تسهیلات ویژه 50 درصدی برای متقاضیان موتوربرقی ، وام به چه افرادی تعلق می گیرد؟ ، مشکل فنی، مانع پلاک شدن اتوبوس های وزارت کشور

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تامین 50 درصدی نرخ موتورسیکلت های برقی به وسیله پرداخت تسهیلات اطلاع داد.

تسهیلات ویژه 50 درصدی برای متقاضیان موتوربرقی ، وام به چه افرادی تعلق می گیرد؟ ، مشکل فنی، مانع پلاک شدن اتوبوس های وزارت کشور

به گزارش وبلاگ سطح دیتا، جلال بهرامی در حاشیه بازدید وبلاگ سطح دیتا از روند اورهال(تعمیرات اساسی) اتوبوس های شهری گفت: عقب ماندگی در بحث زیرساخت های حمل و نقل تهران به صورت جدی وجود دارد که شاید به دلیل شرایط مالی خاصی که در ادوار گذشته بوده اتفاق افتاده است. به هر ترتیب برای جبران این عقب ماندگی باید چندین اقدام را در دستور کار قرار دهیم.

او اضافه کرد: نخستین کار، موضوع نوسازی و بازسازی زیرساخت های حمل و نقل عمومی در تهران است. در جهان نیز درصدی از اتوبوس هایی که در اختیار دارند بعضا تا 40 سال را نوسازی می نمایند. لذا این اقدام ما از سر ناچاری و فقر نیست بلکه این نوسازی موضوع درست و مرسومی است. حتی بعضی از کشورها تاکسی هایی با عمر 100 ساله دارند و از موضوع نوسازی بهره می گیرند.

تاکسی حمل ونقل عمومی نیست

معاون شهردار تهران ادامه داد: در مدیریت شهری نو سیاست ها بر این اساس است که به جای تملک، خرید خدمت کنیم. یعنی مشارکت بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی را وارد کنیم. البته تملک دارایی و خرید خدمت ضعف طولانی در کشور دارد و قطعا جا انداختن آن با سختی هایی روبرو است که ما این کار را انجام خواهیم داد. در بحث حمل و نقل ترکیبی شهر اصل مترو است و پس از آن روی زمین متناسب با توسعه مترو باید تغییراتی را اعمال کنیم. بی تردید اتوبوس حمل و نقل عمومی است و تاکسی با توجه به اینکه انبوه بر نیست حمل و نقل عمومی محسوب نمی گردد. به همین دلیل اسنپ و تپسی نیز حمل و نقل عمومی نیستند و در جابجایی ها یک مسافر را جابجا می نمایند.

مترو با یک سوم ظرفیت کارمی نماید

او ادامه داد: در حمل و نقل عمومی اصل مترو است؛ ولی آیا در حال حاضر ظرفیت مترو به طور کامل به کار گرفته شده است؟ هفت خط فعلی مترو ظرفیت جابجایی چهار میلیون مسافر به صورت روزانه را دارد در حالی که امروز 1.5 میلیون مسافر را جابجا می نماید و دلیل این امر نیز روبرو بودن با کمبود ناوگان است. چهار خط دیگرمترو هم باید ساخته گردد ولی اولویت ما تکمیل هفت خط موجود به لحاظ مهندسی و واگن است.

1500 میلیارد؛ ساخت یک کیلومتر مترو

بهرامی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو به جز واگن 1500 میلیارد تومان هزینه در بر دارد که برای توسعه چهار خط مترو به چیزی حدود 450 هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و 900 هزار میلیارد تومان با تعدیل احتیاج داریم. اولویت اول بر روی زمین، اتوبوس است که طبق طرح جامع حمل و نقل تا خاتمه سال 1404 باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که در حال حاضر تنها 2600 دستگاه اتوبوس داریم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: 2100 دستگاه اتوبوس فعلی با اولویت دو کابین بازسازی کامل خواهد شد که این بازسازی در سطح یک و دو انجام خواهد شد. شهاب خودرو و بخش خصوصی با شهرداری تهران در این راستا تفاهماتی را انجام داده اند.

او تاکید نمود: بخش خصوصی 10 سال تعهد خدمات دارد و پس از آن مالکیت برای خودش خواهد بود و این 10 سال در حال حاضر به اتمام رسیده لذا باید یاری کنیم بازسازی انجام گردد و دوباره تعهد خدمات داشته باشند. پس باید 9000 دستگاه اتوبوس تامین کنیم که 2000 دستگاه را وزارت کشور با پرداخت 80 درصد سهم دولت تعهد داده که ظرف 14 ماه تامین گردد.

به گفته بهرامی، در حال حاضر شهرداری تهران برای 647 دستگاه اتوبوس سهم خود را پرداخت نموده و تعدادی از این اتوبوس ها را نیز تحویل گرفته است. در حقیقت 1100 دستگاه تفاهم با ایران خودرو و 900 دستگاه هم با عقاب افشان اجرا شده، 3000 دستگاه نیز از ظرفیت فراوری داخل استفاده می کنیم که خود شهرداری آنها را به صورت ملکی خریداری خواهد نمود.

واردات 2 هزار اتوبوس برای مرکز

معاون شهردار تهران ادامه داد: 2000 دستگاه نیز باید واردات انجام دهیم. این به معنی این است که مردم کف خیابان احتیاج ضروری شان رفع گردد و این موضوع به معنای خالی کردن پشت فراوری داخلی نیست. بلکه برای خدمت کردن زودتر به مردم است. این واردات نیز مراحلش طی شده و گیر همین موضوع حمایت از فراوری داخل مانده است. اگر اتوبوس های وارداتی دست دوم هم باشند به لحاظ کیفیت و احتیاج حتی از اتوبوس های فعلی که اورهال می شوند استاندارد بالاتری دارند. باید توجه کنیم که می توانیم احتیاج ضروری را به وسیله ظرفیت های مختلف حل کنیم.

بهرامی با اشاره به اینکه باید از حمل و نقل ترکیبی برای تامین احتیاجها استفاده کنیم، اضافه کرد: در حمل و نقل روی زمین یکی از موارد اتوبوس سه کابینه است که با اولویت وارد می گردد. پس از آن اتوبوس دو کابین و اتوبوس های تک کابین است. در مرحله بعد از می توان از میدل باس که بین اتوبوس و تاکسی است، بهره گرفت که در داخل نیز فراوری آنها را داریم. لذا مقرر شده 500 دستگاه میدل باس اتوماتیک در خط فراوری را خریداری کنیم. پس از آن مینی بوس است که می توان با بهره گیری از آن کاهش سر فاصله ها را محقق کرد. برای ون ها نیز با توجه به اینکه نوسازی امکانپذیر نیست باید با دو دیدگاه به جای تاکسی های مسیری، ون ها را جایگزین کنیم.

60 درصد؛سهم خودروهای شخصی از حمل ونقل روزانه

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه یک درصد از سهم حمل و نقل روزانه با تاکسی های اینترنتی و 60 درصد با خودروهای شخصی انجام می گردد، اضافه کرد: باید تا افق 1404، 20 درصد حمل و نقل متعلق به خودروهای شخصی به سمت حمل و نقل عمومی آورده گردد. برای630 دستگاه ون با وزارت کشور به توافق رسیده ایم که قدرالسهم خود را به ایران خودرو پرداخت نموده ایم؛ اما احتیاج است که ون های قدیمی اسقاط شوند و تسهیلات پرداخت گردد.

احتیاج تهران به 20 هزار ون تاکسی

بهرامی گفت: در حال حاضر یک سری ون های تویوتا در شهر وجود دارد که کارهای گردشگری انجام می دهند در حالیکه تاکسی بوده اند. لذا باید شرکت مورد نظر متعهد باشد که این ون ها در شهر و برای جابجایی مسافر به کار گرفته گردد. تاکسی های گردشی نیز باید تحت عنوان یک نرم افزار فعالیت نمایند.

به گفته او، همه تاکسی های مسیری را باید به سمت ون ها بیاوریم و برای تحقق این موضوع به 20 هزار ون احتیاج داریم که 7000 ون فعلی باید نوسازی گردد و 13 هزار ون نیز باید تامین گردد و پس از این نیز باید به سمت موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برویم که با شرکت هایی برای موتور و دوچرخه اشتراکی صحبت کردیم و در بعضی نقاط نیز اگر جواب بدهد در مسیر غرب به شرق تهران از اسکوتر استفاده خواهیم کرد که با تحقق این تدابیر بیش از 35 درصد از ترافیک شهر را کاهش می دهیم.

از اتوبوس های وزارت کشور چه خبر؟

او ادامه داد: درباره اتوبوس های نو باید اعلام کنم که 175 دستگاه اتوبوس از ایران خودرو به صورت ملکی خریداری شده و در حال حاضر پلاک شده و در خیابان ها مشغول فعالیت است. بعلاوه 142 دستگاه اتوبوس که 80 درصد آن به وسیله وزارت کشور پرداخت شده، تحویل گرفته ایم، اما هنوز مجوز پلاک داده نشده و اتوبوس ها در پارکینگ هستند؛ در حقیقت ایرادی روی سیستم اگزوز گرفته شده بود که در حال حاضر حل شده و مسئله ای برای پلاک شدن آنها وجود ندارد. 10 دستگاه اتوبوس عقاب افشان نیز خریداری شده که مجوز پلاک ندارند و مقرر شده این مجوز تا هفته آینده داده گردد.

بهرامی اظهار کرد: ما منابع مالی را تامین و پرداخت کردیم و حالا باید فراوری نماینده و وزارت صمت تعهدات خود را عملی کند. چند سال بوده که این شرکت ها فراوری اتوبوس نداشتند و حالا باید خط های خود را راه اندازی نمایند که تمام کوشش خود را نیز برای این کار به کار گرفته اند.

ساماندهی موتورسیکلت ها

بهرامی در مورد ساماندهی موتورسیکلت ها نیز گفت: آمار موتورسیکلت ها در تهران فرق دارد چرا که بعضی از آنها از خارج از تهران وارد می شوند. موتورها دو دسته هستند، یکی آنهایی که به صورت شخصی به کار گرفته می شوند و بخشی که برای کار استفاده می گردد. دسته ای از موتورها کاربراتوری و دسته دیگر انژکتوری هستند. آلایندگی آنها باید مشخص تکلیف گردد و ساماندهی آنها تنها به وسیله برقی کردن محقق نمی گردد و باید از موتورهایی که آلایندگی کمتر و مصرف سوخت کمتری دارند، استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران گفت: ما برای موتورهای برقی تا 50 درصد نرخ آنها را تسهیلات پرداخت می کنیم. با چند شرکت صحبت کردیم که تضمین خدمات را در این حوزه بدهند اما تامین مالی به وسیله شهرداری اجرا شده و در اولویت جایگزینی افرادی قرار دارند که برای کار از موتور استفاده می نمایند. با فراوری نمایندگان داخلی نیز در این حوزه رایزنی هایی را انجام داده ایم.

منبع: همشهری آنلاین

به "تسهیلات ویژه 50 درصدی برای متقاضیان موتوربرقی ، وام به چه افرادی تعلق می گیرد؟ ، مشکل فنی، مانع پلاک شدن اتوبوس های وزارت کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلات ویژه 50 درصدی برای متقاضیان موتوربرقی ، وام به چه افرادی تعلق می گیرد؟ ، مشکل فنی، مانع پلاک شدن اتوبوس های وزارت کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید