تنها پرنده ای که در مریخ دیده شده!، عکس

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، دیجیاتو نوشت: هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا رکورد جدیدی درزمینه پرواز در مریخ به ثبت رساند. نبوغ در پنجاه ونهمین پرواز خود که چند روز پیش انجام شد، به ارتفاع 20 متری رسید و رکورد قبلی خود، یعنی 6 متر را که در دسامبر سال گذشته ثبت شده بود، شکست.

تنها پرنده ای که در مریخ دیده شده!، عکس

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که مأموریت های نبوغ و مریخ نورد استقامت (Perseverance) را مدیریت می نماید، نوترین دستاورد Ingenuity را با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت. طبق این پست، به نظر می رسد که مأموریت نو نبوغ فقط برای دستیابی به این رکورد ارتفاع طراحی شده؛ زیرا هلیکوپتر ناسا دقیقاً در یک نقطه از سطح مریخ بلند شده و فرود آمده است.

فعالیت هلیکوپتر نبوغ در مریخ

نبوغ اولین پرواز خود در مریخ را سال 2021 انجام داد که مدت زمان آن 39.1 ثانیه بود. این هلیکوپتر در آن موقع تنها 3 متر از سطح سیاره فاصله گرفت. با انجام این مأموریت، دانشمندان ناسا تأیید کردند که Ingenuity با وجود جو بسیار نازک مریخ می تواند در هوا معلق بماند.

از آن موقع تا به امروز، هلیکوپتر نبوغ ناسا راه زیادی را پشت سر گذاشته و پروازی به مدت 169.5 ثانیه را انجام داده که در آن 709 متر را بدون تماس با سطح مریخ با سرعت 6.5 متر در ثانیه طی نموده است. اوایل این ماه میلادی نیز JPL فاش کرد که نبوغ مجموعاً 100 دقیقه در مریخ پرواز نموده که این اندازه فراتر از انتظارات دانشمندان است؛ زیرا هدف اصلی مأموریت این هلیکوپتر صرفاً اثبات قابلیت پرواز در سیاره سرخ است.

عملکرد این هلیکوپتر به قدری قابل توجه بوده که ناسا از آن برای یاری به مأموریت مریخ نورد استقامت نیز استفاده نموده است و با عکس های هوایی که به وسیله آن گرفته می گردد، مسیر حرکت استقامت در دهانه جزرو را برنامه ریزی می نماید. این دو ابزار علمی ناسا هم اکنون درحال آنالیز نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی در مریخ هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تنها پرنده ای که در مریخ دیده شده!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها پرنده ای که در مریخ دیده شده!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید