنت را برگزار خواهد کرد. قطر برای میزبانی جام جهانی 2022، هشت استادیوم را تکمیل کرده که از میان آن ها هفت استادیوم از پایه ساخته شدند و تنها یکی از آن ها از قبل وجود داشته و مورد بازسازی قرار گرفته است.

فشرده ترین جام جهانی

تمام هشت استادیوم مسابقات جام جهانی 2022 قطر در شعاع 60 کیلومتری قرار دارند و همین نیز سبب می شود که از این دوره به عنوان فشرده ترین جام جهانی تاریخ یاد کنند. در این دوره از جام جهانی طرفداران و تماشاگران می توانند در حدود 90 دقیقه از یک استادیوم به استادیوم دیگری بروند و مسابقات بیشتری را مشاهده کنند.

کوتاه ترین جام جهانی

جام جهانی در ادوار گذشته در ماه های ژوئن و ژوئیه برگزار می شدند که در آن موقع از سال، باشگاه های فوتبال در تعطیلات تابستانی قرار داشتند و بیشتر لیگ ها تعطیل بودند. با این حال، جام جهانی 2022 در نوامبر و دسامبر برگزار می شود و برنامه بسیاری از لیگ ها فشرده شده اند تا بازیکنان بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. 64 مسابقه جام جهانی 2022 قطر در طول 28 روز برگزار خواهد شد که آن را به کوتاه ترین جام جهانی تاریخ تبدیل می کند.

استادیوم های مجهز به سیستم خنک کننده

یکی از انتقادهایی که نسبت به برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 در کشور قطر وجود داشت، دمای هوای زیاد این کشور بود. با این حال، قطر برای اینکه این مشکل را بر طرف کند، استادیوم ها را مجهز به سیستم تهیه هوا و سیستم خنک کننده کرده است تا تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان و تماشاگران در داخل استادیوم ها فراهم شود.

منبع: فوت و فن / kreedon.com

به "حقایقی جالب در مورد قطر و جام جهانی 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب در مورد قطر و جام جهانی 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید